Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2018, 21:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
AfbeeldingDe Jury Spiel des Jahres heeft vanmorgen de genomineerde spellen bekendgemaakt, waaruit de drie Duitse Spiele des Jahres van 2018 worden gekozen. Het Spiel des Jahres is commercieel gezien de belangrijkste spellenprijs ter wereld. De jury reikt drie hoofdprijzen uit. Het beste familiespel wordt op maandag 23 juli in Berlijn uitgeroepen tot Spiel des Jahres. Het beste ‘expertspel’ wordt op dezelfde dag verheven tot Kennerspiel des Jahres. Het beste kinderspel wordt op maandag 11 juni in Hamburg uitgeroepen tot Kinderspiel des Jahres.

De genomineerden voor het Spiel des Jahres 2018 zijn:

  • Azul van Michael Kiesling, uitgegeven Next Move/Plan B Games.
  • Luxor van Rüdiger Dorn, uitgegeven door Queen Games.
  • The Mind van Wolfgang Warsch, uitgegeven door Nürnberger-Spielkarten-Verlag.
Afbeelding

Op de Empfehlungsliste staan dit jaar zes aanbevolen familiespellen: 5-Minute Dungeon, Facecards, Majesty, Memoarrr!, Santorini en Woodlands.

De genomineerden voor het Kennerspiel des Jahres 2018 zijn:

  • Die Quacksalber von Quedlinburg van Wolfgang Warsch, uitgegeven door Schmidt Spiele.
  • Ganz schön clever van Wolfgang Warsch, uitgegeven door Schmidt Spiele.
  • Heaven & Ale van Michael Kiesling & Andreas Schmidt, uitgegeven door eggertspiele.
Afbeelding

Op deze Empfehlungsliste staan dit jaar twee aanbevolen spellen: Klong! en Pioneers.

De genomineerden voor het Kinderspiel des Jahres 2018 zijn:

  • Emojito van Urtis Šulinskas, uitgegeven door Huch! & friends.
  • Funkelschatz van Lena und Günter Burkhardt, uitgegeven door Haba.
  • Panic Mansion van Asger Sams Granerud & Daniel Skjold Pedersen, uitgegeven door Blue Orange.
Afbeelding

Op deze Empfehlungsliste staan dit jaar vijf aanbevolen kinderspellen: Die Legende des Wendigo, Dino World, Rhino Hero Super Battle, SOS Dino 2018 en  Speed Colors.

Op de Spiel des Jahres website vind je bijdragen van de Spiel des Jahres voorzitter Tom Felber en de coördinator van de kinderspellenjury Sabine Koppelberg.

Mijn commentaar:

Het rode trio voldoet aan de verwachtingen van velen. Azul is al een half jaar zo heet als een zojuist gebakken tegel, The Mind is de voorjaarshit van 2018 en ook over Luxor hoor ik niets dan lof. Ook het grijze trio mag er wezen, maar bevat voor mij wel een paar verrassende titels. Een paar weken geleden had ik hier geen spellen van Wolfgang Warsch durven verwachten, maar de eerste kennismaking met zijn duo Clever en Kwakzalver is mij zeer goed bevallen. Dit smaakt naar meer! Het binnenhalen van 50% van de nominaties is sowieso een indrukwekkende prestatie, en dat door een spelauteur die tot dit jaar bij weinigen op de radar stond. Ik verwacht dat Azul de rode pion gaat winnen en Die Quacksalber von Quedlinburg de grijze. Ik heb geen enkele ervaring met de kinderspellen van deze jaargang en onthoud me daarom van commentaar.

Ik ben gecharmeerd van Tom Felber’s kritische woorden over spelregels. Het lijkt erop dat veel spellen tegenwoordig onder stoom en kokend water worden ontwikkeld en geproduceerd, met negatieve gevolgen voor de kwaliteit van de spelregels. Wanneer de spelregels niet goed genoeg zijn, verdient een spel naar mijn mening geen spellenprijs. Ik hoop dat deze benadering ook wordt omarmd door de Nederlandse Spellenprijs.


Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2018/05/14/genomin ... hres-2018/


Laatst bijgewerkt door Geerius op di 15 mei 2018, 12:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Links naar afbeeldingen gecorrigeerd


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2018, 21:53 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2944
Woonplaats: Deerlijk
Ik ben toch wel heel erg verrast door Ganz schön Clever bij de kennersspellen. Dat is er wat naast: het spel heeft wel wat uitgebreidere spelregels dan een doorsnee dobbelspel. Bovendien is het wat rekenen en optimaliseren. Maar kennersspel... neen.

En nu even vloeken in de kerk: wij vonden The Mind niet zo super.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2018, 22:22 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Tja, Exit, Isle of Skye, Broom Service, ... werden ook allemaal genomineerd als Kennersspiel des Jahr. Sorry, maar die horen daar ook niet thuis. Van de naam "Kennersspel" zou je verwachten dat het een spel voor kenners of veelspelers zou moeten zijn (genre Terra Mystica, The Gallerist, Tzolk'in, enz), maar niets is minder waar. Exit, Skye en Broom Service kan ik makkelijk spelen met de gemiddelde bomma die nog nooit een modern bordspel heeft gespeeld :D Die opsplitsing tussen Spiel des Jahres en Kennersspiel des Jahres is dus ronduit lachwekkend voor de veelspeler.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 mei 2018, 09:29 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6690
Woonplaats: Leusden
ditterio schreef:
Tja, Exit, Isle of Skye, Broom Service, ... werden ook allemaal genomineerd als Kennersspiel des Jahr. Sorry, maar die horen daar ook niet thuis. Van de naam "Kennersspel" zou je verwachten dat het een spel voor kenners of veelspelers zou moeten zijn (genre Terra Mystica, The Gallerist, Tzolk'in, enz), maar niets is minder waar. Exit, Skye en Broom Service kan ik makkelijk spelen met de gemiddelde bomma die nog nooit een modern bordspel heeft gespeeld :D Die opsplitsing tussen Spiel des Jahres en Kennersspiel des Jahres is dus ronduit lachwekkend voor de veelspeler.


