Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2016, 22:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De Gouden Ludo is een Vlaamse spellenprijs die dit jaar voor de zevende keer wordt georganiseerd. Een testpanel van spellenclubbezoekers heeft de afgelopen maanden 29 voorgedragen spellen beoordeeld. Op basis hiervan zijn zes spellen genomineerd voor de eindronde van de verkiezing. Dit jaar zijn de genomineerden voor het eerst verdeeld over twee categorieën: familie- en expertspellen.



Leden van Vlaamse spellenclubs bepalen in de komende twee maanden de twee winnaars. De bekendmaking volgt op vrijdag 18 november aan de vooravond van de Vlaamse spellenbeurs Spel.

In de categorie familiespel zijn genomineerd:

  • Codenames (White Goblin Games)
  • El Gaucho (The Game Master)
  • Quadropolis (Days of Wonder)

In de categorie expertspel zijn genomineerd:

  • Haspelknecht (Quined Games)
  • Mombasa (The Game Master)
  • Orléans (White Goblin Games)

Commentaar: in de expertcategorie wordt het vast een spannende strijd tussen Mombasa en Orléans, waarbij ik eerstgenoemde een goede kans toedicht. In de familiecategorie is Quadropolis wat mij betreft het ideale gateway spel. Met een blik op het grote publiek zou die ‘m toch moeten winnen. Ten slotte is het opmerkelijk dat er geen 999 Games titel tussen de genomineerden zit, maar met de kwaliteit van deze jaargang kan zoiets gebeuren.

Meer informatie:

Gouden Ludo


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/09/12/nominat ... ludo-2016/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 06:57 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Hieronder vind je de genomineerden in elke categorie.

Categorie 'Familie'
Codenames (White Goblin Games)
El Gaucho (The Game Master)
Quadropolis (Days of Wonder)


Categorie 'Expert'
Haspelknecht (Quined Games)
Mombasa (The Game Master)
Orléans(White Goblin Games)

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Laatst bijgewerkt door BaSL op di 13 sep 2016, 17:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Berichten samengevoegd


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 08:35 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Expert:

Mombasa is iets complexer en daardoor minder toegankelijk.
Terwijl Orléans ook complex is maar véél toegankelijker is. Mede door de simpele regels.
Haspelknecht zit qua moeilijkheid in dezelfde categorie als Mombasa.
Ik vermoed om die reden dat Orléans het haalt.

Familie:

Voor mij echt GEEN twijfel ... Quadropolis ... gewoonweg zalig! Telkens opnieuw.

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 09:22 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
ozymandias schreef:
Expert:

Mombasa is iets complexer en daardoor minder toegankelijk.
Terwijl Orléans ook complex is maar véél toegankelijker is. Mede door de simpele regels.
Haspelknecht zit qua moeilijkheid in dezelfde categorie als Mombasa.


Ik vermoed dat je óf Mombasa óf Haspelknecht niet hebt gespeeld? Ja, Mombasa is behoorlijk complex en mijns inziens ook iets té zwaar voor deze prijs. Haspelknecht is echter veeeeel eenvoudiger en is qua complexiteit gelijk aan Orléans. Ook mensen op BGG zijn het daarmee eens getuige de weight ratings van Orléans (3.11), Haspelknecht (3.15) en Mombasa (3.84). Wat betreft wie er wint?:
Orléans vond ik een vermakelijke bag builder. Haspelknecht vond ik erg repetitief (weinig replayability). Mombasa vind ik duidelijk de beste, maar dus wellicht té zwaar.
Ik vermoed dat Orléans gewoon meer tot de verbeelding spreekt en daardoor wint.

Voor familiespellen lijkt me Codenames de gedoodverfde favoriet, met Quadropoli als outsider. Al was ik na mijn eerste play van Quadropolis laatste toch wat underwhelmed. Ja, een aardig tegelselectiemechanisme, maar de rest hebben we toch eerder gezien. Bovendien biedt het spel té weinig keuzestress, wat het wel m.i. nodig heeft.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 09:55 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Van de expertspellen heb ik Haspelknecht en Mombasa nog niet gespeeld.

Alhoewel Alexander Pfister het goed doet naar mijn mening (Skye, OMG, Port Royal vind ik alle 3 goed) ben ik (nog) niet aan Mombasa begonnen, ten eerste omwille van de hoge drempel qua moeilijkheid, en ten 2e omdat het echt wel met blokjes schuiven is (artwork is mooi maar de componenten zijn oersaai). Maar zal me er nu es aan moeten wagen ;)

Aan Haspelknecht moet ik eerst zien te geraken.

Orléans is zonder twijfel een geweldig spel.

Zelf vind ik het superjammer dat de Alchemist het hier niet gehaald heeft... Imperial Settlers had ik hier ook wel verwacht, maar misschien dat die andere 2 echte toppers zijn...


