Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Azul
BerichtGeplaatst: za 10 feb 2018, 12:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Wie wordt meester Azulejos legger?

Wie Michael Kiesling zegt, voegt daar in één ruk meestal ook Wolfgang Kramer aan toe. Hoewel deze auteurs - volgens de overleveringen - elkaar nog nooit hebben ontmoet, is het lijstje met gezamenlijke projecten indrukwekkend. Soms waagt Kiesling zich aan een solo project. Riverboat en Wikinger zijn daar voorbeelden van. Ook Azul ontwierp Kiesling op zijn eentje. Tijdens Spiel 2017 kon menig spellenliefhebber zijn werk beoordelen, het werd een succes.


Foto: W. Eric Martin

Azulejos zijn versierde keramieken tegels. Als ze op de wanden van gebouwen worden aangebracht, kunnen ze die in ware kunstwerken omtoveren. Dat is wat men van jou verlangt.

Elke speler heeft een eigen bordje waarop een raster (=muur) staat afgebeeld van 5 keer 5 plaatsen voor Azulejos. Het gebied links van de muur bevat eveneens een 5 rijen die respectievelijk 1, 2, 3, 4 en 5 velden voor Azulejos bevatten. Bij de start van het spel worden een aantal fabriekstegels open gelegd. Op elke tegel worden 4 azulejos gelegd. Die worden willekeurig uit een witte buidel getrokken waarna het spel kan beginnen.

In je beurt neem je alle azulejos van dezelfde kleur van één van de fabriekstegels. De overige azulejos leg je in het midden van de tafel. Vanaf het ogenblik dat er azulejos in het midden van de tafel liggen, kan je er ook voor kiezen om alle gelijk gekleurde azulejos uit het midden van de tafel te nemen. De eerste speler die dat doet ontvangt de startspelerfiche en meteen ook een strafpunt.

Gekozen azulejos leg je op je spelbord in één van de rijen links van de muur. Daarbij gelden 2 voorwaarden: je moet ze allemaal in dezelfde rij plaatsen en een rij mag alleen azulejos van dezelfde kleur bevatten. Azulejos die niet op die manier geplaatst kunnen worden, moet je in de strafrij leggen. Dit gaat zo door tot alle azulejos gekozen zijn. Spelers starten dan met het versieren van hun muur door azulejos vanuit volle rijen naar de muur te schuiven. Azulejos in rijen die niet vol zijn, blijven liggen voor de volgende ronde. Van elke volle rij schuif je 1 azulejo rechts door naar de overeenkomstige plaats in de muur. De andere azulejos worden afgelegd. Als rij 2 uit de voorbereidingszone bijvoorbeeld 2 gele azulejos bevat, schuif je één daarvan door naar de gele plaats in de tweede rij van de muur en leg je er 1 in de doos. Voor het decoreren van de muur ontvang je onmiddellijk 1 punt + 1 punt voor elke aangrenzende azulejo in dezelfde rij of kolom. Je verliest punten voor gebroken azulejos, die liggen in de strafrij. Na het berekenen van de scores, start een volgende ronde waarin er een extra regel is waarmee je rekening moet houden: het is verboden om azulejos in rijen links van de muur te plaatsen als deze kleur reeds in dezelfde rij in de muur aanwezig is. Op die manier ontstaan rijen van telkens 5 verschillende kleuren.

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler één volledige rij gevormd heeft. Er worden éénmalig bonuspunten uitgedeeld voor volledige rijen, (+2) kolommen (+7) en kleuren (+10). De speler met het hoogste totaal wint.


Sta me toe meteen met de deur in huis te vallen, ik vind Azul een toppertje! Het is één van de weinige spellen waarbij ik na een eerste kennismaking zelf aandrong op nog een partijtje. Als je in rekening houdt dat ik tot nu toe een 900-tal verschillende spellen heb gespeeld, betekent dat iets. Toch vind ik het niet eenvoudig om te verwoorden waarom ik Azul zo leuk vind. Dat komt omdat ik er niet één iets kan uitpikken waarvan ik denk: “Dat is leuk!” Het is veeleer de som van de delen die mij enorm aanspreekt. De rekening klopt als het ware.

Vooreerst ziet Azul er prachtig uit. Bovendien liggen de azulejos zo fantastisch in de hand dat zelfs er gewoon mee spelen fijn is. Wat ben ik blij dat er niet voor dikke kartonnen fiches gekozen werd. Azul combineert ook eenvoudige spelregels met voldoende diepgang. Daardoor komt het zowel als familiespel als expertspel goed uit de verf.

