Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018, 13:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De jury van de Nederlandse Spellenprijs, de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands gepubliceerde gezelschapsspellen, heeft vandaag uit tientallen van 1 juli 2017 t/m 30 juni 2018 gepubliceerde bord- en kaartspellen de nominaties voor de Nederlandse Spellenprijs 2018 bekendgemaakt. De Nederlandse Spellenprijs wordt dit jaar voor de achttiende keer uitgereikt. De prijs is verdeeld in twee categorieën: de Nederlandse Spellenprijs – familie en de Nederlandse Spellenprijs – experts.

Afbeelding

Azul, een ontwerp van Michael Kiesling, uitgegeven door Next Move Games en gedistribueerd door Asmodee. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 30-45 minuten. Juryoordeel: de kleurrijke tegels nodigen direct uit om te spelen. De regels heb je snel geleerd, maar om de beste decoratie te maken, moet je toch goed plannen. Als geoefende speler kun je tevens je medespelers actief dwarszitten. Ook voor geslepen tegelzetters is dit een verslavend spel.

Luxor, een ontwerp van Rüdiger Dorn, uitgegeven door Queen Games en gedistribueerd door HOT Games. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 45 minuten. Juryoordeel: de weg naar de rijkdom van Luxor is geplaveid met herkenbare elementen, maar is toch zeker niet platgetreden. Het kaartmechanisme biedt mogelijkheid tot plannen met genoeg ruimte voor verrassingen. Veel keuzemogelijkheden, waarbij vooruitkijken, reageren op de acties van andere spelers en een dosis geluk uitstekend samenkomen. Doordat de tempel elk spel weer anders opgebouwd wordt, begin je steeds aan een nieuwe ontdekkingstocht.

The Mind, een ontwerp van Wolfgang Warsch, uitgegeven door White Goblin Games. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 15 minuten. Juryoordeel: dit spel is erg sterk in zijn eenvoud. Minder regels is nauwelijks mogelijk. Wat een geweldig gevoel geeft het, als je erin slaagt steeds verder te komen. En als het niet lukt, dan wil je het meteen nog een keer proberen. Dit spel is een verfrissende aanvulling op het coöperatieve genre.

Afbeelding

Chimera Station, een ontwerp van Mark Major, uitgegeven door Game Brewer. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf dertien jaar en heeft een speelduur van 60-90 minuten. Juryoordeel: een luchtige vormgeving met veel strategische mogelijkheden; de aanpasbare, vrolijk gekleurde aliens verklappen niet wat voor listig spel je in handen hebt. Het thema en de acties in het spel grijpen goed ineen. Voortdurend moet je op de acties van je medespelers letten en toeslaan als het groeiende ruimtestation daartoe de mogelijkheid biedt. Want zelfs in de oneindige ruimte is niet altijd plaats voor ieders plannen.

Gaia Project, een ontwerp van Jens Drögemüller en Helge Ostertag, uitgegeven door White Goblin Games. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 60-150 minuten. Juryoordeel: dankzij een prachtige mix van spelmechanismen biedt dit spel de speler veel diepgang. Een variabel speelbord, veertien mogelijke buitenaardse rassen en een veelheid aan tactische en strategische keuzes zorgen samen voor een immense herspeelbaarheid. De strijd om de overwinning vindt plaats op zoveel fronten, dat dit spel telkens weer uitdagend is.

Paco Ŝako, een ontwerp van Felix Albers, uitgegeven door hemzelf en gedistribueerd door HOT Games. Het spel is geschikt voor twee spelers en heeft een speelduur van 15-60 minuten. Juryoordeel: niet alleen is Paco Ŝako prachtig uitgevoerd, ook speelt het wonderlijk goed. Er gaat een hele nieuwe wereld op het schaakbord open. Alle stukken blijven op het spelbord, waardoor het spannend blijft tot het einde. Laat je betoveren, maar niet in slaap sussen, door dit fascinerende vredesschaak.

Bekendmaking winnaars
De jury komt binnenkort bijeen om de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in de beide categorieën te bepalen. Deze winnaars worden op vrijdag 9 november bekendgemaakt en gehuldigd. Dit gebeurt op een feestelijke bijeenkomst aan de vooravond van het Spellenspektakel, de grootste spellenbeurs van de Benelux. Het Spellenspektakel vindt plaats op 10 en 11 november 2018 in het Beursgebouw te Eindhoven.

Afbeelding

Meer informatie:


Commentaar: de jury heeft inhoudelijk weer zes mooie spellen uit de hoge hoed getoverd. Wanneer ik de inhoud negeer, overheerst een deja vu-gevoel. Deze familielijst hebben we afgelopen voorjaar al in Duitsland gezien, op de – op een leuke manier verrassende – expertlijst staan twee varianten van oudere spellen. Wanneer je deze gedachten bij elkaar optelt is het misschien wat te veel een feest van herkenning.

