Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




27 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 12:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De jury van de Nederlandse Spellenprijs, de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands gepubliceerde gezelschapsspellen, heeft vandaag uit tientallen gepubliceerde bord- en kaartspellen de nominaties voor de Nederlandse Spellenprijs 2017 bekendgemaakt. In de categorie familiespellen gaan de nominaties naar Droomhuis, Imhotep en Kingdomino. Bij de expertspellen gaan de nominaties naar Great Western Trail, Mombasa en Orléans. Ik feliciteer de uitgevers met hun nominaties.

Afbeelding

De Nederlandse Spellenprijs wordt dit jaar voor de zeventiende keer uitgereikt. De prijs is verdeeld in twee categorieën: de Nederlandse Spellenprijs – familie en de Nederlandse Spellenprijs – experts. Een familiespel is zonder meer geschikt voor een groot publiek, waaronder kinderen vanaf acht jaar. Een expertspel is geschikt voor spelers met iets meer speelervaring. Een vakjury van elf experts kiest de genomineerden en de uiteindelijke winnaars. De jury kijkt hierbij met name naar kwaliteit, speelplezier en originaliteit.

De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – familie:

  • Droomhuis, een bordspel voor 2-4 spelers, ontworpen door Klemens Kalicki en uitgegeven door Chronicle Games.
  • Imhotep, een bordspel voor 2-4 spelers, ontworpen Phil Walker-Harding en uitgegeven door White Goblin Games.
  • Kingdomino, een legspel voor 2-4 spelers, ontworpen door Bruno Cathala en uitgegeven door White Goblin Games en Blue Orange Games.


De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – experts:

  • Great Western Trail, een bordspel voor 2-4 spelers, ontworpen door Alexander Pfister en uitgegeven door 999 Games.
  • Orléans, een bordspel voor 2-4 spelers, ontworpen door Reiner Stockhausen en uitgegeven door White Goblin Games.
  • Mombasa, een bordspel voor 2-4 spelers, ontworpen door Alexander Pfister en uitgegeven door The Game Master.


Bekendmaking winnaars

De jury komt vanavond bijeen om de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in de beide categorieën te bepalen. De winnaars worden op vrijdag 10 november bekendgemaakt en gehuldigd. Dit gebeurt op een feestelijke bijeenkomst in de speelzaal van de Holiday Inn te Eindhoven, aan de vooravond van het Spellenspektakel, de grootste spellenbeurs van de Benelux. Het Spellenspektakel vindt plaats op 11 en 12 november 2017 in het Beursgebouw te Eindhoven.

Over de Nederlandse Spellenprijs

De Nederlandse Spellenprijs is sinds 2001 de kwaliteitsprijs van Nederland voor in het Nederlands uitgegeven gezelschapsspellen. De Nederlandse Spellenprijs is met name bedoeld om de consument te informeren en een keurmerk aan te reiken. De prijs is een handvat bij de aankoop van gezelschapsspellen. Sinds 2013 kent de Nederlandse Spellenprijs een prijs voor familiespellen en een prijs voor expertspellen. De jury is samengesteld uit elf onafhankelijke spellenkenners, waaronder winkeliers van speciaalzaken, recensenten, organisatoren van spelevenementen en leden van spelverenigingen. De organisatie van de Nederlandse Spellenprijs vindt plaats onder auspiciën van Ducosim, een landelijke spellenvereniging met ca. 650 leden.

Afbeelding

Commentaar: wanneer ik puur vanuit mijn persoonlijke smaak redeneer, heeft de jury dit jaar twee prachtige nominatielijsten afgeleverd.  Wanneer ik het bekijk vanuit mijn perspectief op het hoe en waarom van een spellenprijs, ben ik niet 100% tevreden. Ik vind de expertlijst te zeer gericht op de top van dit subsegment. Ik zie hier liever lichtere expertspellen, zodat je de beginnende veelspeler goed op weg kunt helpen. Op de familielijst vind ik Imhotep minder geslaagd. Dit spel moet het vooral hebben van elkaar in de weg zitten en zieken. Dit wordt aan mijn speeltafel als een kwaliteit gezien, maar voor een familiespel van het jaar vind ik het niet passen. Ik vind het  jammer dat een innovatief spel als Magic Maze niet is genomineerd, maar dit kan gebeuren in een rijke jaargang. Het is ten slotte erg leuk dat eenmansbedrijf Chronicle Games met zijn eerste spel meteen in de prijzen valt. Ik heb Droomhuis deze maand voor het eerst gespeeld tijdens een winkeldemo (ik ben niet meer zo kooplustig met lichte familiespellen). Mijn eerste indruk was positief.


Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/09/23/nominat ... rijs-2017/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 17:11 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2950
Woonplaats: Deerlijk
Ik ben ook zeer te spreken over deze nominatielijst. Met twee punten uit de commentaar van Erwin ben ik het niet helemaal eens:
- ik heb over Orléans nooit het gevoel gehad dat dit een zwaar expertspel is. Maar dat kan te maken hebben met het feit dat we al iets langer gewoon zijn aan expertspellen.
- Imhotep kan volgens mij echt wel dienen als een goed familiespel. De pestfactor kan er volgens mij wel door.

