Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2016, 15:48 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Vaak vragen spelers mij wat ik net zo leuk vind aan Papa Paolo en waarom zij het zouden moeten kopen. 'Gewoon om mij te plezieren' als antwoord op die vraag blijkt vaak niet aan de verwachtingen te voldoen. Hieronder een poging om deze vraag te beantwoorden en intussen kort de spelmechanismen achter Papa Paolo wat toe te lichten.

MIJN PERSOONLIJKE ALGEMENE INDRUK

* Eenvoudige spelregels en toch heel wat diepgang.
* Weinig wachttijd.
* Mooi evenwicht tussen interactie en persoonlijk spel.
* Verschillende strategieën mogelijk.
* Eenvoudig puntensysteem.
* Aangepaste regels voor 3 en 2 spelers.

SPELMECHANISME 1: WORKERPLACEMENT
STADSTEGELS KIEZEN/ACTIES UITVOEREN (eerste fase van een ronde)

Bijlage:
De bijlage voorbeeldspeluitleg BSM.jpg is niet langer beschikbaar.

Tijdens het plaatsen van jouw pion moet je met verschillende zaken rekening houden:
* De groene pion kan de actie ‘speciale levering’ of ‘uitbreiden’ uitvoeren (zwarte pijlen).
* De groene pion kan de paarse stadstegel bouwen (de tegel waarop hij staat).
* De groene pion staat op een goede positie om na deze fase de 3 en eventueel de 2 goudstukken te winnen (rode pijlen).
* In elk geval is de stadstegel niet meer beschikbaar voor de andere spelers en is er 1 plaats minder waarop de acties ‘uitbreiden/speciale levering’ beschikbaar zijn.

SPELMECHANISME 2: BIEDEN
BIEDEN/LEVEREN/INVESTEREN (tweede fase van een spelronde)

Bijlage:
De bijlage voorbeeldbiedenbsm.jpg is niet langer beschikbaar.

* Doe je om te pizza’s te kunnen leveren. De kolom waarin je biedt, bepaalt aan welke voorwaarden (hoeveel pizza’s en afstand) je kunt leveren (zie pijlen).
* Wie het hoogst op de trap staat (= groen) investeert eerst (= vooruitgang of extra actie in één van de vier kleuren). Zijn keuze is niet meer beschikbaar voor de andere spelers.
* De laagste bieder wordt startspeler (=rood).

SPELMECHANISME 3: ENGUINE BUILDING

Bijlage:
De bijlage spelerbordvoorbeeldbsm.jpg is niet langer beschikbaar.

Als je een stadstegel volledig belevert (= evenveel pizza’s op de tegel als het aantal gekleurde daken), mag je het ervaringsblokje in de betreffende rij van jouw spelersbord een plaats naar rechts opschuiven. Daardoor:
* Is de kleur van de stadstegels die je bouwt heel belangrijk.
* Is het aantal gekleurde daken op de stadstegels belangrijk: minder daken = snellere vooruitgang = minder punten (want 1 punt per geleverde pizza).
* Is het aantal wegen op de stadstegel belangrijk (meer wegen = betere bereikbaarheid om te leveren).
* Is de manier waarop je jouw stad bouwt (max 4 bij 5 tegels) heel belangrijk.
Voorbeeld hierboven zwart
* 7 goud als hij de actie sponsor zoeken kiest.
* 4 extra pizza’s als hij gaat winkelen.
* 2 pizza’s leveren bij de actie speciale levering.
* Mag in twee verschillende richtingen leveren.
* 3 punten voor diversiteit (blauwe pijl).
* 2 punten voor expertise (gele pijl).

SPELMECHANISME 4: CITY BUILDING

* Vanuit je pizzeria's probeer je zoveel mogelijk tegels te bereiken.
* Houd rekening met jouw leveringsmogelijkheden en de grootte van je stad.
* Houd zolang mogelijk verschillende opties open.

SAMENGEVAT

Papa Paolo is een creatie waar ik ontzettend trots op ben. Ook tijdens de testfase waren de reacties unaniem positief. Dit project - dat gestart is vanuit een poging om Warlock te vereenvoudigen - levert uiteindelijk een totaal ander spel op wat zeker en vast het ontdekken waard is.

De recensent van spellenclub13 is in elk geval enthousiast! :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 21:48 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2952
Woonplaats: Deerlijk
Mooi reclame voor jouw spel, Fabrice.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2016, 19:45 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Piet schreef:
Mooi reclame voor jouw spel, Fabrice.


