De issue lijkt: bescherming versus feedback.
Als je niks deelt kan het nooit gejat worden. Maar heb je ook geen feedback. Als je alles transparant deelt, kun je super veel nuttige feedback krijgen. Met een
kans dat iemand het jat.
Maar hoe reëel is dat? Ik heb het idee dat spellenmakers eerder te weinig delen dan teveel. Lastig om dan een echt goed spel te maken. Trouwens, spellenmakers hebben veelal al te weinig tijd om hun eigen ideeën uit te werken. Inspiratie opdoen van elkaar kan ook juist nuttig zijn, kruisbestuiving! Selectief delen, hoe meer af hoe breder is volgens mij prima. Uiteindelijk ligt het ook in de winkel en dan kan iedereen het inzien.
Nu zal het af en toe wel gebeuren dat iemand echt aan de haal gaat met een spelconcept, maar de branche is een klein wereldje. Dat kun je snel klaar Zelf deel ik gemakkelijk spelconcepten als het wat meer uitgewerkt is. Er zijn spellenmakers die juist hun concept online gooien op bijvoorbeeld boardgamegeek en zo ook door een uitgever opgepikt zijn!
Over bescherming: Patent of trademark zijn praktisch onmogelijk is de consensus: deze kosten heel veel geld en vragen er nog steeds dat je actief een leger advocaten inzet als er mogelijke schending is. Voor zover ik het begrepen heb: Game mechanismen zijn ook niet te patenteren, alleen een uniek nieuw fysiek (?) mechanisme. Trademark kan wel, wat Magic the gathering heeft gedaan met iconen en 'tap' om aan te geven dat een kaart verbruikt is. Dat is heel duur. Spelregels hebben wel automatisch copyright. Er is een Chinees spelbedrijf wat het kaartspel Bang! heeft gekopieerd en alleen het verhaal en art heeft veranderd, dat was volgens rechtspraak niet illegaal (verhaal en art is wel beschermd, mechanismen niet). Maar goed, niet alles wat legaal is, is ook moraal ok. Ik vermoed dat uitgevers internationaal niet willen samenwerken met deze Chinese uitgever...
Hoe anders een spel moet zijn om nieuw / uniek genoeg te zijn is een discussie punt. Is Trains anders genoeg dan Dominion? Het is in ieder geval tof dat deckbuilders nu een genre is. Dat is mogelijk omdat het mechanisme geen patent heeft
David Sirlin games een evolutie van een spel gemaakt van Reiner Knizia (En Garde). Die was daar weer niet blij mee. Het is niet illegaal. Maar wat de consensus in de spellenwereld is hierover weet ik niet (zover ik van een podcast begreep was het verdeeld).