Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 14:32 
5. De Kwakzalvers van Kakelenburg (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Graag had ik een puzzel en legspel aan mijn collectie toegevoegd, aangezien ik nog geen spel met een dergelijk mechanisme bezit. Ik heb wat opgezocht, maar zou graag jullie ervaringen ook meenemen in mijn besluit.
We spelen meestal met twee, uitzonderlijk met drie en spelen regelmatig. Anderzijds hebben we nog geen ervaring met puzzel en legspelen.
Zelf dacht ik aan een van de volgende spellen :
- patchwork : duidelijk de goedkoopste dus waarschijnlijk prijs-kwaliteit de beste. Met het tijdsspoor lijkt het me ook erg tactisch. Nadelen voor mij zijn de onmogelijkheid om het met drie te spelen en het gebrek aan thema.
- cottage garden : is dit spel leuk met twee? Is het niet te simpel? Hoe is de herspeelbaarheid?
- indian summer : deze spreekt me persoonlijk meer aan dan cottage garden omdat het iets uitdagender lijkt. Anderzijds scoort hij wel duidelijk slechter op bgg...
- berenpark : qua thema duidelijk mijn favoriet. Hoe speelt hij met twee? En hoe is de herspeelbaarheid?

De belangrijkste vragen voor mij zijn:
- hoe speelt het met twee
- herspeelbaarheid
- tactiek versus geluk
- speel je enkel op je eigen tableau of kan je de ander dwarszitten?

Zijn er nog andere pareltjes in deze categorie van spellen?

Alvast bedankt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 14:42 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
kahuna! een oudje, maar een super interactief legspel voor precies 2 spelers.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 14:53 
Meeple

Berichten: 15
berenpark : qua thema duidelijk mijn favoriet. Hoe speelt hij met twee? En hoe is de herspeelbaarheid?

Leuk spel heb je daarmee wel te pakken.
Is met 2 man goed te doen, maar denk dat hij leuker is met 3 of met 4.(ik heb alleen met 2 gespeeld)

Herspeelbaarheid kan altijd, mede door de speciale opdrachten die erbij zitten kun je elk spel anders proberen te spelen afhankelijk van de speciale opdrachten.
Tevens heb je genoeg verschillende tiles om op te bouwen zodat je vrijwel altijd een andere start / tactiek moet hebben.


Je speelt enkel op je eigen tableau


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 15:16 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
complimenten voor je vraagstelling ;-) alleen is thema ook een aspect gezien je commentaar op patchwork. En Patchwork heeft prima thema, als je klaar bent heb je namelijk allebei een .. patch work! Maar goed:

Sagrada
- thema: ja glas in lood effect
- hoe speelt het met twee: geweldig
- herspeelbaarheid : ja alles is anders elke keer op een fundamentele wijze
- tactiek versus geluk: een beetje van beide.
- speel je enkel op je eigen tableau of kan je de ander dwarszitten? dwarszitten = indirect, door als eerste special powers in te zetten en dobbels te pakken.


Splendor
- thema: bij suspension of disbelief bouw je aan je machtspositie.
- hoe speelt het met twee: geweldig
- herspeelbaarheid: ja alles telkens anders, reserveren of niet etc.
- tactiek versus geluk: beetje van alles.
- speel je enkel op je eigen tableau of kan je de ander dwarszitten? dwarszitten = indirect door kaartjes voor te reserveren. Geen last van runaway leader.

Blokus Duo:
De belangrijkste vragen voor mij zijn:
- thema: nee. Geen. Nada. Het is abstract.
- hoe speelt het met twee: geweldig
- herspeelbaarheid : ja ondanks dat niets random is.
- tactiek versus geluk: je kunt niet echt vooruitkijken maar wel een beetje tegen het eind.
- speel je enkel op je eigen tableau of kan je de ander dwarszitten? het is een soort-van dwarszitten, je kunt alleen soms blokkeren, maar meestal moet je rekening houden met wat de ander qua blokjes nog heeft.

Catan 2 personen kaartspel
- thema: jazeker, dorpjes bouwen oogsten etc.
- hoe speelt het met twee: fantastisch.
- herspeelbaarheid: ja decks telkens anders, en ook al hou je dezelfde strategie het is telkens zwaar anders
- tactiek versus geluk: moeilijk te zeggen, het is meer dan geluk alleen.
- speel je enkel op je eigen tableau of kan je de ander dwarszitten? Soms het een soms het ander. Wie de molen heeft ontketent een molen oorlog, de ridder iets minder. Je houdt elkaar nauwlettend in de gaten, evenals wat de ander zijn kaarten zouden zijn, alsmede wat er in welke decks zit.

