Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 14:22 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Het lijkt me handig om spellen te ruilen of tijdelijk te lenen, dan kun je buiten bordspeldagen om kijken of het wat is. Vooropgesteld dat alleen veel gebruikte exemplaren worden uitgeleend en er netjes mee omgegaan wordt.

Dit sluit aan bij het "delen is het nieuwe hebben" van de huidige tijdgeest, en het zorgt voor minder miskopen.

Iemand ervaringen mee of ideeen?
groetjes,
kosterix

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 14:59 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Sommige plaatselijke spellenwinkels hebben demo exemplaren van spellen. Je kunt dan een keer langs gaan om het spel uit te proberen.

Ook worden er in veel gemeentes door spellenclubs avonden georganiseerd waar je binnen kunt lopen om spellen uit te testen.

Als lid van een spellenclub kun je ook mensen vragen om elkaars spellen te lenen.

Op afstand spellen uitlenen is lastiger omdat je met verzenden naar de lener en weer terugzenden naar de uitlenen minimaal 10 euro kwijt bent voor een bordspel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 16:19 
10. Chakra (2019)

Berichten: 231
Woonplaats: Vorselaar
Ik volg dit ook even. Ik vind het een interessant onderwerp. Je kan idd naar een spellenclub gaan, maar stel dat ik mijn vrouw of mijn ouders eens wil laten kennismaken met pakweg Azul, dan ga ik ze niet mee naar een spellenclub nemen. Die willen af en toe eens een spelletje thuis spelen, maar gaan daar de deur niet voor uit.

Ik zou zo mee gaan in deze leeneconomie. Scheelt ook een pak miskopen en plaatsgebrek in je kasten. En als ze een spelletje netjes terug afleveren kan ik er niets op tegen hebben dat ze de mijne lenen voor een periode.

Maar logistiek is dit moeilijk, tenzij je buurman spelletjes speelt... :think: :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 16:30 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Ik zeg: stel het voor bij de plaatselijke bibliotheek.....

Spellen uit mijn collectie zijn al veelvuldig uitgeleend aan vrienden en kennissen.
M.n. TTR, Patchwork en laatste tijd Hanamikoji.... ideale spellen voor het gezin!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 21:36 
1. Terra Mystica (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Ik vind dit een tof idee.
Wij zijn lid van een spellenclub waar we spellen testen. Daar hebben we reeds medespelliefhebbers van uit de buurt ontmoet waar we soms spellen mee uitwisselen. Prima zo!

Ik voel er echter minder voor om spellen uit te lenen aan wildvreemden, daar ben ik wat te wantrouwig voor. Wat als er op het spel gemorst wordt, een kaartje/hoek scheurt,... dat zou ik erg jammer vinden. En wat bij ontkenning van de lener. Gedoe voor niks. En dat is het me niet waard... intussen heb ik kennissen die aanvankelijk ook vreemden waren, maar bon.. ik hou het dus lieber bij vrienden en kennissen.

Gelukkig zijn er in het Antwerpse alternatieven:
- de bib van Brasschaat heeft een spel-o-theek waar je al een Catan en Carcassonne etc vindt.
- in Antwerpen (op den dam) heb je Wisselspel (www.wisselspel.be). Daar kan je spellen uitlenen aan €10 of €20. Je kan de spellen houden of later weer ruilen tegen een ander spel. Knap initiatief van Wander. Het zijn wel niet de meest recente titels, maar toch een groot aanbod.

Tot slot vecht ik nog steeds met mijn verzameldrang en heb ik graag goede spellen in mijn collectie, ookal hebben mijn vaste spelvrienden ze ook een voor een staan. En dat is natuurlijk wat gek...

Dus pro lenen, maar geef me nog wat tijd ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2018, 09:07 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Kevin schreef:
om spellen uit te lenen aan wildvreemden, daar ben ik wat te wantrouwig voor. Wat als er op het spel gemorst wordt, een kaartje/hoek scheurt,...
- in Antwerpen (op den dam) heb je Wisselspel (http://www.wisselspel.be). Daar kan je spellen uitlenen aan €10 of €20. Je kan de spellen houden of later weer ruilen tegen een ander spel. Knap initiatief van Wander. Het zijn wel niet de meest recente titels, maar toch een groot aanbod.