Diepgang vind ik terug in het selectie systeem, in de manier waarop de azulejos in de muur geschikt moeten worden en in het puntensysteem. Bij het kiezen van azulejos houd je naast je eigen muurtje best ook dat van de andere spelers in het oog. Cadeaus uitdelen is uit den boze. Omdat een muurtje per rij en kolom slechts 1 azulejo van elke soort mag bevatten, beperk je ronde na ronde de eigen mogelijkheden. Logischerwijs kan je net daardoor ook steeds beter inschatten welke azulejos de andere spelers nodig hebben. De interactie stijgt. Spelers die werkelijk alle scenario’s overlopen vooraleer ze een selectie maken, moeten opletten dat ze daarmee het spelplezier de das niet omdoen. Het plezier dat Azul te bieden heeft, verdwijnt bij een spelduur van meer dan 45’ vind ik.

Azulejos dicht bij elkaar in de muur plaatsen levert extra punten op. Een beetje plannen kan echt geen kwaad. Je legt je zelf een aantal doelen op en probeert die te bereiken. Dat zorgt op één of andere manier voor wat extra spanning. Je komt steeds dichterbij het voorop gestelde resultaat en hoopt op die ene combinatie waardoor je extra scoort. Als je geluk hebt, kan die zomaar uit de lucht komen vallen maar ik vind het vooral plezant als ik er door slim selecteren zelf verantwoordelijk voor ben.

Hoogst waarschijnlijk zijn er ook spelers die Azul maar niks vinden. Het is een abstract spel en daar verandert een thema weinig aan. Als je niet spontaan walgt bij het horen van de term abstract, is dit een aanrader.
Azuledjos.



Foto: Michael Young



Laatst bijgewerkt door Fabrice op za 02 jun 2018, 09:04, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: za 10 feb 2018, 13:35 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ontzettend goed spel inderdaad, dat ik persoonlijk als tweepersoonsspel het allerbeste vind.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2018, 16:37 
5. Karawane (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
Dierik schreef:
Ontzettend goed spel inderdaad, dat ik persoonlijk als tweepersoonsspel het allerbeste vind.
Ga hem vanavond voor het eerst spelen. Maar begrijpt iemand de spelvariant uitleg.

Ik niet namelijk.

Als je een tegel van een patroonlijn op je muur legt, dan mag je die tegel op om het even welk vak van de overeenkomstige muurlijn leggen

Wat proberen ze hier nu te vertellen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2018, 18:05 
10. Azul (2017)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
In de gewone variant heeft elke kleur een voorgedrukte plaats. In de andere variant kies je zelf waar je tegels legt. Wil je je rode in lijn 5 op de 1e, 2e, .. of 5e plek leggen dan kan dat. Zolang in elke verticale lijn elke kleur maar 1x voorkomt. Verder zijn de regels hetzelfde.
shifter schreef:
Dierik schreef:
Ontzettend goed spel inderdaad, dat ik persoonlijk als tweepersoonsspel het allerbeste vind.
Ga hem vanavond voor het eerst spelen. Maar begrijpt iemand de spelvariant uitleg.

Ik niet namelijk.

Als je een tegel van een patroonlijn op je muur legt, dan mag je die tegel op om het even welk vak van de overeenkomstige muurlijn leggen

Wat proberen ze hier nu te vertellen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2018, 23:41 
5. Karawane (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
Kevin schreef:
In de gewone variant heeft elke kleur een voorgedrukte plaats. In de andere variant kies je zelf waar je tegels legt. Wil je je rode in lijn 5 op de 1e, 2e, .. of 5e plek leggen dan kan dat. Zolang in elke verticale lijn elke kleur maar 1x voorkomt. Verder zijn de regels hetzelfde.
shifter schreef:
Dierik schreef:
Ontzettend goed spel inderdaad, dat ik persoonlijk als tweepersoonsspel het allerbeste vind.
Ga hem vanavond voor het eerst spelen. Maar begrijpt iemand de spelvariant uitleg.

Ik niet namelijk.

Als je een tegel van een patroonlijn op je muur legt, dan mag je die tegel op om het even welk vak van de overeenkomstige muurlijn leggen

Wat proberen ze hier nu te vertellen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Super dank je wel voor deze heldere uitleg.
Het spel vanavond gespeeld en is gelukkig goed bevallen. Aangezien ik ver heb moeten zoeken om een exemplaar te bemachtigen. Hij was overal uitverkocht. Deze gaat nog vaak op tafel komen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2018, 13:05 
Meeple

Berichten: 14
Woonplaats: De Lier
Het lijkt zo te zijn dat de spelvariant uitleg niet helemaal klopt. Er wordt alleen gesproken dat in elke verticale lijn elke kleur maar 1x mag voorkomen, echter moet dit zowel verticaal als horizontaal zijn. Meer sudoku stijl zeg maar.

https://www.planbgames.com/en/index.php?controller=attachment&id_attachment=9
However, as the game progresses, in each of the 5 vertical lines of your wall, no color may appear more than once. Also keep in mind that in each horizontal line, no color may appear more than once either.


