Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2018, 14:48 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Yahtzee met een twist

Mochten er nog twijfels over bestaan: ik ben de grootste fan van dobbelspellen. Van heel de wereld. Kaartspellen doen het bij ons ook ontzettend goed. Vandaar dat ik bij lijstjes met nieuwe spellen vaker ga kijken bij dobbel- en kaartspellen, dan bij andere dingen.
Maar als ik een Yahtzee-variant tegenkom, ben ik snel weer weg. We speelden Yahtzee als kind heel vaak. Genoeg voor de rest van mijn dagen, denk ik dan. Soms sluipt er toch zo’n variant in mijn ‘te doen’ lijstje. Zo verging het Zock ‘n’ Roll. Was het mijn aandacht waard?



In Zock ‘n’ Roll krijgt elke speler twee eigen dobbelstenen. Die worden gedobbeld in een dobbelbuis (of hoe moet ik een dobbelbeker zonder bodem noemen?). Elke speler mag naar zijn eigen worp kijken.
De speler die de ronde leidt, dobbelt daarna 3 neutrale dobbelstenen in het midden van de tafel. Deze zijn voor iedereen geldig.
Nu beslist elke speler of hij/zij uitstapt of doorgaat. Als je uit de ronde stapt, toon je jouw eigen worp en mag je het hoogste resultaat van de dobbelstenen aanduiden op jouw scorebord. Dit kan het hele assortiment gekende worpen zijn: paar, dubbelpaar, trio, full house, straat, carré of poker.
Als je na de eerste ronde uitstapt, mag je ook aanvinken dat je dit deed. Het levert bij het einde van het spel een extra punt op.
Vervolgens wordt er een neutrale dobbelsteen bij gegooid. Opnieuw kunnen spelers beslissen om uit te stappen of om door te gaan.
In de derde ronde wordt er opnieuw een dobbelsteen geworpen. Hierna heffen alle spelers die nog in het spel zitten hun dobbelbeker. In deze ronde mag alleen de speler die de hoogste combinatie kan maken die ook aanduiden. De anderen hebben deze ronde niets gescoord. De speler die scoort in de derde ronde, mag dat bovendien ook aanvinken op zijn scorebord. Nog extra punten bij het einde van het spel.
Het spel eindigt na de ronde waarin een speler bij één van de reeksen alle 6 vakjes heeft afgevinkt.
Het spel bevat een variant voor gevorderde spelers, waarbij iedereen een derde eigen dobbelsteen heeft. De combinaties die je maakt, kunnen dan ook bestaan uit 6 dobbelstenen.



Zock ‘n’ Roll moet het hebben van het bluffen. Iedereen weet een deel van de informatie, nl. de dobbelstenen die open op tafel liggen, maar moet voor het overige afgaan op de emoties die af te lezen zijn van de gezichten van andere spelers. Net dat bluffen heeft ons behoorlijk wat plezier bezorgd bij het spelen.
Vanzelfsprekend heb je een behoorlijke portie geluk nodig om het spel te winnen. Het gaat tenslotte om dobbelstenen die in jouw voordeel moeten rollen.
Zock ‘n’ Roll is een typisch spel voor de grotere groep die tussendoor even wat simpel amusement zoekt. Speel het dan ook met zoveel mogelijk spelers (best is 5 of 6) en ga voor wat stevige bluf.
Geen topper, maar complexloos dobbelplezier.

Zock ‘n’ Roll (Schmidt Spiele, 2016)
Jörg von Rüden
3 – 6 spelers vanaf 8 jaar
30 minuten
https://www.schmidtspiele.de/de/produkt ... 49320.html
Adviesprijs: €19,99

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 07:05 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Misschien een domme vraag maar hoe dobbel je?

Als er geen bodem in de beker zit kun je er toch niet mee dobbelen. Of zet je de beker op tafel en gooi je de stenen van boven erin? Want dan rollen ze niet lekker lijkt me.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 18:40 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Hand onder de beker, schudden, omdraaien op tafel, hand er af en kijken wat je gegooid hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 20:04 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Eigenlijk heel logisch nu ik het lees.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 21:44 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Edwin84 schreef:
Eigenlijk heel logisch nu ik het lees.

:clap: dacht ik ook :lol:

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 00:30 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Ik gooi de dobbelstenen gewoon in de beker en klaar. Maar anderen gebruiken inderdaad de beschreven methode.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 09:39 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Piet schreef:
Ik gooi de dobbelstenen gewoon in de beker en klaar. Maar anderen gebruiken inderdaad de beschreven methode.

Heerlijk toch, een spel dat je verschillende opties biedt.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 10:21 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (0)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Bart schreef:
Piet schreef:
Ik gooi de dobbelstenen gewoon in de beker en klaar. Maar anderen gebruiken inderdaad de beschreven methode.

Heerlijk toch, een spel dat je verschillende opties biedt.

:D keuzestress


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Zock 'n' Roll
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 17:44 
kooiker

Berichten: 706
Op alle youtube filmpjes is te zien dat de beker met de brede kant naar onder neergezet wordt en vervolgens worden de dobbelstenen er bovenin ingegooid , je kan dan erin kijken wat je hebt gedobbeld zonder de beker op te hoeven tillen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Zock 'n' Roll  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabrice en 3 gasten


Tags

+8, 2016, Jörg von Rüden, Schmidt Spiele, Schmidt Spiele, Zock n Roll, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®