Mooi verwoord. Wat betreft brasschaat en antwerpen - soms zou ik wensen dat ik in België woonde, qua bordspellen moet dat een walhalla zijn ;-)
Dat morsen: helemaal mee eens. De gedachte alleen al.
OK wildvreemden is kansloos dan. BSM leden dan?

Misschien is er een social media stok-achter-de-deur denkbaar bij wijze van borg?

Misschien zou werkbaar zijn om op een site als deze spellen te sturen waarbij de ontvanger betaalt, en beoordeelt of het ontvangene ok is, waar elke zender een rating krijgt van de ontvanger. De consequentie van een spel uitwonen, onderkwijlen of bijtsporen is op termijn dat niemand meer iets van je wil ontvangen.

Idealiter zou elke deelnemer moeten kijken in zijn bordspelkast welke spellen er afgelopen kalenderjaar niet op tafel zijn gekomen, en als iedereen deze op een hoop gooit, dan kunnen ze evenzovele van de hoop af halen. Dan hoeft geld geen rol te spelen, hooguit 1 centraal punt om de exemplaren te registreren. Niemand hoeft zich verplicht te voelen om afstand te doen, plus je krijgt een spel voor een spel. Op de binnenkant van de doos hoef je alleen het jaartal te schrijven. Maar ja zo'n systeem is weer zwaar te misbruiken, ik zie het niet gaan werken in NL..

Evengoed vooralsnog helaas onpraktisch :-(
Maar het blijft een mooie gedachte!

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2018, 09:39 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Edwin84 schreef:
Sommige plaatselijke spellenwinkels hebben demo exemplaren van spellen. Je kunt dan een keer langs gaan om het spel uit te proberen.

Ook worden er in veel gemeentes door spellenclubs avonden georganiseerd waar je binnen kunt lopen om spellen uit te testen.

Als lid van een spellenclub kun je ook mensen vragen om elkaars spellen te lenen.

Op afstand spellen uitlenen is lastiger omdat je met verzenden naar de lener en weer terugzenden naar de uitlenen minimaal 10 euro kwijt bent voor een bordspel.

Je bedoelt kiala punten 2x5=10? nou ja je kunt ook op NS stations afspreken maar dat heeft altijd iets tochtigs en triestigs...

Stel je bent benieuwd naar Aeon's End, of LotR LCG, of Onirim, of Ghost Stories, hoe dat zou spelen. Allereerst is er geen winkel in de wijde omtrek van de Randstad waar het in te zien is. En dan nog, de doos voor je hebben met een hijgerige verkoper in je nek zonder verstand van zaken helpt niet, want het gaat om de gameplay, en kost zeker een volle avond om uit te pluizen. Dat wordt dus meenemen. En genoemde spellen zijn voor zover ik heb gezien NERGENS te vinden op bordspelevenementen, omdat mensen voornamelijk 3+-persoons spellen meebrengen.

Ik hou het maar bij bestellen en daarna verkopen via internet, werkt prima. Maar efficient is het niet.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2018, 10:26 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ik bedoelde inderdaad via een Kiala bijvoorbeeld.

En met bordspelavonden bedoel ik die door lokale spellenverenigingen georganiseerd.

Vaak zitten hier ook spellenliefhebbers bij die genoemde spellen wel spelen.

Ik denk zelfs dat als je er naar vraagt ze deze graag een keer meenemen om samen te spelen. Mogelijk komen deze wat meer niche titels niet bij de vrouw of bij hun vriendengroep op tafel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ruilen/lenen
BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2018, 10:47 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Edwin84 schreef:
Vaak zitten hier ook spellenliefhebbers bij die genoemde spellen wel spelen.

Ik denk zelfs dat als je er naar vraagt ze deze graag een keer meenemen om samen te spelen. Mogelijk komen deze wat meer niche titels niet bij de vrouw of bij hun vriendengroep op tafel.

ok ga ik doen, laat je tzt het resultaat wel weten ;-) iig bedankt voor je ideeën.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Ruilen/lenen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

lenen, ruilen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®