bordspelkampion schreef:
Ze willen het spel 6 maanden voor het in de winkel ligt, exclusief en alleen aan de kickstarters pledgers bezorgen.Als een soort privélege. Wat op zich een nobel idee is. Maar ze vergeten dat er veel mensen zijn die geen visa hebben, of wat krapper bij kas zijn. (zoals ik).
Voor mij gaat bordspellen spelen over samenkomen met je vrienden en je amuseren. En niet over het genot dat jij al een bepaald spel kan spelen en de rest van de wereld niet.
Dat is volgens mij ook niet de bedoeling van kickstarter.
Voor Kickstarters geldt dat er iets van een verleiding moet zijn om meer mensen te trekken. Als het product in dezelfde vorm toch wel in de winkel komt, waarom dan het risico nemen om te backen? Een project kan altijd mislukken tenslotte. Dus ja, iets exclusiefs toevoegen is toch iets dat de meesten doen. Wat ik kan begrijpen. Uiteindelijk is het voor de maker ook een manier om voor dezelfde stuksprijs een mooier product af te leveren.
Krap bij kas is jammer, maar in hoeverre moet een maker daar rekening mee houden? Hetzelfde geldt voor credit cards. Dat Nederlanders hierin afwijken omdat we ons eigen PIN systeem prevaleren boven credit cards is vooral voor onszelf onhandig in het internationale betalingsverkeer.
Maar als je nou iemand in je vriendengroep overtuigt om de kickstarter te backen, dan zou je 'm toch ook kunnen spelen zonder 'm per se zelf te bezitten?
Op Spiel heb ik Barrage ook twee ronden gespeeld, en het voelt als een goed in elkaar stekend spel, waarbij wat je in een ronde kunt doen behoorlijk beperkt voelt. De druk op de worker placement plekken en de bouwplaatsen op de kaart is voelbaar. Ik houd van planningsspellen, maar weet na twee ronden nog niet goed hoe leuk ik deze vind. Het ziet er naar mijn smaak wel heel goed uit.