Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





30 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 15:19 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
De top 5 ontdekkingen voor 2016:
1. Great Western Trail: Niet zo goed als Mombasa, maar dan leg ik de lat wel erg hoog. Met Great Western Trail heeft Pfister wat mij betreft toch weer de topper van dit jaar afgeleverd.
2. Odin: Ik was wat sceptisch over wéér een Rosenberg-spel met grotendeels bekende elementen, maar heb toch maar de gok genomen. Het actiebord is aanvankelijk erg overweldigend, maar de structuur is al snel duidelijk. Erg leuke keuzes en een leuke puzzel op je bordje(s)!
3. Railroad Revolution: Na wat (in mijn ogen) mindere creaties toch weer een topper van What's Your Game. Weinig interactie, maar zeer veel verschillende ontwikkelmogelijkheden.
4. Terraforming Mars: Stond voor en tijdens Essen niet op mijn radar, maar bleek een erg goed spel waarbij je met het draften leuke combinaties en plannetjes kunt maken. Alleen liever niet meer met 5 spelers!
5. 7 Wonders Duel: Ze hebben erg goed de 'feeling' van 7 Wonders kunnen vasthouden terwijl het toch een voldoende anders spel is geworden.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Aangezien ik met twee personen het liefst echte tweepersoonsspellen speel wordt het 7 Wonders Duel.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Zoals elk jaar was Spiel wederom mijn favoriet.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Lastig om een specifieke uit te kiezen. Erg leuk was een partij A la Carte tijdens een spellenavond met collega's, waarbij een collega constant haar gerechten verpestte met een overdosis zout. Het is toch best knap om steeds juist het zout uit de flesjes te kunnen laten vallen :lol:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Ik heb Orleans (plus uitbreiding) gespeeld met de houten figuren in plaats van de kartonnen schijfjes, en dat ziet er erg mooi uit en voelt (letterlijk en figuurlijk) toch veel beter tijdens het spelen!

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Blood Rage en Scythe vond ik beide goede spellen, maar niet de toppers die de hype eromheen soms deed vermoeden. The Colonists is ook een solide spel, maar bleek onder die enorme hoeveelheid karton toch weer een redelijk standaard verzamel grondstoffen/zet ze om/bouw gebouwen voor punten-spel te zijn.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Ik had gehoopt The 7th Continent al te hebben kunnen spelen, helaas niet dus.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Toch maar weer The 7th Continent, volgend jaar moet het er toch van komen!

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 15:19 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:

Natuurlijk vanwege mijn website een behoorlijke focus op Ameritrash games.
Top 5:

1. Codex. Magic: The Gathering meets Dominion/deckbuilding. Bevalt me extreem goed.

2. Mansions of Madness (Second edition). Met de App is het spel snel speelbaar, thematisch sterk en krijg je een hele hoop interessante verhalen te doorspelen. In mijn ogen, beter dan Time Stories.

3. Conan. Conan is de spirituele opvolger van HeroQuest. Een speler speelt tegen de helden uit het COnan universum. Zeer filmische/actie-volle game waarbij je als Conan en co door dorpen rent, muren beukt en vijanden tot gruzelementen ramt.

4. Star Wars: Rebellion. Fantastisch twee speler spel, dat wel wat weg heeft van War of the Ring maar dan met het Star Wars universum. Interessant mechanisme waarbij je Leaders toewijst aan missies, het blocken van missies van je tegenstander en het bewegen van je troepen. Altijd interessante beslissingen, alleen combat is wat clunky.

5. Warhammer Quest: Silver Tower. Fantastische coöperatieve dungeon crawler, met fantastische Games Workshop miniatuurtjes en interessante dobbel-toewijs mechanismen. Erg lucky, en soms erg lang, maar voor mij altijd fun.

De rest van mijn top 10 en meer uitleg kan je hier vinden: http://ameritrash.nl/top-10-van-2016/.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Gebaseerd op mijn top 5 is dat 'natuurlijk' Codex of Star Wars: Rebellion. Een andere game waar ik met 2 veel lol mee heb gehad is the Others: 7 Sins. Erg coole "dungeon crawler" die uitstekend werkt als tactisch schaakspel met 2 spelers. Je bent niet verbonden met een poppetje, het zijn meer resources die je opoffert om doelen te bereiken. Erg toffe game.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Zonder kwestie Essen 2016. Er kwamen voor mij weinig interessante games uit, maar heb gegeten bij de slechtste griek van Duitsland (denk ik), en een vakantie eraan geplakt. Ik was tevreden.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Niets dat me specifiek is bijgebleven.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
The Others: 7 Sins. Het artwork is 'gruwelijk', maar fantastisch. Gevuld met tentakels en verminkte levensvormen. De mini's zijn net zo goed uitgevoerd als het artwork. Top notch dus.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Scythe, uiteindelijk. Ik heb het 2x gespeeld, en ben er helemaal klaar mee. Het is geen slecht spel, maar te lang voor wat het is.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Nope. niet helemaal. In 2015 keek ik vooruit naar:
Star Wars: Rebellion
the Others: 7 sins
Mage Wars: Academy

Star Wars: Rebellion en the Others waren erg tof. Maar Mage Wars: Academy viel me uiteindelijk tegen. Codex heeft die wat mij betreft volledig overbodig gemaakt..

