Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2016, 18:02 
Voor ieder wat wils
Avatar gebruiker

Berichten: 40
Ik loop al een tijdje rond met het idee om samen met een vriend een bordspellenwinkel op te starten waar we dan ook wel card games en strips in zouden gaan verkopen. Met ook regelmatige events zoals een bordspellenavond en tornooitjes voor die card games, waarop we dan wat drankjes en snacks zouden verkopen. Hieraan zouden we dan ook een internetwinkel koppelen.

Goed, ik neem aan dat al veel leden er al eens aan gedacht zullen hebben om zelf hun (online) winkel op te starten, maar heeft er ook iemand ervaring mee of die er meer over weet? Is het financieel haalbaar? Is er veel concurrentie (met bv the outpost)? Wat zijn goede locaties om je te vestigen (wij zijn uit Belgie dus dachten we aan Gent of Brugge)? Hoe hoog zijn de huurprijzen voor een pand? Wat is het minimum aan kapitaal om van start te gaan? Hoe groot moet je speelruimte zijn? Hoe kom je aan (vaste) klanten? Wat zijn de marges op bordspellen, card games en accessoires? Hoe verloopt het contact met distributeurs? Heeft een bordspellencafé meer haalbaarheid? etc ...

_________________
Op zoek naar een review of een speluitleg over een bordspel, Bordspelogie is the place to be!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jul 2016, 12:27 
Garnaal

Berichten: 323
Woonplaats: Kortrijk
Eén advies: Keep dreaming! Een (nieuwe) fysieke bordspelwinkel openen is vandaag de dag niet meer leefbaar. Zeker in de regio's die jij vermeldt. Er zijn er daar al genoeg. Denk maar aan De Spelgezel (werd onlangs overgenomen), Neverland, Outpost, Biovita's in Brugge. Dit zijn allen goed draaiende winkels die in hun regio's al een vaste klandizie hebben.

En dan hebben we het nog niet gehad over de overdaad aan online winkels die meestal worden uitgebaat door bordspelliefhebbers die het doen in bijberoep om hun eigen spelhobby te bekostigen. Wat dan weer goed is voor de kopers omdat zij een lage prijs aanbieden, maar winkeliers vloeken hierop.

Kortom, een eigen winkel is inderdaad een natte droom van velen onder ons. Maar het is een enorm risico als je het mij vraagt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jul 2016, 13:44 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Stel voor jezelf vast hoe jouw winkel anders is dan de winkels die al in de buurt bestaan. Waarom zou een consument naar jouw winkel (of naar jou als persoon) komen om zijn aanschaf te doen. Als je daar een goed antwoord op kan formuleren zou ik zeggen jaag na die droom! Den Haag leek voorzien met een spellenwinkel in het centrum en een spellenwinkel in het Zeeheldenkwartier. De nieuwste spellenwinkel in de Vruchtenbuurt ligt verder uit het centrum, draait goed en is mijn (nieuwe) favoriet. Ik ben met mijn klandizie verkast vanwege de winkelier en de sfeer van de winkel die echt anders is.

Ondernemen is altijd risico nemen. In ondernemersculturen zoals UK en USA horen faillisementen gewoon bij goede ondernemers. Als je ervan droomt, probeer het dan!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jul 2016, 15:55 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Als ik de startpost lees denk ik dat je er beter niet aan kan beginnen. Dit is niet vervelend bedoeld maar het lijkt me dat je te weinig weet van ondernemen.

Ongeacht de branche waar je als ondernemer in wilt stappen moet je of ervaring en kennis hebben of meer vooronderzoek doen.

Je stelt teveel vragen die je eigenlijk al zou moeten weten om een goed begin te kunnen maken.

Zaken als marges en huurprijzen zou je niet op een forum moeten vragen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jul 2016, 16:27 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Edwin84 schreef:
Als ik de startpost lees denk ik dat je er beter niet aan kan beginnen. Dit is niet vervelend bedoeld maar het lijkt me dat je te weinig weet van ondernemen.

Ongeacht de branche waar je als ondernemer in wilt stappen moet je of ervaring en kennis hebben of meer vooronderzoek doen.

Je stelt teveel vragen die je eigenlijk al zou moeten weten om een goed begin te kunnen maken.