Exit, Skye, Broom Service en Clever zijn Kennerspiele volgens de definitie van de jury. En dat is de enige definitie die ertoe doet. Wat jij en ik een Kennerspiel vinden is irrelevant (helemaal wanneer we dit etiket op zware spellen plakken, die ze in Duitsland als Expertspiele kwalificeren).

(Edit: autocorrect rariteit hersteld)


Laatst bijgewerkt door Erwin op ma 21 mei 2018, 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 15 mei 2018, 10:49 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Of hun definitie nu juist is of niet, het is alleszins niet logisch.

Even opgezocht: "In 2011, however, this practice was formalized when the jury created a new category for more complex games entitled "Kennerspiel des Jahres" (roughly "Connoisseur-Enthusiast Game of the Year")."

More complex games? Sorry, maar ik vind Exit, Skye en Broom service (kennerspiel) niet complexer dan pakweg Colt Express, Camel Up, Splendor en Quest for el dorado (spiel).

Het is belachelijk om een prijs op te delen in twee categoriëen wanneer er nauwelijks verschil is tussen beide.

Mijn mening is dan misschien irrelevant. Hun definitie is alvast niet sluitend.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2018, 10:14 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Azul gaat vast en zeker winnen! Ik wacht alleen de herdruk af, want ik wil dat de starttegel ook van normale kwaliteit is en niet van karton voordat het in mijn kast zal belanden.

2x Michael Kiesling zal het vast niet gaan worden, dus ik denk dat bij het Kennerspeil Heaven & Ale af zal vallen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2018, 11:09 
8. The Gallerist (2015)

Berichten: 231
Woonplaats: Vorselaar
WTULTC schreef:
Azul gaat vast en zeker winnen! Ik wacht alleen de herdruk af, want ik wil dat de starttegel ook van normale kwaliteit is en niet van karton voordat het in mijn kast zal belanden.

2x Michael Kiesling zal het vast niet gaan worden, dus ik denk dat bij het Kennerspeil Heaven & Ale af zal vallen.


Ik heb hem pas gekocht en deze starttegel is mooi blinkend hard plastic en niet van karton!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2018, 11:54 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Welke versie? Want op bgg staan 20 versies vermeld.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2018, 20:48 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 628
Woonplaats: Hoofddorp
ditterio schreef:
Of hun definitie nu juist is of niet, het is alleszins niet logisch.

Even opgezocht: "In 2011, however, this practice was formalized when the jury created a new category for more complex games entitled "Kennerspiel des Jahres" (roughly "Connoisseur-Enthusiast Game of the Year")."

More complex games? Sorry, maar ik vind Exit, Skye en Broom service (kennerspiel) niet complexer dan pakweg Colt Express, Camel Up, Splendor en Quest for el dorado (spiel).

Het is belachelijk om een prijs op te delen in twee categoriëen wanneer er nauwelijks verschil is tussen beide.

Mijn mening is dan misschien irrelevant. Hun definitie is alvast niet sluitend.


Ik vind persoonlijk het onderscheid tussen de twee categorieën ook steeds meer vervagen. Ik heb van het weekend Quacksalber von Quedlinburg kunnen spelen. Nog los van het feit dat het me niet bepaald kon bekoren vond ik het niet complexer dan Luxor dat in de reguliere SdJ-categorie zit. Je enige besluiten in een ronde zijn zo een beetje wanneer je stopt met uit je zakje trekken (en dat besluit kan je uit handen worden genomen) en welke 0-2 fiches je koopt. Wat mij betreft geen Kennerspiel.

Aan de andere kant is het natuurlijk makkelijk roepen vanaf de zijlijn realiseer ik me, en categorie-bepaling is geen exacte wetenschap, zeker niet als onderdeel van een juryproces.

Mijn persoonlijke favorieten uit de genomineerden zijn Luxor en Heaven & Ale, maar ik verwacht ze geen van beide te zien winnen.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 26 mei 2018, 17:44 
PIONier

Berichten: 2
The Mind was de eerste keren een leuke "ervaring". Speel je het vaker met dezelfde mensen dan vind ik de herspeelbaarheid heel laag. Elke keer is het spel te verslaan is onze ervaring.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 26 mei 2018, 18:31 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2646
Woonplaats: Etten-Leur
Sluit me aan bij de rest.

Kenners Spiel hoeft van mij geen Terra Mystica of Tzol kin te zijn.
Iets lichter mag wel. Desnoods een Istanbul of Montana.

Maar een rol and write spel als Kenners Spiel is echt belachelijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Genomineerden Spiel des Jahres 2018  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Bordspeler.nl, Kennerspiel des Jahres, Kinderspiel des Jahres, Spiel des Jahres 2018, Spiele des Jahres, nominaties



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®