Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 16:42 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Hoi allemaal, ik wil graag advies hebben mbt social deduction/hidden traitor spellen.

Eerst ff een inleiding zodat jullie mijn vraag kunnen duiden:

Ik ben zelf liefhebber van vooral eurospellen van middel-zwaar tot zwaar kaliber (mijn toppers o.a. Scythe, Clans of Caledonia, Terra Mystica, Orleans, Great Western Trail etc )

Mijn vrouw daarentegen, respecteert mijn hobby, maar ik krijg haar maar niet naar de 'goede' kant van het spellen spectrum getrokken...

Ze vind spelletjes met een grote geluksfactor juist fun, omdat iedereen dan kan winnen, maar ze is vooral verzot op partygames, die ze dan ook voornamelijk met vriendinnen speelt.

Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat onze spelbeleving dusdanig ver uit elkaar ligt, dat dit nooit wat gaat worden, maar toen was er vorige maand de paaslunch met familie.

Mijn dochtertje had Weerwolven meegenomen uit de spellenkast en het was een groot succes! We hebben een potje of 10 in verschillende samenstellingen gespeeld, maar belangrijkste feit: zowel mijn vrouw als ik vinden dit allebij een leuk genre :D

Voor mijn vrouw was dit de eerste kennismaking met het deduction genre en voor mij geld dat ik naast Weerwolven alleen ooit een paar potjes Avalon gespeeld heb. Machiavelli, Saboteur en Codenames tel ik dan niet mee, want dat vind ik toch van een ander soort dan waar ik naar op zoek ben.

Mijn vrouw heeft ondertussen volgende maand een spellenavondje gepland met 2 bevriende stelletjes die speltechnisch ook nog maagd zijn. Althans 1 stelletje heb ik weleens Camel Cup voor gelegd, viel ook best in de smaak, maar vrijwel onervaren dus.

Nu is het dus mijn taak om de juiste spellen aan te schaffen voor dit soort gelegenheden.
Kortom, ik ben op zoek naar leuke/ spannende social deduction cq hidden traitor games!

Ik heb uiteraard al wat georienteerd en kwam erachter dat The resistance/De Mol de voorloper is van Avalon. Die gaat er dus zeker komen en past wel in ons plaatje qua sfeer.

Maar verder heb ik niet gek veel gevonden hier op BSM en BGG.

Edit: 2R&B en The Resistance toch minder geschikt bevonden
Ik ben wel nog heel erg benieuwd naar de meningen over en ervaringen met Deception-Murder in Hong Kong

En, naar aanleiding van dit verhaal, hebben jullie nog suggesties waar ik eens naar zou kunnen kijken als goede optie binnen dit genre?

Alvast bedankt

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Noviomagum op do 26 apr 2018, 21:20, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 16:45 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
1 nacht weerwolven doet het bij ons altijd erg goed.

Een potje is zo voorbij en smaakt naar meer.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 16:47 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Edwin84 schreef:
1 nacht weerwolven doet het bij ons altijd erg goed.

Een potje is zo voorbij en smaakt naar meer.


Is dat weerwolven alleen dan voor een kleinere groep? Ik zal eens kijken ja, thanks

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 16:50 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Is met 4 spelers heel goed te spelen. Er liggen 3 kaarten in het midden ook.

Daarnaast kun je met de app spelen die de rollen opnoemt. Zo heb je geen verteller nodig.

Nadat de app klaar is wordt het spel wakker. Je stelt in de app de discussie tijd in. Bijvoorbeeld 5 minuten.

A deze tijd wordt tot 3 geteld en wijst iedereen tegelijk iemand aan om te vermoorden. Meeste stemmen gelden. Is het een wolf dan winnen dorpelingen, is het dorpeling dan de wolven.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 17:00 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Edwin84 schreef:
Is met 4 spelers heel goed te spelen. Er liggen 3 kaarten in het midden ook.

Daarnaast kun je met de app spelen die de rollen opnoemt. Zo heb je geen verteller nodig.

Nadat de app klaar is wordt het spel wakker. Je stelt in de app de discussie tijd in. Bijvoorbeeld 5 minuten.

A deze tijd wordt tot 3 geteld en wijst iedereen tegelijk iemand aan om te vermoorden. Meeste stemmen gelden. Is het een wolf dan winnen dorpelingen, is het dorpeling dan de wolven.


Klinkt best goed!

Ik heb net al ff bgg gechecked, zie nog 2 uitbreidingen, dageraad en vampiers. Die nog toegevoegde waarde of is de basis genoeg?

