Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2018, 18:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Afbeelding Met een paar maanden vertraging komt 999 Games deze week eindelijk met Rajas van de Ganges, het nieuwe bordspel van Inka & Markus Brand (hier o.a. bekend van Het Dorp). De spelers zijn Indiase heersers die hun provincies moeten ontwikkelen. Met behulp van hun arbeiders en de inzet van verzamelde dobbelstenen proberen ze de race om roem en geld te winnen. Roem gaat in klokrichting over het scorespoor, geld gaat tegen de klok in. Iedere speler heeft zijn eigen provinciebord, een handvol arbeiders, één boot, een standbeeld van Kali en wat markers. Aan het begin van het spel zijn drie arbeiders actief, op de scoresporen of op de rivier kun je er maximaal twee bij krijgen. Gekleurde zeszijdige dobbelstenen zijn een belangrijke grondstof in dit spel. Wanneer je een of meer stenen verdient, werp je ze en bewaar je ze op een vrije hand van jouw Kalibeeld.

Afbeelding

Het spel is verdeeld in rondes, die uit meerdere beurten bestaan. Elke beurt plaatst iedere speler in volgorde één arbeider op een vrij actieveld, betaalt de kosten in geld of dobbelstenen en voert de desbetreffende actie uit. Via de steengroeve bemachtig je zo nieuwe provincietegels. Deze tegels kies je uit een open aanbod. Je moet de afgebeelde waarde aan dobbelstenen in de desbetreffende kleur inleveren. Met deze tegels vul je jouw provinciebordje. Met de symbolen op de tegels bouw je gaandeweg een geld- en roempuntenmotor. De tegels moeten via wegen met jouw residentie zijn verbonden. Via deze wegen bereik je ook nog eens leuke bonussen aan de randen van jouw bordje. Met een arbeider op de markt kun je op twee manieren goed geld verdienen met de in jouw provincie aanwezige marktkramen. In het paleis kun je op tal van plekken nieuwe dobbelstenen bemachtigen, dobbelstenen opnieuw gooien, een provincietegel overbouwen en allerlei andere voordelen verdienen. In de haven lever je een dobbelsteen met de waarde 1-3 in om 1-3 riviervelden verder te varen en daar de buit te incasseren (gratis dobbelstenen, karma, upgrades van jouw gebouwenscore, geld enzovoort). Met karma kun je een dobbelsteen naar de tegenoverliggende kant draaien.

Zodra de roem- en de geldmarker van een speler elkaar op het spoor passeren, wordt de eindfase van het spel ingeluid. Blijft hij de enige passant, dan is hij de winnaar.  Zijn er nog meer spelers met gepasseerde markers, dan wint degene met het grootste gat tussen beide markers. Voor gevorderde spelers is er een variant met meer uitdaging, waarvoor de achterkant van de provinciebordjes en de Kalibeelden wordt gebruikt. Bij een gezelschap met gemengde speelervaring kun je hiermee zelfs variëren. Er is verder een variant met nieuwe rivierbonussen. Ganges is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 45-75 minuten.

Afbeelding

Ik heb dit spel inmiddels een handvol keren gespeeld en heb me kostelijk vermaakt. De dooddoener dat ‘verschillende wegen naar de winst leiden’ krijgt hier een frisse invulling. Aan de race over twee sporen moet je even wennen, maar dit is een leuke uitdaging. Interactie vind je in de strijd om de favoriete actievelden en de beste provincietegels. Dobbelstenen zorgen voor geluk, maar omdat zowel lage als hoge worpen op verschillende plekken interessant zijn, is dit zelden storend. Ganges is wat mij betreft een topper in het segment toegankelijke expertspellen. Ik heb er inmiddels ook een paar potjes met twee spelers gespeeld op de achterzijde van het speelbord. Ook voor duo’s is dit een prima spel.

Meer informatie:


Origineel bericht op: https://bordspeler.nl/2018/08/24/999-ga ... de-ganges/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 25 aug 2018, 00:11 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Arnhem
Aah eindelijk, gelijk even kijkenof ‘ie ergens al op voorraad is. :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 14:20 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
We zijn nu een paar weken verder en velen hebben de Engelse versie al kunnen spelen.

Er was mijns inziens veel aandacht voor dit spel.

Hoe vinden jullie het spel na een aantal keren spelen?


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 14:26 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
We zijn nu een paar weken verder en velen hebben de Engelse versie al kunnen spelen.

Er was mijns inziens veel aandacht voor dit spel.

Hoe vinden jullie het spel na een aantal keren spelen?


