Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




255 berichten | Pagina 1 van 17 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jun 2017, 21:33 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
In navolging van de topics waarin je kunt beschrijven welke spellen je gisteren hebt gespeeld en welke spellen je het meest hebt gespeeld, ben ik benieuwd wat elke maand het beste spel was dat je voor het eerst speelde.

Dus, laat ons na afloop van een maand vooral weten welk spel dat jij voor het eerst speelde (hoeft geen nieuw spel te zijn overigens) jij het best vond. En meld daarbij ook vooral waarom, dat willen we ten slotte allemaal weten! :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 06 jun 2017, 21:38 
7. Eufraat & Tigris (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
De maand mei speelde ik een combinatie van nieuwe spellen en prototypes. Ondanks dat sommige prototypes erg goed waren, was voor mij het beste nieuwe spel van de maand mei 'Club Stories'.

Deze nieuwe titel van Thomas Jansen (uitgegeven in eigen beheer door EE Games) laat zich het best omschrijven als Championship Manager/Football Manager The Boardgame. Je kruipt in de rol van een beginnende voetbaltrainer die door verschillende scenario's heen probeert steeds succesvoller te worden en alle uitdagingen aan te gaan die het trainerschap met zich meebrengt.

Heb me enorm vermaakt met deze titel die voor mij het gevoel terughaalt dat ik had toen ik halverwege de jaren '90 begon met Championship Manager op de pc. Een leuke combinatie van tactiek en geluk, waarin zich een leuk verhaal voor je ontvouwt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 06 jun 2017, 22:01 
Avatar gebruiker

Berichten: 994
Woonplaats: Huis ter Heide
Voor mij was El Dorado van Knizia het beste nieuwe spel deze maand. Eenvoudig, maar door het deck builden te combineren met het racen heeft het toch net wat extras.

Ik ben nu ook wel erg benieuwd naar Club Stories. Als oud Championship manager/ FM verslaafde (tegenwoordig kan ik mij vrij aardig beheersen) trekt het idee van een bordspelversie daarvan mij wel.

_________________
Hier vind je mijn stukjes over bordspellen
&
Check de website van de Nederlandse Spellenprijs


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 06 jun 2017, 22:59 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Het beste nieuwe spel dat ik in mei gespeeld heb, is ongetwijfeld Lords of Xidit. Het artwork van de doos verraadt al dat dit van dezelfde maker is van Seasons. Dit spel stond in de top 20 van mijn vrouw die ze ingezonden had voor spellengek. Lords of Xidit ziet er niet alleen prachtig uit, het speelt ook heel vlot. Het combineert een heleboel mechanismen van andere spellen zoals het meerderheidsprincipe en de castillo van El Grande, het programmeren zoals in Roborally, set collection etc. In principe levert zo'n mix van mechanismen niet altijd een goed spel op maar deze keer is het volgens mij wonderwel gelukt.

De eindscore heeft ook wel een Kniziaans trekje want het is niet omdat je op 2 van de 3 fronten goed scoort, dat je uiteindelijk met de overwinning wegloopt. Je moet namelijk in een bepaalde volgorde doelen halen en als je laatste bent bij het eerste doel, doe je sowieso niet meer mee voor de eindoverwinning! Het enige nadeel dat ik zo meteen kan bedenken, is dat je minstens met 3 moet zijn maar best met 4 of 5. Het spel zal dus niet zo vaak op tafel komen maar als dat gebeurt, schuif ik graag mee aan!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 06:34 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
In mei speelde ik 5 nieuwe spellen, allemaal hadden ze wel iets leuks maar de winnaar is zeker en vast Trajan.
Hoewel ik van iets meer thema hou in mijn spellen kon deze puzzel me zeker bekoren. Ik verwacht niet dat ik dit spel vaak ga spelen aangezien het spelmechanisme in dit spel me niet altijd even goed ligt. Je moet best wat vooruit denken, en gericht vooruit denken. Je zet nu bepaalt wat je straks kan gaan doen, en dat is voor mij niet evident. Het haalde een beetje een Tzolk'in gevoel naar boven.

