Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Een poll waarop je je advies kunt aanvinken
Mysterium (zijn de uitbereidingen interessant?) 8%  8%  [ 13 ]
Fox in the Forrest 4%  4%  [ 6 ]
Splendor 11%  11%  [ 18 ]
Majesty 9%  9%  [ 16 ]
For Sale 9%  9%  [ 15 ]
Patchwork (of Cottage Garden?) 13%  13%  [ 22 ]
Isle of Skye 9%  9%  [ 16 ]
Machi Koro + uitbereidingen 5%  5%  [ 9 ]
Stenen Tijdperk 18%  18%  [ 30 ]
Splendor 8%  8%  [ 13 ]
Mr Jack 4%  4%  [ 6 ]
Ballonvaart 1%  1%  [ 1 ]
Tides of Madness/Times 2%  2%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 169
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 14:03 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Beste ForumLeden,

Ik ben nog maar net nieuw hier, maar heb al heel veel op het forum rond gekeken zodat ik om een goed advies kan vragen.

Wij spelen thuis vooral met de familie bordspelletjes. Of natuurlijk samen met mijn vriendin 1 tegen 1. Vooral spelen met interactie komen hier vaak op tafel te liggen.
Nu wil ik graag mijn collectie uitbereiden

Op volgorde van meest gespeeld wat er bij ons in de kast ligt.
Carcassonne
Hanabi, Sushi-Go, Saboteur, 3 Wishes, Love Letters en boon to be Wild (beetje dezelfde frequentie)
Catan het Duel (inclusief alle uitbereidingen)
Dix-It
In naam van de Koning
Pandemie
Asara
Blue Moon
Machiavelli
Babel
Koe Handel
Targui
Cro-Magnon
Scotland Yard
Cluedo
Stratego

Nu heb ik veel forum's en recensies gelezen en heb op basis daarvan een selectie gemaakt, maar mijn budget is ontoereikend om ze natuurlijk allemaal aan te schaffen. Nu is mijn vraag; op basis van mijn meest gespeeld spellen hierboven welke spellen staan echt bovenaan om als eerste aan te schaffen en welke zou je mij afraden? Mocht je een spel zien staan waarvan je zegt hiervan is een veel interessantere variant gemaakt
(of een spel wat er erg op lijkt, ook dat vind ik interessante informatie)

Spellen waarover ik twijfel welke de meeste het moeite waard zijn;
Gevonden Koopjes
De Mol (Resistance) (5 euro)

Standaard aanschafprijs
Mysterium
Fox in the Forrest
Splendor
Majesty
For Sale
Patchwork
Isle of Skye
Machi Koro + uitbereidingen
Stenen Tijdperk
Mr Jack
Ballonvaart
Tides of Madness/Times

Alvast bedankt voor de reacties, ik ben super benieuwd naar jullie advies.

Groetjes
KevVink


Laatst bijgewerkt door KevVink op di 29 mei 2018, 14:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 14:20 
7. Five Tribes (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Welkom om het forum KevVink! Iets doet me vermoeden dat je een sympathieke voornaam hebt ;)

De Mol, is dat 'wie is de mol' of the resistance? Dat laatste ligt in de lijn van saboteur dus zul je in dat opzicht mss wel apprecieren.
C&C speel ik niet meer graag, maar anderen in de spellenclub apprecieren het nog wel. Voor €3 kan je het testen en indien het je niet bevalt, doe je 'm weer weg.

Splendor en Majesty en Machi Koro zijn 3 spellen met weinig regels waar je snel aan't spelen bent en ook een aangename speelduur. Breed toegankelijk. Splendor staat 2x in je lijst dus daar ben je erg nieuwsgierig naar ;)

Mysterium is dixit meets cluedo meets lekker samen spelen. Die eerste 2 staan al in je lijst dus mss wel je ding? Leuk, maar duurt mij soms te lang.

Stenen tijdperk en isle of skye zijn prima net-iets-meer spellen.

De andere ken ik niet.

