dirk schreef:
Loondijke schreef:
Al gedacht om Trickerion erbij te zetten of als kandidaat mee te nemen? Totaal andere setting en een ijzersterke worker placement. Ook een euro en erg diep, maar niet erg complex met duizenden regeltjes bijvoorbeeld.
Mijn ervaring met deze is juist dat ie héél complex is voor de meeste nieuwe spelers.
Ook het regelboek mag er zijn om uit te pluizen, gelukkig valt alles thematisch wel goed in de plooi en eens je in het spel zit lijkt alles wel logisch maar om deze niet complex te noemen
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Trickerion een topspel, misschien wel één van de beste, zoniet hét beste spel van de afgelopen jaren.
Maar ik raad toch aan deze eerst te spelen vooraleer te kopen, ik heb al meermaals gehoord van spelers die gewoon zijn heavy euro's te spelen dat deze nét dat tikkeltje te zwaar is.
Ben het met je eens dat hij zwaar lijkt, maar Terra Mystica gaf mij een "overweldigender" gevoel. Mede omdat bij TM er weinig zaken zijn die erg "logisch en thematisch" te verklaren zijn.
Bij Trickerion kan je in een 10 minuten de synergie uitleggen tussen de verschillende locaties en klopt het ook allemaal en vult het elkaar schitterend aan. Per locatie is het ook snel duidelijk, alleen het theater is wat complex bij uitleg. Dan de specialisten en assistenten uitleggen en je bent zo goed als klaar om te gaan. De acties die je kunt doen zijn veel duidelijker aan het begin van een ronde, dan dat het bij TM is. De Dark Alley, Prophecies en Special Powers komen erbij, maar dat is bij de Basegame als 1e potje niet het geval. Je kunt het eenvoudig starten en na 1 of 2 potjes pas de advanced game spelen.
Bij TM heb je de culttrack, rondebonus (x6), schepen, terraforming, 5 verschillende gebouwen, manga, naast elkaar bouwen bonus, verschillende bonussen per gebouw, 1 bonus per ronde, priesters, werkers, steden creëren, endgame bonussen, bonus per ras, 6 extra manga-acties....
Dat kwam bij mij, als redelijk fanatieke eurogamer, toch overweldigender over dan Trickerion.