Wat hij zegt... The Gamebrewer verdient momenteel alle lof. ze doen het goed en zijn enorme vriendelijke mensen
arne schreef:
Als ik even mijn persoonlijk licht mag laten schijnen op het nemen van een al-dan-niet-Nederlandstalige versie zou ik wel het volgende willen toelichten.
Het spel zelf is taalonafhankelijk, dus wat dat betreft maakt het weinig tot niets uit, maar ...
voor diegenen die The Game Brewer niet kennen. Dit is een relatief jonge Belgische uitgeverij die zowel producten in eigen beheer uitbrengt (denk maar aan Pixie Queen en enkele nieuwe titels die in de pijplijn zitten) en licenties van "grote" titels naar de lage landen brengt (voorlopig enkel van TMG). Het is volgens mij financieel geen sinecure om als kleine uitgeverij zulke titels binnen te halen en bovendien neem je telkens weer een zeker risico. Zeker met de vertaling van Chimera station hebben ze toch wel wat werk gehad aangezien het niet enkel de spelregels waren die vertaald moesten worden, maar ook de kaarten en de tegels werden aangepast voor een internationale versie (en dit hebben ze in mijn ogen erg goed gedaan). De Europese markt is daarnaast ook niet zo'n grote markt als de Amerikaanse, dus moet je echt wel uit je doppen kijken, om je hoofd boven water te houden.
Ik zou persoonlijk dus, in dit geval, WEL opteren voor een NL-versie, want :
1) het materiaal is taalonafhankelijk
2) ik heb de ervaring dat de vertalingen van The Game Brewer echt wel accuraat zijn en op zich weinig (lees : geen) fouten hadden tot nog toe
3) ik zou het erg appreciëren als ze in staat zijn om deze titels naar Europa te brengen (een deluxe versie voor een redelijke prijs, vergeet niet dat je bv. Yokohama deluxe versie niet voor 60 euro tot bij je aan de voordeur kon krijgen hé)
4) je steunt er een kleinere uitgeverij mee in de eigen omgeving en hebt exact hetzelfde product
5) bij eventuele problemen met materiaal (wat misschien niet veel voorvalt, maar het kan altijd) kan je volgens mij makkelijker bij hen terecht dan bij TMG (hoewel dit ook een erg goede firma is)
6) als we een uitgeverij de kans willen geven om spellen in eigen beheer uit te brengen (misschien wel een spel dat jij zelf hebt ontwikkeld), dan kunnen we ze op deze manier toch wel fijn ondersteunen
Dit wou ik toch even kwijt, maar uiteraard is iedereen vrij om te doen en te laten wat ze willen.