Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2016, 10:05 
Locomotief

Berichten: 31
Woonplaats: Made
Goedemorgen allen,

beide heb ik in mijn collectie en bevallen goed, maar ze lijken heel erg op elkaar qua mechanics. Ik probeer mijn collectie een klein beetje uit te dunnen om ruimte te maken en wil 1 van de 2 verkopen.

Wat is jullie mening over beide, welke is beter en waarom?

Hieronder mijn persoonlijke plus- en minpunten per titel.

Stone Age
+ Thematisch sterk
+ 9 locaties om werkers te plaatsen
+ Originele worker placement met dobbelen
+ Voedsel per werker
- Geluk van de dobbelstenen kan tegen je werken
- Sommige hutten aardig overpowered
- Volgorde altijd hetzelfde

Fresco (incl uitbreiding 1,2,3)
+ Thematisch sterk en origineel
+ Blinde worker placement
+ Tijdsplanning en gevolgen (erg goed bedacht)
+ Laatste speler mag als eerst opstaan (tijdsplanning)
+ Bijna geen geluk
- Geen consequenties voor meer werkers
- Mist diepgang door maar 5 locaties
- Soms het gevoel dat je weinig zinvols kunt doen
- Meer workers soms wat nutteloos

Beide erg goed en ik heb SA 5 keer gespeeld, Fresco pas 1 keer. Er zullen nog wel wat sessies van Fresco komen voordat ik een eindoordeel kan vellen.

Ben benieuwd naar jullie mening!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2016, 11:04 
Matroos

Berichten: 44
Ik zou ze juist allebei behouden. Ik heb toevallig afgelopen weekend Fresco gekocht terwijl ik stenen tijdperk al bezit.
ik vind onderdelen van de spelmechanismes dermate verschillend dat het loont om ze allebei te hebben. Het dobbelelement bij stenen tijdperk en de tijdsplanning bij Fresco geven de spellen een andere beleving.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2016, 12:06 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
T-J schreef:
Ik zou ze juist allebei behouden. Ik heb toevallig afgelopen weekend Fresco gekocht terwijl ik stenen tijdperk al bezit.
ik vind onderdelen van de spelmechanismes dermate verschillend dat het loont om ze allebei te hebben. Het dobbelelement bij stenen tijdperk en de tijdsplanning bij Fresco geven de spellen een andere beleving.


+1

Ik heb beide in bezit en speel ze allebei met veel plezier. Allebei prima gateway games die, hoewel beide worker placement, toch totaal anders aanvoelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2016, 12:47 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Ik heb ook beide spellen en staan alle twee in mijn top. Vind ze zelf ook totaal niet op elkaar lijken.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2016, 18:15 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Grootste nadeel van Stenen tijdperk is misschien het dobbelen hoewel ik graag dobbel maar niet iedereen houdt ervan.
Fresco vind ik thematisch een prachtig spel maar voelt nogal repititief aan, wat dan ook meteen zijn grootste nadeel is.
Ook een groot verschil om rekening mee te houden is het spelers aantal. Stenen tijdperk kan met twee spelers, en is dan nog goed ook, fresco wordt pas interessant vanaf 3 spelers !!

Persoonlijk zou ik geen van deze twee weg doen omdat ik beide van tijd tot tijd nog graag op tafel leg.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2016, 22:47 
8. Perudo (1987)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Stenen tijdperk.

Fresco geeft mij altijd t gevoel dat er niet genoeg te doen is.
Dat het spel niet helemaal af is. Nu zijn er genoeg uitbreidingen te vinden..
Plus het is met 2 spelers niet leuk. Stenen tijdperk is met elk aantal leuk om te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: za 26 nov 2016, 12:20 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik vind juist stenen tijdperk met 4 personen vreselijk. Komt dan ook niet op tafel bij mij. Ik doe dat alleen met 2 en 3 spelers. En dat kan wel weer met fresco (4 spelers). Fresco nog nooit gedaan met 2, dus geen idee.

Ik vind ze allebei goed, dus gewoon houden. Waarom uitdunnen?

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: za 26 nov 2016, 12:36 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
aicirtap schreef:
Ik vind ze allebei goed, dus gewoon houden. Waarom uitdunnen?

Helemaal correct :lol:

Ik heb net even gekeken naar je BGG collection Loondijke, en daar staat dat je 35 spellen bezit ??
Als dit nog klopt doe dan geen van deze twee weg, ze zorgen voor genoeg afwisseling !!

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: za 26 nov 2016, 18:29 
3. Asara (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
dirk schreef:
aicirtap schreef:
Ik vind ze allebei goed, dus gewoon houden. Waarom uitdunnen?

