Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017, 14:35 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Ik ben benieuwd wat diehard fans van Kolonisten verstaan onder Catan? Ik zie bijvoorbeeld dat er een NK en WK is. Welke uitbreidingen worden hierbij gespeeld?
Ik vraag dit omdat sommige mensen juist van de uitbreidingen van Catan houden die het handelen verminderen (Piraten en ontdekkers), terwijl in mijn ogen Catan toch gaat om het handelen.
Ik zelf speel met mijn partner wel eens de 'Val van Rome editie' (Partner houdt niet van handelen en veel geluk). Een prachtig spel, maar geen ecchte Catan in mijn ogen.

Nu vroeg ik mij af zijn hier ook diehard Catan spelers en wat is volgens jullie de kracht van Catan? Spelen jullie er ook uitbreidingen bij, zo ja welke? En welke uitbreidingen zijn standaard op een WK?


Laatst bijgewerkt door Joel22 op do 01 jun 2017, 19:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017, 14:57 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Ik ben geen die hard catan liefhebber, maar mij lijkt het basismechanisme resourcemanagement te zijn. Ik speel het liefste met steden en ridders erbij.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017, 15:20 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Als je op BGG kijkt staat daar: Dice Rolling, Hand Management, Modular Board, Route/Network Building, Trading.

Van dat rijtje is volgens mij Route/Network Building de belangrijkste, gevolgd door Trading en Dice Rolling. Al heb ik statistisch onwaarschijnlijke potjes gespeeld waarbij Dice Rolling verreweg de belangrijkste factor was. :crazy:

Trading en Hand Management (Resource Management) gaan bij Catan natuurlijk hand in hand (pun intended). Het hangt ook erg van de uitbreidingen af hoe er met resources omgegaan moet worden.

Disclaimer; Zelf ben ik bepaald geen fan van Catan. Zelfs niet toen ik het bijna 20 jaar geleden voor het eerst speelde...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017, 15:59 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Ik begrijp de vraag niet helemaal. Je titel vraagt om een basismechanisme, maar je hebt het voornamelijk over welke versie of uitbreiding favoriet is?

Ik heb vroeger enorm veel het basisspel gespeeld, maar zou tegenwoordig alleen met de Steden & Ridders uitbreiding spelen. Die vind ik onmisbaar om het spel iets complexer te maken. Al die aparte versies en eindeloze scenario's etc. speel ik sowieso niet.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017, 17:59 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Traquan schreef:
Ik begrijp de vraag niet helemaal. Je titel vraagt om een basismechanisme, maar je hebt het voornamelijk over welke versie of uitbreiding favoriet is?

Ik heb vroeger enorm veel het basisspel gespeeld, maar zou tegenwoordig alleen met de Steden & Ridders uitbreiding spelen. Die vind ik onmisbaar om het spel iets complexer te maken. Al die aparte versies en eindeloze scenario's etc. speel ik sowieso niet.


Eigenlijk vraag ik mij af wat onder diehard Catanners als Catan verstaan wordt. Dus wat wordt er op de NK's en WK's gespeeld? Wat is volgens een diehard Catanner de kracht van Catan. Er zijn ondertussen zoveel uitbreidingen van Catan dat ik niet meer overzie welke uitbreidingen het Catan spel versterken. Ik heb het idee dat de populairste uitbreidingen Zeevaarders en Steden en Ridders zijn, omdat ze naast extra dingen toevoegen toch nog dicht blijven bij de basisprincipes van dobbelen,handelen en geluk. Ben vooral benieuwd of dat klopt? Of dat Catanners net zo lief edities spelen waarin het dobbelen verminderd is(bijv. Kaarten in Barbaren en Handelaren), of het geluk verminderd is ('Val van Rome': er wordt 4 x gedobbeld en een getal mag maar 1 keer gekozen worden). Verder zijn er edities die handelen van de resources verminderen (Piraten en Ontdekkers hebben goud waar je grondstoffen mee kan kopen).
In mijn opzicht maakt dit Catan minder Catan. Namelijk dat het heel beslissend is op welke getalwaarden je staat en of je goed kan handelen. Ook is een typisch Catan kenmerk dat je soms ongenadige pech of geluk hebt. In latere edities en uitbreidingen is hier dus allemaal wat aangedaan. Maar spelen de fans van Catan dat ook? Ik kon er niet 1,2,3 wat over vinden op internet. Ikzelf ga voor een spel met meer strategie wel wat beters spelen. Dat doe ik dus ook! Alleen sinds kort weer eem groepje mensen gevonden die niets liever doet dan stelen, dobbelen en handelen! Heerlijk! Vandaar dus was ik geïntresseerd of de diehard Catanner ook juist uit het handelen en de geluksfactor hun plezier halen 8) .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2017, 16:57 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik ben geen echte fan maar heb het spel wel enorm veel gespeeld en het is één van de spellen die voor mij de deur naar de nieuwe generatie spellen heeft geopend, niet voor niks een gateway game.

Ik vind het interactieve element in het spel heel goed gedaan en de kracht van het spel. Alle andere elementen in het spel zijn ook gewoon erg goed, daarom dat het in zijn geheel zo hoog wordt ingeschat.

Maar dus vooral voor mij het interactieve element; het ruilen is erg belangrijk en tactisch, waar je routes legt en waar je bouwt ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 jun 2017, 14:34 
Sojaboon

Berichten: 20
Woonplaats: Rotterdam
Ik vind 't spel tig jaar na dato nog steeds briljant. Het is in die zin zeker een gateway game, want het heeft mij ook getriggered andere te gaan proberen, maar eigenlijk is elk ander spel wat ik erna gespeeld heb een soort zoektocht naar een overtreffende trap, maar die heb ik anno vandaag nog steeds niet gevonden. Dus gateway game suggereert dat het enkel een leuke starter is, maar het is na vele games nog steeds geweldig om te spelen.
Er zijn spellen die ik om andere redenen misschien net zo leuk vind om te spelen, maar er is er geen 1 die strategie, bouwen, beetje geluk en interactie in zo'n perfect harmonie heeft weten te combineren en me dezelfde bevrediging geeft. De balans tussen strategie, het gevoel van resources vergaren en de bijna party game achtige trekjes met het handelen is gewoon vrij uniek. En je kunt zo gek gaan als je wilt. Een vriend van me speelde het zelfs met 6 sets met een paar vrienden met een enorme map op de vloer en deden dan een heel weekend over 1 potje (met pauzes en slapen).
Zelf speelden we 't nagenoeg altijd met basis, zeevaarders en steden & ridders. Later is hier kooplieden & barbaren bij gekomen voor wat variaties zo nu en dan. Maar dat hebben we eigenlijk nog niet zo vaak gedaan. Wordt weer 's tijd om dat verder te verkennen :-)
Het basis spel heb ik laatst alleen nog een x gespeeld om iemand even te laten ruiken aan het spelconcept. Op die manier kun je wel makkelijk en stapsgewijs steeds dieper gaan met de uitbreidingen erbij.

Hoe ze 't op een NK / WK enzo spelen, geen idee. Dat volg ik niet en heb ik ook geen interesse in. Bordspellen zijn voor mij net zoveel plezier om 't gewoon te spelen als het willen winnen. Dat haalt zo'n toernooi er voor mij uit.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Wat is de kracht van Catan volgens Kolonisten van Catan fans  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®