Zaken als marges en huurprijzen zou je niet op een forum moeten vragen.

Het klopt dan een winkel nooit zijn marges aan jouw gaat vertellen.
De prijzen moet je samen met de fabrikant of leverancier afspreken.
Daar komt de kost van een pand, personeel, verlichting, verwarming, tax, enz... bij.
Je bekijkt in welke tijdspanne welke doelstellingen te behalen en dit noemen ze een businesplan.
Hiermee moet je begingen en dan een enorme liefde hebben voor je droom om verder te gaan.
In de regio waar jullie interesse in hebben zijn al enkele winkels, hou daar zeker rekening mee.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar zoals Edwin84 meld stellen jullie een aantal vragen waarop je het antwoord al zou moeten weten.
Toch veel succes gewenst als je er mee begint.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jul 2016, 19:57 
6. Love Letter (2012)

Berichten: 433
Woonplaats: Veldhoven
Hij is de winkel toch nog niet gestart. Ik denk dat de vragen voor een deel juist best hier op het forum gesteld kunnen worden. Dit hoort tot zijn informatievergaring. En er zijn inderdaad nog andere bronnen genoeg, maar waarom niet ook hier?

On topic: ik heb helemaal geen verstand van ondernemen en het openen van winkels, maar wens je wel veel succes met het uitzoeken en verzamelen van informatie.

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jul 2016, 21:58 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Wat ik wel steeds meer en meer hoor is dat je sowieso Magic erbij moet nemen om nog maar uit de kosten te komen. Met bordspelen alleen is een spellenwinkel zeer moeilijk rendabel. Magic is een markt met zeer veel spelers en die investeren bijna continue in hun verzameling. Enige vereiste is dan wel weer dat je er ook verstand van hebt zodat je weet waarover je praat.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jul 2016, 23:00 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Ik heb hier zelf vaak genoeg over gedroomd, maar na een klein vooronderzoek en een stukje zelfreflectie kwam ik tot de conclusie dat ik niet gemaakt ben voor het ondernemerschap.

Naast alle belangrijke dingen die genoemd zijn is doorzettingsvermogen en heel veel tijd investeren erg belangrijk. Dat eerste ging nog wel, maar het tweede heb ik er niet voor over. enerzijds omdat het ten koste gaat van mijn gezin, anderzijds omdat ik dan te weinig tijd heb om zelf spellen te spelen. Uiteindelijk ben ik een spelgroep gestart waar ik ook enorm veel voldoening uit haal (ook al verdien ik er de kost niet mee :lol: )

Ga bij jezelf te raden waarom je bordspellen wil verkopen. Wat is de droom? De kost verdienen in de bordspellenwereld? Mensen enthousiast maken voor bordspellen? Het ondernemerschap? Uiteindelijk vind ik je laatste zin wat dat betreft nog het meeste zeggen :wink:
Bordspelogie schreef:
Heeft een bordspellencafé meer haalbaarheid? etc ...


Succes met uitzoeken van je droom en eventuele winkel :thumbup:

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 10:47 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
The Game Freak en de Rode Pion zijn beide onlangs van alleen online winkels naar ook fysieke winkels gegaan dus er zit blijkbaar groei in de markt in Nederland. Of wellicht hebben ze die intussen daarmee al gevuld. Als online marketeer zie ik ook genoeg verbeteringen in de websites van diverse webshops, zowel SEO technisch als de functionaliteit en uiterlijk van de sites zelf. Betekent dat dat er ruimte is voor nog een webshop/spellenwinkel? Dat kunnen de meeste mensen op dit forum inclusief mijzelf niet zo zeggen, daar zul je zelf uitgebreid marktonderzoek voor moeten doen. Weet wel dat dit een hobby branche is die relatief klein is met al veel aanbieders en waar ook niet overdreven veel marges op zitten. Wat de inkoopprijs is van winkels weet ik als spellenuitgever intussen wel maar dit verschilt ook per importeur / merk. En hoe je aan klanten komt lijkt me eigenlijk te voor de hand liggend om op in te gaan, zonder basiskennis van marketing houdt het snel op. Verder wens ik je succes met je plan en hoop ik dat je nog een hoop nuttig advies hier op het forum kan krijgen.