Hartelijk dank


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2016, 16:00 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik heb het gisteren voor het eerst gespeeld op Spel en hopelijk niet de laatste keer. Het ziet er mooi uit en speelt heel vlot.

We speelden een spel met twee en daarvoor zij er diverse aanpassingen op het bord gemaakt.

De biedfase kwam echter niet tot zijn recht. We boden quasi niet tegen elkaar op. Deels omdat de leveringstegels niet zoveel verschilden in het begin van het spel en dit ten opzichte van onze 'capaciteit'. In de laatste ronde werd dan ineens al het geld geboden omdat het nadien niks meer waard is.

Of hebben we iets fout gespeeld? Of ligt het aan een eerste spel?

Verder had het bord iets rustiger qua kleuren kunnen zijn (meer duidelijkheid) en een paar kleine regeltjes weergeven bij de acties.

+ Thema
+ Materiaal, artwork (behalve bovenstaand puntje)
+ Vlot, duidelijk, elegant

Mooi mooi ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2016, 20:52 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
AlliantieAJ schreef:
Ik heb het gisteren voor het eerst gespeeld op Spel en hopelijk niet de laatste keer. Het ziet er mooi uit en speelt heel vlot.

We speelden een spel met twee en daarvoor zij er diverse aanpassingen op het bord gemaakt.

De biedfase kwam echter niet tot zijn recht. We boden quasi niet tegen elkaar op. Deels omdat de leveringstegels niet zoveel verschilden in het begin van het spel en dit ten opzichte van onze 'capaciteit'. In de laatste ronde werd dan ineens al het geld geboden omdat het nadien niks meer waard is.

Of hebben we iets fout gespeeld? Of ligt het aan een eerste spel?

Verder had het bord iets rustiger qua kleuren kunnen zijn (meer duidelijkheid) en een paar kleine regeltjes weergeven bij de acties.

+ Thema
+ Materiaal, artwork (behalve bovenstaand puntje)
+ Vlot, duidelijk, elegant

Mooi mooi ...


Ik merk dat het bieden bij een eerste kennismaking inderdaad wat braafjes verloopt. Naarmate het spel beter gekend is, wordt het bieden toch een stuk bitsiger. Omdat spelers het bouwen van hun wijk wat meer gewoon zijn, is de capaciteit tot leveren groter en zijn er meerdere spelers met interesse in de grote leveringstegels. Ook het belang van de eerste investering is niet te onderschatten. Bij een spel met twee leggen wij de tegels voor de komende ronde ook open, om betere planning mogelijk te maken.
Het verschil tussen de twee tegels kan klein zijn als de twee tegels op elkaar volgen, maar kan ook groot zijn als je bijvoorbeeld tegel A1 en A4 trekt. Soms speel ik een spel met twee ook consequent met leveringstegels 1 en 3 of 2 en 4. Zo is er altijd een niet te verwaarlozen verschil.
Het bord is inderdaad wat druk, dat was van bij de start de bedoeling om zo de sfeer in Napels wat weer te geven. Misschien zijn we daar iets te ver in gegaan :?
Groet
Fabrice


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2016, 22:15 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
fabbe1 schreef:
AlliantieAJ schreef:
Ik heb het gisteren voor het eerst gespeeld op Spel en hopelijk niet de laatste keer. Het ziet er mooi uit en speelt heel vlot.

We speelden een spel met twee en daarvoor zij er diverse aanpassingen op het bord gemaakt.

De biedfase kwam echter niet tot zijn recht. We boden quasi niet tegen elkaar op. Deels omdat de leveringstegels niet zoveel verschilden in het begin van het spel en dit ten opzichte van onze 'capaciteit'. In de laatste ronde werd dan ineens al het geld geboden omdat het nadien niks meer waard is.

Of hebben we iets fout gespeeld? Of ligt het aan een eerste spel?

Verder had het bord iets rustiger qua kleuren kunnen zijn (meer duidelijkheid) en een paar kleine regeltjes weergeven bij de acties.

+ Thema
+ Materiaal, artwork (behalve bovenstaand puntje)
+ Vlot, duidelijk, elegant

Mooi mooi ...


