Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rubik's Cube NK
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005, 14:22 
Joker

Berichten: 5
Er is toch ook het NK Rubik's Kubus?

_________________
Rubik's Cube is de beste puzzel op de hele wereld!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005, 16:03 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 22
Woonplaats: Rosmalen
Een NK?

Wow. Ik heb vroeger volgens mij eens meegedaan aan het schoolkampioenschap..... meer dan 20 jaar geleden.

_________________
JHG Hendriks is MIB Regional Director Northern Europe, Redactielid Nederlandse Munchkin en Munchkin Guild Moderator.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005, 20:37 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
RDEurope (JHG Hendriks) schreef:
Een NK?

Wow. Ik heb vroeger volgens mij eens meegedaan aan het schoolkampioenschap..... meer dan 20 jaar geleden.


Dan was jij zo'n persoon waar erg jaloers naar keek. Ik bleef klooien en die kinderen hadden hem binnen een halve minuut rond. Ik moet ook bekennen dat ik nooit echt geoefend heb. Ik was veel te druk bezig met hutten bouwen etc. :)

Het is overigens wel waar: zaterdag 29 oktober is het NK voor de kubus. Dit pas het tweede NK sinds 1982! Wellicht een grappig feitje...

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005, 21:07 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 202
Woonplaats: Apeldoorn
Daar doen toch mensen aan mee die zo'n kubus in 20 seconden opgelost hebben? Onvoorstelbaar dat zoiets mogelijk is. Zelf hoop ik dat ding na 20 jaar eindelijk eens opgelost te hebben :roll:

Misschien toch eens een boekje erover lezen. Of zaterdag de kunst afkijken bij de deelnemers :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005, 21:11 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Iznogoedh schreef:
Daar doen toch mensen aan mee die zo'n kubus in 20 seconden opgelost hebben? Onvoorstelbaar dat zoiets mogelijk is. Zelf hoop ik dat ding na 20 jaar eindelijk eens opgelost te hebben :roll:

Misschien toch eens een boekje erover lezen. Of zaterdag de kunst afkijken bij de deelnemers :wink:


Ik las laatst over iemand die dat dus in 10sec kon! :shock: Ik val meer in jouw categorie: ik reken niet in minuten maar in jaren! :(

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005, 21:29 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 202
Woonplaats: Apeldoorn
De Struikrover schreef:
Ik las laatst over iemand die dat dus in 10sec kon! :shock:


Dan mag die persoon wel een heel goed waarnemingsvermogen hebben! Je hebt toch ook tijd nodig om de plaats van elk blokje in je op te nemen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 00:32 
Joker

Berichten: 5
ik heb hemv vroeger nooit gekunt want ik ben net 16. Mijn record is 31 sec. Was op een schaaktoernooi afgelopen zaterdag (wat ik heb gewonnen), maar iedereen mag gratis meedoen, voorwaarden: je moet wel een toegangskaartje voor de beurs hebben en je moet je ff aanmelden op www.speedcubing.com en dan naar Dutch Nationals gaan.

_________________
Rubik's Cube is de beste puzzel op de hele wereld!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 10:51 
Joker

Berichten: 5
Eeeh.. Iznogoedh, je hoeft niet elk blokje in je op te nemen hoor, meestal los je de kubus laag voor laag op, daar zijn bepaalde systemen voor. Kom zaterdag maar naar het NK kijken, kan ik je het uitleggen als je wilt.
Het wereldrecord staat btw. op 11.75 sec.

_________________
Rubik's Cube is de beste puzzel op de hele wereld!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 11:44 
Rooster Booster

Berichten: 82
Laag voor laag :?
Ik doe het vanuit een blokje van 2x2x2. Die uitbreiden naar 3x2x2, dan de 2 lagen maken en daarna de laatste laag 8) Dat gaat sneller dan laag voor laag. Hoewel laag voor laag denk ik iets eenvoudiger is,.. maar ook weer een stuk meer draaien :P


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 11:58 
Joker

Berichten: 5
Ik doe niet laag voor laag hoor, maar iets wat er op lijkt, ik ben nu bezig met CFOP (Cross, First 2 layers, orientation, permutation) maar op het NK gebuik ik nog Keyhole. Dan laat je 1 corner van de eerste laag onopgelost en dat gat gebruik je dan om de 2e laag op te lossen, waarna je het gat wel oplost.