_________________
Keep Exploring Games


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 11:16 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Duiker schreef:
The Game Freak en de Rode Pion zijn beide onlangs van alleen online winkels naar ook fysieke winkels gegaan dus er zit blijkbaar groei in de markt in Nederland.


Dit zegt helemaal niets over groei in Nederland, maar alleen iets over de verwachtingen van die winkeliers in hun eigen regio. Van 'blijkbaar' is geen sprake.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 11:33 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Erwin schreef:
Duiker schreef:
The Game Freak en de Rode Pion zijn beide onlangs van alleen online winkels naar ook fysieke winkels gegaan dus er zit blijkbaar groei in de markt in Nederland.


Dit zegt helemaal niets over groei in Nederland, maar alleen iets over de verwachtingen van die winkeliers in hun eigen regio. Van 'blijkbaar' is geen sprake.


Schijnbaar dan :wink:

_________________
Keep Exploring Games


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 15:41 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Ik denk ook dat het momenteel nog heel, heel moeilijk is om een fysieke winkel te beginnen maar het is niet onmogelijk. Er zijn wel een aantal zaken waar je dan zeker rekening moet mee houden en je hebt er zelf al een aantal opgenoemd.

Laten we beginnen met de huur en ervan uitgaan dat je Brugge of Gent wil kiezen (wat volgens mij al überhaupt geen goeie locaties zijn maar daarover bij locaties meer), dan moet je er rekening mee houden dat alles wat in het centrum ligt zo goed als onbetaalbaar geworden is voor een gewone winkelier en als je buiten het centrum gaat is het al niet zoveel beter (qua prijs) en dan komt er nog eens bij dat je minder snel naambekendheid gaat krijgen. Je vermeld trouwens dat je hapjes en drankjes wil aanbieden dus daar komt dan nog eens bij dat je een pand moet vinden dat daarvoor geschikt is en dat je dus een drankvergunning en vergunning om eten te serveren nodig hebt.

Wat locatie betreft, kan ik je nu al zeggen dat Gent (van Brugge weet ik het niet echt meer gezien ik dat zo niet volg) bijna onmogelijk zal zijn want daar zitten er al minstens 4 winkels die bordspellen verkopen (Spelgezel, Worlds' End Comics & Gamecenter, Outpost Gent en Epic) en minstens 2 die ook nog eens min of meer het concept van een bordspelcafé (en dus speelruimte nl. Worlds' End en Outpost) aanbieden. En twee van deze zaken combineren de verkoop van bordspellen dan nog eens met de verkoop van strips (Worlds' End en Epic) waarbij één van de twee zelfs zo een speciaalzaak is dat mensen van overal in België afzakken naar de winkel om daar hun strips te komen halen (er komen mensen speciaal naar de Worlds' End zelfs vanuit Antwerpen, Brussel en Leuven). Koppel daaraan dan nog eens dat ze zelfs al meer dan 10 jaar ccg's (collectible card games) en miniature games verkopen in de Worlds' End en in mindere mate in Outpost en dan heb je zelfs een probleem om een uniek gamma aan te bieden. Dus ik vrees dat Gent echt geen optie is (is een beetje hetzelfde als nu nog een bordspellenclub oprichten in Gent wat ook steeds moeilijker wordt omdat er al een 8-tal zijn en dit op den duur betekent dat nog elke club 10 man en een paardenkop zal hebben als deze trend zich blijft doorzetten).

