Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




82 berichten | Pagina 5 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 mei 2017, 14:25 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Ik zou iets als El Gaucho echt niet onder spellen met veel diepgang scharen. Gewoon een medium light spel. Niet vergelijkbaar met spellen als El Grande of Eufraat & Tigris, waar de diepgang niet komt van de spelregels maar van de vele tactische mogelijkheden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jun 2017, 22:36 
Sojaboon

Berichten: 20
Woonplaats: Rotterdam
o.a.
- Castles of Burgundy
- Hoogspanning
- Lords of Waterdeep
- Istanbul
- Imperial 2030
- Lords of Xidit

Vind ik perfecte voorbeelden van "gestroomlijnde" spellen die je snel leert - ook door hele duidelijke iconen en indicatoren op de juiste plekken - bijna geen boekje nodig, maar waar veel in zit.

7 Wonders vind ik totaal niet goed uitgelegd. Je ziet heel veel symbolen en tekst. Maar dan valt het kwartje en dan denk je, echt? Hoe hebben ze 't zo onnodig ingewikkeld kunnen maken. Het is niet meer als een kaart trekken en aan je buurman geven. 1 sheet maken met de kleurtjes en tada.

Piraten en Kooplui is ook zo'n voorbeeld. Wat een hel is dat. Niet alleen qua uitleg, maar ook gewoon de flow van het spel met 8 acties in je beurt. Ik kan een biertje opdrinken tegen de tijd dat ik weer aan de beurt ben.

Robinson Crusoe, ook echt worstelen is dat. (wel de moeite waard overigens :-))

Spellen als Splendor vind ik ook mooi gestroomlijnd, maar zijn dan ook weer vrij simpel om te spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 28 dec 2018, 11:59 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Dordrecht
Heb mijn collectie aangevuld met Concordia. Dit voldoet wat mij betreft prima aan de omschrijving 'diepgang met simpele regels. Dit spel maakt het ook leuk voor nieuwkomers die het spel voor het eerst spelen. Ik zit nog te denken aan Orléans.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2019, 10:29 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Dordrecht
Zou Navegador ook passen in dit rijtje?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 28 feb 2019, 15:42 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 12
Concordia
Lords of Waterdeep
Hoogspanning
Wingspan
Rajas of the Ganges


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 11:32 
9. Capital (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 259
Woonplaats: Sint-Job-in-t-Goor (BE)
Weet niet of deze al genoemd is:

Capital / Warsaw: City of Ruins

Gestroomlijnd spel, makkelijke / weinig regels en redelijk wat diepgang.
Feel free to disgree, natuurlijk :)

_________________
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 15:38 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
SpellenTube schreef:
Concordia
Lords of Waterdeep
Hoogspanning
Wingspan
Rajas of the Ganges
Persoonlijk vind ik Rajas best complex betreft aantal regels omdat er veel mechanismes door elkaar worden gebruikt.

Tegels aanleggen
Dobbelsteen selectie
Worker placement
Dubbel score spoor
Rivierspoor
Opwaarderingen

Hierdoor valt het niet in categorie makkelijk te leren.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 04 maart 2019, 11:00 
5. La Vallée des Mammouths (1991)
Avatar gebruiker

Berichten: 145
Woonplaats: Culemborg
Kardinaal en koning


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2019, 13:27 
Uno

Berichten: 1
Rabuto schreef:
Kardinaal en koning


Momenteel ook in een nieuw jasje verkrijgbaar onder de noemer Iwari

Andere spellen met veel diepgang en weinig uitlegtijd/regels

Port Royal
Wingspan
Spirits of the Forest

De bovenstaande spellen hebben voor mij veel replayability en zijn makkelijk op tafel te krijgen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 13:24 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Dordrecht
Concordia had ik al toegevoegd. Past precies in dit rijtje. Geldt dat ook voor Orleans, Wingspan en Cosmic Encounter denken jullie?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 15:59 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Orleans is wel wat lastiger, maar toegankelijk en uitdagend.

Wingspan is toegankelijk, maar uitdagend?? Ik vond het meer tactisch niet strategisch te afhankelijk van de vogels (teveel om een strategie te bepalen). Prima spel maar snap de hype niet. En veel minder uitdagend dan Concordia/Orléans.

Cosmic Encounters is volgens mij niet zo toegankelijk, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Als je van Area control houdt, is The king is dead (konig von siam) een aanrader!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 16:06 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
larsje86 schreef:
Orleans is wel wat lastiger, maar toegankelijk en uitdagend.

Wingspan is toegankelijk, maar uitdagend?? Ik vond het meer tactisch niet strategisch te afhankelijk van de vogels (teveel om een strategie te bepalen). Prima spel maar snap de hype niet. En veel minder uitdagend dan Concordia/Orléans.

Cosmic Encounters is volgens mij niet zo toegankelijk, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Als je van Area control houdt, is The king is dead (konig von siam) een aanrader!

