Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




82 berichten | Pagina 4 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 23:57 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Mac-S schreef:
'zocken' betekent gokken. Dus Gok & Roll zou een logische vertaling zijn. Maar is gokken ook bij onze Vlaamse buren een alledaagse term?


Volgens mij betekend het Duitse Zocken gewoon spelen in het Nederlands hoor.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 07:04 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Veel woorden zijn ook ouderwets. Ze zijn wel Nederlands maar gewoon uit de mode geraakt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 15:41 
Sojaboon

Berichten: 21
Woonplaats: Breda
The Iced One schreef:
voor onze zijn alle Nederlanders Hollanders


't Zal een grap zijn, maar als mensen er serieus zo over denken, zijn ze echt zieker dan het achtereind van een kuus.
"Voor ons Nederlanders zijn alle Belgen Gentenaars".. werkelijk? Belachelijk en achterlijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 16:17 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Robskerino schreef:
't Zal een grap zijn, maar als mensen er serieus zo over denken, zijn ze echt zieker dan het achtereind van een kuus.
"Voor ons Nederlanders zijn alle Belgen Gentenaars".. werkelijk? Belachelijk en achterlijk.

Mocht iemand zich nog afvragen waarom Belgen het altijd hebben over "Den botten 'Ollanders". :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 16:19 
Sojaboon

Berichten: 21
Woonplaats: Breda
Bruno schreef:
Robskerino schreef:
't Zal een grap zijn, maar als mensen er serieus zo over denken, zijn ze echt zieker dan het achtereind van een kuus.
"Voor ons Nederlanders zijn alle Belgen Gentenaars".. werkelijk? Belachelijk en achterlijk.

Mocht iemand zich nog afvragen waarom Belgen het altijd hebben over "Den botten 'Ollanders". :lol:


Liever bot gevonden worden dan stomweg Nederlanders Hollanders blijven noemen..


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 16:23 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Voor diegenen die het verschil niet kennen:

http://www.documentairenet.nl/review/het-verschil-tussen-holland-en-nederland/

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 17:06 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Robskerino schreef:
The Iced One schreef:
voor onze zijn alle Nederlanders Hollanders


't Zal een grap zijn, maar als mensen er serieus zo over denken, zijn ze echt zieker dan het achtereind van een kuus.
"Voor ons Nederlanders zijn alle Belgen Gentenaars".. werkelijk? Belachelijk en achterlijk.

Hey, welkom op het forum! Wat lijk jij onmiddellijk een aanwinst te zijn! :eh:
Dat is gewoon het taalgebruik in de Kempen (ik zei wel 'Belgen', maar geen idee of dat in West-Vlaanderen of Limburg ook zo is): inwoners van Nederland zijn 'Hollanders' voor ons. En de meerderheid weet ongetwijfeld wel dat Holland een apart gebied in Nederland is, but that's how it is. Heeft overigens niets met achterlijk te maken, belachelijk mag je dat daarentegen gerust vinden, see if I care. :lol:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 17:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
The Iced One schreef:
Robskerino schreef:
The Iced One schreef:
voor onze zijn alle Nederlanders Hollanders


't Zal een grap zijn, maar als mensen er serieus zo over denken, zijn ze echt zieker dan het achtereind van een kuus.
"Voor ons Nederlanders zijn alle Belgen Gentenaars".. werkelijk? Belachelijk en achterlijk.

Hey, welkom op het forum! Wat lijk jij onmiddellijk een aanwinst te zijn! :eh:
Dat is gewoon het taalgebruik in de Kempen (ik zei wel 'Belgen', maar geen idee of dat in West-Vlaanderen of Limburg ook zo is): inwoners van Nederland zijn 'Hollanders' voor ons. En de meerderheid weet ongetwijfeld wel dat Holland een apart gebied in Nederland is, but that's how it is. Heeft overigens niets met achterlijk te maken, belachelijk mag je dat daarentegen gerust vinden, see if I care. :lol:



Ach ja, in Nederland zijn er ook nog steeds dikschedels die Duitsers consequent ‘moffen’ blijven noemen. Dat ze daarmee vooral aangeven wat ze zelf voor volk zijn ontgaat ze, maar mij niet.

See if you care.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 18:12 
Sojaboon

Berichten: 21
Woonplaats: Breda
The Iced One schreef:
Robskerino schreef:
The Iced One schreef:
voor onze zijn alle Nederlanders Hollanders


't Zal een grap zijn, maar als mensen er serieus zo over denken, zijn ze echt zieker dan het achtereind van een kuus.
"Voor ons Nederlanders zijn alle Belgen Gentenaars".. werkelijk? Belachelijk en achterlijk.

