Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2017, 22:12 
Sojaboon

Berichten: 24
Hoi Allemaal,

Heeft iemand ervaring met het spelen van een RPG met kinderen vanaf 4,5 jaar?
Het moet dan natuurlijk heel erg simpel zijn, en weinig (en simpele) spelregels.

Een bordspel waarin het verhaal een belangrijke rol speelt, of waarin de spelers echt een rol spelen (die aansluit bij kinderen) zou ook heel leuk zijn.

Ik ben benieuwd of iemand tips heeft? Mijn zoontje heeft nog niet echt het geduld om lang (meer dan 15 tot 30 minuten) een spel te spelen, maar ik merk dat hij het wel ontzettend leuk vindt om altijd een soort van rollenspel ervan te maken (in de stijl van het bordspel en gebruikmakend van zelfs hele simpele componenten).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2017, 23:26 
6. The 7th Continent (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 231
Woonplaats: Provincie Antwerpen
Hero kids is fijn voor zulke jonge kinderen en hun ouders. Zeer basic, maar aangenaam om die gasten te zien fantaseren.

Ook Mice and Mystics deed/doet het hier goed. Je moet wel creatief omspringen met de regels als je hun aandacht erbij wil houden. Er is op BGG een goede Nederlandse vertaling beschikbaar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 jun 2017, 23:30 
Sojaboon

Berichten: 24
Obelix schreef:
Hero kids is fijn voor zulke jonge kinderen en hun ouders. Zeer basic, maar aangenaam om die gasten te zien fantaseren.

Ook Mice and Mystics deed/doet het hier goed. Je moet wel creatief omspringen met de regels als je hun aandacht erbij wil houden. Er is op BGG een goede Nederlandse vertaling beschikbaar.


Heel erg bedankt voor jouw tips en input!
Ik heb inderdaad zitten denken aan zowel Hero Kids als Mice and Mystics.
Bij Hero Kids ben ik 'bang' dat mijn zoontje de aandacht er niet bij houdt, omdat er fysieke dingen zijn die hij kan vasthouden om te gebruiken in zijn rollenspel. Ik dacht zelf dat dit nog wel nodig is op die leeftijd. Maar misschien onderschat ik ze :) Heb jij daar ervaring mee?
Zitten er bij Hero Kids meteen ook bruikbare verhalen bij?

Mice and Mystics lijkt mij echt prachtig, het ziet er schitterend uit. Dat er een goede Nederlandse vertaling beschikbaar is scheelt. Ook al is mijn engels erg goed (misschien zelfs beter dan NL), als je een Engels verhaal real-time moet vertalen naar Nederlandse spraak zal dat waarschijnlijk niet altijd helemaal vloeiend gaan (omdat het ook nog naar kindertaal vertaald moet worden).

Het enige waar ik zelf dus nog een beetje over twijfelde is of de regels toch niet te strikt/te veel zijn voor kleinere kinderen, zodat deze zouden 'afleiden' van het verhaal en rollenspel. Hoe is jouw ervaring daarmee?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 jun 2017, 08:44 
9. Elder Sign (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 916
Woonplaats: Heemskerk
Wat dacht je van Lego Heroica?
Eerst samen bouwen en dan samen spelen (en op internet zijn er veel "scenario's" te vinden waar je het spel wat verhalender kan maken!

_________________
This is what happens when you find a stranger in the Alps!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 jun 2017, 14:43 
6. The 7th Continent (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 231
Woonplaats: Provincie Antwerpen
NiekNL schreef:
Bij Hero Kids ben ik 'bang' dat mijn zoontje de aandacht er niet bij houdt, omdat er fysieke dingen zijn die hij kan vasthouden om te gebruiken in zijn rollenspel. Zitten er bij Hero Kids meteen ook bruikbare verhalen bij?


Wat bedoel je met ' omdat er fysieke dingen zijn die hij kan vasthouden'? Ik heb mijn kinderen hun figuurtje eerst laten inkleuren en er een achtergrondverhaaltje bij laten verzinnen.
Ze verkopen Hero Kids ook per bundel en daar zitten gelijk veel verhalen bij.