Als ik je huidige spellen heb je al wat verschillende spelmechanismen in je collectie. Als die je bevallen zal je met de opgesomde spellen wel tevreden zijn geloof ik.

Vanwaar ben je? Is er geen spellenclub in je buurt waar je eerst de spellen kan testen? Zo bespaar je jezelf foute aankopen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 14:36 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Bedankt Kevin voor een snelle eerste reactie.

Ik ga gelijk even mijn eerste post aanpassen, zodat het duidelijk is over welke mol het gaat en dan gaat ook de dubbele splendor eruit haha. Splendor is wel samen met Skye en Majesty spelletjes waar ik zoveel goeds over heb gehoord dat ik daar heel nieuwsgierig naar ben.

C&C heb ik in de aanschaf staan, morgen ga ik hem ophalen, ik ben benieuwd.

Ik kom uit Uden in Noord Brabant. Voor zover mij bekend geen spellenclub, wel een redelijke magic the gathering, Warhammer fantasy en 40K Scene (daar is ook een club van), maar dat is niet helemaal mijn ding.


Ps. Jouw voornaam kan ik ook zeer appreciëren :thumbup: .


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 14:37 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ik kan Isle of Skeye aanbevelen vanwege herspeelbaarheid en snel uitgelegd en geleerd.

Stenen Tijdperk slaat bij een grote groep spelers aan en zo te zien heb je nog geen worker placement spellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 14:39 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Persoonlijk denk ik dat je naar andere nieuwe spellen moet gaan kijken.
Waarom is Caracasonne het meest gespeeld?

Ik vermoed.... omdat dat de uitdaging er in blijft.
M.a.w. het is tactisch een net wat zwaarder spel dan een Sushi Go of een love letter. (misschien dat ik ernaast zit.... dat kan ook)

Ik dan ook aanraden om naar wat zwaardere spellen te kijken, je lijstje vind ik behoorlijk tot zeer licht.

Edwin84 schreef:
Ik kan Isle of Skeye aanbevelen vanwege herspeelbaarheid en snel uitgelegd en geleerd.

Stenen Tijdperk slaat bij een grote groep spelers aan en zo te zien heb je nog geen worker placement spellen.

-> deze ken ik dan ook niet.

Voor 2 personen kijk eens naar:
- 7 Wonders Duel
- Targi
- Patchwork
- Hanamokoji (topper!!)
- Kolonisten van Catan t kaartspel

Denk dat je met deze 100% zeker goed zit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 15:03 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Bongo schreef:
....
Ik dan ook aanraden om naar wat zwaardere spellen te kijken, je lijstje vind ik behoorlijk tot zeer licht.

Voor 2 personen kijk eens naar:
- 7 Wonders Duel
- Targi
- Patchwork
- Hanamokoji (topper!!)
- Kolonisten van Catan t kaartspel

Denk dat je met deze 100% zeker goed zit.


Super bedankt voor de reactie

Elk spel heeft zo zijn eigen reden;
Carcasonne is door de continue uitdaging wat tot spanning leidt en door de verschillende tactieken de nummer 1 op tafel.
Hanabi vanwege de hilarische en soms stressvolle situaties als mensen hints totaal niet snappen.
Love Letters is voor de korte directe 'ik heb gewonnen gevoel' wat de hele tijd op en neer gaat.
Dix-it is de oneindige creativiteit die je in het spel kwijt kunt zo enorm hoog op het lijstje.

Hanamokoji heb ik in mijn must buy lijstje staan na enkele video's bekeken te hebben en enkele reviews te hebben gelezen, echter is deze overal uitverkocht of niet beschikbaar, vandaar dat deze niet in de bovenstaande lijst staat, maar die staat op mijn must buy lijstje, dus dat is een gouden tip. :thumbup: (ik kon Targi overigens ook niet leverbaar vinden, deze wilde ik een tijd geleden misschien aanschaffen, uiteindelijk toch vanaf gestap, ik weet niet precies meer waarom dat zo was)

Als ik het goed heb begrepen is Kolonisten van Catan 't kaartspel hetzelfde als Vorsten van Catan en Catan het Duel op enkele kaarten na. Wel een super leuk spel.