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Niet echt nog. Natuurlijk verwacht ik veel van Arcadia Quest : Infereno, maar effectief hebi k die al met regulier Arcadia Quest. Heb op Essen een demo gehad van This war of mine, en dat beviel me ook wel. Ben daar stiekem ook wel benieuwd naar.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 15:30 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
cab schreef:
Net als in andere jaren ben ik weer nieuwsgierig! Kerstmis hebben we weer gehad, het jaar bijna voorbij. Weet je wat je favorieten waren dit jaar, deel het met ons!

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:]


Top 5:

1. Terraforming mars : Een prachtige thematische eurogame, zit zeer zeer goed in elkaar, ook de flavor tekst is meer dan de moeite waard.

2. Oceanos : Eentje dat ik zelfs niet bekeken had voor aanvang van Spiel wegens waarschijnlijk toch geen interesse maar na het spelen ginder toch onmiddellijk overtuigd (en dat na een zeer slechte uitleg). Ondertussen al vrij vaak gespeeld en telkens goed bevonden

3. Mystic vale : Een card-builder spel, een genre dat ik absoluut nog niet had en dit is toch iets dat ik kan appreciëren. In dit genre mogen er meer spellen komen wat mij betreft

4. Wombat rescue : Een pick up and deliver spel waarbij je als Wombat moeder je kroost van vier kinderen moet gaan zoeken en terug brengen naar huis. Thematisch ook wederom prachtig in elkaar gestoken en prima uitgewerkt !

5. Colony : Het spel waar ik als dobbelliefhebber het meest naar uitkeek op Spiel en het heeft zijn verwachtingen ook waargemaakt. Altijd fun om te doen, duurt niet té lang en je kiest zelf een scenario waar je op dat moment zin in hebt

cab schreef:
Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:]


Dat blijft voor mij Grand Austria hotel, absolute top met twee spelers !! Ook met drie nog prima te doen, met vier probeer ik het te vermijden.




cab schreef:
Wat was de leukste spellenevenement van 2016:]


Zoals elk jaar blijft dat Spiel op korte afstand gevolgd door Spel Antwerpen


cab schreef:
Wat was je leukste speelmoment van 2016:]


Er steekt er niet echt eentje bovenuit, eigenlijk vind ik alle speelmomenten top !!
Wel gemist dit jaar was ons jaarlijkse spellenweekendje met de club !!


cab schreef:
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:]


Oceanos vind ik persoonlijk zeer mooi materiaal brengen voor een méér dan redelijke prijs, enkel zonde dat de puzzelstukken niet zo mooi in elkaar passen, daardoor kies ik toch maar voor Scythe, zeker als je de extra components meetelt !

cab schreef:
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:]


Hier ga ik toch ook voor Scythe, niet dat dit een slecht spel is maar misschien lagen mijn verwachtingen wat te hoog wat deze betreft. Ik heb hem gespeeld met 3,4 en 5 spelers en enkel met zen vieren voldeed hij een beetje aan mijn verwachtingen.
Ook een tegenvaller vind ik persoonlijk het slechte materiaal van Terraforming mars, dit had véél en véél beter moeten zijn om zo'n prijs te rechtvaardigen, gelukkig is het wel een steengoed spel !!

cab schreef:
Is je verwachting van 2016 uitgekomen:]


Ik stel niet zoveel verwachtingen op, alleen maar proberen zoveel mogelijk te spelen en te genieten en dat is dus gelukt ....

cab schreef:
Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:]


Dat zullen dan in de eerste plaats de kickstarters worden. Brilliants komt er aan in februari, Pixie Queen, Vikings gone wild, Anachrony en vooral Outlive zijn titels waar ik reikhalzend naar uitkijk. Ook mintworks kijk ik naar uit, ik ben benieuwd wat ze met zo'n klein doosje tot stand kunnen brengen !!



cab schreef:
Graag een korte of lange motivering er bij, dat geeft wat extra leesplezier. En als er mensen zijn die een extra rubriek hebben is ook altijd leuk.

De oude jaarlijstjes:
2015
2014
2013
2012
2011

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 16:35 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Marvel Heroes: Was een beetje een grailgame van me geworden. Kon hem krijgen, maar aardig aan de prijs, dus toen Bartjes aanbood om hem samen met Jeroenh hier te komen spelen, was de keuze snel gemaakt. Heerlijk spel. Marvel door de ogen van de designers van War of the Ring. Met name het feit dat je zowel de heroes als de villains mag spelen, maakt dit spel voor mij een topper. Heb het spel direct daarna aangeschaft.
2. Star Wars: Rebellion: Wat opvalt bij het spel is hoe enorm goed het thema is geincorpereerd in het spel. Het voelt tijdens het spelen daadwerkelijk alsof jij daadwerkelijk het verhaal van Star Wars aan het uitspelen bent en aan één van de zijdes meevecht. Dit houdt uiteraard ook in dat het spelen zeer asymmetrisch is. Als Rebellion zul je je continu onderdrukt voelen en ervoor moeten zorgen dat je op de juiste momenten en op de juiste plekken schade kunt doen aan de Empire. Speel je als Empire dan voel je je daarentegen oppermachtig, maar zul je goed moeten zoeken om de geheime Rebelbase te vinden.
3. Codex: Het gebruik van de codex (een spellbook), de opbouw in het spel door het gebruik van de verschillende niveaus van helden en spreuken zorgen ervoor dat dit spel voldoende tactische en strategische diepgang kent, zonder dat het erg gecompliceerd wordt of lang duurt qua speelduur. De wijze waarop je je helden kunt gebruiken, creatures wacht kunt laten lopen en aan kunt laten vallen zorgen er ook nog eens voor dat het spel thematisch gezien goed aanvoelt. Ik heb eerdaags de kans om de Deluxe set te spelen en als ik die wat vaker heb kunnen spelen, dan zou dit spel voor mij wellicht Magic nog wel eens kunnen gaan overtreffen!
4. Orléans: Heerlijk spel in al zijn facetten. Het bagbuilden bevalt mij ook erg goed en het speelt ook top met 2 spelers. Kijk nu al uit naar de uitbreidingen.
5. Mythos Tales/Sherlock Holmes Consulting Detective: Beide spellen voor het eerst gespeeld dit jaar en het is een spellensoort die ik nog niet kende en waar ik enorm van geniet. Je dompelt jezelf onder in het verhaal en waant je daadwerkelijk een detective.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Voor ons niet nieuw, maar 7 Wonders Duel is nog steeds het spel voor 2 spelers hier. Helaas viel de Pantheon uitbreiding ons iets tegen.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Ik ben op Zuiderspel en SpellenSpektakel geweest. Op beide erg genoten en hebben hun eigen charme.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Gezellig met Bartjes! en Jeroenh hier aan de Marvel Heroes en ook weer enorm veel gelachen en gespeeld met Ruud2009 voor Ameritrash.nl. Alle momenten zijn mij even dierbaar.