Gaia Project en Paco Ŝako zijn ongetwijfeld legitieme kandidaten, maar ik vind het een beetje jammer dat de jury dit jaar niet zichtbaar aandacht heeft besteed aan de afweging van haar eigen spelregel over varianten (‘het spel is geen aanpassing of bewerking van een reeds in Nederland uitgegeven spel’).

Op de familielijst had ik persoonlijk liever Berenpark gezien, maar ik kan goed leven met het gekozen trio. Ik ben benieuwd wat eruit komt. Op de familielijst lijkt Azul de grote kanshebber, op de expertlijst zou ik het eerlijk gezegd niet weten. De jury heeft mij daar zoals gezegd op een leuke manier verrast.


Origineel bericht op: https://bordspeler.nl/2018/09/29/nomina ... rijs-2018/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018, 16:31 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Interessante lijst.
Iemand een idee waarom er een nieuw logo is? Niet dat het er toe doet, maar ik vind het geen verbetering.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018, 21:25 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Piet schreef:
Interessante lijst.
Iemand een idee waarom er een nieuw logo is? Niet dat het er toe doet, maar ik vind het geen verbetering.


Ik vind het zelf een enorme verbetering ten opzichte van het haastklusje uit 2001. Ben erg te spreken over de combo van de gestileerde pion en molen. Dit is voor mij reden genoeg, maar ik ga er uiteraard niet over.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018, 12:01 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Piet schreef:
Interessante lijst.
Iemand een idee waarom er een nieuw logo is? Niet dat het er toe doet, maar ik vind het geen verbetering.


Ik dacht al, nog nooit dit logo gezien? Kan dus wel kloppen als ie nieuw is :lol: :lol: :lol:
Maar ik vind hem wel goed hoor.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018, 17:24 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Bijlage:
De bijlage Paco Sako.jpg is niet langer beschikbaar.


Ik heb vanmorgen Paco Sako leren kennen op het spellenfestival in Genk.

Een zeer leuke schaakvariant die er ook nog eens prachtig uitziet. Ik heb het me dan ook meteen aangeschaft. Bovendien heb ik me samen met mijn zoontje voor het Belgisch kampioenschap ingeschreven dat 's namiddags op de beurs plaatsvond. En met succes! Ik mag me nu Belgisch kampioen Paco Sako noemen. Mijn jongste zoon behaalde de 5de plaats (op 8 deelnemers). Niet slecht voor een spel dat we nog maar net hadden leren kennen. Gelukkig was dit voor de rest van de deelnemers ook het geval :-)

Nu kan ik beginnen oefenen zodat ik volgend jaar mijn titel kan verdedigen!

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018, 20:33 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Kijk kijk!
Weer een kampioen in ons midden.
Van harte gefeliciteerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018, 21:46 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Kire schreef:
Bijlage:
Paco Sako.jpg


Ik heb vanmorgen Paco Sako leren kennen op het spellenfestival in Genk.

Een zeer leuke schaakvariant die er ook nog eens prachtig uitziet. Ik heb het me dan ook meteen aangeschaft. Bovendien heb ik me samen met mijn zoontje voor het Belgisch kampioenschap ingeschreven dat 's namiddags op de beurs plaatsvond. En met succes! Ik mag me nu Belgisch kampioen Paco Sako noemen. Mijn jongste zoon behaalde de 5de plaats (op 8 deelnemers). Niet slecht voor een spel dat we nog maar net hadden leren kennen. Gelukkig was dit voor de rest van de deelnemers ook het geval :-)

Nu kan ik beginnen oefenen zodat ik volgend jaar mijn titel kan verdedigen!
Leuk!!! Proficiat!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018, 21:54 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Kire schreef:
Bijlage:
Paco Sako.jpg


Ik heb vanmorgen Paco Sako leren kennen op het spellenfestival in Genk.

Een zeer leuke schaakvariant die er ook nog eens prachtig uitziet. Ik heb het me dan ook meteen aangeschaft. Bovendien heb ik me samen met mijn zoontje voor het Belgisch kampioenschap ingeschreven dat 's namiddags op de beurs plaatsvond. En met succes! Ik mag me nu Belgisch kampioen Paco Sako noemen. Mijn jongste zoon behaalde de 5de plaats (op 8 deelnemers). Niet slecht voor een spel dat we nog maar net hadden leren kennen. Gelukkig was dit voor de rest van de deelnemers ook het geval :-)

Nu kan ik beginnen oefenen zodat ik volgend jaar mijn titel kan verdedigen!


