Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ...
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 11:20 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
:shh:


Laatst bijgewerkt door Jerome op vr 06 apr 2018, 13:25, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 11:27 
Avatar gebruiker

Berichten: 385
Woonplaats: Putten
Jerome schreef:
ozymandias schreef:
Zuiderspel schreef:
Leuk nieuws: We hebben de eerste foto ontvangen van Zuiderfruit. Voor onze vroege bezoekers op zowel zaterdag , als zondag, ligt er een exemplaar klaar! Met dank aan HenMar Games. Kom het spelen op de stand van HenMar Games. Je kunt het ook spelen op het Kinderplein, of het Themaplein van Veldhoven Rollthedice. Veel

Tenslotte nog dit: van alle thema’s die bedacht hadden kunnen worden voor dit spelletje, is er gekozen voor een tropische fruitgaarde met een zwart krullenbolletje en een aap. Serieus?

...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 11:35 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
:think:


Laatst bijgewerkt door Jerome op do 05 apr 2018, 23:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 11:51 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Jerome schreef:
...

Nou kom er maar in iedereen, laten we allemaal een kant kiezen en de Zwartepietendiscussie alsnog dunnetjes over doen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 11:59 
6. Puerto Rico (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
maxitaxi777 schreef:
Jerome schreef:
...

Nou kom er maar in iedereen, laten we allemaal een kant kiezen en de Zwartepietendiscussie alsnog dunnetjes over doen!


Yes!!! Ik was al bang dat ik tot november geen Zwartepietendiscussie meer tegen zou komen!! :shock:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 13:07 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2227
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Fruit groeit (oa) in Afrika, boeren die dat daar plukken hebben doorgaans een donkere huidskleur. Daar lijkt me weinig racistisch aan. Apen zijn dat alleen als mensen met een donkere huidskleur daarmee vergeleken worden. In dit spel is daar geen sprake van. Over de gameplay kan ik nog niets zeggen want ik heb hem nog niet gespeeld. Wat ik wel kan zeggen is dat ik nog nooit een gratis spel van deze omvang (aka meer dan een klein deck kaarten) heb weggegeven zien worden op een beurs in de beurstas, dus daarvoor niets dan hulde!

_________________
Keep Exploring Games


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 13:24 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Jerome schreef:
...


Ik steun jouw opmerking over aandacht voor het perspectief van de ander (ik vind bijvoorbeeld het gebrek aan inlevingsvermogen over het feit dat Zwarte Piet – hoewel in de beleving van Sinterklaasvierders vast niet zo bedoeld of gezien - als twee druppels water lijkt op een onsmakelijke racistische karikatuur, ronduit stuitend). Jouw voorbeeld van een ander thema spreekt mij ook aan.

Maar ik heb moeite met de toon van jouw tekst over een ‘zwart krullenbolletje en een aap’ in relatie tot de plaatjes op deze cover. Dit riekt naar een insinuatie van racisme. Geen idee of je het zo bedoelt, maar ik heb er geen goed gevoel bij. Vandaar dat ik dit met je deel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 13:38 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
:|


Laatst bijgewerkt door Jerome op do 05 apr 2018, 23:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 13:44 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
:eh:


Laatst bijgewerkt door Jerome op do 05 apr 2018, 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 14:11 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Jerome schreef:
...


Helder, in mijn optiek verzend je een te ongemakkelijk gevoel, maar met zuivere bedoelingen. Ik heb respect voor de manier waarop je met zo'n gevoelig onderwerp omgaat.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 18:18 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Als je t mij vraagt is dit zoeken!

Er bestaan nu eenmaal gekleurde rassen en apen en fruitsoorten. Waarom zou een combinatie hiervan dan niet kunnen? Omdat kleurlingen ook wel uitgescholden worden voor aap? Je verplaatst je dus op het nivo van rascisten?

Omdat jij, Jerome, er een ongemakkelijk gevoel bij krijgt, ga je dit in de rascime hoek plaatsen. Heel jammer dit. Verwijder alsjeblieft je opmerkingen, want je besmeurt nu een jubileum spelletje waar heel veel mensen heel veel bloed zweet en tranen in hebben zitten. Belachelijk!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 19:50 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
:silent:


Laatst bijgewerkt door Jerome op do 05 apr 2018, 23:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 20:14 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Jerome schreef:
...


Ja, ik heb jouw reacties gelezen.
In plaats van dat je denkt, heej wat een schattig getekend afrikaans boerenvrouwtje en wat een leuk aapje, schiet je in politiek correcte verkramping.
Stereotype zeg je? Er kan dus anno 2018 blijkbaar geen gekleurd hoofdpersonage meer dienst doen in een spelletje?

Het zegt meer iets over jou en jouw denken dan over hoe de ontwerpers het concept hebben neergezet.

En jouw insinuaties besmeuren het spelletje, want ik zie jouw kopzorgen totaal niet.

Wat ik wel eens wil weten? Ben je zelf gekleurd en/of heb je toevallig gekleurde vrienden?

Ik ben namelijk zaterdag na Zuiderspel naar een maat van me gereden en toevallig is dat n kameroenees. We hebben bij hem mijn aankopen van die dag bekeken en gespeeld.
Ook Zuiderfruit heeft ie in handen gehad. Ik heb geen enkele reactie van 'm gehad over stereotypering of what so ever...just saying

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018, 21:27 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
https://youtu.be/dOI8KbT-8ts

Kijk eens naar deze lijst.
Dan is deze discutie nutteloos.

Het verast mij toch wel dat goeie ideeen bovenkomen als het al telaat is.
Maar ja "de beste stuurlui staan aan wal "zeker.

Ik was zeker niet geschokt door het spel maar misschien ben ik wel een rassist :roll: :oops:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 00:33 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2227
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Jerome schreef:
...

Ik ben goed bevriend met de auteurs en ik ken de organisator van Zuiderspel intussen ook vrij goed, dus neem maar van mij aan dat er goed over het spel is nagedacht. Fruit is gewoon een luchtig en ook kind- en familievriendelijk thema dat goed past bij de mechanics en de doelgroep. Van racisme is geen enkele sprake, maar ook niet van naïviteit. Want zoals ik eerder al zei en anderen ook al hebben aangehaald, fruit groeit in Afrika, boeren die dat plukken hebben doorgaans een donkere huidskleur (en kroeshaar is ook normaal) en ook apen zijn daarin niet vreemd. Vrolijke familiebeurs, vrolijk spel, gratis spel. En een stereotype is dit ook niet. Dikke Amerikanen die burgers eten. Nederlanders op klompen met een jointje. Dat zijn stereotypen. Dit is simpelweg het uitvoeren van een beroep, boer. Dat miljoenen mensen over heel de wereld zijn. Ik heb zelf ook een hekel aan racisme, maar dit heeft daar gewoon niets mee te maken.

_________________
Keep Exploring Games


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - ...  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Zuiderfruit, Zuiderspel 2018



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®