Hey, welkom op het forum! Wat lijk jij onmiddellijk een aanwinst te zijn! :eh:
Dat is gewoon het taalgebruik in de Kempen (ik zei wel 'Belgen', maar geen idee of dat in West-Vlaanderen of Limburg ook zo is): inwoners van Nederland zijn 'Hollanders' voor ons. En de meerderheid weet ongetwijfeld wel dat Holland een apart gebied in Nederland is, but that's how it is. Heeft overigens niets met achterlijk te maken, belachelijk mag je dat daarentegen gerust vinden, see if I care. :lol:


Het punt ontgaat je wellicht. Je kunt een Nederlander wel Hollander noemen, maar de meesten zijn het gewoon niet! Als je dat afdoet als zomaar een gebruik of gewoonte, prima, maar ik vind het inderdaad achterlijk als het je bekend is, maar je stug blijft volhouden. Ieder z'n standaard.

Of ik een aanwinst ben, moet de tijd uitwijzen, me dunkt. Dat jij alvast vermoedt van niet, daar kan ik best mee leven. Cheers!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 18:58 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Robskerino schreef:
Het punt ontgaat je wellicht. Je kunt een Nederlander wel Hollander noemen, maar de meesten zijn het gewoon niet!

Het punt ontgaat me helemaal niet. Elke Hollander is een Nederlander, maar niet elke Nederlander is een Hollander. Snap ik wel hoor.
Citaat:
Als je dat afdoet als zomaar een gebruik of gewoonte, prima, maar ik vind het inderdaad achterlijk als het je bekend is, maar je stug blijft volhouden. Ieder z'n standaard.

Hier noemt 'iedereen' een fototoestel een 'kodak' en een balpen een 'bic' hoewel dat beide merknamen zijn. Ik denk dat de meesten dat wel weten, maar toch blijven ze het zo noemen, mezelf incluis. Niet omdat we achterlijk zijn, maar omdat dat nu eenmaal de begrippen zijn die daar in het dialect aan gegeven worden.

Het was overigens vooral je toon die me stoorde en niet zozeer de inhoud zoals je landgenoot Bruno het al mooi verwoordde.

Maar we wijken af. Verhollandsing bij Nederlandse uitgeverijen: bestaande, maar niet storend wat mij betreft. 8)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 20:10 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Gezellig hier!!! Whahaha :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 20:16 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Kire schreef:


Leuk filmpje!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018, 21:34 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Noviomagum schreef:
Kire schreef:


Leuk filmpje!


Inderdaad, maar maakt het alles duidelijker of net niet ? :-)

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: do 24 mei 2018, 09:57 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ik heb dit artikel gevonden over de 10 taboes over Nederlanders in België. Ik vond het wel grappig. Het is geschreven door een Nederlander:


Als je in België komt wonen zijn er een aantal ongeschreven regels waar je rekening mee moet houden. Als Nederlander in Vlaanderen blijf je altijd “den Hollander” en als je je niet aanpast, dan krijg je hier niet de leukste tijd….


Hieronder 10 belangrijke punten die je beter NIET kunt doen met een Belg in de buurt:

1. “Heineken” een bier noemen

Knoop het in je oren! Hoe graag je het ook drinkt, Heineken is volgens de Belgen geen bier! België is een bierland vol met mooie pintjes en heerlijke speciaalbieren, en daar zijn ze erg trots op. Beledig ze dus niet door te zeggen dat Heineken het lekkerste bier van de wereld is, want dat is het niet. Drink eens een Stella Artois of een Vedett, dan begrijp je het wel!

2. Zeggen dat in Nederland alles beter is

Oké, heel veel dingen in Nederland zijn gewoon beter. We hebben tv-shows waar mensen zichzelf in durven uiten en niet braafjes aan tafel zitten en ja knikken, zoals het in de Vlaamse shows gebeurt. We hebben een OV-kaart waar we makkelijk mee kunnen reizen. In België sta je aan het loket een halve dag aan te schuiven voor een kaartje. Zo zijn er nog veel meer dingen wat we altijd beter geregeld vinden in Nederland dan in België. Stel jezelf nu eens in het perspectief van een Belg. Hoe zou jij het vinden dat een Belg naar Nederland komt en daar even alles afkraakt? Niet leuk waarschijnlijk. Let er dus op dat je de Belgen niet te hard op de tenen trapt als je je mond weer opendoet.

