Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Istanbul: Het Dobbelspel
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2017, 18:46 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Ook een succesverhaal?

Het bordspel Istanbul gooide in 2014 hoge ogen. Wordt de opvolger een kaart – of dobbelspel? Dat is de vraag die na zo’n succesverhaal dient gesteld. Het is een dobbelspel geworden.


Foto: Jonny de Vries

De speldoos bevat een dubbelzijdig speelbord, handelswarenfiches, geld, bazaarkaarten, moskeetegels, robijnen, kristallen, overzichtskaarten en – hoe kan het ook anders – dobbelstenen. Het spelmateriaal is degelijk.
Voor het dobbelen begint, worden nog wat robijnen op het spelbord gelegd. De speler die als eerste 6 (of 5 bij 4 spelers) verzamelt, mag zich dobbelkoning kronen.

In je beurt gooi je de dobbelstenen. Valt het resultaat tegen, dan kan je een kristal afleggen om de miskleunen opnieuw te gooien. Daarna voer je 2 acties uit. Het spreekt voor zich dat je daarvoor de dobbelstenen gebruikt.
Een dobbelsteen toont ofwel 1 van de 4 verschillende handelswaren, ofwel een kaartsymbool ofwel een geldsymbool. Handelswarensymbolen gebruik je om handelswarenfiches, bazaartegels of robijnen te kopen. Handelswarenfiches kunnen in combinatie met dobbelstenen gebruikt worden om ‘duurdere’ zaken te kopen. Bazaartegels kun je kopen om permanente voordelen te bekomen. Kaartsymbolen gebruik je om bazaarkaarten te activeren. Meestal win je er wat geld of handelswaren mee of kun je geld voor handelswaren (of omgekeerd) ruilen. Geldsymbolen leveren 2 geldstukken op.

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler zijn zesde (vijfde) robijn koopt. Bij gelijkstand, bepaalt de waarde van je andere bezittingen wie wint.

Afbeelding
Foto: Henk Rolleman

Ik ben fan van dobbelspelletjes. Je kon me vroeger wel eens in een bruine kroeg bij de Pietjesbak tegen het lijf lopen. Intussen heb ik die setting vervangen door een overdreven gepimpt tuinhuis, met TL-lampen verlicht en volgepropt met spellen. Ik lever iets in wat sfeer betreft, maar het aanbod is groter. In dit aanbod zit nu ook Istanbul, Het Dobbelspel. Ik ben er zeker van dat heel wat spelers hier een half uurtje plezier zullen aan beleven. Dat zeg ik niet omdat hier een geniaal vernieuwend concept wordt aangeboden, wel omdat dit een vlot en leuk dobbelspelletje is waarbij je vaak wat gewrongen zit tussen twee gedachten. Spaar je voor een robijn of ga je toch voor een andere optie. Een bazaartegel levert een blijvend effect op, bazaarkaarten zijn vaak lucratief, geld kan je altijd wel gebruiken. Wacht je iets te lang met de aankoop van een robijn dan loopt een andere speler er mee weg en moet jij al een extra handelswaar afgeven voor het volgende exemplaar. Vlug kopen kan er voor zorgen dat de motor op het einde sputtert en dat je de andere spelers niet meer kunt volgen. Natuurlijk is ook broeder geluk van de partij, maar dat is bij dit soort dobbelspelletjes net nodig.

Istanbul Het Dobbelspel scoort zowel bij de veelspelers als de gelegenheidsspelers in onze club goed. Naar mijn mening verdient het ook zijn plaats als gezinsspel.
Als je vooral tactisch uitdagende strategische spellen je ding zijn, blijf je beter aan het bordspel vasthouden.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 maart 2018, 18:47 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
leuk spel.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Istanbul: Het Dobbelspel  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+8, 2017, Andreas Resch, Istanbul: Het Dobbelspel, Recensie, Rüdiger Dorn, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®