Ik merk dat het bieden bij een eerste kennismaking inderdaad wat braafjes verloopt. Naarmate het spel beter gekend is, wordt het bieden toch een stuk bitsiger. Omdat spelers het bouwen van hun wijk wat meer gewoon zijn, is de capaciteit tot leveren groter en zijn er meerdere spelers met interesse in de grote leveringstegels. Ook het belang van de eerste investering is niet te onderschatten. Bij een spel met twee leggen wij de tegels voor de komende ronde ook open, om betere planning mogelijk te maken.
Het verschil tussen de twee tegels kan klein zijn als de twee tegels op elkaar volgen, maar kan ook groot zijn als je bijvoorbeeld tegel A1 en A4 trekt. Soms speel ik een spel met twee ook consequent met leveringstegels 1 en 3 of 2 en 4. Zo is er altijd een niet te verwaarlozen verschil.
Het bord is inderdaad wat druk, dat was van bij de start de bedoeling om zo de sfeer in Napels wat weer te geven. Misschien zijn we daar iets te ver in gegaan :?
Groet
Fabrice


Bedankt voor je snelle reactie.

Ik moet toegeven dat ik heel kritisch ben ten opzichte van biedelementen in een spel, het moet goed zitten. Anderzijds vond ik het gebrek aan een stevige bieding ook niet erg in dit spel. Vermoedelijk zal het dan toch ook te maken hebben met een eerstespelervaring. Ik heb trouwens zonet gehoord dat we het gisteren niet helemaal goed uitgelegd hebben gekregen. We wisten niet dat je niet van kolom mag veranderen maar dat deden we ook niet omdat we gewoon elk in 1 kolom gingen staan. De uitleg over het beter uitbouwen van de wijk klinkt ook wel logisch en dat dan de tegels belangrijker worden.

Tijdens ons eerste spel was de balans van de investeringen wel goed, het ging mooi vooruit wat een goede snelheid aan het spel geeft.

Ook nog niet aangehaald, het hele pizzagebeuren is heel tof gedaan. Elke geleverde pizza is een rechtstreeks punt (niet via afwerkte opdrachtkaarten of zoiets), elke overgebleven pizza gaat in de vuilbak (heb ik niet laten gebeuren uit zuiver principe :D , moet het nu wel lukken dat ik 's avonds thuis pizza's in de oven heb gedaan en ze mislukt eruit zijn gekomen en wel in de vuilbak zijn beland :lol: ).

Eigenlijk stoort de drukkere artwork mij niet maar de lat ligt steeds hoger en hoger, dat zijn maar kleine opmerkingen. Het ziet er zeker sfeervol uit.
Aanvankelijk was mijn medespeler wel niet aangetrokken door het spel net omdat het er zo druk uitziet maar hij was daarom misschien nog wel extra verrast over hoe leuk het wel was. Hij heeft het spel vandaag daarom nog een keertje op de beurs gespeeld :D .

Deze komt toch op mijn wishlist in ieder geval ...

Nog een klein vraagje: waarom hebben ze aanvankelijk niet meer voor de kickstarter gekozen en enkel als add on? Had dat niet net een grotere push kunnen geven? Welke reden ligt erachter?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2016, 21:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
AlliantieAJ schreef:
Nog een klein vraagje: waarom hebben ze aanvankelijk niet meer voor de kickstarter gekozen en enkel als add on? Had dat niet net een grotere push kunnen geven? Welke reden ligt erachter?


Wel, ik vermoed dat de add on vooral bedoeld was om Vanuatu een extra duwtje te geven. Er was een kickstater gepland voor Papa Paolo ergens in februari 2017 maar plots is alles vrij vlot gegaan. Deze beslissingen worden door Quined genomen daar heb ik geen vat op. Maar zoals het nu loopt, hoor je mij niet klagen hoor. Papa Paolo verkoopt heel goed en de meeste reacties zijn zeer positief.

P.S. Je hoeft je niet te verontschuldigen omdat je kritisch bent, alleen op die manier kunnen we (kan ik) vooruitgang boeken. Ik heb veel uit het Warlock verhaal geleerd en die leercurve zet zich met Papa Paolo gewoon voort. Zolang kritiek niet persoonlijk wordt, vind ik die vooral leerrijk!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2016, 22:56 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik zag net dat je nog gereageerd hebt op BGG over de artwork van de doos, die trouwens prachtig is. Wel tof dat er bij een tweede editie mogelijk een paar aanpassingen komen qua duidelijkheid.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2016, 21:06 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
AlliantieAJ schreef:
Ik zag net dat je nog gereageerd hebt op BGG over de artwork van de doos, die trouwens prachtig is. Wel tof dat er bij een tweede editie mogelijk een paar aanpassingen komen qua duidelijkheid.

