Een partij gespeeld zaterdag, wat goede ideeen opleverde voor komende prototype-versies.
Een versie vandaag:
Bijlage:
De bijlage CCFF 040918.jpg is niet langer beschikbaar.
Over het spel en de nieuwe versie:
-- De hoofd-ideeen voor het thema (alleen kleurverdeling is zichtbaar in de foto, dus het thema is nog niet goed te zien) :
- Landschap-soorten (de 5 kleuren hexagons in de foto) zo bouwen dat ze het waardevolst zijn:
Steden compact,
waters lang,
landbouwgrond in rechte lijn,
bossen "rondom",
veeweides aaneengesloten zonder verdere eisen.
- Bouwwerken (de kleine tegels op de landtegels in de foto) op de grens tussen 2 landschapsoorten of op het kruispunt tussen 3 landschapsoorten: bouwwerk waardevoller als de juiste soorten land eromheen waardevoller zijn. Bijv. haven "tussen" stad en water, markt tussen stad en landbouw en weide, molen tussen weide en water, jagershuis tussen bos en weide, etc.
Updates:
- Het
centrale "bord" met de "muren" vond ik interessant maar past toch niet zo bij dit spel denk ik. Ik wil dat deel simpeler met minder keuze. Centraal bord met driehoektegels geprobeerd en dat bevalt me super. Meestal keuze uit 2 tegels. Overzichtelijker, en de driehoeken is weer eens wat anders.
- De verdeling van de
bouwwerken (de 2- en 3-landschappen tegeltjes) : Ik wil het in het begin van spel relaxter en later pas heftiger laten voelen. En de verdeling was zaterdag erg "scripted", wel "eerlijk" maar ik wil de puzzel met de bouwwerken gevarieerder en elke partij anders. In het uitprobeersel vandaag lagen de bouwwerken op het centrale bord en nemen de spelers het bouwwerk wat ligt op de tegel waar zij naartoe gaan. (Maximaal 5 bouwerken (de kleine tegeltjes) per speler.) Die combie van landsoorttegel en bouwwerk kiezen per speelbeurt (in de beginfase totdat je 5 bouwwerken hebt) maakt de puzzel in theorie complexer maar in de praktijk relaxter. Een beetje vergelijkbaar met *Habitats*: Je neemt in je zet een landschaptegel+opdracht. Je probeert natuurlijk bouwwerken en landsoorttegels te nemen die bij elkaar passen. Lukt meest half en half niet. Je gaat dingen bedenken over hoe je je landschap wilt bouwen. Lukt meestal ook half en half niet. Er lijkt hier een grote gelukssfactor in te zitten met of het je lukt om bouwerken te verzamelen die qua benodigde landsoorten bij elkaar passen. Maar in de uitprobeersels blijkt die geluksfactor er steeds toch niet of miniem.
(Daarbij komt de nieuwe eindscoorregel voor vp als je van alle soorten land veel tegels hebt, zodat specialiseren niet zo waardevol is.)VP voor bouwerken:
Bij de 2-landschappen-tegels (de vierkante) : de laagste landwaarde.
Bij de 3-landschappen-tegels (de zeshoekige) : de laagste landwaarde x2.
In de foto hebben speler A (wit) tot speler D voor de bouwwerken:
A: 12 vp (1 bouwwerk niet geplaatst)
B: 15 vp (1 bouwwerk niet geplaatst)
C: 12 vp
D: 15 vp
(Zo'n 10 vp per speler wordt gehaald met overnemen/hebben van de houten kathedraal/boot/boerderij/herder/boom. Zo'n 5 vp per speler bij eindtelling voor afstand tot kasteel en aantal tegels van de landsoort waarvan je de minste hebt.)- De vp (victory points) op het centrale bord op tegels, voor 1/2/3 vp bij hebben van 1/2/3 tegels van landschapsoort zijn nu even weg, zijn ook niet meer nodig en met de driehoekvakken nog minder nodig, maar een klein aantal is wel leuk om er in te doen. 5 voor hebben van landschapwaarde (ipv. aantal tegels) 3. Zaterdag waren het er 15, was niet overzichtelijk en te veel gedoe met tellen.
Toch heel verhaal om een paar aanpassingen te beschrijven. Ik laat het hier even bij hier. Volgende testpartijen volgen snel. Ik speel met deze nieuwe versie een uitprobeerpartij drie keer sneller dan met vorige versie. En wil dan meteen volgende aanpassingen uitproberen. Wordt leuk denk ik.