Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




82 berichten | Pagina 6 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Uitbreiding Istanbul
BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2016, 13:42 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Bridget schreef:
Gerust, de 2e uitbreiding schijnt ook de laatste te zijn, er komt niet nog meer bij.

Voor de mensen die Mokka en Smeergeld niets vonden of beu zijn is deze 2e uitbreiding misschien wel een optie? Hij is zonder de eerste uitbreiding te spelen. Maar voor de liefhebbers kunnen ook beide uitbreidingen samen gespeeld worden "De Grote Bazaar".

Met 2 personen heb ik de complete set geprobeerd en dat vond ik matig, met 4 spelers is het drukker op het bord en veel interessanter. Het speelveld wordt 5 x 5 dus veel groter!

Het wordt nu echt een meerspelersspel, niet voor beginners aan te raden. Veel manieren om aan robijnen te komen dus 1 tactiek kiezen en daarvoor gaan. Heb je daar teveel concurrentie zal je iets anders moeten gaan doen. Veel keuzes en te weinig tijd en het befaamde geld en goederen tekort.

Bij de laatste uitbreiding komen brieven (met zegels) erbij die je elders moet gaan afleveren. Was je toch van plan om daarheen te gaan is het leuk, ik zou mijn tactiek er niet speciaal op richten. Vanaf 3 zegels kun je dan een extra speelbeurt kopen wat heel erg nuttig besteed kan zijn op het goede moment. Dan zijn ze heel krachtig. Je kan voor 6 zegels ook aan robijnen komen.

De nieuwe extra kiosktegels die erbij komen geven als iemand die Kiosk actie kiest iedereen een cadeautje. Kan erg leuk zijn zoals extra goederen, geld of bonuskaarten.
Een paar nieuwe bonuskaarten.

En natuurlijk de kameraad. Erg handig om deze 2e handlanger te hebben om een actie te kunnen doen, vooral als je zelf aan de andere kant van het bord bezig bent.

Mijn conclusie: Goed spel, goede uitbreiding, maar je moet wel zin hebben in een aardige tijd speelplezier en hem niet meer in een uurtje wegspelen. Nu wil ik hem graag met gevorderde spelers spelen, maar die zijn door alleen de basis spelen al afgehaakt helaas.


Volgende keer als je me tegen komt, tik je maar op m'n schouder ... wil die met beide uitbreidingen wel eens spelen. Alhoewel ik me niet catalogeer onder ervaren speler, maar speelt dat een rol?
Heb de basis al talloze keren gespeeld en de eerste uitbreiding hebben we nu 2x gespeeld.
1x met 2 en 1x met 4.

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Uitbreiding Istanbul
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2016, 21:35 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
Vandaag weer eens met uitbreiding mokka en smeergeld gespeeld en met 3 speelt toch leuker dan 2. Waar we achter kwamen is dat je eigenlijk met 2 dobbelstenen niet alle tegels gedekt zijn voor de handelaren. En bij nader inzien, met het basispel ook niet! Hoe zit dit?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Uitbreiding Istanbul
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2016, 08:04 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
De handelaren gaan gewoon niet naar die tegels.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Uitbreiding Istanbul
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2016, 08:44 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (Belgiƫ )
Je kan dit altijd oplossen door 2 12delige dobbelstenen te gooien natuurlijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Uitbreiding Istanbul
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2016, 08:56 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
We dachten inderdaad aan een andere dobbelsteen, d20 of d25 als we met beide uitbreidingen spelen, maar als het basispel al een paar tegels niet dekt, heeft dat misschien een reden?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Uitbreiding Istanbul
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2016, 09:23 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Moet je niet doen heb ik gelezen op BGG.

De eerste tegels 2 t/m 12 zijn niet zo krachtig als de tegels 13 en hoger. Omdat daar de handelaren staan maakt die tegels toch de moeite waard. anders ben je de balans kwijt en kan een toch al zeer goede actie met handelaar voor iemand teveel voordeel opleveren die beurt.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Uitbreiding Istanbul
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2016, 10:00 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Bridget schreef:
Moet je niet doen heb ik gelezen op BGG.

De eerste tegels 2 t/m 12 zijn niet zo krachtig als de tegels 13 en hoger. Omdat daar de handelaren staan maakt die tegels toch de moeite waard. anders ben je de balans kwijt en kan een toch al zeer goede actie met handelaar voor iemand teveel voordeel opleveren die beurt.


En zonder dit op BGG gelezen te hebben, had ik wel al zijn vaag vermoeden dat er een reden voor zou zijn. Dit lijkt me een best een goede.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
82 berichten | Pagina 6 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Uitbreiding Istanbul  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Tags

Istanbul, Istanbul: Mokka & Smeergeld, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®