Wel bijzonder vond ik dat ik de 'geboorte' van Chronicle Games en de uitgave van haar eerste titel Droomhuis (als vertaler) van dichtbij heb mogen meemaken.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016: Star Wars: Rebellion

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Germania Magna. Uiteindelijk bleek dit een grote teleurstelling te zijn. Het artwork was heel mooi, maar het spel zelf bood ons vrij weinig uitdaging. Dat laatste zat hem grotendeels in het feit dat er weinig variatie zat in de handkaarten die je uit kon spelen en dat de (elke beurt te trekken) gebeurteniskaarten niet in grote getale aanwezig waren in het spel, waardoor ook hier weinig variatie in zat. Daarnaast bleek ook deckbuilden niet mogelijk met één basisspel. In de spelregels werden wel nog uitbreidingen toegezegd, maar als een spel uitbreidingen nodig heeft om er een goed spel van te maken…..

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Nee, totaal niet en ik mag 2016 dat ook gerust een rotjaar noemen. Net na de zomer overleed één van mijn middelbare schoolvrienden die tevens één van mijn voornaamste spellenvrienden was. Het plezier in de hobby is inmiddels weer terug, maar was even ver te zoeken.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Ja, er zijn meerdere titels die ik hoop te spelen en waarvan ik veel verwacht. De voornaamste zijn toch wel Teenage Mutant Ninja Turtles: Shadows of the Past, Buffy the Vampire Slayer: The Board Game & Buffy Legendary, Millennium Blades, Aeon’s End, Ghostbusters II, Justice League: The Boardgame en uiteraard de nodige Legendary uitbreidingen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 17:00 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3754
Woonplaats: Groningen
Top 6 ontdekkingen voor 2016:
Top 5:
1. Codenames (Pictures)
2. Beyond Baker Street
3. Spyfall
4. Temporum
5. Capital Lux
6. I Hate Zombies

(Maar heb nog wat spellen gekocht voor Oud&Nieuw viering vanavond, dus misschien dat een van deze titels nog in de lijst kan komen: Time Bomb, A Fake Artist in New York, of Millions of Dollars.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Heel lang was ons favoriete twee spelers spel Jaipur, maar de laatste tijd hebben we ook Codenames: Pictures gespeeld. In de twee speler variant moet je na elke hint 1 van de kaarten van het andere team afdekken, wat eigenlijk ook weer een soort hint is. Erg leuk.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Weinig spellenevementen bezocht dit jaar, maar weer met erg veel plezier spellen uitgelegd op Noorderspel. Heel veel mensen zien genieten van Codenames en van Istanbul.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Een potje Spyfall waar na een paar rondes de hele schoonfamilie er helemaal in op ging. En ervaren hoe je als groep een onzinnig antwoord niet opvalt, als het maar met genoeg overtuiging wordt gebracht :lol:
En heb I Hate Zombies gespeeld met een groep docenten, en ze aan de hand daarvan laten nadenken over game design en oefeningen die ze in hun eigen vakgebied zouden kunnen doen. Was ook erg interessant.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Tja, heel veel mooie plaatjes van Scythe voorbij zien komen, maar heb zelf twee kleine kaartspellen gekocht die me zijn opgevallen door de artwork: Capital Lux en Noxford.

Afbeelding

Afbeelding

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Poeh, lastig. Een spel waar ik aan moet denken is Pandemic: Legacy. Vorig jaar al begonnen, en toen vond ik het geweldig. Maar nu zijn we wat potjes verder, en komen er veel effecten en regels in het spel bij die niet veel toevoegen aan de ervaring (maar wel aan de uitleg). Blijkt ook dat we een regel hebben gemist, dus voelt alsof we het spel nu een beetje verpest hebben. En laatste twee potjes verloren, zonder dat we anders / beter hadden kunnen spelen.
Lastige van de categorie tegenvaller: het gaat er niet om of het spel heel goed of slecht is, maar vooral om het verschil met je verwachtingen. Ik had van Pandemic misschien ook wel heel hoge verwachtingen na de eerste potjes. Andere spellen in deze categorie: Mare Nostrum, Tragedy Looper, Study in Emerald, Sheriff of Nottingham, Discoveries en Hoax.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Had geen lijstje gemaakt in 2016, maar in 2014 wel. Eggs & Empires af en toe gespeeld en blij mee. Operation F.A.U.S.T. nipt op tafel gekregen, en was ook wel vermakelijk.