Tjah, het blijft onmogelijk om voor iedereen goed te doen. Al verkies ik commentaren als: "ik vind de doos niet mooi", boven geschreven feiten als: "de doos is lelijk" :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2016, 23:20 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
AlliantieAJ schreef:
Deze komt toch op mijn wishlist in ieder geval ...

Je kan hem natuurlijk ook altijd hier komen spelen :wink:

Ik heb deze ook aangekocht na het spelen op Spiel Essen. Na het vooraf lezen van de regelboek was ik zeker niet ten volle overtuigd van het spel, het leek me de zoveelste pick up and deliver, maar na het spelen ervan ben ik toch overstag gegaan en heb nog steeds geen spijt van deze keuze. Het spel speelt vlot, thema klopt, er zit voldoende snelheid en variatie in, kortom top !!
Enige klein minpuntje voor mij is het toch wel drukke worker placement gedeelte van het bord maar dat blijft natuurlijk persoonlijke smaak.

Ik kreeg op Essen trouwens een zéér goede uitleg van één van de Quined demo-ers !! :thumbup: :thumbup:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2016, 23:38 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
dirk schreef:
AlliantieAJ schreef:
Deze komt toch op mijn wishlist in ieder geval ...

Je kan hem natuurlijk ook altijd hier komen spelen :wink:

Ik heb deze ook aangekocht na het spelen op Spiel Essen. Na het vooraf lezen van de regelboek was ik zeker niet ten volle overtuigd van het spel, het leek me de zoveelste pick up and deliver, maar na het spelen ervan ben ik toch overstag gegaan en heb nog steeds geen spijt van deze keuze. Het spel speelt vlot, thema klopt, er zit voldoende snelheid en variatie in, kortom top !!
Enige klein minpuntje voor mij is het toch wel drukke worker placement gedeelte van het bord maar dat blijft natuurlijk persoonlijke smaak.

Ik kreeg op Essen trouwens een zéér goede uitleg van één van de Quined demo-ers !! :thumbup: :thumbup:


Ik vroeg me al af waar je reactie bleef :lol: je bent zo rustig op het forum de laatste tijd :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 nov 2016, 01:27 
Grote Dienaar

Berichten: 124
Woonplaats: Helmond
Ik heb Papa Paolo gespeeld op het Spellenspektakel met 3 personen. Ik was meteen helemaal veliefd op die mini pizza-doosjes. Maar wow, dat moet een hoop priegelplakwerk geweest zijn om te bestickeren :clap:
Ik vind het druk ogende bord even wennen maar zeker niet storend. Het benadrukt idd de drukte in de stad. Maar wat ik wel een nadeel vond was dat de huizen waar je pizza's moest bezorgen niet in een oogopslag duidelijk waren. Met name de oranje daken (die niet meedoen) en de rode daken waren lastig te onderscheiden.
Verder vond ik het spel goed in elkaar zitten. Het bieden was bij ons ook best braafjes maar we hadden soms ook echt interesse in een andere biedrij, dus hadden we weinig last van elkaar.
Ik vond het op enig moment wel een beetje lang duren. Maar toen ging het aan het einde plotseling toch weer erg snel.
Zeer geslaagd spel! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 nov 2016, 09:43 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Nog een positieve (korte) ervaring op de Weekly Alaboom van baasje TMG (volgens mij).
Zelf helaas nog niet kunnen spelen, in Essen moest ik na Key to the City er naast, helaas richting huis ;)

21:00

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 24 nov 2016, 21:22 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
el_crosso schreef:
Nog een positieve (korte) ervaring op de Weekly Alaboom van baasje TMG (volgens mij).
Zelf helaas nog niet kunnen spelen, in Essen moest ik na Key to the City er naast, helaas richting huis ;)


Rond welke tijd situeert zicht het gedeelte over Papa Paolo? Ik dat 21' maar dat gaat over één of ander kaartspel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - MP 18 Papa Paolo: spelmechanismen doorgelicht.  

Gebruikers die deze topic waarderen

Dirk_M

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Tags

Fabrice Vandenbogaerde, Papà Paolo, Quined Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®