Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017, 14:54 
PIONier

Berichten: 3
Ik heb voor een project van school jaren geleden voetbalkaartjes gemaakt.

Ik wilde dat toen na het project gaan uitwerken tot een bordspel maar dat is er eigenlijk nooit van gekomen.

Nu zag ik vorige jaar mijn neefje op z'n iPad de app van panini fifa 365 spelen en dat zou ook makkelijk met mijn kaartjes kunnen alleen zou het spel dan vrij kort duren.
Het is namelijk de bedoeling dat je opstelling maakt en bij de tegenstander uit zijn opstelling een kaart kies en de beste wint. Je bent duss na 11x klaar als je de beste kaarten hebt.

Lekker snel natuurlijk voor een digitaal spelletje maar niet leuk voor een bordspel.
Nu ben ik de afgelopen maanden vooral bezig geweest met de database uit te breiden met spelersgegevens naar 200 en de laatste 2 weken met het bord en het spel.

Tot nu toe ben ik hierop gekomen en hoop op feedback en advies.

Het Bord;
Ik ga uit van 2-4 spelers op een monopoly-achtig bord maar dan met een dubbele rij. Je krijgt 2 pionnen.

De onderste rij is qua lay-out hetzelfde als monopoly alleen staan er geen straten maar gebeurtenissen op (bijv. speler raakt geblesseerd voor 1 beurt). 3 verschillende vakjes; open, kans-achtig, algemeen fonds-achtig.

Op de 2de rij staat het seizoen dit zijn, 32 vakjes, als je voorbij start komt speel je een wedstrijd. Als je hem wint krijg je 3 punten doormiddel van een eigen fiche oid.

Er kunnen duss meerdere spelers winnen op 1 vakje. Je schuift duss elke keer een vakje op als je een wedstrijd gespeeld hebt.

In het midden wil ik 5 kaartvakjes maken waar 5 open voetbalkaartjes liggen voor transfers. Het transfergedeelte heb ik nog niet echt uitgedacht het kan bijv. ook een draft-systeem hebben zoals in Amerika maar of het betalen of ruilen word zal denk ik bij het spelen moeten worden bepaald. Er worden vakjes in het spel daarvoor beschikbaar en voor er gelopen word is een transfer-/drafttijd en na 16 wedstrijden ook.

De voetbalkaartjes;
De kaartjes hebben waarde die afhangt van vermogens van de speler.
bijv. Verdediger; Verdedigen:20, Tackelen:15, Koppen:15, Passen:10, Uithoudingsvermogen:5, 65 van 100
Keepers, middenvelders en aanvallers hebben de eerste 3 anders passende bij de positie.

Het Spel;
Het spel begint met dat de kaarten worden geschud en de dobbelstenen worden gerold op te bepalen wie eerste mag en daarna krijgt iedereen 11 kaarten.

Dan krijg je geld, de hoeveelheid ligt eraan of ik voor transfers of drafts kies.

Daarna komen er steeds komen er steeds 5 kaarten open te liggen op het bord dan mag op dezelfde volgorde dobbelstenen gekozen worden. Dit gaat door tot iedereen 23 kaarten heeft. Je moet 3 keepers in je team hebben.
Bij transfers moet je duss rekening houden met het geld wat je hebt.

Je krijgt een kaartenhouder zodat je 11 kaarten/opstelling kan neerzetten.

Wedstrijdkaarten, dit zijn kaarten waarop een fictieve opstelling staat waartegen je moet spelen zoals in panini fifa 365 duss het is per positie een 1 tegen 1 en de beste wint. Als de speler op de kaart sterker is moet je jouw kaart uit de kaartenhouder halen, als er na de wedstrijd nog 6 of meer kaarten staan heb je gewonnen en mag je 1 van je fiches op dat vakje leggen.

Als je op een open vakje komt gebeurd er niks, de kans-achtige en algemeen fonds-achtige vakjes zullen ongeveer dezelfde trekking hebben als in Monopoly. En de verhouding tussen de 3 verschillende vakje zal 5 open en 4 anders zijn. De hoeken zullen ook open blijven op start na.