Spellen die ik nu ECHT eens op tafel MOETEN komen
Honshu, Millions of Dollars, Imhotep, Noxford, Perfect Alibi, Tournay

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Eigenlijk niet meer zo op de hoogte van wat er gaat komen. Essen gemist, en wat druk gehad met werk. London Dread misschien?
Verder hoop ik weer 's naar Spiel te kunnen (en misschien zelfs wel te demo'n met een vriend van me). Maar dat is nog niet zeker.

De oude jaarlijstjes:
2014
2011

Edit: Spellen die ECHT op tafel moeten komen toegevoegd.


Laatst bijgewerkt door Wyckyd op ma 02 jan 2017, 15:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 17:59 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Pandemic Legacy
2. Scythe
3. Codenames
4. Thunderstone
5. Coffee Roaster

Pandemic Legacy staat rostvast op 1 omdat het me de meeste spanning geeft van alle spellen die ik ooit speelde. Zelden móet ik opstaan uit mijn stoel, mijn handen voor het gezicht slaan van afschuw, of luidkeels schreeuwen van genot. Dit spel kruipt onder mijn huid en ik vind het heerlijk! Scythe is mijn eerste grote Kickstarter en maakt de hype volledig waar. Een spel met uiteindelijk eenvoudige regels, prachtig materiaal en geweldig artwork. Codenames is het enige partyspel dat me kan bekoren; sterker nog enorm veel plezier geeft. Zowel de woord- als beeldversie bevalt me en ik neem één van de doosjes geregeld mee naar een etentje voor het geval dat iemand vraagt "zullen we een spelletje doen?". Thunderstone is per ongeluk tweedehands in mijn vriendengroep beland. De combinatie deckbuilding en de grot in met voldoende licht om monsters te verslaan voelt voor mij enorm thematisch en spannend. Voor mij is Thunderstone de Dominionkiller van afgelopen jaar. Coffee Roaster is een solo bag builder over koffie. Ik heb het één keer gespeeld (want zelf niet in bezit) en vond het een heel charmant en veelzijdig spel. Spijt dat ik het niet besteld hebt toen ik naar Spiel in Essen ging.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Als ik een 2-spelerspel kies dat ik in 2016 gespeeld heb, dan is het Metallum. Typisch een spel dat al jaren laag onder de radar vliegt. De combinatie van programmeren, area control en een variabel speelbord met geweldige onderdeelkwaliteit en prachtig artwork doen het voor me. Een paar regels en je kan gaan spelen.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Spiel 2016 om allerlei redenen. Het was mijn eerste Spiel sinds ik startte als @movetherobber op Instagram; ik voelde me onderdeel van het evenement in plaats van bezoeker of consument. Samen met mijn bordspelmaatje Hilbert, heb ik in één dag de hele beurs uitgekamd. Ons bezoek was zo enorm divers: we hadden een afspraak met IELLO en kregen na de afspraak demo's mee, we werden aangesproken door Instagram volgers, we kwamen spelers tegen die ik eerder dat jaar via Instagram persoonlijk had leren kennen, ik ontmoette forumleden via mijn eerste Math Trade, voor het eerst deed ik preorders en gingen we samen van stand naar stand om die op te halen, we ontmoetten de mannen van The Dice Tower, maakten een praatje en gingen op de foto met Zee Garcia (Voice of the people), we ontmoetten internationale spelers waarmee we via Instagram in contact waren gekomen en een Canadese Instagrammer nam een tas vol spellen voor me mee uit Canada die ik in NL moeilijk kan vinden. Als klap op de vuurpijl namen zowel Hilbert als ik een tas vol nieuwe aanwinsten mee!

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
In december speelde ik Pandemic Legacy met Hilbert en Jochem. We waren goed op weg om ons derde doel te halen en de spelronde te winnen. Tijdens bespreken van ons plan, viel me op dat de trekstapel akelig klein aan het worden was. Toen we de kaarten telden, concludeerden we dat ons plan te lang duurde en opraken van de trekstapel verlies zou betekenen. We gooiden de strategie om naar een strategie die maar op één manier kond werken: Jochem moest in zijn beurt de kaart Atlanta trekken voor het laatste blauwe medicijn en er mocht geen epidemie tussendoor komen. We hadden met 3 spelers nog 8 kaarten liggen dus het zou erom spannen. We speelden onze beurten zoals gepland en toen Jochem voor het laatst aan de beurt kwam en zijn tweede en laatste kaart trok... TROK HIJ ATLANTA! We stonden inmiddels allemaal in plaats van dat we zaten, sprongen een gat in de lucht, brulden het uit van geluk en waren bijkans dronken van euforie! Ik vergeet dat nooit meer en nu ik het opschrijf, beleef ik het opnieuw.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Scythe! De illustraties van Jakub Rozalski zijn zo geweldig mooi; hij slaagt erin mij het gevoel te geven van een wereld die ik niet ken en heel goed zou kunnen bestaan. De miniaturen zijn mooi; als ik zou kunnen schilderen dan zou ik het wel weten.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Raise your Goblets; gespeeld met Halloween tijdens een bordspelavond bij een vriend van me. Dit soort spel kan mij gestolen worden!