Helemaal correct :lol:

Ik heb net even gekeken naar je BGG collection Loondijke, en daar staat dat je 35 spellen bezit ??
Als dit nog klopt doe dan geen van deze twee weg, ze zorgen voor genoeg afwisseling !!



Prima instelling om je "verzameling" spellen niet te groot te laten worden! Wat moet je nou met 350+ spellen! (Dit had ik me eerder moeten beseffen..)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: za 26 nov 2016, 18:35 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik vind ook dat ze beide een plaats verdienen als je ze beide leuk vindt. Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van Stenen tijdperk, maar Fresco vind ik ook leuk.
Maar ik begrijp niet goed waarom je deze twee met elkaar vergelijkt... Ze hebben ongeveer hetzelfde gewicht, maar voor de rest zijn er toch maar héél erg weinig overeenkomsten? Afgezien van het worker placement aspect misschien, maar dat is in beide spellen zo atypisch gedaan, dat het helemaal anders aanvoelt.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2016, 12:22 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Jorrit schreef:
dirk schreef:
aicirtap schreef:
Ik vind ze allebei goed, dus gewoon houden. Waarom uitdunnen?

Helemaal correct :lol:

Ik heb net even gekeken naar je BGG collection Loondijke, en daar staat dat je 35 spellen bezit ??
Als dit nog klopt doe dan geen van deze twee weg, ze zorgen voor genoeg afwisseling !!



Prima instelling om je "verzameling" spellen niet te groot te laten worden! Wat moet je nou met 350+ spellen! (Dit had ik me eerder moeten beseffen..)

Aangezien ik persoonlijk nogal vrij veel speel heb ik geen probleem met een grotere collectie. Mijn spellen geraken nog steeds vlot op tafel, doen ze dat niet dan verkoop ik ze ook.
Als je maar af en toe speelt is het misschien inderdaad een goede optie om je collectie klein te houden maar dat is voor iedereen zijn eigen beslissing natuurlijk. Ikzelf vind Fresco en Stenen tijdperk verschillend genoeg om ze beide te houden

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2016, 13:02 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
Mooi draadje,

Ikzelf ben in bezit van Stenen Tijdperk maar zit er al langer over te denken om Fresco aan
te schaffen. ik stond er mee in mijn handen bij Spel 2016 maar door een reactie van een voorbijganger heb ik hem laten liggen. hij zei dat het spel voor 2 spelers niet sterk was maar nu ik dit allemaal lees neem ik hem de volgende keer wel mee denk ik.

Wijzelf zijn helemaal weg van Workerplacements en vinden Stenentijdperk juist weer een heel simpel variant, maar zeker heel leuk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2016, 21:46 
3. Orléans (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Loondijke schreef:
beide heb ik in mijn collectie en bevallen goed, ...


Als ze mij beide goed zouden bevallen...
en als ik zo hard zou twijfelen dat ik anderen hun mening vraag op een forum...

...dan zou ik ze gewoon allebei houden :) ...

... en ze nog lekker veel spelen :)

n.v.d.r.: dit bericht is geschreven door iemand die zelf moeilijk afscheid kan nemen van spellen (kwestie van het vanuit het juiste perspectief te zien)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Stone Age vs. Fresco
BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2016, 10:09 
Locomotief

Berichten: 31
Woonplaats: Made
Bedankt allen voor de reacties! Geeft weer wat leuke inzichten :).

En ik had het iets anders moeten omschrijven; ik twijfel of ik 1 van de 2 weg zou doen, omdat ze voor mijn gevoel vergelijkbare dingen doen met een ander sausje eroverheen. Ik heb niet heel veel titels in mijn collectie, maar wil voorkomen dat ik "dubbele" spellen in mijn collectie heb. Terwijl ik voor dezelfde titel een compleet andere titel zou kunnen toevoegen :).

Ik ga sowieso Fresco nog een paar keer op tafel leggen, voordat ik echt een oordeel hierover ga vellen. En wellicht blijven beide inderdaad gewoon in de collectie.

Ik kan richting mezelf niet verantwoorden dat ik meer dan 40 titels in mijn collectie heb, terwijl er 8 nog nooit op tafel zijn gekomen. Laat staan dat ik richting de 100 ga. Daarom probeer ik altijd wat kritisch te kijken naar de games onderling en welke games echt waarde toevoegen aan mijn collectie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Stone Age vs. Fresco  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

999 Games, Fresco, Queen Games, Stenen Tijdperk



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®