Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Skull Port
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 15:32 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
To Dobbel or not to dobbel?

Ooit gedroomd om de koning van alle piraten te worden? Wel grijp je kans, want hier is Skull Port. Door goed te dobbelen, jouw gewonnen dubloenen op het gepaste tijdstip in te zetten en vooral jouw invloedfiches goed te gebruiken, kan jouw droom werkelijkheid worden.



Skull Port is een dobbelspel. Iedere speler gooit bij het begin van zijn beurt vijf dobbelstenen.
Vooraleer te starten met dobbelen, krijgt iedere speler bij het begin van het spel tien invloedfiches (waarde schommelt tussen 2 en 5). Een speler moet iedere beurt één invloedfiche inzetten. Er worden in totaal dus tien ronden gespeeld. Daarnaast ontvangt elke speler twee dubloenen en een kapiteinstegel. Op de kapiteinstegels is er plaats voorzien om gedurende het spel twee bonuskaarten te bewaren. Bonuskaarten kunnen bij het begin van een spelersbeurt gekocht worden en maken het leven van een piratenkapitein (een speler dus) aangenamer. Bonuskaarten leveren ook punten op bij het einde van het spel.

Eveneens worden er bij het begin van het spel drie havens geopend. Iedere haven beschikt over een unieke eigenschap. Door het betalen van twee dubloenen activeert een piratenkapitein die eigenschap en mag hij de waarde van een geworpen dobbelsteen veranderen. Zoals gezegd begint een beurt van een speler met het gooien van vijf dobbelstenen. Tot drie keer toe kan een speler zijn dobbelstenen opnieuw gooien. Hij mag natuurlijk altijd beslissen om maar enkele dobbelstenen opnieuw te rollen. Daarnaast mag hij onbeperkt dubloenen betalen aan de havenmeesters om de waarde van een dobbelsteen te wijzigen. Dubloenen zijn echter op het einde van het spel ook punten waard (een punt, een dubloen), je zult ze dus niet nodeloos uitgeven. Bepaalde bonuskaarten kunnen de worp ook helpen bepalen.

Eens de speler tevreden is met zijn resultaat (hij mag maximaal driemaal dobbelen), bepaalt de waarde van de dobbelstenen op welk schip de piratenkapitein invloed kan uitoefenen. Er zijn zes schepen. Om invloed te kunnen uitoefenen op een schip moet jouw worp aan de voorwaarden van het schip voldoen (twee paar, drie gelijke, een full house, een straat (van 1 tot 5 of van 2 tot 6), vier gelijke of vijf gelijke).

Ieder schip heeft drie personen waarop invloed kan uitgeoefend worden: een kapitein, een kwartiermeester en een zeilmeester. Een speler zet nu één van zijn invloedfiches in op een van die personen. Onder elke persoon staat de puntenwaarde die je op het einde van het spel krijgt als jouw invloedfiche nog op die persoon ligt. Een kapitein is meer waard dan een kwartiermeester, een kwartiermeester is meer waard dan een zeilmeester. Let wel de zeilmeester van het schip waarvoor je vijf gelijke dobbelstenen moet hebben is meer waard dan de kapitein van het schip waarvoor slechts drie gelijke dobbelstenen nodig zijn.

De waarde van de ingezette invloedfiche bepaalt op welke persoon de speler de fiche mag leggen. Is het schip nog leeg, dan mag de speler kiezen op wie hij de fiche legt. Maar als een andere speler een invloedfiche inzet met een hogere waarde dan kan het zijn dat jouw fiche zakt naar een persoon met een mindere puntenwaarde of zelfs van het schip verdwijnt.

Als jouw worp niet voldoet aan de voorwaarden van een schip of jouw invloedfiche wordt van een schip verdrongen, dan moet je de fiche in een van de havens inzetten. In iedere haven worden er dubloenen verzameld (de dubloenen die spelers inzetten om dobbelsteenworpen aan te passen). Die dubloenen worden op het einde van het spel verdeeld onder de spelers die invloedfiches in de havens hebben gelegd.

Na beurt tien worden de punten geteld (de personen op de schepen met jouw invloedfiches op en aangekochte bonuskaarten). Ieder dubloen die je op het einde van het spel nog in jouw bezit hebt, levert ook een punt op. Wie de meeste punten heeft, is Koning van de Piraten en wint het spel.

Afbeelding

Skull Port is een Yahtzeevariant. Maar dan een variant met een leuke twist. De bonuskaarten, de invloedfiches, het al dan niet betalen van dubloenen om de waarde van een dobbelsteen te veranderen zorgen voor genoeg strategische beslissingen om het geluk van het dobbelen te beperken. Je kunt niet alleen punten verdienen door goed te gooien zodat je invloed kan uitoefenen op de "duurdere" schepen, die veel punten opleveren. Maar je kan evengoed een slechte worp gebruiken om een invloedfiche te mogen inzetten in een haven waar heel veel geld te verdienen valt op het einde van het spel.

Soms zie je een speler genieten als hij jou uit een schip kegelt, maar hij vergeet dat je hierdoor de meerderheid aan invloed in een haven krijgt en hem daardoor geld afneemt. Zijn blik als dit duidelijk wordt, is vaak onbetaalbaar. En daarmee is meteen de zwakte van Skull Port vastgelegd. Skull Port werkt namelijk alleen maar in het juiste gezelschap. Speel je dit spel met spelers die graag en veel nadenken over iedere zet (Zal ik die bonuskaart kopen, ja dan nee? Zal ik mijn worp aanpassen ja dan nee? Zal ik opnieuw gooien of niet? Zal ik die of die invloedfiche inzetten? Schop ik jou uit het schip of laat ik jou een positie zakken?) dan wordt Skull Port langdradig en vervelend voor wat het maar is, namelijk een dobbelspelletje.

Speel je dit met het juiste gezelschap en laat je alles vlot verlopen, dan is Skull Port een geinig ding dat ik iedereen kan aanbevelen. Ik heb Skull Port gespeeld in Essen samen met mijn vrouw, een vriend en één van de Kroatische makers van het spel, Ivan Ferencak. Ik kan u verzekeren dat door de bijpassende commentaren bij iedere worp, de verkeerde adviezen die we elkaar gaven en vooral het leedvermaak als iemand een slechte zet deed, dit een van de vermakelijkste spelhalfuurtjes uit mijn lange spelcarrière was. En alleen dat is voldoende om Skull Port aan te bevelen en met het juiste gezelschap vaak opnieuw te spelen.


  • Skull Port (4Hogs, 2017)
  • Auteur: Ivan Ferencak en Hrvoje Kordic
  • Artwork: Iva Risek en Aleksandar Vjestica
  • 2-4 spelers vanaf 7 jaar
  • 30 minuten
  • https://www.4hogs.org/skull-port/
  • Adviesprijs €28


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Skull Port  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

+7, 2017, 4Hogs, Aleksandar Vjestica, Hrvoje Kordic, Iva Risek, Ivan Ferencak, Skull Port, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®