Bärenpark was het tweede favoriete nieuwe spel van de maand. 'Het spel dat Cottage Garden had moeten zijn.' Hier kan ik me voorlopig wel in vinden, qua puzzelen vergt het net dat beetje meer inzicht en plannen aangezien je doelgericht naar bonuskaarten gaat werken. Erg leuk!

Nu ik 2 jaar in de hobby zit werd het hoog tijd om 7 wonders een keertje te spelen. Ik snap wat mensen hier leuk aan vinden, ik hoef het echter niet in mijn kast te hebben. Zo heeft zijn kleine broertje (duel) afgelopen maand ook de collectie verlaten.

Als laatste de 2 minder geslaagde spellen van de maand: Burano en Century -
Spice road
. De eerste sprak me wel aan en de mechanismen zijn leuk verwerkt, echter staken er ook genoeg dingen tegen. De tegels die je krijgt zijn random dus je weet niet op voorhand welke kleuren je zal nodig hebben en als je die al snel verspeelt kan het erg moeilijk worden. Century is een goed spel, echter niets voor mij, het voelt maar wat saai en droog aan. Doe mij maar iets uitdagenders, ik kan het ook niet opbrengen mij te concenteren bij dit type spellen, ik raak te snel afgeleid en vergeet mijn plan doordat het me niet intrigeert.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 09:52 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Championship Manager, daar heb ik toch de meeste uren aan versleten, niet normaal. Club Stories had ik nog niet van gehoord, eens uitzoeken.
Ik heb ook een hele tijd Hattrick gespeeld; dat bordspel lijkt het toch niet te zijn.

Het beste nieuwe spel van de maand: Wir sind das volk! Ik ben nieuw in dat genre. Ik vond vooral de artwork en korte beschrijving ervan me aantrekken. Het heeft ook een heel schappelijk prijskaartje. Eigenlijk spreken alle mechanieken in het spel me aan en het verschil in spel tussen West en Oost is tof.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 10:51 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Leuk dat deze weer een beetje terug is :thumbup:

Meestal speel ik aardig wat nieuwe spellen in een maand, maar mei was behoorlijk mager. Zowel in aantal als kwaliteit. Ach, het is niet altijd feest.....

Maar het leuste nieuwe spel was Qwinto - Het Kaartspel.
Ik hou sowieso wel van dit soort spelletjes, zeker de dobbelvarianten.
Maar in deze kaartversie komt toch net even wat meer denkwerk om de hoek kijken.
Je kunt hierbij zelf meer bepalen welke combi je neer gaat leggen en hebt daardoor ook net wat meer controle. Dat maakt het overigens ook net wat lastiger dan de dobberversie.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 11:09 
Grote Dienaar

Berichten: 133
Woonplaats: Heeze
Heb nog een rijtje spellen staan die ik nog voor het eerst moet spelen:

- Street Paintball
- Het Dorp
- Stenen Tijdperk
- Jambo
- Einfach Genial
- Gepakt & Gezakt
- Blokus
- Kreuz & Quer
- De Ontembare Stad
- Leeuwenhart
- Carcassonne De Burcht
- Agricola
- Kardinaal & Koning
- Ra
- Adel Verplicht
- De Kathedraal
- Puerto Rico het bordspel (heb alleen nog de kaartversie gedaan)
- Concept


Je zou zeggen dat daar wel iets bij zou zitten... :roll:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 11:21 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
rober schreef:
Maar het leuste nieuwe spel was Qwinto - Het Kaartspel.
Ik hou sowieso wel van dit soort spelletjes, zeker de dobbelvarianten.
Maar in deze kaartversie komt toch net even wat meer denkwerk om de hoek kijken.
Je kunt hierbij zelf meer bepalen welke combi je neer gaat leggen en hebt daardoor ook net wat meer controle. Dat maakt het overigens ook net wat lastiger dan de dobberversie.


Klinkt goed!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 12:44 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Hier viel in mei Raiders of the North Sea in de smaak. Leuke workerplacement/ resourcemanagement spelletje dat niet te moeilijk is.