In de categorie familiespellen kan ik moeilijk kiezen tussen Droomhuis en Kingdomino. Imhotep komt daar een heel stuk achter.
Bij de experts heb ik Great Western Trail niet gespeeld. De twee andere konden mij heel sterk bekoren.
In beide lijstjes heb ik het dus moeilijk om te kiezen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 17:26 
4. Schaken (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Piet schreef:
Ik ben ook zeer te spreken over deze nominatielijst. Met twee punten uit de commentaar van Erwin ben ik het niet helemaal eens:
- Imhotep kan volgens mij echt wel dienen als een goed familiespel. De pestfactor kan er volgens mij wel door.


Ik herken dit eigenlijk wel. Tijdens het spelen had ik het gevoel dat ik voornamelijk bezig was met hoe ik de anderen dwars kon zitten in plaats van hoe ik zelf punten kon scoren. Andere insteek dan normaal en dat viel hier minder in de smaak.

Mooi lijst in elk geval en mijn persoonlijke voorkeur gaat bij deze nominaties uit naar Droomhuis (2de Kingdomino, 3de Imhotep) en Orleans (2de GWT en 3de Mombasa).


Laatst bijgewerkt door Flash op za 23 sep 2017, 18:39, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 17:32 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Bordspeler.nl schreef:
De jury komt vanavond bijeen om de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in de beide categorieën te bepalen.


Ik heb dit bij de procedures rondom de Nederlandse Spellenprijs ook al een gelezen. Even uit nieuwsgierigheid Erwin, als ik het goed begrijp is het dezelfde jury die de nominaties verzorgt en daarna tot een winnaar komt.

Ik neem aan dat dit erop neerkomt dat de jury een weekje of twee geleden tot deze 6 titels is gekomen (en die vandaag bekend gemaakt hebben) en dat zij vanavond na overleg tot 2 winnaars komen. Is die periode tussen het beslissen wie er genomineerd worden en wie er winnen (die twee weken in mijn voorbeeld) dan nog bedoeld voor de juryleden zodat zij de spellen nog extra kunnen spelen om zo tot een nog duidelijker beeld voor zichzelf te komen?


Laatst bijgewerkt door Flash op za 23 sep 2017, 18:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 17:54 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Flash schreef:
Mooi lijst in elk geval en mijn persoonlijke voorkeur gaat bij deze nominaties uit naar Droomhuis (2de Kingdomino, 3de Imhotep) en Orleans (2de GWT en 2de Mombaso).

Hee :wtf:, dat mag niet. Twee keer een 2de plek vergeven in de expertcategorie :lol:.

Ik heb ze alle zes gespeeld. In de familiecategorie vind ik Imhotep de beste; simpel en toch best tactisch. Nu doet Kingdomino dat ook, dus close call. Droomhuis vond ik vrij straightforward, misschien juist iets té in de huidige markt. In de expertcategorie vind ik de keuze ook lastig, want het zijn allemaal leuke spellen. Mombasa leg ik echter om één of andere (niet definieerbare) reden niet direct weer op tafel, terwijl ik dat bij GWT en Orleans zeker wel doe (en al meerdere keren gedaan heb). Ook al heeft Orleans al tal van uitbreidingen waar ik nog niet aan toe ben gekomen, GWT is in de basis al elke keer totaal anders. En Orleans verloopt in het basisspel misschien wat hetzelfde in de verschillende potjes. Blijven beide toppers, maar toch winst voor GWT hoop ik hierom :D.


Laatst bijgewerkt door maxitaxi777 op za 23 sep 2017, 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 18:38 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
maxitaxi777 schreef:
Flash schreef:
Mooi lijst in elk geval en mijn persoonlijke voorkeur gaat bij deze nominaties uit naar Droomhuis (2de Kingdomino, 3de Imhotep) en Orleans (2de GWT en 2de Mombasa).

Hee :wtf:, dat mag niet. Twee keer een 2de plek vergeven in de expertcategorie :lol:.


Helemaal gelijk, Mombasa is direct naar de 3de plek gezakt :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 19:39 
6. Stoom: Rails, Roem en Rijkdom (2009)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Mooie nominaties!
De 3 familiespellen staan hier alle 3 in de kast en hebben ieder hun eigen charme vind ik. Mijn lichte voorkeur gaat uit naar Kingdomino.
De 3 expertspellen ken ik alleen nog van recensies die ik gelezen heb. Orleans trekt me het meest.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 20:22 
Grote Dienaar

Berichten: 140
3 fantastische expertspellen! Alleen vind ik het gevoelsmatig erg vreemd dat ze nu pas genomineerd zijn. Orléans staat hier al 3 jaar in de kast. Dus beetje gek om nu dan een prijs te krijgen. Heeft ongetwijfeld te maken met de Nederlandse release, maar ok.
Mombasa ook al 2 jaar in de kast, Great Western Trail al een jaar.
Waar is trouwens Terraforming Mars gebleven?!?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 20:38 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Renehindriks schreef:
3 fantastische expertspellen! Alleen vind ik het gevoelsmatig erg vreemd dat ze nu pas genomineerd zijn. Orléans staat hier al 3 jaar in de kast. Dus beetje gek om nu dan een prijs te krijgen. Heeft ongetwijfeld te maken met de Nederlandse release, maar ok.
Mombasa ook al 2 jaar in de kast, Great Western Trail al een jaar.
Waar is trouwens Terraforming Mars gebleven?!?

