Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2018, 18:47 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Intelligenz ist leider nutzlos?

Tamara Bakker

Jarenlang was mijn lievelingsspel het spel Ursuppe van Doris&Frank Spiele. Het is een onderhoudend bordspel over amoebes die proberen te overleven in de oersoep. Ze kunnen daarbij kaarten met allerlei eigenschappen verzamelen. De leukste kaart van Ursuppe is wat mij betreft de kaart Intelligenz ist leider nutzlos, gevolgd door een kaart uit de uitbreidingsset: Promotion ist leider auch nutzlos. Ik gaf ooit een vriend die promoveerde een T-shirt met een afbeelding van de intelligentiekaart aan de voorkant en de promotiekaart aan de achterkant. Hilariteit alom!

Het riep bij mij de vraag op: welke eigenschappen zijn handig voor een bordspeler? Opvallend is dat in de spellenwereld bovengemiddeld veel beta’s rondlopen en bovengemiddeld veel afgestudeerden/gepromoveerden. Logisch, want bij de spellen die de doorsnee spelliefhebber speelt, moet vaak strategisch/tactisch worden nagedacht.
Maar is intelligentie de enige eigenschap die nuttig is voor een bordspeler? Ik denk van niet. Ik noem in elk geval nog drie andere eigenschappen: incassatievermogen, eerlijkheid en een goed gevoel voor humor.

Incassatievermogen/tegen je verlies kunnen: een open deur. Als kind kom je er wellicht nog mee weg om het Monopolybord omver te gooien zodra je failliet gaat. Maar in de spellenscene word je op zijn minst meewarig aangekeken als de spelmaterialen de lucht in vliegen als je verliest. De kans dat je de volgende keer weer uitgenodigd wordt voor een spelsessie, wordt er in elk geval niet groter op.

Eerlijkheid: ook een open deur. Vals spelen is in familieverband al uiterst discutabel. De verhalen over de oom die winst in het spel veelal te danken heeft aan vals spelen, circuleren gerust door de hele familie (en daarbuiten!). In de spellenwereld is het niet slechts discutabel, maar eigenlijk een regelrechte doodzonde. Een voorbeeld hiervan is de rel bij het WK Ticket to Ride van enkele jaren geleden.

Tenslotte de gezonde dosis humor. Waarom speel ik veel liever unplugged aan de speeltafel dan plugged achter mijn computer? Vanwege mijn medespelers natuurlijk! En met een gezonde dosis humor wordt het al gauw een topavond. Er zijn medespelers met wie ik bijna letterlijk onder de tafel lig van het lachen, in het bijzonder bij een goed melig spel aan het einde van de avond.

Toegegeven: drie miljard jaar geleden was intelligentie voor de amoebe met overlevingsdrang vast een stuk overbodige ballast. Echter: de huidige homo sapiens kan niet zonder en de homo ludens heeft er graag een extra portie van. Net als incassatievermogen, eerlijkheid en gevoel van humor!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2018, 19:04 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Bij het spelen met de kinderen komt vroeg of laat altijd het moment dat ze moeten leren dat vals spelen niet mag. Dat dit moment is gekomen, merk je veelal aan het zeer opzichtig proberen vals te spelen (en dat ze vervolgens zeer verbaasd zijn dat je het hebt gezien). Moet eerlijk bekennen dat ik daar dan wel weer om kan lachen :-) Maar verder mee eens, als een volwassen iemand bij ons aan tafel aan het vals spelen is, dan is het voor mij snel over.

De belangrijkste eigenschap voor bordspelers bij mij aan tafel is nog altijd het zijn van goed gezelschap (wat overigens niet altijd gepaard hoeft te gaan met een goed gevoel voor humor). Ik speel nog altijd liever een draak van een spel met leuke en gezellige mensen dan mijn persoonlijke topper met draken van mensen :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 mei 2018, 14:25 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Flash schreef:
Bij het spelen met de kinderen komt vroeg of laat altijd het moment dat ze moeten leren dat vals spelen niet mag. Dat dit moment is gekomen, merk je veelal aan het zeer opzichtig proberen vals te spelen (en dat ze vervolgens zeer verbaasd zijn dat je het hebt gezien). Moet eerlijk bekennen dat ik daar dan wel weer om kan lachen :-) Maar verder mee eens, als een volwassen iemand bij ons aan tafel aan het vals spelen is, dan is het voor mij snel over.