Babel:
- thema: ehm, je bouwt tien torens van babel, hoe thema wil je het hebben?
- hoe speelt het met twee: heerlijk
- herspeelbaarheid : ja extreem. Sommige potjes 15 minuten, andere 2 uur.
- tactiek versus geluk: vooral tactiek, beetje geluk
- speel je enkel op je eigen tableau of kan je de ander dwarszitten? Dwarszitten, slopen, overhalen, zelf bouwen, alles.


Eigen advies is koop catan voor 2, en koop peloponnes voor 3+. Moet het per se maar 1 spel zijn, dan
Sagrada voor 1-4. Moet het met 2-6 te spelen zijn dan
Carcassonne herbergen en cathedralen. Moet het 1-6 dan
Viticulture Essential Edition. Moet het 3-6 dan
Hoogspanning.
Moet het 3-5 dan Puerto Rico.

Succes verzekerd.

berenpark ,cottage garden, indian summer, geen directe ervaring mee maar wel meegekeken en spelreviews gezien en lijken me alle ruk.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 19:24 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
De meeste aanbevelingen hierboven hebben geen puzzelelement en/of zijn geen tegel leg spellen.

De 4 spellen die je opnoemt lijken erg op elkaar. Ik heb zelf alleen Patchwork en Berenpark gespeeld. Patchwork is een uitstekend 2-speler spel, compact en uitdagend. Berenpark heeft inderdaad een wat prettiger thema. Het is een leuk spel dat het gepuzzel van Patchwork gebruikt, maar het door een aantal extra elementen net wat uitgebreider maakt. Je breidt je park uit, waardoor je uiteindelijk op 4 aaneengesloten bordjes aan het puzzelen bent, in plaats van één vierkant bordje. Berenpark speelt prima met 2, maar is met 3 of 4 waarschijnlijk net iets beter. Onderdeel van het spel is namelijk dat de tegels met dezelfde vormen verschillende waardes hebben: degene die het als eerste bouwt krijgt die tegel met de meeste punten, de tweede de op één na hoogste van die vorm, etc. De competitie voor tegels is daarom wel belangrijk, en met meer spelers net iets leuker. Maar met twee nog steeds goed!

Cottage Garden heb ik niet gespeeld, maar ik hoor hiervan steeds dat de laatste ronde niet zo leuk is en het spel abrupt eindigt.

Indian Summer niet gespeeld, maar volgens mij zou die prima in het straatje passen.

Kijk qua tweepersoons legspelletjes ook eens naar Fjord. Vind ik altijd een heerlijk snel spelletje voor tussendoor.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 21:03 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Moeilijke vraag...

Als ik met 2 speel, kies ik voor Patchwork. Wat zoals je zelf aangaf tevens de grootste beperking is: Je kan 'm maar met 2 spelen. Ik vind hem het meest uitdagend omdat je met veel rekening moet houden: de knopen, de tijd (dat beïnvloedt het aantal beurten [en dus stukjes stof] in feite, de spelersvolgorde,...), de oppervlakte van de lapjes (want lege vakjes leveren minpunten op),... en hij is een minuut uitgelegd. Heerlijk.

Cottage garden heb ik nog nooit gespeeld.

Indian Summer voelt heel erg aan als Patchwork voor meer spelers, maar toch weer anders genoeg. Je kan net dat beetje meer doen: er is wat interactie tussen de spelers, want je kan tegens 'stelen', etc. Dat is op zich leuk. Maar ik vind 'm minder tactisch (je moet minder wikken en wegen ivm de tijd, etc) Door erg goed te puzzelen kan je extra voordelen opnieuw krijgen welke je een voorsprong kunnen geven. Het 'doel' is eenvoudiger: als eerste volbouwen. Mijn (beperkte) ervaring leert dat spelers vaak in dezelfde ronde of toch met weinig verschil uitspelen. Hij speelt ook goed met 2.

Wat betreft Berenpark beschrijft Traquan het al mooi. Het aantal tegels wordt aangepast aan het spelersaantal, dus wat dat betreft speelt het met verschillende aantallen goed. Ook hier zitten leuke keuzes in en voornamelijk: waar ga ik eerst voor? Hoe kan ik de anderen voor zijn? Er zijn opdrachten die de herspeelbaarheid verhogen, dus op dat gebied wint deze denk ik. Er zijn op heel veel manieren punten te verdienen en dat is dan weer tof. Je kan ook erg gekl...gefopt worden als je rekent op een wc (d.i. 1 vakje) en ze zijn 'uitverkocht' (jawel, ik spreek uit ervaring). Hier moet je andere spelers dus wat meer in het oog houden.

