Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie begint?
BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018, 00:27 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Wie begint?

Tamara Bakker

Welke speler mag/wil/gaat beginnen? Bij alle spellen waarbij niet tegelijk wordt gespeeld, komt deze vraag onvermijdelijk op de speeltafel. De spelregels van veel spellen laten dit aan de spelers over. In de praktijk komt dit bijvoorbeeld neer op wie het hoogst gooit met een dobbelsteen. Een nichtje van mij nam dat ooit heel letterlijk en gooide de dobbelsteen tot aan het plafond.

Tegenwoordig zijn er apps om dit geheel random te laten bepalen door je mobieltje. Gewoon allemaal je vinger op de telefoon leggen en random wijst de computer dan een vinger aan, wiens eigenaar het spel mag beginnen.

Als de spelregels zich uitlaten over welke speler mag beginnen, dan is het vaak de jongste speler die mag beginnen. Vooral bij spellen waarbij de startspeler licht in het voordeel is, kan dit criterium in de regels worden opgenomen.

En dan heb je nog de categorie andere criteria om de startspeler te bepalen. Deze kunnen bijvoorbeeld in de sfeer van het spel gekozen zijn: De speler die het laatst in Griekenland was (Zeus en Hera), de speler die het laatst gedate heeft (Love Letter), de hongerigste speler (Mamma Mia!), de speler met het meeste kleingeld op zak (Jambo), degene die het laatst in een bos is geweest (Indian summer). Hierbij geldt als complicatie dat een aantal van deze criteria niet goed objectief zijn vast te stellen en daarmee aanleiding kunnen zijn voor discussies.

Een randgeval van een startcriterium in de sfeer van het spel is dat van Munchkin:
Decide who goes first by rolling the dice and arguing about the results and the meaning of this sentence and whether the fact that a word seems to be missing any effect.

Wat mij betreft een mooi voorbeeld van een vaag startcriterium bij een vaag spel. Niet voor niets heet één van de uitbreidingen in het Nederlands Munchkin Zuigt. Moet ik daar nog wat aan toevoegen :-) ?

Nuclear war pakt het startcriterium praktisch aan: de eigenaar van het spel mag beginnen. Ook commercieel is dit handig, want zo geef je als uitgever degene die zijn zuurverdiende geld uit heeft uitgegeven aan jouw spel een veer in zijn *piep*. Het wordt alleen lastig wanneer dit spel eigendom is van een spellenclub.

Wat bij mij ook meteen de vraag oproept: wie doet er in de praktijk iets met deze vage, leuke, vreemde of (on)praktische startcriteria? Zijn we eigenlijk met zijn allen niet zo gewend aan het random bepalen van de startspeler dat we de spelregels hier niet meer op naslaan?

Tenslotte nog een startcriterium dat wat mij betreft anno 2018 echt niet meer kan. Het spel Once upon a time heeft als startcriterium dat de speler met de langste baard begint. Wie mijn #metoo column heeft gelezen, zal begrijpen dat een dergelijk vrouwonvriendelijk startcriterium anno 2018 uit den boze is.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018, 08:42 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Gewoon random bepalen.

Schud van iedere speler 1 meeple in je hand, laat er voorzichtig 1 uit je hand vallen en die wordt de startspeler, de rest voor de eerste ronde met de klok mee, indien van toepassing.

De App is ook erg favoriet. Gewoon random bepaald wie startspeler is en klaar.

Soms is de uitlegger startspeler om het simpele feit dat deze kan voordoen hoe het werkt. Of bij een aantal spelers die het spel al kennen en 1 'nieuwe' speler, de nieuwe speler als laatste zodat hij/zij ziet hoe het werkt.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018, 09:45 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Buiten de app is het vaak van elke kleur een meeple/pion in een hand houden. Schudden en eentje laten vallen. Werkt prima en snel.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018, 10:39 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
usurper schreef:
Buiten de app is het vaak van elke kleur een meeple/pion in een hand houden. Schudden en eentje laten vallen. Werkt prima en snel.

Maar levert soms licht ongemakkelijke maar grappig bedoelde opmerkingen over de uitkomst, zeker als iemand voor de keer derde zichzelf als startspeler trekt. Alhoewel, ongeacht de gebruikte methode komen die opmerkingen toch wel als één speler bovenmatig vaak de startspeler lijkt te worden.