De belangrijkste eigenschap voor bordspelers bij mij aan tafel is nog altijd het zijn van goed gezelschap (wat overigens niet altijd gepaard hoeft te gaan met een goed gevoel voor humor). Ik speel nog altijd liever een draak van een spel met leuke en gezellige mensen dan mijn persoonlijke topper met draken van mensen :D


intelligentie is maar relatief.
Het belangrijkste is open staan voor nieuwe dingen, nieuwe dingen die interessant lijken willen uitproberen, ongeacht of het wel of niet bordspel gerelateerd is en interesse hebben. Het onderscheid tussen bordspelers en anderen is dat de laatsten halsstarrig vasthouden aan het bekende en bang zijn voor het nieuwe.
Voor mezelf is het de charme van het je kunnen verliezen in een andere wereld met andere spelregels, en winnen is secundair.

Dus, ook met leuke mensen speel ik liever geen draak van een spel.

Valsspelen door kinderen: in het echte leven speelt iedereen vals, denk maar aan belastingontwijking, afwentelen van kosten, en voordeeltjes denken te halen. Wees eerlijk naar je kinderen, en misleid ze niet. Maar verbied valsspelen in het spel, omdat dat voor de rest niet leuk is.

Ik ben zelf trouwens opgegroeid in een gezin waar iedereen continu zwaar vals speelde in bordspellen, en dus was het een level playing field - toch leuk. Helpt ook IRL.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 25 mei 2018, 15:43 
7. Eufraat & Tigris (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
kosterix schreef:
Het belangrijkste is open staan voor nieuwe dingen, nieuwe dingen die interessant lijken willen uitproberen, ongeacht of het wel of niet bordspel gerelateerd is en interesse hebben. Het onderscheid tussen bordspelers en anderen is dat de laatsten halsstarrig vasthouden aan het bekende en bang zijn voor het nieuwe.


Vind je dat bordspelers over het algemeen gezien meer open staan voor nieuwe dingen dan? Voor mijn gevoel is het meer de wijze waarop mensen met hun hobby om willen gaan. Ook onder mensen die zich liever bezighouden met muziek, lezen of koken zijn er genoeg die continu nieuwe dingen proberen. Heb nou niet het idee dat dit echt iets onder de bordspelers is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 31 mei 2018, 21:15 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 115
Woonplaats: Wageningen
wat me opvalt is een groter inlevingsvermogen en daarmee grotere tolerantie van anderen in de bordspelwereld. net als in videogames zijn mannen (nog) sterk oververtegenwoordigd, hoe daar echter mee omgegaan wordt is een wereld van verschil. veel bordspellen uitgevers zorgen voor een 50/50 split in characters bijvoorbeeld. Ook historische thema's die gevoelig liggen (kolonisatie, slavernij, oorlogen, etc) worden laatste jaren tactvoller benaderd. Je kan in een spel ook goed de verschillende kanten van het verhaal laten zien. Voorbeelden zijn: Freedom the Underground Railroad, Spirit Island, Steampunk Rally (veel non-westerse en/of vrouwelijke uitvinders) en Fog of Love.

_________________
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2018, 12:15 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Flash schreef:
Vind je dat bordspelers over het algemeen gezien meer open staan voor nieuwe dingen dan? Ook onder mensen die zich liever bezighouden met muziek, lezen of koken zijn er genoeg die continu nieuwe dingen proberen.

yep en hou me ook graag bezig met muziek, lezen en koken.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 11 sep 2018, 15:57 
4. Adel Verplicht (1990)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Deze post zette me aan't denken, maar ik besef dat een "volledig" overzicht van nuttige kenmerken bijna niet te verwezenlijken is.
Toch kan ik zo meteen nog wel enkele nuttige eigenschappen verzinnen :

- geduld, de weg naar winst kan soms lang zijn en bestaan uit heelwat kleine stapjes. Ook AP gevoelige medespelers mogen je niet van je stuk brengen.
- niet snel opgeven, ook al ben je slecht begonnen, toch blijven zoeken hoe je kan terugkomen.

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Intelligenz ist leider nutzlos?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®