Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018, 22:40 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 240
Woonplaats: Beusichem
Ik heb zojuist VCEE met de Tuscany uitbreiding solo gespeeld.

Wat ik niet snapte is hoe je solo de sterren op de provinciekaart moet interpreteren. Ik heb in totaal twee kleuren sterren nodig om alle provincies te voorzien. Maar hoe bepaal ik aan het einde van het spel, welke sterren van mij zijn en welke van de automata?

Verder iets wat ik denk ik wel goed doe, maar voor de zekerheid: Op het speelbord hebben de eerste plaatsen een icoon van het actieveld zelf. I.e. een veld planten, heeft in het eerste veld ook een plant icoon. Komt dit er op neer dat in het solo spel, veel van de actievelden een dubbele actie zijn?
Zo speelde ik het althans. Dit zorgde ervoor dat de productie redelijk snel op gang kwam en het vrij makkelijk (ondanks zeer ongelukkige automata's) om 30 punten te halen.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 07:38 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Ik geloof dat je alleen met het 1e veld speelt solo en daarbij mag je de bonus alleen activeren met behulp van een glazen token. Deze tokens krijg je bij het kiezen van je start volgorde.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 09:36 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
vrieskist schreef:
Ik geloof dat je alleen met het 1e veld speelt solo en daarbij mag je de bonus alleen activeren met behulp van een glazen token. Deze tokens krijg je bij het kiezen van je start volgorde.


Dat klopt.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 10:38 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 240
Woonplaats: Beusichem
Ik quote uit de regels:

"When placing a worker on an action with bonus actions you can as usual spend one bonus action token. This allows you to take one of those bonus actions, though if the worker was placed one one of them, you can't take that one again."

De eerste zin is zoals ik hem eerder speelde en zoals jullie aangeven. Je krijgt enkel de bonus bij het inleveren van de token. Dit was duidelijk bij het VC:EE bord, waarbij er enkel in het tweede actieveld een bonus staat.

Het Tuscany bord heeft, eventueel, op het eerste en het tweede veld een bonus. En dan brengt de tweede regel mij verwarring. "If the worker was placed one one of them, you can't take that one again. impliceert dat je dus al een bonus krijgt en automatische de bonus op het tweede actieveld moet nemen.
De zin impliceert tevens dat een worker op meerdere velden geplaatst kan worden in het stukje 'one of them', waarbij ik dacht dat je enkel 1 worker op het eerste veld van een actie kan zetten.

Dank in ieder geval voor de antwoorden dusver.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 14:03 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 240
Woonplaats: Beusichem
Ik heb het antwoord inmiddels gevonden. Je neemt wel de bonusactie op veld 1, zonder de bonusaction token te gebruiken.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 14:25 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Is dat zo? Ik heb tuscany altijd gespeeld met die bonus marker regel voor bonus velden.
Zal het onthouden voor de volgende keer, dat ik het dan nog eens opzoek in de regels.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 14:42 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 240
Woonplaats: Beusichem
https://boardgamegeek.com/thread/171718 ... us-actions

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 15:35 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Top! Bedankt voor de link!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2019, 22:49 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 240
Woonplaats: Beusichem
Over het weekend 3 solo potjes gespeeld met de agressieve automata variant op hard mode. Driemaal gewonnen!

Eerste keer: score niet genoteerd, wel gewonnen
Tweede keer: 40 / 39
Derde keer: 42 / 36

Aantal tips voor succes;

- speel met alle uitbreidingen (V:EE zijn de eerste 4, Tuscany brengt daar 3 bij)
- openings zet (zoals met de meeste wp) is koning. Ik ging voor 'Sell 1 field' in de zomer en een dubbele (d.m.v. grande worker) 'train one worker' in de winter.
- Maak gebruik van de speciale workers! En probeer ze te combineren. In het laatste spel het ik de 'farmer' en de 'traveler'. Deze combinatie maakt het mogelijk om twee keer de bonus van een actionspace met een bonus op de tweede slot te pakken.
- Trade one for one is erg goed in de late game, waar je je overgebleven resources kunt omtoveren tot punten.
-In de wake up chart probeer ik binnen de eerste twee rondes een structure mee te pakken om mijn strategie te bepalen.
- Vergeet 'place or move *' niet! Als je de bonus meepakt kun je bijvoorbeeld twee sterren plaatsen voor 4 Lira. Wat in het begin beter is dan een tour geven.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 11 jun 2019, 15:00 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ik hoor graag hoe je voorkomt dat de Automa er met de zege vandoor gaat vanwege zijn sterren op de landkaart. Ik ben met Tuscany nog nooit in de buurt gekomen van de overwinning. Erg jammer, ik vind alle andere aspecten van deze expansion fabelachtig goed.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 11 jun 2019, 15:23 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 240
Woonplaats: Beusichem
De automata gaat hoe dan ook punten scoren via de landkaart, er worden immers sterren uit twee kleuren geplaatst.

Wat je het beste hierbij kunt doen is, nooit de minderheid in een regio hebt. Als je je zes sterren zou verdelen over twee regio's van twee punten, score jij 4 en de automata 6 punten. Voor zover ik zie is dat de enige manier om het minste verschil in punten te maken.

In praktijk betekent dat, dat je ongeveer 3 gebieden gebruikt. In het begin van het spel zou ik een land claimen, van de resources waar je mama's en papa's weinig van hebben gegeven of die geblocked worden door de automata. Vaak geld en groene kaarten. Ik zou daarna pas de actie in het laatste deel van het spel gebruiken om paarse of blauwe kaarten te pakken en eventueel sterren te schuiven.

Voorbeeld: In (1 van de) eerste rondes wil je graag groene kaarten hebben om te planten. Stel je voor dat je niets van je papa's en mama's hebt gekregen en de automata blokkeerd de actie 'draw (g)'. Dan kun je door middel van een worker + bonusbead op de actie 'place or move *' toch twee groene kaarten pakken door twee sterren op Grosetto te plaatsen.

TLDR; focus je niet teveel op de kaart. In principe hoef je maar twee keer de 'place or move *' actie te gebruiken. Van de wake up chart krijg je 1 keer gratis deze actie en je kan hem een keer gebruiken via de bonusactie op 'sell one wine'.

Succes!

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Solo  
 Feed - Onderwerp - Vraag Viticulture EE + Tuscany Solo  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Viticulture: Tuscany Essential Edition, solo



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®