Van harte!

Ik denk dat je met de aanduiding schaakvariant het spel tekort doet. Het speelt echt heel anders dan regulier schaak.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018, 22:43 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Het is inderdaad hoe je het bekijkt. Doorgeefschaak is een variant van schaken maar speelt toch totaal anders. Hetzelfde gevoel had ik vandaag ook.

Op BGG staat er: Paco Ŝako (Esperanto for peace chess) is a form of chess created to be an expression of peace, friendship and collaboration.

Het was dus waarschijnlijk beter geweest als ik gezegd had een vorm van schaken ipv een variant van schaken. :-)

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 07:27 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Kire schreef:
Bijlage:
Paco Sako.jpg


Ik heb vanmorgen Paco Sako leren kennen op het spellenfestival in Genk.

Een zeer leuke schaakvariant die er ook nog eens prachtig uitziet. Ik heb het me dan ook meteen aangeschaft. Bovendien heb ik me samen met mijn zoontje voor het Belgisch kampioenschap ingeschreven dat 's namiddags op de beurs plaatsvond. En met succes! Ik mag me nu Belgisch kampioen Paco Sako noemen. Mijn jongste zoon behaalde de 5de plaats (op 8 deelnemers). Niet slecht voor een spel dat we nog maar net hadden leren kennen. Gelukkig was dit voor de rest van de deelnemers ook het geval :-)

Nu kan ik beginnen oefenen zodat ik volgend jaar mijn titel kan verdedigen!

Gefeliciteerd!
Waar en wanneer mag je naar het wereldkampioenschap?

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 09:25 
8. The Gallerist (2015)

Berichten: 231
Woonplaats: Vorselaar
Ik heb Luxor gisteren in Genk gespeeld op de spellenbeurs. Ik vond het eerlijk gezegd maar een mager beestje, niks nieuws onder de zon. Ik ben dus enigszins verrast dat het hier als topper genomineerd is. Maar smaken verschillen uiteraard.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 11:22 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Erwin schreef:
Piet schreef:
Interessante lijst.
Iemand een idee waarom er een nieuw logo is? Niet dat het er toe doet, maar ik vind het geen verbetering.


Ik vind het zelf een enorme verbetering ten opzichte van het haastklusje uit 2001. Ben erg te spreken over de combo van de gestileerde pion en molen. Dit is voor mij reden genoeg, maar ik ga er uiteraard niet over.


Of het een verbetering is betwijfel ik. Het is in ieder geval verre van een mooi logo.
1. De wieken van de molen die buiten het kader komen vind ik lelijk.
2. De molen en pion schijnen de illusie te willen creëren dat ze een geheel vormen met 2 ongelijke delen. De tekst in het midden doorkruist dat dan. Dat klopt stilistisch echter niet, of het moet wel een heel dik figuurtje zijn (bovendien lijkt de top van de pion al naar beneden te ronden). Twee hele figuren klopt ook niet, want die zouden elkaar deels overlappen. Dus is er maar wat gesneden en geplakt...
3. De molen en pion die zich deels over en deels onder de lauwerkrans bevinden vind ik lelijk. Je zou kunnen beargumenteren dat de lauwerkrans over de stukken heen is gedrapeerd als overwinnings-aanduiding. Maar dat argument is niet steekhoudend omdat in de huidige configuratie de lauwerkrans direct naar beneden zou zakken.
4. "Nederlandse" dikgedrukt zal vast met de spacing te maken hebben, maar ik vind het wat curieus om juist dat dik te drukken en spellenprijs niet. Lijkt te benadrukken dat het NEDERLANDS is (in tegenstelling tot Vlaams? Zuid-Afrikaans? Of ergens anders waar men een variatie op het Hollands praat en het woord 'spellenprijs' begrijpt?), in plaats van dat het om een SPELLENPRIJS gaat (lijkt me belangrijker).
5. Klein punt, maar ben zelf niet zo'n fan van gedraaide tekst op een logo. Ik snap de reden erachter, omdat ze dan rood-wit-blauw als Nederlandse vlag kunnen aanhouden waarbij de tekst aanduidt hoe de vlag gezien moet worden (eindelijk wel iets waar over nagedacht lijkt).
6. Misschien enkel in het voorbeeld hier en hopelijk niet op de dozen, maar wat is het nut van die schaduw? Voegt helemaal niks toe. Stilistische onzin.