Publiek is ook zo'n lastige trouwens. Een 5 tot 10 jaar geleden kon je als winkel inderdaad rekenen op een "trouw" cliënteel maar sinds de "boost" in de bordspellenwereld van de laatste jaren, is ook de "as-cheap-as-possible" mentaliteit de kop beginnen opsteken. Mensen willen nu zo snel mogelijk een eigen verzameling en liefst een zo groot mogelijke wat dus betekent dat ze heel vaak 2e hands kopen (wat ook de populariteit van sommige groepen op Facebook of andere media verklaart trouwens) of via de pure online winkels en beginnen zich meestal pas zorgen te maken (diegene die verstandig genoeg zijn dan toch) of te klagen eens de fysieke winkel in de buurt dan uiteindelijk zijn deuren sluit omdat die de concurrentie met goedkope online winkels (die vaak onder de prijs verkopen) niet meer aankan. Enkele jaren geleden hebben we trouwens hetzelfde gezien in de miniature game wereld (waarbij de ene na de andere winkel in België sloot) maar gelukkig is het tij daar gekeerd en zijn het leeuwendeel van de spelers beginnen inzien dat je best je lokale community ook steunt want het zijn net de fysieke winkels die ook tornooien, evenementen en andere zaken organiseren zodat mensen de mogelijkheid hebben om aan zo'n zaken mee te doen.
Ook het feit dat mensen "gewoontedieren" zijn, is hier een heel belangrijk element trouwens. Mensen veranderen zelden van winkel eens ze er één (of enkele) gewoon zijn (is trouwens ook zo met clubs, banken, dokters, warenhuizen,enzovoort hoor) en bekijken nieuwe zaken als iets waar ze "schrik" voor hebben en iets waar ze niet zo makkelijk binnen wandelen (ook omdat ze misschien "schrik" hebben dat diegene waar ze jarenlang gingen dit misschien niet zal appreciëren, ook hier idem met clubs trouwens). Koppel daar dan nog eens het feit aan dat de meeste mensen liever met bekenden spelen dan met onbekenden en dan heb je nog een probleem waar je als startende winkel rekening moet mee houden want hou ga je mensen in jouw winkel krijgen? Je kan dan natuurlijk opteren voor een korting of soort van getrouwheidskaart (zoals Spelgezel doet met de 10% korting als je voor meer dan 100€ koopt of de 12.5% korting die je in Worlds' End krijgt als je een lidkaart van een club kan voorleggen) maar als beginnende zaak is dat ook geen logische zaak om te doen omdat je winstmarge hierdoor weer kleiner wordt.

Is een boardgamecafé dan makkelijker om te doen? Ik denk dat dit zelfs nog moeilijker is om bijna al de redenen die hierboven al staan en het feit dat je dan nog eens moet kijken of je clubs naar je zaak kan krijgen. Daar wringt al een eerste schoentje want clubs zijn (zelfs vantegenwoordig tijdens het digitale tijdperk waar alle info slechts één druk op een knop verwijderd is) nog protectionistischer geworden dan vroeger. Zo'n 5 à 10 jaar geleden was het makkelijk om samen te werken met andere clubs en vonden die het zelfs heel tof om eens leden van andere clubs te bezoeken of te verwelkomen in hun eigen club. Nu is dat volledig anders want de meeste clubs willen hun "15 minutes of fame" en je krijgt steeds vaker te maken met ego's die ronduit arrogant of agressief zijn als je voorstelt om eens een samenwerking tussen clubs op te zetten maar gelukkig zijn er ook nog clubs die dit wel willen en er voorstander van zijn (meestal wel clubs die niet zo eng zijn qua wat men kan spelen) maar ze worden een minderheid. Dus ook hier ga je het lastig hebben om zo'n groepen aan te trekken want er zijn reeds zo'n zaken (bordspelcafé's) en ook hier zie je zelden leden van andere clubs, eens ze weten dat er clubs zijn die er "vast" spelen (waarschijnlijk uit schrik dat mensen ook in meerdere clubs beginnen te spelen omdat ze iets nieuw in de spelletjeswereld of nieuwe mensen ontdekken in een ander club of voor wat voor reden dan ook).

Wat internetwinkels betreft, kunnen we heel kort zijn. De meeste hiervan concurreren elkaar dood door een prijzenslag en waarschijnlijk zullen in de komende jaren ongeveer 50% van deze zaken verdwijnen (er zijn al genoeg studies rond gebeurt die deze trend zien verschijnen in de volgende jaren) tot enkel de grotere overblijven dus ook zo'n zaak opstarten is in deze tijd al heel lastig en bijna onbegonnen werk.

Als je al deze zaken in beschouwing neemt, lijkt het inderdaad onbegonnen werk om nog iets te beginnen maar volgens mij kan het wel als je rekening houdt met dit alles en ervoor zorgt dat je zaak er uit springt én een ideale locatie heeft (waar nog geen of bijna geen anderen zitten) maar makkelijk is het zeker niet!

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Een bordspellenwinkel openen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®