Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kolonisten mag niet meer
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 08:15 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
https://www.ad.nl/binnenland/kolonisten ... a89e397d4/

‘Kolonisten’ van Catan? Dat mag niet meer!

De fabrikant van het populaire bordspel Kolonisten van Catan heeft – in alle stilte – de naam van het spel veranderd in Catan. Want: ‘het woordje kolonisten heeft een nare bijsmaak’.

Fabrikant 999 Games heeft het woord ‘Kolonisten’ verbannen van de dozen en boekjes bij het gezelschapsspel Kolonisten van Catan. ,,Die term is sinds een jaar of tien zó beladen geworden, dat we het niet meer willen gebruiken voor onze spellen”, zegt woordvoerder Bert Calis van 999 Games.

Elk jaar kreeg de spellenfabrikant klachten binnen van instanties en consumenten. ,,Dat we met deze naamgeving teruggingen naar de oude, blanke roots. Dat soort ongein. We werden gewezen op de negatieve aspecten van het Nederlandse koloniale verleden. Het woordje ‘kolonisten’ heeft een nare bijsmaak. Daar wilden we van af.”

De spellenfabrikant kreeg onder meer kritiek uit pro-Palestijnse hoek. ,,Sommige mensen stelden dat we hiermee steun gaven aan de bouw van Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanover, een moderne vorm van kolonisatie. Maar dit spel is echt niet bedoeld om politiek te bedrijven.”

Bij Catan kunnen spelers punten verdienen door dorpen, steden en wegen te bouwen. ,,Je breidt je imperium uit in een land dat nog niet bestaat”, zegt Calis. ,,Het draait niet om oorlog voeren en er worden ook geen historische gebeurtenissen nagespeeld. Van kolonisatie van land waar al mensen wonen is helemaal geen sprake.”

De discussie over de naam begon al in 2012, zegt de woordvoerder. ,,De vormgeving is toen ingrijpend veranderd en op dat moment is ook gesproken over de naam. Aan de naamswijziging hebben wij verder nauwelijks aandacht gegeven. De verkorte naam ‘Kolonisten’ is zó ingeburgerd, dat krijgen we er toch niet uit bij mensen.”

Duurzaam spel
Van het spel zijn in Nederland ruim 1,5 miljoen exemplaren verkocht. Op de meeste dozen staat in koeienletters ‘Kolonisten’. ,,Dit een duurzaam spel, dat soms wel twintig jaar in de kast kan liggen. Het zal dus nog wel even duren voordat de verwijzing naar het kolonialisme echt is uitgebannen”, zegt Calis.

De laatste jaren is het debat over de koloniale geschiedenis van Nederland fel opgelaaid. Eind vorig jaar stelde een Rotterdams kunstcentrum nog voor om een streep door haar naamgever te zetten, de ‘foute’ zeeheld Witte de With. Ook moesten de Amsterdamse Coentunnel, de Gouden Koets en VOC-schip de Halve Maen het ontgelden. Volgens tegenstanders zijn dat stuk voor stuk iconen uit een periode van koloniale uitbuiting en slavernij.

VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff – die het Catan-spel vaak heeft gespeeld – vindt de naamswijziging ‘verkrampt’. ,,Je zit met houten blokjes routes te maken en je handelt in kaartjes met daarop wol, steen en hout. Tijdens het spel heb ik nooit de link gemaakt met andere culturen of het koloniale verleden.”

Volgens Dijkhoff laat de fabrikant zich leiden door ‘een paar gekkies in hun mailbox’. ,,Terwijl de meeste Nederlanders hier echt geen probleem mee hebben. Ik ben de hele discussie over dit soort verwijzingen naar kolonialisme zat. Er zijn échte problemen, die meer aandacht verdienen.”

In 1999 werd Kolonisten van Catan nog ‘Speelgoed van het Jaar’ in Nederland. ,,Toen was er nog helemaal geen kritiek”, zegt Calis. ,,Dat is echt iets van de laatste tien jaar. In Duitsland en Engeland is de naam inmiddels ook aangepast, vanwege dezelfde reden.”