3. Willen uitleggen dat Hollanders en Nederlanders niet dezelfde mensen zijn

Ja het klopt; Nederlanders zijn niet hetzelfde als de mensen uit de provincies Noord- en Zuid Holland. Een gemiddelde Groninger, Fries of Limburger kan zich hierdoor zelfs zwaar beledigd voelen. Toch begrijpen de meeste Vlamingen dit niet, hoe goed je het ook probeert uit te leggen. Voor hun zijn de “Hollanders” allemaal hetzelfde; ze praten hard, veel en onbeschaamd. Uit de Randstad of niet. Probeer het niet meer uit te leggen, het zorgt alleen maar voor frustraties!

4. Alleen je eigen deel van de rekening betalen

Als je in een restaurant of op een terras wilt betalen dan verdeel je de rekening. Ga niet uitvogelen wie wat gegeten en gedronken heeft, maar deel de rekening door het aantal mensen waarmee je aan tafel zit. Het uitrekenen op je telefoon van je eigen schulden komt gierig over bij onze Zuiderburen. Ga niet klagen als jij een iets goedkopere salade had dan je buurman. Het compenseert ooit wel!

5. Franse woorden uitspreken, maar het eigenlijk niet kunnen

De meeste Belgen kunnen goed Frans. Ze leren het al vanaf de 5e klas (groep 7). Nog altijd worden veel kinderen tweetalig opgevoed. De irritatie is dus groot als een “Hollander” aankomt en meteen Franse woorden rondstrooit, met de harde G nog duidelijk hoorbaar. Natuurlijk mag je de taal leren maar doe niet alsof je het al super goed kan, daar kan een Belg niet tegen. Vermijd ook woorden zoals Jus d’Orange, amuse bouche, Chardonnay en Dame Blanche om irritaties te voorkomen.

6. Iemand met een hogere functie tegenspreken

Als je in België studeert en je gaat later in Nederland solliciteren dan krijg je 9 op de 10 keer de vraag of je een Nederlandse of een Belgische manager/leidinggevende bent. Bij een Nederlandse manager beslis de medewerker meestal samen over de volgende stap of over vernieuwing. Bij een Belgische manager overlegt de medewerker met de manager, maar de medewerker heeft niks te zeggen. De Belgische manager heeft altijd het laatste woord!

De meeste docenten regeren met twee regels;

1. Ik heb altijd gelijk. 2: Als ik geen gelijk heb dan geldt regel 1.

7. Vlaams praten

Dit heb ik al een keer eerder besproken in één van mijn vorige blogberichten. Belgen haten het als je hen na praat (zoals Limburgers en Friesen dat ook haten!!!) Natuurlijk gaat je accent en taaltje veranderen als je eenmaal langer in het Zuiden woont, maar ga er niet extra op letten! Dat maakt het erg nep!

8. Te hard praten

Belgen zeggen altijd dat Nederlanders luid zijn. ‘Je hoort ze al van ver aankomen’

Soms is het luid spreken handig, bij presentaties bijvoorbeeld, maar in een chique restaurant is het echt taboe. Veel Belgen zullen je geërgerd aankijken.

9. “Een patatje met” bestellen in plaats van “een kleintje met mayonaise”

Wees niet bang, als je een kleintje met mayonaise bestelt krijg je echt geen kleuter met mayonaise op z’n hoofd. Dit is een klein patatje met. Hou je Hollandse termen een beetje voor je en vraag gewoon een frietje met mayonaise. Bij Frituur Number 1 in Antwerpen (uitgeroepen tot lekkerste frietkot van Vlaanderen) werkt een mevrouw die ontploft als ze “Hollands” hoort. Ze begint te roepen en te tieren dat Hollanders onbeleefd en gierig zijn. Haal daar, in tegenstelling wat ik in punt 7 zei, je Vlaams accent wel uit de kast!

10. Een dikke nek hebben

Hiermee wordt niet een vette spek nek bedoeld maar een dikke nek is een opschepper. Schep niet op bij de Belgen. Als je bij de eerste ontmoeting al je geweldige ervaringen vertelt en de ander niet laat praten dan zullen de Belgen je nog sneller aan de kant schuiven dan Nederlanders met opscheppers doen!

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verhollandsing
BerichtGeplaatst: do 24 mei 2018, 10:11 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Grappig stuk. Maar zoals ik het door mijn Brabantse bril lees gaat het toch echt over Hollanders. Je weet wel, uit het westen van Nederland. Jammer dat ‘de Belg’ niet genuanceerder wil kijken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
82 berichten | Pagina 4 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Verhollandsing  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Hollands, Nederlands, Vlaams



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®