Heeft met NL-versie te maken voor zover ik weet ja. Misschien dat Terraforming Mars net buiten de jaargang viel en volgend jaar meedingt? Of simpelweg niet genomineerd met zoveel goede spellen in de jaargang (kan ook nog).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 21:22 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Mooie nominaties.

Ik zelf zou voor droomhuis of kingdomino kiezen in de catheorie familiespellen.
In de expert categorie. Great western trail bezorgt mij altijd hoofpijn zoveel denken haha. En ik heb nooit begrepen wat er zo leuk aan Orleans is. Al 2 of 3x gespeeld. En een x aantal keren uitgelegd.

Ik mistte First Class. Die had best ook een nominatie mogen krijgen :)

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2017, 01:47 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Renehindriks schreef:
3 fantastische expertspellen! Alleen vind ik het gevoelsmatig erg vreemd dat ze nu pas genomineerd zijn. Orléans staat hier al 3 jaar in de kast. Dus beetje gek om nu dan een prijs te krijgen. Heeft ongetwijfeld te maken met de Nederlandse release, maar ok.
Mombasa ook al 2 jaar in de kast, Great Western Trail al een jaar.
Waar is trouwens Terraforming Mars gebleven?!?


Ik heb van winkeliers begrepen dat Terraforming Mars tot december uit productie is. Dat zou dan volgens de op de website gepubliceerde regels van de prijs betekenen dat het spel niet in aanmerking komt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2017, 01:53 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Flash schreef:
Bordspeler.nl schreef:
De jury komt vanavond bijeen om de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in de beide categorieën te bepalen.


Ik heb dit bij de procedures rondom de Nederlandse Spellenprijs ook al een gelezen. Even uit nieuwsgierigheid Erwin, als ik het goed begrijp is het dezelfde jury die de nominaties verzorgt en daarna tot een winnaar komt.

Ik neem aan dat dit erop neerkomt dat de jury een weekje of twee geleden tot deze 6 titels is gekomen (en die vandaag bekend gemaakt hebben) en dat zij vanavond na overleg tot 2 winnaars komen. Is die periode tussen het beslissen wie er genomineerd worden en wie er winnen (die twee weken in mijn voorbeeld) dan nog bedoeld voor de juryleden zodat zij de spellen nog extra kunnen spelen om zo tot een nog duidelijker beeld voor zichzelf te komen?


Ik zit dit jaar niet in de jury of de organisatie van de NSP en kan dus niet voor de club spreken. Ik gebruikte de periode tussen nominaties en winnaars inderdaad om mijn beeld aan te scherpen.

Er zitten dit jaar trouwens vier weken tussen het kiezen van de genomineerden en de bekendmaking van vanmorgen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 07:43 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2017, 09:58 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 29
Woonplaats: Deventer
Hoewel de genomineerde spellen allemaal stuk voor stuk hun nominatie verdienen, verbaasd heb me toch steeds dat wat oudere spellen zijn genomineerd in de expert categorie. Mombasa(2015), Orleans (2014) en vorig jaar ook allemaal spellen uit 2014-2015.
Zijn er überhaupt criteria voor genomineerde spellen als het gaat om hoe oud het spel mag zijn om genomineerd te mogen worden.

Nogmaals geen kritiek op de spellen of NSP, want die zijn top :thumbup:

EDIT: Ik begrijp inmiddels dat het om de uitgave gaat van de Nederlandse editie binnen een bepaald tijdvak. Staat gewoon op de site van NSP.


Laatst bijgewerkt door peterhelm op di 26 sep 2017, 10:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2017, 10:02 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
peterhelm schreef:
Hoewel de genomineerde spellen allemaal stuk voor stuk hun nominatie verdienen, verbaasd heb me toch steeds dat wat oudere spellen zijn genomineerd in de expert categorie. Mombasa(2015), Orleans (2014) en vorig jaar ook allemaal spellen uit 2014-2015.
Zijn er überhaupt criteria voor genomineerde spellen als het gaat om hoe oud het spel mag zijn om genomineerd te mogen worden.

Nogmaals geen kritiek op de spellen of NSP, want die zijn top :thumbup:


Die zijn er zeker. Onder het berichtje van bordspeler staat een linkje naar de website van de NSP. Daar kun je het volledige reglement vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
27 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2017  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

999 Games, Alexander Pfister, Blue Orange Games, Bordspeler.nl, Bruno Cathala, Chronicle Games, Droomhuis, Great Western Trail, Imhotep, Kingdomino, Klemens Kalicki, Mombasa, NSP, Nederlandse Spellenprijs 2017, Orléans, Phil Walker-Harding, Reiner Stockhausen, Spellenspektakel, The Game Master, White Goblin Games, experts, familie, nominaties, spellenprijzen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®