Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2018, 00:08 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Markus en Inka Brand

Rajas of the Ganges werd op Spiel 2017 door Huch! voorgesteld. 999 Games heeft de titel intussen van een Nederlands jasje voorzien. Dit spel van de hand van Inka en Markus Brand werd mij uitgelegd door een hyper enthousiaste Engelse heer. Of dat enthousiasme gerechtvaardigd was, kunt u hieronder lezen.


Foto: 999 Games

Rond het spelbord lopen 2 verschillende scoresporen waarop de spelers hun welvaart (zilver) en roem bijhouden. Het 'welvaartspoor' loopt in tegenwijzerzin, het 'roemspoor' in wijzerzin. Tijdens het spel probeer je op beide sporen vooruitgang te boeken.
In je beurt moet je een arbeider op het spelbord plaatsen. Je mag de bijhorende actie uitvoeren als je de kosten betaalt. Kosten worden betaald met dobbelstenen en/of zilver.

Er zijn vier verschillende plaatsen waarop je arbeiders kunt inzetten:

  • Elke speler beschikt over een eigen spelbordje. Daarop is plaats voor 16 landschapstegels. Landschapstegels koop je door een arbeider naar de bouwplaats te sturen. De arbeider plaatsen kost 1 tot 4 zilver. Een tegel moet worden betaald met dobbelstenen in de kleur van de tegel(er zijn vier kleuren). Het totaal aantal ogen van de dobbelstenen dat je aflegt, moet minstens even hoog zijn als de waarde van de tegel. Daarna moet je de tegel op je spelbord leggen zodat hij een met minstens één weg met het hoofdgebouw verbonden is. Het spelbord bevat ook een aantal bonusvelden. Je ontvangt de afgebeelde bonus als je het bonusveld via een weg met het hoofdgebouw verbindt. Nadat je de tegel hebt geplaatst, ontvang je roem voor gebouwen en/of geld voor markten die op de tegel staan afgebeeld.
  • Op de landschapstegels staan markten afgebeeld. Als je arbeiders op de markt plaatst, ontvang je geld voor geproduceerde goederen. Er zijn 3 verschillende soorten goederen. De plaats waar je jouw arbeider plaatst, bepaalt welke goederen je kan verkopen.
  • In het paleis van de Mogul plaats je arbeiders om eigenschappen van verschillende personen te benutten. Zo activeer je met een ‘1’ in eender welke kleur de Grote Mogul. In ruil krijg je 2 roem en wordt je startspeler voor de volgende ronde. Als je een arbeider op het balkon plaatst, ruil je één dobbelsteen van een specifiek kleur voor twee andere dobbelstenen. Een arbeider op het terras levert een dobbelsteen van de aangeduide kleur op.
  • Elke speler start met een schip in de haven. Door met je schip op de rivier te varen bereik je verschillende interessante bonusvelden. Dit kan door een arbeider in de haven te plaatsen. Dit kost je 1 tot 2 zilver en een dobbelsteen met 1, 2 of 3 ogen. Het aantal ogen bepaalt hoe ver je boot vaart.

Rajas of the Ganges bevat daarbovenop een aantal extraatjes:
  • Je start het spel met 3 arbeiders. Vooruitgang op beide scoresporen en de rivier kan een extra arbeider opleveren. Elke speler kan maximaal 2 extra arbeiders bekomen.
  • Spelers kunnen karma inzetten om het resultaat van een dobbelsteen aan te passen. Je start het spel met 1 karma, er zijn verschillende manieren om karma te ontvangen.
  • De scoresporen bevatten verschillende bonusvelden. Je ontvangt die bonus direct als je het desbetreffende veld betreedt of passeert.
  • Elk gebouw op een provincietegel is standaard 2 roem waard. Tijdens het spel kan je de waarde van een gebouw upgraden. Er zijn 4 verschillende soorten gebouwen die op die manier in waarde kunnen stijgen.

Zodra de scorestenen van eenzelfde speler elkaar kruisen of voorbij gaan, wordt de huidige fase afgewerkt en eindigt het spel. Van de spelers waarvan de scorestenen elkaar hebben gekruist, wint degene waarbij de afstand tussen de scorestenen het grootst is.

Rajas of the Ganges nodigt door de sfeervolle vormgeving uit tot spelen. Bovendien speelt het – dankzij functioneel gebruik van icoontjes - een stuk vlotter dan je vooraf zou verwachten. Hoewel een spelbeurt voldoende opties biedt, is de wachttijd meer dan aanvaardbaar. Het spelbord is dubbelzijdig zodat ook een spel met twee mooi in balans is.