Opvallend genoeg prijst fabrikant 999 Games het spel op haar site nog wel aan als ‘Kolonisten van Catan’. ,,Dat doen we omdat mensen in Google nog altijd het woord ‘kolonisten’ gebruiken om het spel te zoeken. Het zou zonde zijn als ze dan niet meer op onze site uitkomen, waar ze het kunnen aanschaffen.”

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 08:23 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Citaat:
Opvallend genoeg prijst fabrikant 999 Games het spel op haar site nog wel aan als ‘Kolonisten van Catan’. ,,Dat doen we omdat mensen in Google nog altijd het woord ‘kolonisten’ gebruiken om het spel te zoeken. Het zou zonde zijn als ze dan niet meer op onze site uitkomen, waar ze het kunnen aanschaffen.”

Hypocriet.
Wat een gezeik man. Echt om te janken die stroom aan politiek correcte bewegingen. En bij dit spel is dan nog niet eens sprake van een "slaven"-kaart of iets dergelijks, zoals bij Five Tribes. Ze kunnen de uitbreiding beter omdopen tot "Steden en Moraalridders".

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 08:32 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Dit slaat sowieso nergens op, aangezien dit geen keus van 999 was om de naam aan te passen. De Amerikaanse en Duitse uitgevers hebben dit een paar jaar geleden besloten, met als reden dat iedereen het spel toch al 'Catan' zou noemen en het zo over de hele wereld één naam zou hebben.
Ik denk dat 999 hier niet veel over in te brengen heeft gehad.

Plus dat de Nederlandse dozen ook al sinds 2015 alleen de naam 'Catan' heeft, beginnende met de Big Box.

Ook zal het misschien per persoon / spellengroep verschillen, maar ik heb (in de 20 jaar dat ik Catan speel) nog nooit iemand gehoord die zei: "zullen we Kolonisten spelen?"

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 08:54 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Dan kun je gelijk nog meer spellen (of benamingen in de regels voor bepaalde spelonderdelen) aanpassen. Bijv. de kolonisten bij Puerto Rico en volgens mij Goa. De Grote Dalmuti waarbij de slaaf alles doet wat de grote Dalmuti vraagt lijkt mij dan al helemaal niet kunnen als er zo naar spellen wordt gekeken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 08:59 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bridget schreef:
Fabrikant 999 Games
Is alleen maar de NL uitgeverij :lol: :lol: :lol:
Bored Gaymer schreef:
Dit slaat sowieso nergens op, aangezien dit geen keus van 999 was om de naam aan te passen. De Amerikaanse en Duitse uitgevers hebben dit een paar jaar geleden besloten, met als reden dat iedereen het spel toch al 'Catan' zou noemen en het zo over de hele wereld één naam zou hebben.
Ik denk dat 999 hier niet veel over in te brengen heeft gehad.
Precies dat.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 09:09 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Bored Gaymer schreef:
Dit slaat sowieso nergens op, aangezien dit geen keus van 999 was om de naam aan te passen. De Amerikaanse en Duitse uitgevers hebben dit een paar jaar geleden besloten, met als reden dat iedereen het spel toch al 'Catan' zou noemen en het zo over de hele wereld één naam zou hebben.
Ik denk dat 999 hier niet veel over in te brengen heeft gehad.

Je laat toch een eigen versie drukken met een eigen cover. Doos en spelregels zijn taalafhankelijk dus als er toch een andere printopdracht gegeven moet worden, kun je zo´n naam prima alleen in de NL-editie behouden lijkt mij. Jammer dat er ook hier gezwicht is...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 10:06 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
maxitaxi777 schreef:
Bored Gaymer schreef:
Dit slaat sowieso nergens op, aangezien dit geen keus van 999 was om de naam aan te passen. De Amerikaanse en Duitse uitgevers hebben dit een paar jaar geleden besloten, met als reden dat iedereen het spel toch al 'Catan' zou noemen en het zo over de hele wereld één naam zou hebben.
Ik denk dat 999 hier niet veel over in te brengen heeft gehad.

Je laat toch een eigen versie drukken met een eigen cover. Doos en spelregels zijn taalafhankelijk dus als er toch een andere printopdracht gegeven moet worden, kun je zo´n naam prima alleen in de NL-editie behouden lijkt mij. Jammer dat er ook hier gezwicht is...