Kortom, een niet al te best logo. Ik heb dan liever een haastklusje uit 2001 dan een slecht doordacht werkstukje uit 2018.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Robertopellizini op ma 01 okt 2018, 11:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 11:35 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Eens dat het logo een achteruitgang is dan een vooruitgang. Te druk wat mij betreft en die tekst gedraad maakt het niet goed leesbaar.

Azul zal de familieprijs gaan winnen! Torent er wat mij betreft dik boven de rest uit. Luxor en The Mind heb ik een filmpjes van gezien en zijn voor mij gevoel wat oppervlakkiger.

Expert heb ik mij niet echt in verdiept. Lijkt mij geen goed idee als een schaakaftreksel die prijs wint (ook al ben ik een schaakliefhebber).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 11:45 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ik denk ook dat Azul wel zal winnen. Luxor is echt een uiterst matig spelletje. The Mind is erg leuk en zou mijn persoonlijke favoriet zijn, maar is meer een bezigheid dan een spel. Overigens vind ik Azul best aardig, maar wel wat repetitief. Heb het nu zo'n 5x gespeeld en geen behoefte meer om het spel te doen.

Qua expertspellen verbaast me die schaakvariant wel enigszins. Ik hoop ook dat die niet wint. Chimera Station is een solide spel. Maar uiteindelijk denk ik dat Gaia Project de beste kans maakt. Ik ben het wel met Erwin eens dat het spel wel heeeeel erg lijkt op Terra Mystica (zo'n 80-90% hetzelfde), maar vind het voldoende anders dat het toch mee mag doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 11:50 
kooiker

Berichten: 706
Robertopellizini schreef:
Erwin schreef:
Piet schreef:
Interessante lijst.
Iemand een idee waarom er een nieuw logo is? Niet dat het er toe doet, maar ik vind het geen verbetering.


Ik vind het zelf een enorme verbetering ten opzichte van het haastklusje uit 2001. Ben erg te spreken over de combo van de gestileerde pion en molen. Dit is voor mij reden genoeg, maar ik ga er uiteraard niet over.


Of het een verbetering is betwijfel ik. Het is in ieder geval verre van een mooi logo.
1. De wieken van de molen die buiten het kader komen vind ik lelijk.
2. De molen en pion schijnen de illusie te willen creëren dat ze een geheel vormen met 2 ongelijke delen. De tekst in het midden doorkruist dat dan. Dat klopt stilistisch echter niet, of het moet wel een heel dik figuurtje zijn (bovendien lijkt de top van de pion al naar beneden te ronden). Twee hele figuren klopt ook niet, want die zouden elkaar deels overlappen. Dus is er maar wat gesneden en geplakt...
3. De molen en pion die zich deels over en deels onder de lauwerkrans bevinden vind ik lelijk. Je zou kunnen beargumenteren dat de lauwerkrans over de stukken heen is gedrapeerd als overwinnings-aanduiding. Maar dat argument is niet steekhoudend omdat in de huidige configuratie de lauwerkrans direct naar beneden zou zakken.
4. "Nederlandse" dikgedrukt zal vast met de spacing te maken hebben, maar ik vind het wat curieus om juist dat dik te drukken en spellenprijs niet. Lijkt te benadrukken dat het NEDERLANDS is (in tegenstelling tot Vlaams? Zuid-Afrikaans? Of ergens anders waar men een variatie op het Hollands praat en het woord 'spellenprijs' begrijpt?), in plaats van dat het om een SPELLENPRIJS gaat (lijkt me belangrijker).
5. Klein punt, maar ben zelf niet zo'n fan van gedraaide tekst op een logo. Ik snap de reden erachter, omdat ze dan rood-wit-blauw als Nederlandse vlag kunnen aanhouden waarbij de tekst aanduidt hoe de vlag gezien moet worden (eindelijk wel iets waar over nagedacht lijkt).
6. Misschien enkel in het voorbeeld hier en hopelijk niet op de dozen, maar wat is het nut van die schaduw? Voegt helemaal niks toe. Stilistische onzin.

Kortom, een niet al te best logo. Ik heb dan liever een haastklusje uit 2001 dan een slecht doordacht werkstukje uit 2018.

Over smaak is moeilijk te twisten. Ik vind het idee van de molen en pion leuk, maar het logo is wel erg druk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2018  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Asmodee, Azul, Bordspeler.nl, Chimera Station, Felix Albers, Gaia Project, Game Brewer, HOT Games, Helge Ostertag, Luxor, Mark Major, Michael Kiesling, Nederlandse Spellenprijs 2018, Next Move Games, Paco Ŝako, Queen Games, Rüdiger Dorn, Spellenspektakel, The Mind, White Goblin Games, Wolfgang Warsch, ens Drögemüller, experts, familie, nominaties, spellenprijzen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®