Tijdens een potje Rajas of the Ganges probeer je als speler tot 3 verschillende soorten valuta optimaal te beheren.
Roem is belangrijk omdat je daarmee het snelst rond het spelbord wandelt. Volledig de afstand van het ‘roemspoor’ afleggen is onbegonnen werk waardoor ook welvaart niet uit het oog verloren mag worden.
Het ‘welvaartspoor’ heeft wel als nadeel dat het in twee richtingen werkt. Acties die zilverstukken eisen, zorgen voor achteruitgang op het ‘welvaartspoor’.
Deze twee sporen bepalen uiteindelijk wie de winnaar wordt, maar toch zijn dobbelstenen de belangrijkste betaaleenheid. Het evenwicht zoeken tussen vooruitgang op één van beide sporen of het op peil houden van de dobbelsteenvoorraad vind ik een zeer fijne opdracht.

Als je een dobbelsteen ontvangt, moet je die eerst rollen vooraleer je hem op je spelerbord legt. De waarde van de dobbelsteen staat daarmee vast. Hoge waardes staan garant voor betere landschapsstegels. Toch scheppen Inka en Markus een mooi evenwicht door bepaalde acties met lagere waardes te verbinden. Op die manier kan een dobbelsteen bijna altijd nuttig besteed worden.

Elke speler start met 3 arbeiders. Dit kunnen er maximaal 5 worden. Leuk is dat er drie manieren zijn om een extra arbeider te bekomen. Je wordt niet vastgepind op één mogelijke strategie. Natuurlijk is het – zoals bij heel wat workerplacement spellen – belangrijk om die extra arbeiders zo snel mogelijk te activeren. De meest voor de hand liggende optie daarvoor is vooruitgang op de rivier. Toch worden de spelers ook hier voor een moeilijke keuze gezet, hoe sneller je bootje de rivier afvaart, hoe minder bonusvelden je kan benutten.

Bij de start van het spel is de vooruitgang op beide sporen gering. Landschapstegels zorgen er voor dat je steeds sneller de sporen afloopt waardoor je het gevoel krijgt dat je naar de grote finale toewerkt. Dat verhoogt het spelplezier vind ik.

Interactie is aanwezig, maar niet in die zin dat je tegenspelers volledig uit het lood kunt slaan. Naar mijn mening hebben de auteurs ook hier de juiste keuze gemaakt.
Het enthousiasme van onze begeleider op Spiel was meer dan terecht, zonder twijfel een aanrader. (Bol.com biedt het spel voor 29€ aan!)

Oh ja, er zijn spelers die het spelbord te druk vinden. “Die hebben Papa Paolo nog niet gespeeld!”: denk ik dan.
:wink:


Foto: 999 Games



Laatst bijgewerkt door Fabrice op vr 01 maart 2019, 00:03, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: do 12 apr 2018, 19:19 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Is die foto echt van Henk? Hij staat normaal garant voor mooie plaatjes. Deze foto ziet er niet uit, een wazige gekleurde brij.

Rajas van de Ganges wordt volgens mijn bron in mei verwacht.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 08:52 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Jep. Maar enkel de voorgrond is scherp. Dan is zo'n kleine foto minder mooi.

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2018, 09:19 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Erwin schreef:
Is die foto echt van Henk? Hij staat normaal garant voor mooie plaatjes. Deze foto ziet er niet uit, een wazige gekleurde brij.

Rajas van de Ganges wordt volgens mijn bron in mei verwacht.


Héla, Erwin, twijfel jij aan mijn bronvermelding! :wink:
Wat betreft de verwachte release, zal jouw bron wel kloppen. Ik heb die info gewoon van de site gehaald.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2018, 10:04 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
fabbe1 schreef:
Erwin schreef:
Is die foto echt van Henk? Hij staat normaal garant voor mooie plaatjes. Deze foto ziet er niet uit, een wazige gekleurde brij.

Rajas van de Ganges wordt volgens mijn bron in mei verwacht.


Héla, Erwin, twijfel jij aan mijn bronvermelding! :wink:
Wat betreft de verwachte release, zal jouw bron wel kloppen. Ik heb die info gewoon van de site gehaald.


Ik heb via via vernomen dat 999 games het heeft over een juni/juli release.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2018, 22:51 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ik heb de Duitse editie onlangs gespeeld, maar was er niet kapot van. Voor mij een beetje een allegaartje waarbij het thema erg dun is en er teveel verschillende spoortjes inzitten waarbij je overal wat punten binnenhaalt maar na afloop nou niet echt het gevoel hebt een thematisch geheel te hebben gespeeld. Leuke vondst die twee kruisende puntensporen maar voor mij voelde het wat gekunsteld. Maar hele volksstammen zullen zich hier vast mee vermaken. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2018, 11:23 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Dierik schreef:
Ik heb de Duitse editie onlangs gespeeld, maar was er niet kapot van. Voor mij een beetje een allegaartje waarbij het thema erg dun is en er teveel verschillende spoortjes inzitten waarbij je overal wat punten binnenhaalt maar na afloop nou niet echt het gevoel hebt een thematisch geheel te hebben gespeeld. Leuke vondst die twee kruisende puntensporen maar voor mij voelde het wat gekunsteld. Maar hele volksstammen zullen zich hier vast mee vermaken. :D


Had precies hetzelfde gevoel!