Volgens mij krijgt 999 toestemming om het in NL uit te geven van de oorspronkelijke uitgever (ksmos/asmodee). Als 999 had gezegd dat ze de naam niet wilden aanpassen, waren ze waarschijnlijk de licentie kwijt geweest, ofzo. Buiten dat om, had de naamsverandering in Amerika niets met het woord 'settlers' te maken. Dit lijkt gewoon een hele rare publiciteitstunt vanuit 999

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 10:11 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Bored Gaymer schreef:
Ook zal het misschien per persoon / spellengroep verschillen, maar ik heb (in de 20 jaar dat ik Catan speel) nog nooit iemand gehoord die zei: "zullen we Kolonisten spelen?"


Grappig dit.
Ik heb het spel eigenlijk wel altijd als Kolonisten betiteld.
Maar goed, ik ben dan ook uit een vervlogen tijd....... :D

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 10:20 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Bored Gaymer schreef:
Als 999 had gezegd dat ze de naam niet wilden aanpassen, waren ze waarschijnlijk de licentie kwijt geweest, ofzo.

Een licentie hoeft niet zo strikt te zijn; er worden wel vaker spellen elders uitgegeven met een andere cover (zelfs GWT door 999 is anders van cover). Maar misschien werd bij de licentie van Catan wel heel zwaar getild aan het weglaten van de prefix 'Kolonisten van' in de NL-uitgave, heb ik geen inzicht in.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 10:21 
what's in a game...

Berichten: 214
Woonplaats: oostende
ging net hetzelfde posten...

wij spreken altijd van de kolonisten... nooit van Catan...

Dit terzijde, de aanpassing is helemaal niet nodig.
Denk dat je dan idd bij heel wat spellen een naamswijziging mag doorvoeren...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 10:41 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
1 april grap op 4 april.
Ik dacht ook dat er wel wat zwaarder problemen op te lossen waren.
Ik ben ooit in West Maleisië geweest en daar is een stad Malaca genoemd.
Dat is letterlijk een open museum uit de koloniale tijd.
Met een schip en al.
Laten we die stad dan ook maar slopen.
Of Cartagena in Colombia.......
Arme Europeanen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 11:49 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
WTULTC schreef:
De Grote Dalmuti waarbij de slaaf alles doet wat de grote Dalmuti vraagt lijkt mij dan al helemaal niet kunnen als er zo naar spellen wordt gekeken.


ho ho ho :D
er is geen slaaf in de grote dalmuti,

er is alleen ruimte in het spel voor de kleine en de grote dienaar om hun positie op de sociale ladder te berbeteren 8)

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 13:23 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Bored Gaymer schreef:
Volgens mij krijgt 999 toestemming om het in NL uit te geven van de oorspronkelijke uitgever (ksmos/asmodee). Als 999 had gezegd dat ze de naam niet wilden aanpassen, waren ze waarschijnlijk de licentie kwijt geweest, ofzo. Buiten dat om, had de naamsverandering in Amerika niets met het woord 'settlers' te maken. Dit lijkt gewoon een hele rare publiciteitstunt vanuit 999


Stating opinion as fact. Waarschijnlijk lijkt bovenstaande mening mij ogenschijnlijk alleszins gedeeltelijk gebaseerd op minstens één assumptie. :wink:

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 13:32 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
SigiScsi schreef:
Bored Gaymer schreef:
Volgens mij krijgt 999 toestemming om het in NL uit te geven van de oorspronkelijke uitgever (ksmos/asmodee). Als 999 had gezegd dat ze de naam niet wilden aanpassen, waren ze waarschijnlijk de licentie kwijt geweest, ofzo. Buiten dat om, had de naamsverandering in Amerika niets met het woord 'settlers' te maken. Dit lijkt gewoon een hele rare publiciteitstunt vanuit 999


Stating opinion as fact. Waarschijnlijk lijkt bovenstaande mening mij ogenschijnlijk alleszins gedeeltelijk gebaseerd op minstens één assumptie. :wink:


En dat op een internetforum. Go figure.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 13:42 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
999 Games heeft een persbericht uitgedaan waarin ze aangeven dat het wat hun betreft onzin is:

https://www.999games.nl/nieuws/persbericht-catan/

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Kolonisten mag niet meer  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®