Wat de familiespellen betreft vind ik persoonlijk dat ik het wat gehad heb met Codenames. (56 pleys gelogd, maar in weze zijn het er nog iets meer). Het is simpel om op te pakken, maar als je gemengd met kinderen en volwassenen speelt is het toch niet zo simpel. (kinderen maken associaties waar volwassenen nooit aan zullen denken en vice versa). En toch wel een beetje overhyped, alhoewel het een tof spel blijft met de nodige animo.

Quadropolis is ook een goed spel, behalve dat ik wat interactie tussen de spelers mis. De componenten zijn dan wel weer geweldig. En je kan de moeilijkheid iets verhogen naargelang de groep waarmee je speelt, wat ook een pluspunt is.

El Gaucho is de verassing voor mij, maar ik kan me er wel in vinden. Weliswaar het moeilijkste van de 3 maar het ziet er geweldig uit (de wei met de dobbelstenen is top), er is directe interactie waar je bv vee steelt van andere spelers en je kan vooruit plannen door acties te claimen voor later gebruik.

De spellen die ik het meeste mis in de familiecategorie zijn Celestia en Potion Explosion. Maar ik vind de 3 bovenstaande ook wel terecht. Wat mij betreft rangschik ik ze zo: 1 El Gaucho, 2 Quadropolis en 3 Codenames.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 10:17 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Hoe kan El Gaucho genomineerd zijn?

Is dit spel niet te lang geleden gereleased om in aanmerking te komen dit jaar?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 10:43 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Als ik het goed heb gaat het om nederlandstalige spellen verkrijgbaar in de winkels in Vlaanderen, welke uitgebracht werden tussen mei 2015 en april 2016. (Kan ook van april tem maart zijn)

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 12:13 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Dacht dat deze te koop was via the Game master op Spellenspektakel 2014


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 15:36 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Edwin84 schreef:
Dacht dat deze te koop was via the Game master op Spellenspektakel 2014

Deze was naar mijn weten pas afgelopen jaar op SpSp verkrijgbaar bij TGM. Misschien dat Argentum Verlag het spel wel al een jaar eerder uitgebracht heeft.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2016, 09:01 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Ik zou gaan voor Codenames en Orleans.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2016, 09:44 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
maxitaxi777 schreef:
Edwin84 schreef:
Dacht dat deze te koop was via the Game master op Spellenspektakel 2014

Deze was naar mijn weten pas afgelopen jaar op SpSp verkrijgbaar bij TGM. Misschien dat Argentum Verlag het spel wel al een jaar eerder uitgebracht heeft.


Het klopt allebei. The Gamemaster verkocht op het Spellenspektakel van 2014 de versie van Argentum. Pas later hebben ze een versie met eigen logo en Nederlandstalige regels uitgebracht, die versie zal voor de Gouden Ludo zijn meegenomen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2016, 09:53 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ah oké. Bedankt voor de opheldering.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2016, 11:25 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Als ik iets moet kiezen bij categorie familiespel doe dan maar quadropolis. De andere 2 is sowieso niks. :mrgreen:

En bij expert mombasa! Ik snap niet de hype en enthousiasme over orléans. Het is wel leuk, maar ik weet het niet, het spreekt mij niet aan. Haspelknecht vind ik wel erg leuk. Maar als expert spel zou ik als ik tussen mombasa en haspelknecht moet kiezen toch mombasa kiezen, dat is een echte hersenkraker.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2016, 16:07 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
aicirtap schreef:
Als ik iets moet kiezen bij categorie familiespel doe dan maar quadropolis. De andere 2 is sowieso niks. :mrgreen:

En bij expert mombasa! Ik snap niet de hype en enthousiasme over orléans. Het is wel leuk, maar ik weet het niet, het spreekt mij niet aan. Haspelknecht vind ik wel erg leuk. Maar als expert spel zou ik als ik tussen mombasa en haspelknecht moet kiezen toch mombasa kiezen, dat is een echte hersenkraker.


Oeps, mensen zijn voor minder op de zwarte lijst gezet :o


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2016, 16:45 
1. Stenen Tijdperk (2008)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
Erwin schreef:
aicirtap schreef:
Als ik iets moet kiezen bij categorie familiespel doe dan maar quadropolis. De andere 2 is sowieso niks. :mrgreen:

En bij expert mombasa! Ik snap niet de hype en enthousiasme over orléans. Het is wel leuk, maar ik weet het niet, het spreekt mij niet aan. Haspelknecht vind ik wel erg leuk. Maar als expert spel zou ik als ik tussen mombasa en haspelknecht moet kiezen toch mombasa kiezen, dat is een echte hersenkraker.


Oeps, mensen zijn voor minder op de zwarte lijst gezet :o


Het zit je wel hoog he :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Gouden Ludo 2016  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Bordspeler.nl, Codenames, Days of Wonder, El Gaucho, Gouden Ludo 2016, Haspelknecht, Mombasa, Orléans, Quadropolis, Quined Games, The Game Master, White Goblin Games, nominaties, spellenprijs



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®