7 wonders trok mij op de een of andere manier niet zo, misschien omdat ik het niet super overzichtelijk vond. Ik denk dat ik dit vaker moet gaan spelen bij anderen voordat ik dit durf aan te schaffen.

Nogmaals bedankt voor de tips

Edwin84 schreef:
Ik kan Isle of Skeye aanbevelen vanwege herspeelbaarheid en snel uitgelegd en geleerd.

Stenen Tijdperk slaat bij een grote groep spelers aan en zo te zien heb je nog geen worker placement spellen.


Worker placement heb ik mijn handen nog niet aan durven branden, zo ontzettend veel keuze en momenteel nog maar 0 ervaring mee. Stenen tijdperk leek me een instapspel voor de worker placement, vandaar dat ik hem in mijn lijstje heb staan, super bedankt voor de 2 tips.


Laatst bijgewerkt door KevVink op di 29 mei 2018, 15:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 15:05 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 239
Woonplaats: Beusichem
Als je carcasonne leuk vindt... Andere tegelspellen die mijn vriendin leuk vindt (wij spelen met zijn tweeën).

Karuba
Quadropolis
Cacao
Lampionnen van Lanzhou
Alhambra
Kingdomino
Patchwork

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 15:12 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
MickyS schreef:
Als je carcasonne leuk vindt... Andere tegelspellen die mijn vriendin leuk vindt (wij spelen met zijn tweeën).

Karuba
Quadropolis
Cacao
Lampionnen van Lanzhou
Alhambra
Kingdomino
Patchwork


Deze ken ik bijna allemaal nog niet. Ik ga ze even goed bekijken, misschien dat er dan nog enkele worden toegevoegd aan bovenstaande lijstje. Ik heb wel al enkele vragen over de spelletjes die je noemt.

Ik zag Kingdomino voor 12 euro staan in de winkel. Zit hier genoeg uitdaging in? Het kwam namelijk over als een spelletje wat zichzelf enigsinds speelt.

Is Cacao onderscheidend genoeg van Carcasonne?

Bedankt voor de tips.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 15:20 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 239
Woonplaats: Beusichem
Beidde spellen zijn qua mechinise verschillend genoeg om zich onderscheidend te noemen.

In kingdomino bouw je, ten opzichte van carcasonne, je eigen koningkrijk. En zit je de tegenstander dwars in het selectieprocess.

In cacao bouw je, ten opzichte van carcasonne, met elkaar. En daarmee bedoel ik dat als je tegenstander voor hem/haar een tegel aanlegt, jij op je beurt gebruik kunt maken van de aangelegde tegel om hier ook profijt van te maken.

Beidden zijn vergelijkbaar zwaarte/diepte niveau m.b.t. carcassonne. Als je ze niet teveel speelt, vervelen ze nooit.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 15:22 
Website beheerder

Berichten: 435
Woonplaats: Meijel
KevVink schreef:
Ik kom uit Uden in Noord Brabant. Voor zover mij bekend geen spellenclub, wel een redelijke magic the gathering, Warhammer fantasy en 40K Scene (daar is ook een club van), maar dat is niet helemaal mijn ding.


Kijk eens op dit (spelers-gezocht/) gedeelte van het forum en plaats eventueel een eigen oproep! Wie weet zitten er wel spellenfanaten in de buurt of zijn er mensen die wel informatie hebben over spellenclubs!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 15:33 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Geerius schreef:
KevVink schreef:
Ik kom uit Uden in Noord Brabant. Voor zover mij bekend geen spellenclub, wel een redelijke magic the gathering, Warhammer fantasy en 40K Scene (daar is ook een club van), maar dat is niet helemaal mijn ding.