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2018, 11:30 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
cab schreef:
Dierik schreef:
Ik heb de Duitse editie onlangs gespeeld, maar was er niet kapot van. Voor mij een beetje een allegaartje waarbij het thema erg dun is en er teveel verschillende spoortjes inzitten waarbij je overal wat punten binnenhaalt maar na afloop nou niet echt het gevoel hebt een thematisch geheel te hebben gespeeld. Leuke vondst die twee kruisende puntensporen maar voor mij voelde het wat gekunsteld. Maar hele volksstammen zullen zich hier vast mee vermaken. :D


Had precies hetzelfde gevoel!

Ik had precies het tegenovergestelde gevoel!

De verschillende strategieën waar je op kunt inzetten, de twee kruisende sporen en het ervoor zorgen dat je niet stilvalt qua dobbelstenen. Ook het verkrijgen van extra mannetjes kan op verschillende manieren en wil je zo snel mogelijk; in het 'expert' spel zijn de extra mannetjes zelfs alledrie te halen. Ook met het botenspoor kun je veel kanten op en voor alles geldt, hoe eerder je er bent des te goedkoper het is, dus goed inschatten wat de rest zou willen doen (en wat niet, dus waar je wel mee kunt wachten). Lager gooien is minder goed voor het bouwen van gebouwen, maar geeft wel krachtigere acties van die 6 gastjes aan de zijkant. Voor mij een toppertje van het Brand-duo!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: do 07 feb 2019, 20:57 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
finalstruggle schreef:
fabbe1 schreef:
Erwin schreef:
Is die foto echt van Henk? Hij staat normaal garant voor mooie plaatjes. Deze foto ziet er niet uit, een wazige gekleurde brij.

Rajas van de Ganges wordt volgens mijn bron in mei verwacht.


Héla, Erwin, twijfel jij aan mijn bronvermelding! :wink:
Wat betreft de verwachte release, zal jouw bron wel kloppen. Ik heb die info gewoon van de site gehaald.


Ik heb via via vernomen dat 999 games het heeft over een juni/juli release.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Februari dus, en scherp geprijsd op bol.com

https://www.bol.com/nl/p/raja-s-van-de-ganges-bordspel/9200000087656942/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002027-G-58409001116-S-490629534226-9200000087656942&gclid=CjwKCAiAy-_iBRAaEiwAYhSlA-X6PFIfuETVdMyLikCy_51SAW4AjDQpHhxXpZtaH8InM_6_jByaXxoCPk0QAvD_BwE


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: do 07 feb 2019, 22:45 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
fabbe1 schreef:
finalstruggle schreef:
fabbe1 schreef:
Erwin schreef:

Rajas van de Ganges wordt volgens mijn bron in mei verwacht.


Ik heb via via vernomen dat 999 games het heeft over een juni/juli release.


Februari dus, en scherp geprijsd op bol.com


Februari?
Onder welke rots heb jij liggen pitten! :lol:
Rajas ligt al ruim een half jaar in de schappen, dus vermoed dat de verwachting rondom juni een heel eind klopte

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: do 07 feb 2019, 23:04 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Noviomagum schreef:
Rajas ligt al ruim een half jaar in de schappen, dus vermoed dat de verwachting rondom juni een heel eind klopte


Het spel is in de laatste week van augustus uitgebracht.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Rajas of the Ganges
BerichtGeplaatst: do 07 feb 2019, 23:53 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Noviomagum schreef:
fabbe1 schreef:
finalstruggle schreef:
fabbe1 schreef:
Erwin schreef:

Rajas van de Ganges wordt volgens mijn bron in mei verwacht.


Ik heb via via vernomen dat 999 games het heeft over een juni/juli release.


Februari dus, en scherp geprijsd op bol.com


Februari?
Onder welke rots heb jij liggen pitten! :lol:
Rajas ligt al ruim een half jaar in de schappen, dus vermoed dat de verwachting rondom juni een heel eind klopte

Hmm, te weinig pitten zal eerder de oorzaak zijn. Ik dacht dat Piet zijn recensie-exemplaren super up to date waren,...niet dus :P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Rajas of the Ganges  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+12, 2019, 999 Games, Dennis Lohausen, Inka Brand, Markus Brand, Raja's van de Ganges, Rajas of the Ganges, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®