_________________
Rubik's Cube is de beste puzzel op de hele wereld!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 13:15 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
superfrikkie schreef:
Ik doe niet laag voor laag hoor, maar iets wat er op lijkt, ik ben nu bezig met CFOP (Cross, First 2 layers, orientation, permutation) maar op het NK gebuik ik nog Keyhole. Dan laat je 1 corner van de eerste laag onopgelost en dat gat gebruik je dan om de 2e laag op te lossen, waarna je het gat wel oplost.


Klinkt inderdaad eenvoudig! :shock: :wink:

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 17:15 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 202
Woonplaats: Apeldoorn
Ik dacht al dat er een bepaalde techniek achter zat. Tot nu toe probeerde ik om eerst één kleur correct te krijgen en van daaruit verder te werken. Maar dat is dus niet de beste manier begrijp ik. Hoeveel verschillende technieken zijn er eigenlijk om die kubus op te lossen?

Als ik zaterdag tijd heb zal ik zeker gaan kijken bij het Nederlands kampioenschap. Al is het alleen al om me te vergapen aan de kunsten van anderen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 19:11 
Joker

Berichten: 5
Euhm.. eigenlijk is het inderdaad simpel, want het systeem dat ik gebruik is wel een beetje moeilijk om te leren, maar er zijn ook heel veel simpele. DE manier om zo'n techniek onder de knie te krijgen is gewoon heel veel oefenen. (of je kan zaterdag ff langs komen) Maar even de vraag hoeveel systemen er zijn: er zijn er eigenlijk een stuk of 20, maar wat je heel veel ziet is dat stukjes van het systeem vervangt door een sneller stukje uit een ander systeem, zo krijg je weer nieuwe.

_________________
Rubik's Cube is de beste puzzel op de hele wereld!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 23:40 
Rooster Booster

Berichten: 82
Iznogoedh schreef:
Ik dacht al dat er een bepaalde techniek achter zat. Tot nu toe probeerde ik om eerst één kleur correct te krijgen en van daaruit verder te werken. Maar dat is dus niet de beste manier begrijp ik.

Het is in ieder geval wel een van de makkelijkste manieren :) Het kost alleen wat meer draaien. Dit is het "laag-voor-laag"-systeem ;)

Van 1 kleur alle kantjes in het goede vlak zetten en op de goede plaats. Dan alle hoekjes erin mikken en laag 1 is af ;)

Vervolgens moet je de 4 kantjes in de middelste laag op de goede plaats zetten en ervoor zorgen dat de kantjes in de onderste laag goed gedraaid worden. Hier is 1 draaicombinatie voor die je gewoon een aantal keer moet herhalen.

Het laatste vlak (laatste laag) is een beetje moeilijk uit te leggen. Er zijn veel verschillende manieren voor maar met 3 draaicombinaties uit je hoofd leren kan je ook het laatste vlak. (hoekjes op de goede plaats zetten, hoekjes de goede kant op plaatsen, kantjes verwisselen in het laatste vlak).

Ik heb zelf hier http://lar5.com/cube/ veel aan gehad :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 23:54 
Meeple

Berichten: 19
Woonplaats: Eindhoven
Tsja schreef:
Iznogoedh schreef:
Ik dacht al dat er een bepaalde techniek achter zat. Tot nu toe probeerde ik om eerst één kleur correct te krijgen en van daaruit verder te werken. Maar dat is dus niet de beste manier begrijp ik.

Het is in ieder geval wel een van de makkelijkste manieren :) Het kost alleen wat meer draaien. Dit is het "laag-voor-laag"-systeem ;)

Ik heb meestal de schroevendraaier techniek gebruikt :D : schroevendraaier tussen twee blokjes, draaien, en daarna even de losse stukjes bij elkaar puzzelen. Ik heb het ooit laag voor laag gekund, maar mijn snelste tijd ligt niet eens in de buurt van die 12.5 sec.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Evenementen  
 Feed - Onderwerp - Rubik's Cube NK  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®