Kijk eens op dit (spelers-gezocht/) gedeelte van het forum en plaats eventueel een eigen oproep! Wie weet zitten er wel spellenfanaten in de buurt of zijn er mensen die wel informatie hebben over spellenclubs!



Bedankt voor de tip, gelijk gedaan :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 16:51 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ik speel ook vaak met mijn vriendin. Zij vindt Cottage Garden en Kingdomino ook erg leuk (ik ook). Verder heb ik vanuit ons perspectief ook 7 Wonders Duel op het oog. Ik hoop ook Patchwork te bemachtigen.

Ken je Hanamikoji, Onitama en Hive? Dat zijn 2-speler spellen die helaas voor mij minder interessant zijn, omdat het berekenende (schaak)aspect een afknapper voor m'n vriendin is.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 18:11 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Beknopte niet-onderbouwde reactie:
Bärenpark (ipv Patchwork)
Century: De Specerijenroute (ipv Splendor)
Istanbul
Azul
Hoogspanning
Lords of Waterdeep (ipv Stenentijdperk)
Modern Art (Spelerinteractie!!!)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 22:45 
9. That's Pretty Clever! (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Ik weinig spellen uit je lijstje.

Splendor heb ik zelf 2 weken geleden voor het eerst gespleeld en ik was aangenaam verrast. Je bent snel door de spelregels en je moet toch voortdurend tactische keuzes maken. Het spel duurt ook niet te lang (aangezien je geen spellen die uren duren in je lijstje hebt staan...)

Stenen Tijdperk is inderdaad een (tamelijk eenvoudige) worker placement. Je hebt een aantal keuzes, maar niet eindeloos veel waardoor het spel vlot speelt. Ook leuk om met mensen te spelen die niet zo 'gefreakt' zijn op spellen omdat het aantal keuzes juist beperkt is en het dus overzichtelijk lijkt.

Machi Koro heb ik enkel het basisspel gespeeld, leuk voor een keertje maar zou ik persoonlijk nooit aanschaffen, vrees dat het snel gaat vervelen.

Verder kan ik je 7-Wonders Duel wel aanbevelen. Ik kreeg hem voor Kerstmis en wij kunnen hem wel smaken. Omdat je om de beurten een kaart kan nemen/kopen, moet je ook rekening houden met welke kaarten de andere wil. Je kan niet enkel winnen door het meeste punten, maar ook een militaire of wetenschappelijke overwinning behalen. Je moet dus op lange termijn denken (punten) maar ook op korte termijn (zorgen dat de andere niet wint door wetenschap/militair). Tactisch spel, speel je op een halfuur, elke keer anders en afwegen tussen jezelf vooruit helpen en de andere blokkeren. Topper!

Targi is ook een leuke voor met twee, maar ik weet niet of hij nog te koop is (je kan altijd de tweedehandsmarktjes afschuimen natuurlijk). Ook workerplacement met nog net een tikkeltje meer. Als je maar met 2 speelt, vind ik hem leuker dan Stenen Tijdperk.

Lost Cities is een leuk en tactisch kaartspel (of Keltis als je met 3 of 4 wil spelen). Ook eenvoudige regels en toch leuk spel. Lekker de andere blokkeren.

Kingdomino bezit ik zelf niet, maar wel al aantal keren gespeeld en is leuk tegeltjes leggen en je koninkrijkje bouwen. Ik vind het minder tactisch dan bijvoorbeeld carcassone, maar als iets luchtiger tussendoortje vind ik het erg leuk. Of misschien Queendomino maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 07:04 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
Stenen tijdperk is voor ons ook de instap geweest voor workerplacement spellen en kort daarna Het Dorp. Beide wel aanraders om in te stappen en ze komen hier nog steeds op tafel. Stenen tijdperk is inderdaad een workerplacement waarbij je niet al te veel keuzes hebt waardoor het lekker makkelijk wegspeeld en ook bijna door ieder nieuwe speler gewaardeerd word


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Zoveel keus, maar welke zijn nou het leukste?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

speladvies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®