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Ja: Bijna elke maand speelde mijn vaste spellengroep en maandelijks is onze doelstelling.
Ja: Ook was er tijd voor "tussendoortjes".
Nee: Ik had verwacht dat we Pandemic Legacy zouden uitspelen; dat is niet gelukt. Sterker nog, tussen onze eerste spelsessie in februari en onze tweede in december zaten 10 maanden!
Nee: Ook had ik verwacht dat we T.I.M.E Stories zouden gaan oppakken, dat is niet gelukt.
Ja: Bijna 500 volgers op www.instagram.com/movetherobber en een post per dag!
Ja: Spiel en Spellenspektakel zijn bezocht én Hilbert en ik hebben bordspel-les gegeven op een basisschool wat fantastisch was.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Ik verwacht enorm veel van Pandemic Legacy season 2! Ik zou heel graag T.I.M.E Stories spelen met een groep die daar lol in heeft en maandelijks wil doorspelen. Er zijn een paar titels in de kast die ik wil spelen, de belangrijkste is Viticulture. Ik verwacht het Spellenspektakel in te ruilen voor Spel in Antwerpen.

De oude jaarlijstjes:
2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2017, 11:27 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Roll for the Galaxy
Super goed dobbelspel met interessante keuzes en diepgang. Speelt heerlijk weg.
2. Inis
Mooi spel en met interessante combinatie van spelelementen.
3. Innovation
Interessant kaartspel met overpowered kaarten en combo's. Ik heb er veel pleizer mee gehad dit jaar. De uitbreiding echos maakt het nog veel beter
4. Mechs vs Minions
Niet per se mijn type spel. Gewoon gekocht en ik vind het een erg leuke co-op die er schitterend uit ziet.
5. Avenue
Super simpel spel waar je routes tekent op basis van kaarten die gedraaid worden. Snel en super verslavend, echt een heel leuk spel.

Honorable mention voor coffee roaster. Ik speel nooit solo spellen, maar deze bagbuilder is erg cool, veel gespeeld dit jaar!

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Mystic Vale noem ik hier, erg coole deckbuilcer. Hoort eigenlijk in mijn top 5, maar ik gebruik deze vraag om dit spel alsnog te noemen.

Wat was de leukste speelmoment van 2016:
Eerste pot Inis was episch. Duurde drie uur waarbij we elkaar steeds net van de overwinning hielden. Veel onderhandelingen rondom de clashes waarbij de gemoederen soms hoog opliepen. Dat is altijd een teken van een goed spel.

Wat was je leukste speelevenement van 2016:
Dit jaar ben ik voor de eerste keer op Spiel geweest. Was helemaal top! Gaaf dat alle grote uitgevers er waren en alle grote namen van de bordspellen wereld. Tof om wat van de youtube mensen te zien die ik al jaren volg. Ik ga zeker dit jaar weer!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Artwork Inis, super mooi spel. Mechs vs Minions wat beteeft materiaal.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Ilse of Skye. Ik was overtuigd dat ik dit een topper zou vinden, maar het werkte niet voor mii. Gezien mijn hoge verwachting was dit mijn grootste tegenvaller. Friesche velden was ook nog een tegenvaller, maar ik ben er achter gekomen dat ik een beetje klaar ben met worker placement. Vrijdag vond ik een matige solo deckbuilder. Discoveries had voor mij te weinig interessante keuzes. Over de rest van de spellen die ik heb gespeed dit jaar vond ik allemaal wel gemiddeld tot goed.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Aangezien ik vader ben geworden voor de tweede keer had ik weinig verwachtingen. Ik heb veel spellen gespeeld dit jaar met mijn vaste groep en een aantal wisselende groepen vrienden. Ook best wat leuks gekocht en minstends net zoveel weer verkocht. Alles past nog in mijn kast, dus ik ben nergens echt uit de bocht gevlogen dit jaar.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Geen idee wat er in 2017 uit zal komen. Wat ik koop en speel is met name gebaseerd op reviews. Een voornemen voor 2017 is om diep in het genre area control te duiken. Inis, blood rage ga ik in ieder geval vaak spelen. Daarnaast misschien ook nog cry havoc of scythe checken. Great western trails vind ik ook een must play. Mijn collectie blijft rond de 200, dus mijn doel is de selectie blijven verbeteren totdat er 200 absolute toppers in mijn kast staan die mij nooit gaan vervelen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 12:43 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. First Class. Een leuk spel met een zeer elegant systeem. Zo heb ik ze graag.
2. Above and Below. Mijn eerste echte verhalende spel. Heel mooi materiaal en speelt leuk en vlot weg.
3. Friesche Velden. Ik kan me wel inleven bij het opbouwen van je boerderij en zo. Ook ga ik solo spelen steeds meer waarderen.
4. Raiders of the North Sea. Een goede workerplacement game, met een leuk systeem en thema.
5. Fabelsaft. Ik heb wel een zwak voor de spellen van Friedemann Friese, en deze speelt heerlijk vlot. Hopelijk komt hij snel in het Nederlands uit zodat ik hem met meer mensen kan spelen.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
7 Wonders Duell. Wat een mooi spel vind ik dat. Maar helaas komt het te weinig op tafel.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Zonder twijfel is dat Spiel. Het internationale karakter, de drukte, het super leuke Quined team, het geeft me een enorme boost. Maar aangezien ik als ambtenaar weinig gewend ben, moet ik daarna wel een week bijkomen.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Dat was oudjaars avond. gezellig thuis met Marcel spelletjes spelen. We spelen helaas niet meer zo vaak met zijn tweeën door omstandigheden, maar als ik hem dan ineens bloed fanatiek zie worden met Qwixx Duell, dan kan ik daar enorm van genieten. We speelden een 3x best of 3. En op het laatste potje wint hij en haalt hij ook nog de high scrore. :x . Heerlijk.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Dat is ongetwijfeld Tokaido, collectors edition. Voor mij tot nu toe het mooiste spel aller tijden.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Ik heb nooit echt (hoge) verwachtingen van spellen, maar dit jaar vond ik Potions Brew wel wat tegenvallen. Meestal vond ik de spelletjes van het Österreichisches Spiele Museum e.V. wel leuk, maar deze dus niet. Maar om dat nu een tegenvaller te noemen.....
Nou vooruit dan. De doos van Sushi Go Party! :silent:

Ha, ik heb er, al zoekend naar mijn top 5, toch nog een gevonden.
Karnivore Koala. Een van mijn kickstarters van afgelopen jaar.
Ik hoopte dat het een heel leuk en vrolijk spelletje zou zijn.
Maar ik vond het chaotisch, onduidelijk en vooral zeer stroperig spelen.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Ja, ik heb het einde er van gehaald. :mrgreen:

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Niet echt, ik zie wel wat er op me af komt.

Verder was het wel een goed jaar qua spellen.
Ietsje minder gespeeld dan vorig jaar, maar ach....

aantal gespeeld 498
verschillende spellen 301
verschillende tegenstanders 105
locaties 23
nieuwe spellen 172
h-index van 19->20

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 13:51 
3. Ticket to Ride: Europe (2005)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Top 5:
Met 83 nieuwe spellen in 2016 is het erg lastig om een top 5 te bepalen. Mijn top 5 designers met mijn nieuwe "ontdekkingen" van 2016 zijn:
1. Vlaada Chvátil: Dungeon Petz, Galaxy Trucker, Mage Knight BG, Codenames en Through the Ages (zowel de oude als de nieuwe versie)
2. Stefan Feld: Castles of Burgundy, Trajan, Delphi
3. Antoine Bauza: 7 Wonders: Duel, Oceanos
4. Mac Gerdts: Concordia
5. Reinier Stockhausen: Orleans

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Race for the Galaxy. Deze heb ik regelmatig gespeeld met Daniel als de rest van onze speelgroep aftaaide en was keer op keer meer dan geslaagd. 7 Wonders: Duel als goede tweede.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Spiel! Voor mij de eerste keer en ik hoop dit jaar zeker weer te gaan.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
T.I.M.E. Stories, we hebben inmiddels twee cases gedaan, maar dat vond ik de leukste spelervaring. Sowieso gaat coöperatief wat mij betreft gepaard met meer momenten van teleurstelling en dan, als alles op zijn plaats valt- euforie dan de gemiddelde Euro waar je met zijn allen je dingetje doet en dan aan het einde ziet hoe je het hebt gedaan.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Scythe is terecht geroemd om zijn artwork, Oceanos vond ik ook erg mooi.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Als omnivoor haal ik veel plezier uit een hele brede range aan spellen en zelfs het eenvoudigste spel kan een leuke spelervaring opleveren. Echte tegenvallers heb ik niet echt. Wat spellen betreft heb ik in 2016 ook wat klassiekers "ontdekt", waar ik door hun hoge rating/ranking veel van verwachtte, maar die dat helaas niet hebben waargemaakt. O.a. Vorsten van Florence en Jambo konden helaas onvoldoende bekoren. Qua spelervaring springen er twee tussenuit: een eerste kennismaking met Panamax waar een uitleg van anderhalf uur aan vooraf ging gevolgd door een spel dat 2,5 uur duurde. Helaas wist ik niet waarin ik was beland en was er geen ontsnappen aan, al was het spel uiteindelijk nog best prima, maar ik had zoveel leuke spellen in die 4 uur kunnen doen....De andere was een avondvullend programma Kemet met 5 spelers waar ik de hele avond op winst stond en toen door twee rare acties van onze kingmaker in de laatste ronde werd "geneutraliseerd" en er twee man voorbij kwamen. Over een anti-climax gesproken....

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Absoluut, veel gespeeld, heel veel leuke momenten meegemaakt, Spiel eindelijk bezocht. 2016 was een heel goed jaar:
480 plays
167 games
83 new
89 players
19 locations
H-index for 2016: 9
Overall H-index: 17 => 19

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Ik hoop volgend jaar eindelijk Pandemic Legacy te spelen, die heeft heel 2016 in de kast gestaan. Van Star Wars: Rebellion heb ik hoge verwachtingen, die staat ook al even te wachten. Star Wars: Imperial Assault moet dit jaar ook speeltijd gaan krijgen, anders ben ik bang dat deze toch elders onderdak zal moeten vinden. Ten slotte recent Cry Havoc aangeschaft, daar verwacht ik ook veel van. De Kolonisten heb ik op de radar en vind ik erg interessant, maar de enorme speeltijd weerhoudt me er vooralsnog van, want hoe vaak ga ik dit op tafel krijgen (en met wie?).....

