Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





168 berichten | Pagina 12 van 12 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 10, 11, 12
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Scythe op KS
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2017, 11:13 
PIONier

Berichten: 3
Woonplaats: Mechelen
Dankjewel, de instructie video zal ik vanmiddag eens bekijken :)


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Scythe op KS
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2017, 13:31 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
De basis is inderdaad relatief eenvoudig. Toch zijn er flink veel kleine dingetjes die je moet onthouden en waar je rekening mee moet houden. Het is wel typisch een spel waarbij je kleine dingetjes uit het oog zo kunnen verliezen (bijv. mech-powers).
Gewoon even alles goed doorlezen, filmpje(s) kijken en bij een eerste potje de spelregels erbij houden en het moet goedkomen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Scythe op KS
BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2017, 12:41 
Rooster Booster

Berichten: 90
Gisteren voor het eerst Scythe gespeeld (de Kickstarter versie van een maat). Ik was er zéér benieuwd naar aangezien de meningen op BGG gaan van 'beste spel ooit' tot 'overrated but pretty'.

Dat pretty is alvast een feit. Alle components zijn van uitstekende kwaliteit, al was er 1 witte mech die een beetje wonky stond. Mss een productiefoutje, of net volledig in thema aangezien het de Poolse faction betreft en die mannen ook niet alles even recht bouwen.

De gameplay zelf deed me zwaar denken aan Terra Mystica. Beetje engine building (je player mats zo snel mogelijk optimaliseren) terwijl je toch aan area control moet doen én je influence moet upgraden. Gelukkig wel met wat meer player interaction zodat het in tegenstelling tot Terra Mystica niet als multiplayer solitaire aanvoelt. De constante dreiging zorgt er toch voor dat je twee keer gaat nadenken voor je té dicht in de buurt van een tegenstander komt. Je niet van scratch moeten herbeginnen en hen daarnaast ook geen makkelijke ster geven voor de combat. Ik had gelezen dat er in sommige spellen van Scythe zelf helemaal niet gevochten wordt, maar dat was bij ons toch iets anders. Ik kan er één of twee naast zitten, maar ik meen mij toch een combat of 12 te herinneren (in een 4 player game).

In het begin had niemand echt een idee wat hij aan 't doen was, dus bestonden de eerste rondes vooral uit produces en upgraden vooraleer we aan expansion konden denken. Goed om de mechanismes te leren kennen maar foute beslissingen in het begin kunnen je zuur opbreken. Mijn tip; kijk zéér goed naar de beschikbare resources rond je home base en baseer je strategie daarop. Elke faction heeft ook een unieke player board dus kijk zeker of jij goedkoop kunt upgraden/enlisten/mechs bouwen en bouw verder op die sterktes. Ikzelf was in het begin goed mee, maar kwam door het slecht (of totaal niet) enlisten in de problemen bij de endgame. Ook een tekort aan battle cards heeft me genekt. Uiteindelijk maar 3 sterren kunnen behalen, maar wel tweede geworden met 57 punten. Runaway leader met 85 punten, derde had 53 en vierde 51).

Oordeel:
Aangenaam verrast toch wel door de diepgang van het spel en ik wil zeker nog eens met één van de andere factions aan de slag. Overrated? Toch wel een beetje. Nummer 7 op de BGG rankings is te hoog naar mijn bescheiden mening. Het ziet er verschrikkelijk goed uit, maar ik zou het zelf niet kopen. Gelukkig hoeft dat niet meer (dank u, Jonas). :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
168 berichten | Pagina 12 van 12 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 10, 11, 12


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Crowdfunding  
 Feed - Onderwerp - Scythe op KS  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Scythe



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®