Tja, ze lijken (uiteraard) alledrie erg op elkaar en toch zijn ze net dat verschillend genoeg.
- Ze spelen alledrie goed met 2 vind ik.
- De herspeelbaarheid van Berenpark vind ik het grootst
- Je speelt ze allemaal op je eigen tableau. De interactie/dwarszitterij (Van Dale 2019: Het dwars zitten van je tegenstander) zit 'm in het feit dat je de tegenstanders in het oog moet houden om hen voor te zijn voor de opdrachten of puntenpaktegels (of wc's grrr) weg te kapen (Berenpark), tegels te stelen van anderen (Indian Summer) of tactisch te passen om de beurtvolgorde aan te passen en zo een stofje te kopen dat jij en je tegenstander echt willen (Patchwork).
- Tactiek vs geluk...: Moeilijk. Patchwork win in 8/10 van nieuwe spelers (heb ik ook veel meer gespeeld). Indian summer en Berenpark niet (misschien ben ik hier gewoon niet zo goed in ;-)). Ze hebben allemaal een geluksfactor: de juiste tegel moet beschikbaar zijn,... en ze hebben allemaal wat tactiek, ieder op zijn manier.

Ik zou zeggen: Kom ze eens een avondje testen hier in Brasschaat :-) Op 2 uurtjes is dat geklonken. En dan kan je zelf beslissen.

Succes

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2018, 09:06 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ikzelf heb enkel ervaring met Cottage Garden. Ik moet zeggen dat de laatste ronde inderdaad raar aanvoelt, en soms ronduit vervelend kan zijn. Je moet verder vooruit plannen dan je in zo'n licht spelletje kan of wil.

Voor aanschaf had ik ook Patchwork en Berenpark op mijn radar, maar we kozen deze (eigenlijk puur op de doos). Ik denk dat het ook afhangt van met wie je speelt. Met z'n tweeën denk ik dat je niet verder hoeft te kijken dan Patchwork, met meer spelers komen die andere titels erbij kijken.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2018, 09:50 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik vind patchwork erg goed. Enig minpunt kan ik noemen dat er een leercurve in zit. Ik speel het vaak en een vriendin niet, met gevolg dat ik vaak win.

Berenpark is iets leuker met 3 of 4 spelers. Maar kan ook prima met 2.

Ik vind indian summer net iets leuker en meer gepuzzel dan cottagegarden.

Carcassonne valt zeker onder een tegel legspel en zeker een aanrader

Andere opties (sommige niet helemaal puzzel maar wel aan te bevelen):
Blokus
Genius
The hanging gardens
Tayu
Honshu (niet voor 2 aan te bevelen)
Alhambra
Lampionnen van lanzhou

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2018, 10:07 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Blokus vind ik leuk. Best met 2 of 4.
Met speel je het beste met de regels van blokus duo ( op een kleiner deel van het bord.

Puur abstract legspel met veel interactie.

Abalone kan ook, maar dat is niet echt leggen, of de hele gipf serie.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2018, 10:14 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Als het wat zwaarder mag zijn is Odin.
A.k.a. a Feast for Odin

Wellicht een mooie titel.

Als je iets snel wilt met puzzelen heb je altijd nog Ubongo. Dat is een puzzel spel pur sang.

Nog 2 spellen die te binnen schieten:
-Factory Funner
-Bepakt en gezakt


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2018, 13:53 
3. Kingdomino (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Dank voor de vele reacties.
Blokus en carcassone bezit ik reeds en vind ik beide erg leuk. Ubongo heb ik reeds eenmaal gespeeld en vond ik niet zo super. Voor mij Is dat een puzzel maar geen spel, zo zie je maar weer dat meningen verschillen. Kahuna ook eenmaal gespeeld tegen een ervaren speler en gigantisch verloren, maar denk dat ik deze wel kan appreciëren na wat meer potjes.
Voorlopig denk ik dat het patchwork of Berenpark en/of sagrada zal worden, al moet ik sommige van de genoemde titels nog even wat beter bekijken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2018, 14:16 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Bedacht mij net dat metro van queen games ook een leuke is!

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2018, 14:23 
schaakleraar
Avatar gebruiker

Berichten: 65
Berenpark is leuk, zeker omdat het winnen niet zo'n issue is omdat je lekker aan het bouwen bent. Volgens mij nog niet genoemd, dus daarom nu. Een fijn puzzelspel is absoluut Azul. En het ziet er nog mooi uit ook.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: do 29 maart 2018, 08:23 
10. Legends of Andor (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 176
predator schreef:
Berenpark is leuk, zeker omdat het winnen niet zo'n issue is omdat je lekker aan het bouwen bent. Volgens mij nog niet genoemd, dus daarom nu. Een fijn puzzelspel is absoluut Azul. En het ziet er nog mooi uit ook.


Ja sagrada en azul spreken me ook beide aan, ze zien er allebei erg mooi uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: puzzel en legspel
BerichtGeplaatst: do 29 maart 2018, 09:02 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Azul lijkt mij ook nog een optie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - puzzel en legspel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®