En zo verder tot iedereen met z’n pion op vakje 32 is en dan tel je de fiches op die je op het bord hebt liggen.
Als je duss bij vakje 32 bent en je deze wedstrijd gespeeld hebt dan ben je klaar en moet je wachten tot iedereen dat ook gedaan heeft.

De winnaar is degene met de meeste fiches.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2017, 20:08 
PIONier

Berichten: 3
Heb de laatste dagen aan de lay-outs gewerkt en in paint even een opzetje gemaakt hoe het bord eruit zou moeten zien.

De eerste ring van het bord heb ik nog wit gelaten omdat ik nog niet precies weet hoe ik dit passend maak bij de tweede ring en het midden van het bord.
Ik denk dat het wel mooi zou zijn als de eerste ring tribune lay-out zouden hebben zodat het net een stadion is dan.

Hoor krijg ik dit op het bord? Verven of een sticker of wat anders?

De spelerskaarten hebben nog geen gegevens erin duss alleen de 4 afbeeldingen voor de posities staan erin. De vaardigheden worden aangepast aan de posities.

Hoor graag jullie adviezen/commentaren/etc.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2017, 10:30 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Woonplaats: Groningen
Hey Alex,

Uitvoerig project! Mijn beste tip (wat niet hetzelfde is al gemakkelijk) is om het veel te gaan testen. Met veelspelers, die waarschijnlijk snel gekkigheid in regels vinden of goed verdere ideeën.
Wie is je doelgroep? Test uiteindelijk ook veel met hen.

Mooi maken hoeft dan nog niet teveel, zo te zien is het nu goed genoeg om te testen! Zonde om teveel moeite te steken in aspecten die je wellicht nog gaat aanpassen of zelfs gaat schrappen. Dat is in ieder geval gebruikelijk bij het doorontwikkelen van een spelconcept.

Er is een podcast over game design waarin ook een maker -Dirk Knemeyer- probeerde een spel over voetbal te maken. Hij leerde wat daarin werkte en wat niet. En wat lastig is aan een bordspel met dat thema. Wat ik ervan herinner: Een voetbalfan die ook veelspeler is, dat is een zeer specifiek en dus kleine doelgroep. Gezien je illustraties, ga je ook voor een wat dieper spel, dus voor veelspelers (expert gamers). Geen issue om je daar alsnog op te richten, tenzij je commercieel succes met het project wilt hebben.

Voor spelontwerpadvies kan ik deze podcast sowieso aanraden om naar te luisteren. Het gaat om 'the game design round table'. Info over hun op boardgamegeek:
https://boardgamegeek.com/boardgamepodc ... ound-table

Podcast in itunes (is ook op andere platforms te vinden als je zoekt op internet):
https://itunes.apple.com/us/podcast/the ... 41256?mt=2

De specifieke episode weet ik niet, dit was de kickstarter:
https://www.kickstarter.com/projects/cq ... f=category

Veel plezier met de verdere ontwikkeling!

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2017, 21:46 
PIONier

Berichten: 3
De kickstarter is een uitgebreidere vorm van wat ik zelf ook ingedacht heb gehad voor jaren maar het is naar mijn idee gewoon niet leuk om het op die manier te spelen.
Je kan op deze manier nooit in de buurt komen van het echt of fifa/pes of Football Manager, wat je wel op deze manier probeert.

Mijn spel is veel statischer met de wedstrijd maar het is een manier die al werkt voor de Panini Fifa 365.
Moet de podcast nog zoeken en ga die zeker luisteren.

Ik ben inmiddels een stuk verder, de database is af en kan worden snel en makkelijk overgezet worden op de kaartjes.

Ik ben opzoek naar een oude monopoly, die licht opschuren en dan wit verven en vanuit daar veel lijnen trekken en met kleuren op bouwen. Ik kan vrij goed schilderen duss dat moet goed komen alleen de letters moet ik nog een oplossing voor vinden een verwisselbare stempel waarop je woorden kan maken lijkt het mooist. En dan vernissen.

Het enige waar ik nu nog over moet nadenken zijn welke teksten op de kaarten bij de eerste ring moeten horen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Hulp bij een voetbalspel maken  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®