Ik vind het na een aantal potjes alleen maar leuker worden. Naarmate de ervaring toeneemt, ga ik scherper spelen en dan komt het spel nog beter uit de verf. Heb de laatste keren met twee spelers gespeeld. Met dat aantal komt Ganges ook goed voor de dag.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 15:04 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Erwin schreef:
Edwin84 schreef:
We zijn nu een paar weken verder en velen hebben de Engelse versie al kunnen spelen.

Er was mijns inziens veel aandacht voor dit spel.

Hoe vinden jullie het spel na een aantal keren spelen?


Ik vind het na een aantal potjes alleen maar leuker worden. Naarmate de ervaring toeneemt, ga ik scherper spelen en dan komt het spel nog beter uit de verf. Heb de laatste keren met twee spelers gespeeld. Met dat aantal komt Ganges ook goed voor de dag.


Hier sluit ik me bij aan! Goed spelen komt heel krap. Inmiddels zeker 5 potjes erop zitten (misschien al wel richting de 10, ik log geen plays), waarvan allen met 2 spelers. Dit spel bevalt me nog steeds zeer goed :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 22:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Bedankt voor de feedback. Vooral dat de herspebasrheid met 2 ook goed is laat mij deze titel op het lijstje zetten.

Voorlopig genoeg nieuwe titels in bezit maar wellicht een leuk koopje voor op Spel Antwerpen.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018, 08:03 
PIONier
Avatar gebruiker

Berichten: 4
Woonplaats: Gent
Hey,
Ja, dat is echt een heel goed spel !
De laatste maanden regelmatig op de tafel gekomen bij ons...
Zo snel mogelijk eerste extra meeple nemen (makkelijkst via geldspoor). En dan veel op de markt spelen maar zeker niet het 'fame' spoor negeren en het overbouwen (tegel op andere tegel) niet onderschatten...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018, 16:12 
Veel Plezier!

Berichten: 24
Woonplaats: zoetermeer
ik kon hier niet op wachten en had de engelse versie al gekocht. Na de eerste beschrijvingen was ik te ongeduldig. Inmiddels ca 20 potjes gespeeld. Echt tof. Vaak ook verschillend geëindigd mbt de kruising van de beide sporen. Ene keer iemand met veel geld en weinig fame, dan weer andersom of in het midden. Niet te zeggen wat het beste is.
Meeste met 4 spelers en slecht paar keer met 2. zelf vind ik 4 leuker maar 2 is goed te doen doordat de achterzijde van het bord net iets anders is. geluk van dobbelstenen idd niet irritant. je hebt beide nodig en kan zelfs door karma in te leveren een dobbelsteen omdraaien. beetje opletten en je kan eigenlijk altijd wel iets interessants doen. Voor mij echt een topper.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2018, 07:45 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Toch maar uit ander topic gekopieerd omdat het niet beter past:


Via Bol gekocht en net binnen.

De zakjes vervangen door kleinere zakjes. Dan past alles netjes in de doos.

Snap niet waarom dat er zoveel en zul je grote zakjes bij zit te voor de kleinere fiches.

Mij lijkt de Navaratna variant na wat lezen op bgg de betere variant.

De Ganges module wordt ik niet warm of koud van.

Wat is jullie mening over de varianten?


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2018, 11:58 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Edwin84 schreef:
Wat is jullie mening over de varianten?

Ik heb het spel intussen 5x gespeeld met telkens nieuwe spelers, maar heb nog niet de behoefte gevoeld om een variant te proberen. De variatie als gevolg van de dobbelstenen en de tegels die random open liggen maken het sowieso elke keer anders en maakt dat je toch elke keer weer een nieuwe strategie moet bedenken. In mijn vorige spel zaten de tegels met de goede marktjes bijv. onderaan de stapels, waardoor eigenlijk niemand voor marktjes ging terwijl in een ander spel het tegenovergestelde het geval was. Maakt het spel toch telkens helemaal anders.
Tot nu toe vonden alle spelers het overigens altijd een erg goed spel en sommigen hebben het zelfs aangeschaft na het gespeeld te hebben. Voor mij één van de beste spellen van het afgelopen jaar en dus een topidee van 999Games.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2018, 08:28 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Bij nieuwe spelers zou ik ook met de basis beginnen. Maar bij een 2e of 3e potje met dezelfde spelers ben ok altijd benieuwd naar de variant.

Ik werd met name getriggerd doordat op BGG de gewonnen variant als een instap variant werd bestempeld.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2018, 11:20 
Grote Dienaar

Berichten: 124
Woonplaats: Helmond
Nu bij Bol.com maar 30,95. Ik heb hem ook gekocht voor deze leuke deal.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - 999 Games bevaart de Ganges  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

999 Games, Bordspeler.nl, Inka Brand, Markus Brand, Rajas van de Ganges



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®