Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hanamikoji
BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2018, 23:57 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Gheisha, geisha numa numa né, numa numa né

Thematisch bevinden we ons in één van Japans’ meest bezochte straten. Een straat waarin Gheisha’s verleiden tot kunst verheven is. Je moet echter weinig moeite doen om doorheen het thema de ware aard van Hanamikoji te ontdekken: een meerderheidsspel in hart en nieren.


Foto: Nekrataal

Zeven gheisha’s kijken nogal mistroostig om zich heen. Een schouwspel dat diepe wonden kerft in menig mannenhart. Een passend geschenk heelt vele wonden, daarom wordt beroep op je gedaan. Kan jij als eerste bij 4 gheisha’s een glimlach op de wangen toveren?

In totaal zijn 21 geschenken te verdelen. Daarvan heeft elke speler er 6 op handen. In je beurt trek je een geschenkkaart en voer je één van de vier mogelijke acties uit. De geschenkkaarten die je daarbij wint, leg je aan jouw zijde bij de overeenkomstige gheisha. Nadat elke speler 4 acties heeft uitgevoerd, eindigt de ronde. Als je op het eind van de ronde meer kaarten bij een gheisha bezit dan de andere speler, win je haar vertrouwen.
Ayane, één van de gheisha’s, kan slechts 2 geschenken ontvangen terwijl Ruri er wel 5 aankan. Een meerderheid halen bij Ayane is daardoor iets makkelijker, de beloning iets kleiner (2 punten).
Het spel eindigt als op het eind van een ronde een speler 4 gheisha’s heeft gewonnen of als een speler 11 punten wint.

Hanamikoji doet me denken aan een veel mooiere uitvoering van Schotten Totten. Ik herken er ook Lost Cities in, alhoewel Hanamikoji de bovenkamer meer uitdaging biedt.
Misschien kan het ook voor een volwassen geworden Ballonrace doorgaan.

Feit is dat Hanamikoji mij volledig weet te bekoren. Ik vind het fantastisch dat een ontwerper zijn voeten veegt aan de huidige norm van steeds groter en bombastischer om vervolgens toch een pareltje uit zijn mouw te schudden. (Ik besef dat ik, wat de huidige norm betreft, hier wat overdrijf. Ik doe de waarheid wat geweld aan maar beroep me hiervoor op wat dichterlijke vrijheid.)

28 kaarten en 15 fiches, meer heeft Kota Nakayama niet nodig om met een uitdagend en leuk spel op de proppen komen. Hoewel er talloze meerderheidsspellen voorhanden zijn, voelt Hanamikoji fris en voldoende vernieuwend aan. Waarschijnlijk omdat de 4 acties heel goed gekozen zijn. Bij 2 ervan moet je een aanbod op tafel leggen waaruit de tegenspeler als eerste een keuze mag maken, doet me wat aan San Marco denken. Frustrerend maar het werkt zo goed.
Je moet wat in het hoofd van je tegenspeler kruipen. Je geeft sowieso iets weg, het is een spel van geven en nemen waarin je bij voorkeur meer neemt dan geeft.
Tijdens de eerste ronde wordt vooral de basis van het strategisch plan gelegd. Meestal volstaat een tweede ronde om af te werken. De focus verschuift van het behalen van meerderheden naar het behouden ervan. Een meerderheid overnemen is vaak de sleutel tot succes.

Hanamikoji vind ik een zeer geslaagde tweespeler. Een aanrader zeg maar.


NOOT: Ik besef dat de speluitleg hierboven niet van de hoogste kwaliteit is. Aan de basis daarvan ligt het idee dat speluitleg, in vergelijking met vroeger, veel meer digitaal voorhanden is. Daarbij komt dat steeds minder lezers interesse hebben in een uitgebreid geschreven verslag van spelregels. Veel liever steek ik energie in het beschrijven van het gevoel dat een spel bij me opwekt, wat ik leuk of minder geslaagd vind. Met jullie toestemming wil ik daar in de toekomst steeds meer de focus opleggen.


Foto: Vardamir



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hanamikoji
BerichtGeplaatst: za 13 okt 2018, 12:53 
3. The Gallerist (2015)

Berichten: 748
Woonplaats: Mechelen
Top verslag!
ik heb het zelfde gevoel bij dit spel.
Knap wat men kan met "minder" materiaal.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hanamikoji
BerichtGeplaatst: za 13 okt 2018, 14:17 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Heerlijk spel. Heeft wat mij betreft te lang geduurd voordat deze goed beschikbaar was in Nederland.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Hanamikoji  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Hanamikoji, Kota Nakayama, Maisherly Chan, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®