We hebben hem dan ook per direct besteld voor de club, alhoewel die levering pas eind van het jaar gaat toekomen. De persoon in kwestie waarmee ik het speelde heeft een namelijk bij de KS voor de uitbreidingen voor ons bij besteld. We hebben nu eenmaal liever een EN editie i.p.v. een Duitse. Maar na de nominatie voor spiel des jahres zal hij ook wel ergens in het NL gaan verschijnen denk ik.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 13:41 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
3 spellen welke bij mij boven de rest uitstonden afgelopen maand:

1. Yokohama, de deluxe versie is fantastisch goed gedaan en dit speel heeft Istanbul voor mij op de ruil lijst gezet. Zit veel spel in, maar is niet al te complex als je eenmaal door het drukke markt gedeelte heen kunt kijken.

2. Ginkgopolis, op lang aanraden van een van mijn Amerikaanse spel vrienden en als verrassing van mijn dorpsgenoten eindelijk gespeeld. Wat een geweldige citybuilder met veel leuke spelmechanisme die gebeuren. Draften, engine building, multi use cards, majority control....GEWELDIG!

3. Kemet, stond al een tijdje in de kast en eindelijk met wat maatjes kunnen spelen. Wat een heerlijk spel is dit. Lekker aanvallen en elkaar elke ronden weer dwars zitten met allerlei krachten, epische monsters en ontzettend veel juich (of baal) momentjes die straten verder te horen zijn :lol:

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 14:17 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Mei 2017: Star Wars: Het Kaartspel

In de steeds evoluerende bordspelmania opleiding van mijn 2 zonen zijn we aan de onderdelen deck building & hand management toegekomen. Hiervoor had ik enige tijd geleden al Star Wars: Het Kaartspel aangekocht. Kwa thema en card art deed dit de jongens al watertanden... :wink: Als ouder probeer ik eerst altijd de regels op voorhand door te nemen zodat ik het spel goed begrijp en kan uitleggen aan de kids. Ondanks heel wat gezeur van de jongens, heeft het mij toch een hele tijd gekost vooraleer ik de spelregels kon doornemen en nog wat meer tijd om ze goed te begrijpen ("al die fases..."). De videos van ModernTablegamer waren een lifesaver:


Na de steile leercurve met een paar spelletjes verdwijnt de complexiteit van de fases en battles. Persoonlijk vind ik dit een zeer goed spel dat met alle uitbreidingen de nodige variatie biedt. Het trekken van de kaarten is uiteraard wel random, maar er is meer dan genoeg ruimte voor tactische keuzes.

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SigiScsi op zo 02 jul 2017, 15:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 23:08 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
Yeah Cult of the New, count me in!

1. Cuba El Presidente heb ik in mei voor het eerst gedaan. Cuba vond ik al geweldig, maar de uitbreiding vind ik zeker wat toevoegen. :thumbup:

2. Fabelfruit is de tweede nieuwe die goed bevallen is!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jun 2017, 16:31 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
In de maand mei kwamen 3 nieuwe spellen op tafel.

Terraforming Mars
Dat wist mij zeker te overtuigen, dus in bestelling. Hype waardig weet ik niet, maar ik vond het leuk.

Scythe
De volgende hype van 2016....deze heb ik al in huis, maar viel mij zwaar tegen....ik vond het Catan achtig....het was nogal een gedoe, maar ik moet het zeker nog een keer spelen nu ik weet hoe het werkt....het kan dat het dan beter gaat bevallen.

Pecunia Non Olet
Dit spel is gewoon een leuk grappig kaartspelletje met pest element....met leuke interactie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jun 2017, 17:21 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
el_crosso schreef:
1. Yokohama, de deluxe versie is fantastisch goed gedaan en dit speel heeft Istanbul voor mij op de ruil lijst gezet. Zit veel spel in, maar is niet al te complex als je eenmaal door het drukke markt gedeelte heen kunt kijken.


Yokohama (ik heb de Japanse versie) is, naast Yamatai, mijn nieuwe topper van de afgelopen maand. Het rondreizen met een handelaar en assistenten naar verschillende actielocaties doet inderdaad denken aan Istanbul, maar ik vind Yokohama een klasse beter, uitdagender en leuker.

Ik heb overigens geen flauw idee wat jij bedoelt met 'het drukke markt gedeelte'.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
255 berichten | Pagina 1 van 17 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 17  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Het beste nieuwe spel van de maand!  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL, ditterio, kosterix, swoek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®