Ga straks na t eten ff filmpjes bekijken. Thanks

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 17:27 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Avalon is helder de goodguys zijn good en de bad Guys bad.

Wat ik erg irritant vind aan the resistance, is de verwarring: de opstandelingen zijn de goeden, die gaan saboteren. Dus als de sabotage lukt, doen de goeden iets goed
De politie agenten zijn de slechteriken. Dus als zij de sabotage voor komen is dat eigenlijk slechte uitkomst voor de meerderheid.

Is er nog iemand die het snapt?
Blijf maar bij Avalon ...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 18:20 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
JeVo schreef:
Wat ik erg irritant vind aan the resistance, is de verwarring: de opstandelingen zijn de goeden, die gaan saboteren. Dus als de sabotage lukt, doen de goeden iets goed
De politie agenten zijn de slechteriken. Dus als zij de sabotage voor komen is dat eigenlijk slechte uitkomst voor de meerderheid.
Is er nog iemand die het snapt?


Zit 'm dat niet in de vertaling naar het nederlands? Politieagenten???

Dit is de engelse inleiding:

The Empire must fall. Our mission must succeed. By destroying their key bases, we will shatter Imperial strength and liberate our people. Yet spies have infiltrated our ranks, ready for sabotage. We must unmask them. In five nights we reshape destiny or die trying. We are the Resistance!

Het gaat dus over infiltranten cq spionnen...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 18:22 
Locomotief

Berichten: 31
Woonplaats: Den Bosch
Ik kan Spyfall aanbevelen. Makkelijk in te stappen en snel deductiespel, wat je met een uiteenlopend aantal spelers kunt spelen. Toen ik het introduceerde bij onze weerwolvengroep, was het een flink succes en hebben we aardig wat potjes gespeeld. Handig is ook dat mensen in en uit kunnen lopen gezien de potjes lekker kort zijn (ca. 8 - 10 minuten, afhankelijk van het aantal spelers).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 18:24 
3. El Grande Decennial Edition (2006)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Als je Avalon al hebt heb je The Resistance niet nodig. Of je zou het moeten doen vanwege de The Plot Thickens kaarten.

Wat ikzelf een heel goed deductie/party spelletje vind is Baby Clues. Snel spel, wel max 4 spelers.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 18:31 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Hoewel ik Spyfall wel leuk vind, zou ik dat geen social deduction noemen. Bij social deduction als genre denk ik vooral aan 2 of 3 teams waarbij je moet uitzoeken wie er in welk team zit.
Secret Hitler is - hoewel qua theme nogal controversieel - wel populair. Ik heb het zelf nog niet gespeeld omdat ik geen fan ben van dit soort spellen, maar iedereen die ik ken vind het wel erg goed.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 18:52 
Locomotief

Berichten: 31
Woonplaats: Den Bosch
The Iced One schreef:
Hoewel ik Spyfall wel leuk vind, zou ik dat geen social deduction noemen. Bij social deduction als genre denk ik vooral aan 2 of 3 teams waarbij je moet uitzoeken wie er in welk team zit.


Je hebt bij Spyfall nog steeds 2 teams: de mensen die weten waar ze zijn en de spion(nen). Het spel valt wel degelijk in de categorie social deduction.

Maar los daarvan (we hoeven niet per se in hokjes te denken), ik suggereerde het spel omdat het mij een goede aanrader lijkt voor de vraagsteller en daar blijf ik bij ;-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 21:10 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Bedankt voor de reacties al tot zover :thumbup:

Inderdaad, wat je zegt Shanji, in welk hokje die spellen ook horen te vallen: deductie/hidden traitor/deceptie or whatever, het zit in de zelfde hoek. We hebben ondertussen Spyfall bekeken en dit lijkt zeker ook in het straatje van mijn vrouw te passen.
Via een bevriend mede bsm'er ondertussen ook al de toezegging dat ik m mag lenen en indien 'ie bevalt ook over kan nemen. Top

The Resistance heb ik dan toch maar even aan de zijlijn gezet, wegens het afraden ivm dat Avalon toch een verbeterde variant is...

1 nacht weerwolven & waaghalzen goeie tip. Lijkt me heel leuk. In de lijn van het orginele Weerwolven met een kleinere groep goed te doen, korte potjes en gebruik van een app is voor mij ook nieuw, dus deze gaan we hoogstwaarschijnlijk wel aanschaffen.

Baby Clues: Ziet er wel grappig uit, best met 2 zegt bgg community. Volgens mij ook wat lastiger verkrijgbaar. Onder de aandacht maar voorlopig op de reserve bank.