Ik spring toch ff in de bres voor Wingspan: in ons huis is dat spel veel uitdagender dan bijv Orléans of Concordia. Beide laatste zijn sterk favo hier, daar niet van, krijgen ook zat speeltijd, maar Wingspan spant de kroon qua verrassing, soepelheid van spelen, snelheid, herspeelbaarheid, eenvoud van uitleggen. Geen hype, gewoon een ijzersterk kaartspel dat héél lang mee gaat en minder snel dan de andere twee ' uitgespeeld' raakt. Check ook wat dat aangaat de stats van BGG. Al maandenlang het meest gespeelde spel vd maand. Terwijl we allemaal weten dat de gemiddelde speler zijn spellen niet eens daar logt. De mensen die dat spel te veel een geluksspel vinden, daag ik uit eens tegen een van mijn zoons te spelen. Kansloos. :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 16:35 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Wow, je moet verkoper worden, ben het alleen totaal niet met je eens :D

Na 10 potjes (komt makkelijker op tafel dan concordia en orleans omdat het ook solo bv kan) was ik er helemaal klaar mee. Ik prefereer de andere spellen, ieder zijn mening. Maar met hype bedoel ik niet dat het geen goed spel is.... alleen dat het bv. (Puur gok werk) 6 bgg awards wint... snap ik niet. Jij wel waarschijnlijk. Gelukkig heeft iedereen t dus kan iedereen t proberen:)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 17:31 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Veel spellen die hier genoemd worden zou ik óf niet scharen onder eenvoudige regels (bijv, Orléans dat een aantal keer genoemd wordt) óf niet veel diepgang hebben (bijv. Wingspan, Lords of Waterdeep). Niet dat Orléans en Lords of Waterdeep niet leuk zijn; sterker, dat vind ik beide prima spellen, maar ze rekken de definitie van de gestelde vraag wel een beetje op.

(En dat iemand voorbij de hype van Wingspan het spel zo lang leuk kan blijven vinden, verbaast me hogelijk. Ik zit duidelijk in een andere bubbel.)

Het is ergens natuurlijk ook een heilige graal in spelontwerp; langdurig uitdagend spelplezier zonder een epistel als handleiding. Vandaar dat de lijst ook zo kort lijkt. En de spellen die er wel aan voldoen zijn vervolgens vaak behoorlijk abstracte spellen - want gestroomlijnd.

Was Chinatown of Torres al genoemd?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 23:18 
3. Pax Pamir (Second Edition) (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Laat ik ook eens een duit in het spreekwoordelijke zakje doen... als ik op geekgroup filter op m’n 8en en een BGG weight van max 2.2 kom ik op de volgende tips (ik moet even naar de originele post voor de rest, misschien volgt er nog een edit:));

- The Climbers : ruimtelijke puzzel met vrij veel interactie. Simpel en leuk - misschien te kort voor de vraag?

The Crew: The Quest for Planet Nine ; coop slagenspel. Als je van slagenspellen houdt kun je dit uren achter elkaar spelen.

Harry Potter: Hogwarts Battle – Defence Against the Dark Arts ; 2 persoons deckbuider met veel meer interactie, interessante beslissingen en deck manipulatie dan de meesten en bevalt mij daarom een stuk beter. Weet niet of 2p en wat korter buiten de vraag vallen (heb niet alle 70 posts gelezen)

High Society ; simpel potje bieden waarbij je niet teveel uit moet geven voor de punten die je koopt, want ‘biggest spender’ mag niet winnen (ook vrij kort)

Just One ; gezellig partyspel, clues verzinnen, woorden raden. Niet echt voor deze lijst denk ik?

SHŌBU ; 2 persoons abstract spel (ook vrij kort)

Tales & Games: The Hare & the Tortoise ; Race spel met veel meer controle en interactie dan (bijv.) een Camel Up, maar weer vrij kort.

Daar is de edit al; okay, dit is wel een stuk lichter dan Imperial en Concordia....Dan kan ik naar mn 9’s gaan kijken.... laagste Weight is Sekigahara. Ha het is simpel voor een GMT dus zo scoren de spelers het vast, maar toch is dat een beetje raar... daarna is het Calimala, die kan ik zeker wel aanbevelen op basis van eerder genoemde spellen. Een Efficiëntie-Euro zoals veel mensen leuk vinden, maar dan met werkelijk wat interessante keuzes en interacties ;-) Je ‘worker placement’ plekje geeft je zowel twee acties, als de kans om buiten je beurt een beurt te krijgen, alswel de mogelijkheid om een bepaalde area control te scoren, alswel meer invloed voor tie-breakers... om van de timing van je kaarten nog te zwijgen, heerlijk spel... wel liefste met 4 spelen

Edit 2: zit er nu echt zoveel tijd tussen lost 69 en 70.... was al amazed dat er zomaar een topic van 75 posts oppookt

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
82 berichten | Pagina 5 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spellen met diepgang maar makkelijke regels  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®