Wat naast de app bij ons gangbaar is, is meeples verdelen over twee vuisten en iemand anders kiest vervolgens een vuist. De meeples uit de niet gekozen vuist gaan door tot de volgende ronde, net zolang tot er één overblijft. Niet dat we allemaal zo slecht van vertrouwen zijn hoor, maar dan is er minder discussie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018, 13:05 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Bruno schreef:
zeker als iemand voor de keer derde zichzelf als startspeler trekt.

Hmmm... zou je nu aan een specifieke persoon zitten te denken? :P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018, 14:14 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Mac-S schreef:
Hmmm... zou je nu aan een specifieke persoon zitten te denken? :P

Als dat niet de Victor Mids van onze spelgroep is! :lol:

Nee hoor. Hoezo? 8)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018, 21:16 
Ludo ergo sum
Avatar gebruiker

Berichten: 373
Woonplaats: Utrecht
Daar heeft Ted Alspach het mooie spelletje Start Spieler Voor bedacht. Je trekt een kaartje, met daarop een manier om de startspeler te bepalen.

Gebruikte hem vroeger regelmatig!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018, 21:54 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
jlrensen schreef:
Daar heeft Ted Alspach het mooie spelletje Start Spieler Voor bedacht. Je trekt een kaartje, met daarop een manier om de startspeler te bepalen.

Gebruikte hem vroeger regelmatig!


Ge-wel-dig! Dat spel wil ik hebben!

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2018, 00:33 
4. Bärenpark (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 174
Lekker ouderwets met een of twee dobbelstenen gooien

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2018, 10:28 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Strootje trekken


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2018, 10:43 
4. 1830: Railways & Robber Barons (1986)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
Bruno schreef:
....
Wat naast de app bij ons gangbaar is, is meeples verdelen over twee vuisten en iemand anders kiest vervolgens een vuist. De meeples uit de niet gekozen vuist gaan door tot de volgende ronde, net zolang tot er één overblijft. Niet dat we allemaal zo slecht van vertrouwen zijn hoor, maar dan is er minder discussie.


Dit is bij ons de facto standaard op de spellenvereniging. (Vaak 'welke hand wordt het niet?', behalve bij de laatste stap "Welke hand wordt het wel?").

Met een vriend waar ik vaak 1 tegen 1 speel bij mij thuis, dobbelen we (met behulp van een dobbeltoren)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: za 09 jun 2018, 09:14 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Met 2 personen spelen we ook kortere spellen. Dan spelen we 2 keer en mag ieder een keer beginnen.

Vraag over de meeples in de vuist manier.

Hoe doen jullie dat bij 3 of 5 spelers als het speler aantal oneven is?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: za 09 jun 2018, 21:34 
2. Targi (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Wij spelen eigenlijk altijd met 2, en vaak dezelfde spellen. Bij Dominion leggen we altijd een kaartje voor de winnaar boven in de doos, als we het dan de volgende keer spelen mag de winnaar van de vorige keer beginnen. Mijn vriend heet Dennis dus voor hem is het Dorp kaartje en voor mij de Koopman.

Bij 7 wonders duel leggen we altijd 4 wonderen neer en trekken er om de beurt eentje, wie Zeus heeft mag beginnen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2018, 08:29 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Edwin84 schreef:
Vraag over de meeples in de vuist manier.

Hoe doen jullie dat bij 3 of 5 spelers als het speler aantal oneven is?


Bij een oneven aantal in ene vuist 1 meeple en andere 2. Wie mag beginnen? Vuist 1, dan begint deze. Vuist 2? Dan opnieuw 2 vuisten met 1 en 1 meeple.

Voor 5 spelers begin je stap eerder, eerst met vuisten met 2 en 3 meeples, daarna zie hierboven. Eventueel in nog meer stappen voor nog meer spelers.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Wie begint?
BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2018, 11:27 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Dan heeft meeple 1 wel 50% kans om te beginnen en Meeple 2 en 3 slechts 25% kans.

Dan laat ik liever een uit mijn handen vallen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Wie begint?  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®