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door DeKerstman op di 03 jan 2017, 16:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 15:39 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Terraforming Mars: Thema top, engine building top, kaart combinaties tot en met, super solo te spelen, geweldig!
2. The Colonists: Episch in elke vorm. Duurt lang om te spelen, maar is zo intrigerend!
3. Honshu: Simpel trick taking spel met daarbij ook een stukje puzzelen om je dorpje te maken. Klinkt simpel? Klopt, maar zo gaaf om zoveel mogelijk punten te scoren.
4. 51st State Master set: Net als TFM, thema is geweldig, de kaart combinaties zijn zo gaaf, echt een spel wat helemaal in mijn straatje is.
5. Hanamikoji: Wederom een prachtig spel, de artwork hiervan is adembenemend. Met 4 simpele mogelijke acties toch zoveel spel eruit halen? Geweldig.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Hanamikoji en Tides Of Madness
2 heerlijk simpele, doch verraderlijk diepe kaartspellen.
Bij beide gebruikt men schitterend artwork, wat voor ons toch wel een pre is.
Ook hebben beide maar enkele acties die je kunt doen, maar daarmee is het tactisch gezien toch zeer uitdagend en elke weer anders. Ook Schotten Totten is ons zeer goed bevallen en komt geregeld op tafel tussen de bedrijven door.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Spiel! (mijn eerste en enige van afgelopen jaar)
Wat een ervaring! Dag 1 (dat was voor mij vrijdag) heeft echt een onuitwisbare indruk achter gelaten. De drukte, de hoeveelheid gelijkgestemde mensen, het overweldigende aantal spellen, alles bij elkaar was dat echt een fantastische ervaring.

Wat waren je leukste speelmomenten van 2016:
1. Spelen spellen in Essen met mijn Amerikaanse BGG blog vriendin Steph (Punkin312)
2. Blood Rage met o.a. Niels (Mazinho, Move the Robber)
3. One Night Ultimate Werewolf met mijn broertje, zusje, moeder en aanhang!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Kanagawa.
Het spel ademt een en al sfeer uit. De componenten zijn mooi, de gebruikte artwork is schitterend en het thema sluit daar natuurlijk feilloos bij aan. (Leerling aan de schilderschool :lol: )

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Geen eigenlijk. Had ook geen verwachtingen voor 2016 en als ik die wel had, dan zijn die waar gemaakt.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Had ik niet.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Ja! Lisboa, Rising Sun, TWD: No Sanctuary, Charterstone, Flatline, Near & Far, Pandemic Legacy seizoen 2.....
Spellen met veel thema, diepgang, verhaal, strakke gameplay....kom maar op!

Spellen die ik nu ECHT eens op tafel MOETEN komen
Time Stories, Pandemic Legacy, Dungeon Petz, Carson City, Cosmic Encounter

Allemaal titels die ik al een poos in bezit heb, maar nog steeds niet gespeeld heb.
Voornamelijk vanwege het feit dat ik veel 2 speler spellen speel en deze daar minder tot zijn recht komen. Nu ik meer speel met verschillende speelgroepen hoop ik deze snel op tafel te gaan krijgen! Nu zag ik ook een goede 2 speler variant voor TS van Rahdo, die wil ik wel met mijn vrouw gaan proberen dan snel.
Pandemic Legacy seizoen 1 is voornamelijk vanwege het feit dat ik de Nederlandse eerste editie heb en die vertaling dramatisch is.

Spellen uit 2016 welke ik NIET gespeeld heb :( (ook niet bezit)
Scythe, A Feast for Odin, Project Elite, Capital, The Networks, Ulm, Manhattan Project: EE, Roll Player

Allemaal spellen die ik in veel lijstjes voorbij zie komen en ik HEEL graag wil spelen :)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 12:58 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Top 5:

1. Pax Renaissance
Ik hoopte al lang een spel te spelen waarin je de werkelijke macht achter de schermen manipuleert als een echte machiavellaanse schaakspeler en dit spel maakt dat helemaal waar en dit in een historisch boeiende setting.

2. Star Wars Rebellion
Het ultieme Star Wars bordspel maken is een krachttoer en dat verdient een pluim voor FFG.

3. The Gallerist
Mijn favoriete brainburning worker placement voor dit jaar. Opnieuw een sterk staaltje van Vital Lacerda en het maakt me benieuwd naar zijn nieuwe game: Lisboa.

4. Mechs vs Minions
Sublieme kwaliteit gecombineerd met toffe gameplay voor een strakke prijs. Indrukwekkend.

5. Scythe
Ik hou van asymmetrische spellen waar je kunt uitdokteren hoe alle facties spelen en zich verhouden tot elkaar. Ook Cry Havoc vond ik leuk maar Scythe was de betere ervaring.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:

Star Wars Rebellion en Warhammer Conquest

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:

Zomerspel omdat het er niet zo druk was en de atmosfeer relaxed

Wat was je leukste speelmoment van 2016:

Pax Renaissance ontdekken, enkele van de moeilijkste lotr quests verslaan in campaign mode, eindelijk Dracula verslaan in Fury, insane worden in Mansions of Madness en de andere spelers geniepig backstabben, de plaatselijke LCG league winnen... teveel om op te noemen eigenlijk.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:

Beste prijs kwaliteit gaat ongetwijfeld naar Mechs vs Minions.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:

Terraforming Mars. Veel hype maar vond de gameplay maar matig.
Het zeer ondermaatse verhaal in Pandemic Legacy.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:

Vond 2016 een beter speljaar dan 2014-2015, dus :thumbup: .