Kevin schreef:
In de gewone variant heeft elke kleur een voorgedrukte plaats. In de andere variant kies je zelf waar je tegels legt. Wil je je rode in lijn 5 op de 1e, 2e, .. of 5e plek leggen dan kan dat. Zolang in elke verticale lijn elke kleur maar 1x voorkomt. Verder zijn de regels hetzelfde.
shifter schreef:
Dierik schreef:
Ontzettend goed spel inderdaad, dat ik persoonlijk als tweepersoonsspel het allerbeste vind.
Ga hem vanavond voor het eerst spelen. Maar begrijpt iemand de spelvariant uitleg.

Ik niet namelijk.

Als je een tegel van een patroonlijn op je muur legt, dan mag je die tegel op om het even welk vak van de overeenkomstige muurlijn leggen

Wat proberen ze hier nu te vertellen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: za 02 jun 2018, 00:18 
Matroos

Berichten: 45
2 niet ter zake doende opmerkingen op de - zoals steeds - uitstekende recensie. Omdat ik vanavond toevallig ook (nog eens) de recensie las in Spielbox 7/2017 kwam deze weer onder mijn aandacht.

Primo. Wolfgang Kramer zou het niet graag horen dat Take 5 ontworpen is door Michael Kiesling. Of misschien zit hij er niet mee.

Secundo. Voor de weinigen onder ons die het Arabisch niet machtig zijn, azul (blauw in het Portugees) is afgeleid van "al zuléija", en dat betekent: gepolierd of gepolijst steentje. Het zou dan ook verrekte jammer zijn mocht dit spel gemaakt zijn van bordkarton alleen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: za 02 jun 2018, 09:06 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
jolahola schreef:
Primo. Wolfgang Kramer zou het niet graag horen dat Take 5 ontworpen is door Michael Kiesling. Of misschien zit hij er niet mee.


Take 5?
Dat zie ik nergens staan hoor :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2018, 09:13 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Inmiddels meerdere speelsessies erop zitten met verschillende spelersaantallen. Een ding viel mij daarbij een beetje op. Klopt het dat als je de meeste stenen in de onderste regel kunt leggen je de grootste kans hebt om het spel te winnen? De onderste regel is namelijk vrij lastig, want om iedere keer een regel van 5 stenen vol te krijgen is bijna niet te doen. Nu had de laatste keer 3 stenen op de onderste rij liggen (daarmee ook 2 verticale rijtjes vol gemaakt) en dit bleek winnend te zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2018, 11:46 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Per regel gaat maar 1 tegel naar je tableau.

Een strategie kan zijn kleine rijtje te maken om steeds punten voor aangrenzende stenen te krijgen. Daarnaast levert in elk rijtje een steen van dezelfde soort hebben ook aardig punten op.

Er zijn in mijn ervaring meerdere winnende strategieën, zeker omdat je als speler invloed hebt op wanneer het spel eindigt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2018, 13:22 
kooiker

Berichten: 706
WTULTC schreef:
Inmiddels meerdere speelsessies erop zitten met verschillende spelersaantallen. Een ding viel mij daarbij een beetje op. Klopt het dat als je de meeste stenen in de onderste regel kunt leggen je de grootste kans hebt om het spel te winnen? De onderste regel is namelijk vrij lastig, want om iedere keer een regel van 5 stenen vol te krijgen is bijna niet te doen. Nu had de laatste keer 3 stenen op de onderste rij liggen (daarmee ook 2 verticale rijtjes vol gemaakt) en dit bleek winnend te zijn.


Nee, dat zegt niet alles. Toevallig heb ik gisteren nog gewonnen doordat ik me op de bovenste rijen concentreerde om punten te sprokkelen en een horizontale rij vol had voordat de ander er erg in had dat het spel al was afgelopen. Goed elkaar in de gaten houden helpt wel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020, 14:45 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
ok, iedereen is dol op azul. Behalve ik. Ik weiger weinig spellen te spelen, maar Isle of Skye en Azul nee dank u.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Azul
BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020, 17:34 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
kosterix schreef:
ok, iedereen is dol op azul. Behalve ik. Ik weiger weinig spellen te spelen, maar Isle of Skye en Azul nee dank u.


Ik ben ook geen Azulista. Weigeren hoeft niet, mijn vrienden vinden er ook weinig aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Azul  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+8, 2017, Azul, Chris Quilliams, Michael Kiesling, Philippe Guérin, Plan B Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®