Secret Hitler, had ik al wel van gehoord. Uiteraard als die naam langs komt, blijft ie wel hangen.. maar het concept ansich spreekt mij ook zeker wel aan. Ook wat lastiger verkrijgbaar, maar zeker op de radar.

2 rooms and a boom lijkt me bij nader inzicht toch minder geschikt. Valt voorlopig af.

Deception: Murder in Hong Kong, wel zeer benieuwd ook naar, iemand ervaringen hiermee?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 apr 2018, 22:41 
https://spelbaron.nl

Berichten: 108
Woonplaats: Lansingerland
Noviomagum schreef:
Secret Hitler, had ik al wel van gehoord. Uiteraard als die naam langs komt, blijft ie wel hangen.. maar het concept ansich spreekt mij ook zeker wel aan. Ook wat lastiger verkrijgbaar, maar zeker op de radar.

2 rooms and a boom lijkt me bij nader inzicht toch minder geschikt. Valt voorlopig af.

Deception: Murder in Hong Kong, wel zeer benieuwd ook naar, iemand ervaringen hiermee?


Deception: Murder in Hong Kong is momenteel wel 1 van mijn favoriete (social) deduction spellen. Het speelt vrij snel (ongeveer 20 minuten) omdat er per ronde een tijdslimiet wordt gesteld. De regels zijn snel uit te leggen en je hebt (in tegenstelling tot bv Avalon) meteen wat om te discussiëren aan het begin van het spel. De rol van forensic scientist of moordenaar zijn wel het leukst.

Avalon ben ik wel een beetje klaar mee na 100+ keer gespeeld te hebben, maar nog steeds wordt het wel mnimaal 1x per maand gespeeld op mijn werk. Wij spelen overigens altijd zonder Lady of the Lake, want bij onze groep heeft die toevoeging wel tot wat frustratie geleid.

Two rooms and a Boom vond ik overigens verrassend leuk. Zeer vrij spel qua regels. We speelden met 7 of 8 man, meer is denk ik een stuk leuker.

Coup is eventueel ook wel een optie. Iets minder deduction, iets meer bluffen. Ook dit speelt lekker snel. Nadeel is de player elimination, maar rondes duren maar 10-15 mins, dus je hoeft nooit echt lang te wachten.

Secret Hitler heb ik een keer of 6 gespeeld maar vond ik wat tegenvallen. Groot nadeel is dat je als Liberal door slechte kaarten te trekken (3 fascist kaarten) verdacht kunt raken. Ik speel liever Avalon.


Andere opties die ik zelf (nog) niet heb gespeeld zijn onder andere Burke's Gambit en Mafia de Cuba.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2018, 01:00 
.

Berichten: 211
Woonplaats: hoegaarden
Good Cop Bad Cop is hard to find, zeker de moeite waard, waarbij het ook niet meteen duidelijk is of je een goede of corrupte agent bent.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2018, 02:16 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Noviomagum schreef:
Edwin84 schreef:
Is met 4 spelers heel goed te spelen. Er liggen 3 kaarten in het midden ook.

Daarnaast kun je met de app spelen die de rollen opnoemt. Zo heb je geen verteller nodig.

Nadat de app klaar is wordt het spel wakker. Je stelt in de app de discussie tijd in. Bijvoorbeeld 5 minuten.

A deze tijd wordt tot 3 geteld en wijst iedereen tegelijk iemand aan om te vermoorden. Meeste stemmen gelden. Is het een wolf dan winnen dorpelingen, is het dorpeling dan de wolven.


Klinkt best goed!

Ik heb net al ff bgg gechecked, zie nog 2 uitbreidingen, dageraad en vampiers. Die nog toegevoegde waarde of is de basis genoeg?

Ga straks na t eten ff filmpjes bekijken. Thanks
Eerst de basis halen zou ik zeggen.
Dageraad kun je Onder basis spelen maar heeft wat complexere karakters.

Wel heel leuk om erbij te hebben als je de basis al gespeeld hebt.

Vampieren nog niet gespeeld.


Wat betreft de résistance en goed/kwaad:
De corrupte regering onderdrukt het volk met zijn politie als machtsmiddel.

Het volk komt in verzet waarbij het verzet de goeden zijn.

Blijft altijd lastig goed en kwaad en wordt in de geschiedenis achteraf bepaalt.

Veel terroristische groepen zien zichzelf als het goede. Ché Guevarra was ook een terrorist maar de geschiedenis heeft bepaald dat hij tot de goeden behoort.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Euro vs Party = Deduction  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®