Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 22:57 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Lyon schreef:
De 'Dominion'-serie staat bij mij nog altijd steevast in mijn top 5 spellen. Ik vind deckbuilding een fantastisch mechanisme en Dominion is het deckbuildspel dat ik nog altijd het meeste spel, simpelweg omdat het zo 'basic' is. Geen rare fratsen eromheen, geen uitgebreide regels... het creëren van je eigen kaartenstapel in zijn puurste vorm. Spellen als Thunderstone en Nightfall vind ik ook heel leuk, maar behelsen toch wat meer uitleg en duren langer, terwijl je van Dominion makkelijk een potjes achter elkaar kan wegtikken.

Zelf bezit ik niet het originele Dominion, maar Intrigue, en vind Intrigue persoonlijk veel leuker dan gewoon Dominion, puur omdat de kaarten interessanter zijn en niet zo 'vanilla'. Er is ook meer interactie, maar die bestaat vooral uit je tegenstanders irriteren, dus als je daar geen fan van bent, kun je een aantal van de koninkrijkskaarten daarvan in de doos laten liggen. Daardoor had ik ook eens een potje met vier spelers dat meer dan een uur duurde: er waren drie aanvalskaarten beschikbaar, en iedereen kocht die, zodat niemand goed zijn deck kon opbouwen. Op dat soort momenten is Dominion echt een martelgang, dus check altijd welke koninkrijkskaarten beschikbaar zijn en pas sommige stapels eventueel aan. Op internet geven sommige mensen ook suggesties voor een set-up met leuke combo's of een thematisch geheel van kaarten (hoewel je daar wel vaak uitbreidingen voor nodig hebt).

Hoe speel je het spel nou goed? Kijk, er zijn allerlei strategy guides voor Dominion, en sommige kaartencombo's kunnen je heel makkelijk de winst opleveren (de Kapel-strategie is misschien wel de bekendste). Maar strategy guides lezen (en volgen) is saai. Experimenteer met combo's; probeer verschillende strategieën (bijvoorbeeld veel geld en actiekaarten die je dat geld laten trekken): dat is wat Dominion leuk maakt. Voor een paar hele algemene (en op het eerste gezicht ontzettend 'captain obvious') tips: balanceer geld en actiekaarten. Geld kun je altijd wel gebruiken tijdens je beurt, terwijl je voor meerdere actiekaarten meerdere acties nodig hebt. Een gedachtegoed waar ik in het begin vanaf moest stappen was dat ik al mijn geld in zijn geheel uit wilde geven: heb ik 4 geld, dan wil ik iets van 4 kopen, terwijl dat soms op de lange termijn niet verstandig is. Koop voor die 4 geld eens een zilver. Of, naarmate het spel vordert, koop soms eens gewoon niks. 2 geld in je hand is vaak waardeloos. Tegen het einde is het misschien grappig om daar een Landgoed van te kopen, maar hopelijk heb je er tegen die tijd voor gezorgd dat je altijd wel meer geld in je handen hebt weten te krijgen dan 2 koper. En tenzij je er er een extra Provincie mee weet te kopen (lees: zowat nooit) is een extra aanschaf die een kaart geeft totaal nutteloos. Maar goed, ik begin een beetje te ratelen...

Al met al, ervaar het bouwen van je deck als je eigen, unieke ervaring; probeer dingen uit; maak je eigen keuzes. Want dat is wat deckbuilding games zo leuk maakt. Anders kan je net zo goed een spel spelen met een gedeelde trekstapel voor alle spelers. Ik wens je nog veel plezier toe met Dominion (en al je andere spellen natuurlijk)!


Prachtig samengevat!
Ik heb net weer gespeeld met mijn vriendin. Ik had me meer op geld en overwinningspunten toegespits.
Maar uiteindelijk ging mijn vriendin met de overwinning er vandoor. Heel erg leuk, want we dachten allebei
Dat ik de meeste punten had. Uiteindelijk bleef er 1 overwinningskaart over van 6... We hadden net pech geen 8 koop bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk snaaide ze hem net voor mijn neus weg... Haha... Dat was leuk en spannend! Ook de eindtelling vinden we erg leuk!

Ik denk dat wij Intriges zelf ook leuker zouden vinden. Elkaar aanvallen maakt dit spel denk ik stukken leuker.
We hadden nu niet echt controlle over het deck van de andere speler.
Nu dender je gewoon door.

Heel erg benieuwd naar de volgende sessies. Ik heb gelukkig gemerkt dat met alleen maar geldkaarten je er niet gaat komen...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 09:17 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Gemaskerde Muchacho schreef:
Ik denk dat wij Intriges zelf ook leuker zouden vinden. Elkaar aanvallen maakt dit spel denk ik stukken leuker.


Waar woon je? Misschien kan je Intrige wel lenen van iemand hier.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 21:34 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
mazinho schreef:
Gemaskerde Muchacho schreef:
Ik denk dat wij Intriges zelf ook leuker zouden vinden. Elkaar aanvallen maakt dit spel denk ik stukken leuker.


Waar woon je? Misschien kan je Intrige wel lenen van iemand hier.


Ik woon in Scherpenzeel. Nu eerst Dominion het basisspel spelen.
Kan je eigenlijk Intriges in combinatie met het gewone spel spelen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 22:04 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
Gemaskerde Muchacho schreef:
mazinho schreef:
Gemaskerde Muchacho schreef:
Ik denk dat wij Intriges zelf ook leuker zouden vinden. Elkaar aanvallen maakt dit spel denk ik stukken leuker.


Waar woon je? Misschien kan je Intrige wel lenen van iemand hier.


Ik woon in Scherpenzeel. Nu eerst Dominion het basisspel spelen.
Kan je eigenlijk Intriges in combinatie met het gewone spel spelen?


Jazeker, dat kan heel makkelijk! Neem vijf stapels koninkrijkkaarten uit Dominion, vijf uit Intrige (of enig andere verdeling die je wilt) en je hebt een prima set-up. Je hoeft je echt niet tot één set te beperken. Sowieso, veel mensen beschouwen Intrige als uitbreiding... En sommige kaarten combineren mooi tussen de twee sets.

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 mei 2016, 01:01 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Er is een heel handige app voor op je smartphone; je selecteert welke dozen je hebt en de app stelt elke keer een nieuwe combinatie voor.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 05 mei 2016, 08:14 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Ik stel in de app altijd limieten in.

Maximaal 3 aanvals kaarten. Maximaal 3 geld kaarten en maximaal 3 overwinningspunt kaarten.

Zo voorkom je saaie potjes.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016, 16:54 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Er is niet één standaardmanier om dit spel te spelen, het hangt af van de aanwezige kaarten.

Sommige combo's zijn heel duidelijk, bijv. kaarten combineren die +Acties geven met kaarten die +Kaarten geven, sommige zijn wat subtieler. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Dominion spelervaring  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

999 Games, Dominion



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®