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:

Legends of the five rings, the cardgame door FFG is waar ik het meest naar uitkijk.
Hoog op het lijstje staan Imperial struggle, de spirituele opvolger van Twilight Struggle en Rising Sun de nieuwe Eric Lang type blood rage maar met Japanse setting en diplomatie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2017, 23:30 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 535
Woonplaats: Zeist
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:

Top 5:


Scythe (zie mooiste spel, artwork, materiaal of combinatie)
Terraforming Mars
Great Western Trail
De legenden van Andor III: De Laatste Hoop (in het Duits, op Spiel)
Tof vervolg op deel II, en het is los te spelen van het basisspel, waar in dit spel het Zuiden de hoofdrol krijgt. Past weer naadloos aan het basisbord, en de helden zijn door alle legendes ouder en wijzer geworden, maar blijven staan voor moeilijke opdrachten. Komt dit jaar hopelijk in het Nederlands uit.
Unicornes Knights: Nog op de valreep van 2016 gespeeld. Spel uit het Oosten, een co-op, om met helden een prinses te helpen haar koninkrijk terug te krijgen. Animé artwork, en genoeg te puzzelen om het doel te bereiken.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:

Dat zal ook dit jaar wederom ‘De Legenden van Andor’ zijn. Om het even met hoeveel, met z’n tweetjes blijft dit spel uitstekend overeind staan.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:

Weet ik niet, want ik was beetje spellenbeurs moe. Wellicht gaat het dit jaar beter… ;)

Wat was je leukste speelmoment van 2016:

Wat mij tot nu toe is bijgebleven is het halen van Legende 10 van Andor’s Reis naar het Noorden, met die andere Andor adept, William Donks. Bij de tweede poging notabene. Niet zolang voor de tweede poging was de eerste mislukt. Dat was een zeer kort potje. We waren al ver tijdens de tweede poging, en ik dacht dat we er al waren, moest de werkelijke challenge nog beginnen. Na zeker meer dan twee uur spelen, was het gelukt.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:

Scythe:

Heb de KS-special edition, met vergroot bord. De Art-Work is geweldig, hoe dat in het spel is verwerkt van die kunstenaar. Mooie componenten. De vele mechanismen gaan goed samen. Momenteel verkies ik deze boven Terra Mystica, en dat vind ik al een super spel (nog steeds!)

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:

Odin:

Bij de eerste pot helemaal overrompeld door de stortvloed aan componenten en keuzes die UR in dit spel gestoken heeft, maar ja, dat kun je weten bij Uwe. Veel te veel bezig om die minpunten weg te krijgen, en dan blijkt na drie keer gespeeld te hebben dat de strategie om te ‘emigreren’ té sterk is. Voor de volgende kiloknaller van UR bedank ik…..(denk ik)….

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:

Jawel, maar het is min of meer een gemiddeld jaar gebleken, qua spelen (wederom gemiddeld 1 spel per dag gehaald), nieuwe spellen, beurzen. Dit jaar gaan er veel zaken veranderen. (zie volgende vraag)

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:

Van veel titels ben ik nog niet op de hoogte. Ben benieuwd naar ‘Lisboa’. Dit jaar gaan we naar Zeist verhuizen. Hiermee komt een einde aan mijn deelname van de vaste dinsdag spellenavond met William en Stoj. Erg jammerlijk, maar er zullen andere spellenavonden, dagen, weekenden met hen voor in de plaats komen. Daarnaast proberen nieuwe contacten op te doen, in de omgeving van Zeist. Wie zich geroepen voelt……

_________________
Ik haat spellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2017, 12:08 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Fijn om je weer eens op het forum te zien Maarten. :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2017, 12:28 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Maarten&Gaatske schreef:
De legenden van Andor III: De Laatste Hoop (in het Duits, op Spiel)
Tof vervolg op deel II, en het is los te spelen van het basisspel, waar in dit spel het Zuiden de hoofdrol krijgt. Past weer naadloos aan het basisbord, en de helden zijn door alle legendes ouder en wijzer geworden, maar blijven staan voor moeilijke opdrachten. Komt dit jaar hopelijk in het Nederlands uit.



Ik ving tussen neus en lippen door iets op over maart/april.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2017, 12:41 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Limes - hoewel dit al enige tijd uit is sprak het mij nooit zo aan. Als vullertje bij een amazon bestelling meebesteld. Op een bgg stuk werd dit spel genoemd als leuk solo spel.
En hoe. Simpele regels en in 30 seconden ligt het speelklaar. En binnen 10 minuten kan je een spel spelen.
2. Imperial Settlers - alleen als solo spel heerlijk. Met meer spelers duurt het me te lang
3. Scythe - lang op gewacht en waargemaakt. Zowel solo als met meerdere personen
4. Skye - erg leuk bied systeem
5. CO2 - wat ouder, maar met een voor mij nieuw spel mechaniek

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:

Nog steeds Splendor

Wat was de leukste spellenevenement van 2016: Eigenlijk alleen naar Ducosim geweest in januari.

Wat was je leukste speelmoment van 2016: Niet echt 1 moment, maar eindelijk genoeg mensen in de regio gevonden om regelmatig mee af te spreken.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016: Scythe, maar ook de nieuwe editie van Mare Nostrum

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016: De eerste sessie van Scythe. Te grote verwachting en het nog niet geheel doorhebben hoe het werkte. Ik had het al bijna verkocht. Maar na wat solo sessies kreeg ik de regels beter door en zag ik de mogelijkheden
Warhammer Quest the adventure card game vond ik zwaar tegenvallen.
Ook van Le Havre had ik veel verwacht, maar kon ik niet echt waarderen. Twijfel nu om mijn gesealde exemplaar in de verkoop te doen. :problem:

Is je verwachting van 2016 uitgekomen: Naast het spelen met anderen ben ik me ook gaan verdiepen in de solo spellen wereld. De 1 player guild op bgg bied enorm veel informatie op dit gebied. En eigenlijk koop ik sindsdien alleen nog maar spellen die ook solo te spelen zijn. Dan weet ik tenminste zeker dat ik ze op tafel krijg. Ik heb al genoeg ongeopende toppers in de kast staan.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
7th continent

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
30 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Jaarlijstjes 2016  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Eindejaarslijstjes 2016, jaarlijstjes 2016



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®