NiekNL schreef:
Het enige waar ik zelf dus nog een beetje over twijfelde is of de regels toch niet te strikt/te veel zijn voor kleinere kinderen, zodat deze zouden 'afleiden' van het verhaal en rollenspel. Hoe is jouw ervaring daarmee?


Zoals ik zei, je zal zeer creatief moeten omspringen met de regels zodat het verhaal blijft doorgaan. Ook al verlies je een gevecht of dreig je het spel te verliezen, plots komt er een deus ex machina die de boel redt en de muizen één of andere superkaas geeft waarmee ze hun vijand kunnen verslaan. Zeer ad-rem zijn is dus een bonuspunt. Voor zo'n jonge kinderen draait het immers om het verhaal. Via post-its tekende ik ook bepaalde acties uit zodat de taalbarrière wegvalt. Nu spelen we het spel wél zoals het hoort en dan wordt het best pittig.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 jun 2017, 22:12 
Sojaboon

Berichten: 24
Drekster2001 schreef:
Wat dacht je van Lego Heroica?
Eerst samen bouwen en dan samen spelen (en op internet zijn er veel "scenario's" te vinden waar je het spel wat verhalender kan maken!


Ik heb inderdaad ook een tijdje geleden aan Lego Heroica gedacht, maar ik dacht toen dat het misschien te beperkt was omdat elke set volgens mij maar 1 setting bevat, met weinig tot geen variatie. Maar als er veel scenario's te vinden zijn dan is dit een hele goede optie! Bedankt voor de tip! Ik had daar nog niet naar gezocht. En Lego is natuurlijk altijd leuk, eerst samen bouwen is ook al gaaf.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 jun 2017, 22:17 
Sojaboon

Berichten: 24
Obelix schreef:
Wat bedoel je met ' omdat er fysieke dingen zijn die hij kan vasthouden'?

Sorry, ik was inderdaad een beetje onduidelijk. Ik bedoelde figuurtjes en onderdelen, een bord/map/plattegrond, dat soort dingen.

Obelix schreef:
Zoals ik zei, je zal zeer creatief moeten omspringen met de regels zodat het verhaal blijft doorgaan. Ook al verlies je een gevecht of dreig je het spel te verliezen, plots komt er een deus ex machina die de boel redt en de muizen één of andere superkaas geeft waarmee ze hun vijand kunnen verslaan. Zeer ad-rem zijn is dus een bonuspunt. Voor zo'n jonge kinderen draait het immers om het verhaal. Via post-its tekende ik ook bepaalde acties uit zodat de taalbarrière wegvalt. Nu spelen we het spel wél zoals het hoort en dan wordt het best pittig.


Het klinkt alsof jij hier heel erg goed in bent! Het is nog niet zo makkelijk denk ik om inderdaad zo creatief te zijn met het verhaal en de regels.

Het lijkt me nog steeds een prachtig spel, en ik zal het zeker een keer gaan aanschaffen, nu is de vraag alleen wanneer. Misschien als hij net iets ouder is. Het is wel heel erg jammer dat het spel echt ontzettend duur is. Natuurlijk is dit vanwege de hoge kwaliteit, maar toch, ik moet eigenlijk wel zeker zijn dat hij het tof zal vinden voor zo'n prijs.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 21 nov 2017, 19:07 
Sojaboon

Berichten: 20
Woonplaats: den Bosch
Wij zijn helemaal geen RPGers, maar het werd ons snel duidelijk dat onze jongens (7&4) iets creatiever wouden dan een bordspel met vaste regels. Dus vroreg ik bij kennissen raad, en dat leverde op:
https://rpggeek.com/rpgitem/119873/dungeon-squad-ii

Echt puur doe-het-zelf spel, maar de jongens brengen gewoon allerlei speelgoed en knuffeldieren erbij om de rollen te spelen, er wordt heel wat met dobbelstenen geworpen, en het loopt zo gewoon goed. Regels houden wij ons helemaal niet meer aan: die zijn voor bordspellen. Ik vind het ook knap dat ze dat verschil snappen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Kinderen & spellen  
 Feed - Onderwerp - Bordspelen met verhaal of RPG's voor kinderen vanaf 4,5 jaar  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

RPG, kinderen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®