Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 23:24 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Allemansvriendjes en -vriendinnetjes

Tamara Bakker


Na mijn eerdere column over irritante figuren in de spellenwereld zou je je bijna kunnen afvragen of er in de spellenwereld ook leuke mensen rondlopen. Het antwoord is: natuurlijk! Anders zou de spellenhobby al gauw gaan tegenstaan. Irritante types zijn gelukkig eerder de uitzonderingen dan de regel.

Er zijn ook nog andere uitzonderingen, namelijk de types die zich bijzonder positief onderscheiden. Spelers waar iedereen van houdt, omdat ze op de één of andere manier anderen tot hulp en steun kunnen zijn in een spel.

Allereerst is daar Sander de Spelleider. Sander is de lieveling van alle spelers die te lui zijn om zelf de spelregels te lezen. Sander vind je vooral op beurzen, waar hij zijn best doet om de spellen snel en duidelijk uit te leggen. Als er te weinig liefhebbers zijn, speelt hij soms zelf een potje mee. Dan is hij nog leuker, want meestal doet hij dan stiekem zijn best om de anderen te laten winnen. En Sander gaat met zijn tijd mee, want hij is niet alleen te vinden aan de speeltafel, maar ook op zijn eigen You Tube kanaal, voor een nog groter bereik.

Renske de Recensent herken je aan haar onbedwingbare neiging tot het spelen van nieuwe spellen, die na een aantal weken plotseling verdwijnen en worden ingeruild voor nieuwere spellen. Als je een recensent aan tafel hebt, is de kans klein dat oude favorieten weer opduiken. Zo'n recensent is vooral handig als je gloednieuwe spellen wilt testen voordat je ze koopt. Het kan je een onverwacht pareltje van een spel opleveren of juist een miskoop besparen.

Vincent de Vertaler vertaalt spelregels van fonkelnieuwe spellen en zet deze belangeloos op board game geek. Erg handig als je een nieuw spel wilt leren maar je de Duitse taal niet zo goed machtig bent. Even zoeken op de geek en je hebt de vertaling in het Nederlands. En soms heeft Vincent de regels al voor je vertaald nog voordat het spel op de markt komt. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

Wendy wie-wil-er-een-rondje. Wendy is degene die altijd haar medespelers trakteert op een hapje en een drankje. Zonder Wendy sta je nooit op een droogje en zal je maag niet gaan knorren tijdens het spelen. Meestal is Wendy tevens de gastvrouw bij wie de spelavond wordt gespeeld en wordt veelal gespeeld met Wendy's spellen. Waarbij zij ook nog eens het risico loopt dat haar net ingeschonken cola over haar eigen spel wordt omgestoten door een onhandige gast. En dan is het ook weer Wendy die snel met keukenpapier aankomt om haar dierbare spel te redden.

En last but not least: Marc de moderator. Die sympathieke gast die dag en nacht op fora als bordspelmania meekijkt om te zien of discussies op een vriendelijke toon blijven verlopen en in de juiste rubriek plaatsvinden. Die snel maar vriendelijk ingrijpt als de stoom bij reageerders uit het toetsenbord komt. Constructief met als levensmotto: laten we het vooral gezellig houden.

Deze leuke types maken de bordspelwereld tot een fijne community waar gelukkig de positiviteit overheerst. Niet voor niets loop ik al meer dan mijn halve leven in dit wereldje rond. En gezien alle fijne mensen in de spellenscene zijn jullie voorlopig nog niet van me af :-)

Hiermee sluit ik mijn drieluik over stereotypes in de spellenwereld af. Mochten jullie mijn eerdere columns met typetjes nog willen herlezen, dan vind je ze hier:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2018, 23:16 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 183
Woonplaats: Terneuzen
Kolomnist schreef:
Zonder Wendy sta je nooit op een droogje en zal je maag niet gaan knorren tijdens het spelen.


Ik denk dat je juist met Wendy nooit op een droogje staat, maar afgezien daarvan heb je het type spelers mooi neergezet. Chapeau.
O ja, soms vind ik de prijzen van nieuwe spellen wel fors, maar als ik bedenk hoeveel we bij het spelen van die spellen genuttigd hebben, dan valt het eigenlijk wel mee. Wendy is best belangrijk op een spellenavond.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 06 nov 2018, 08:33 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Bert B. schreef:
Kolomnist schreef:
Zonder Wendy sta je nooit op een droogje en zal je maag niet gaan knorren tijdens het spelen.


Ik denk dat je juist met Wendy nooit op een droogje staat, maar afgezien daarvan heb je het type spelers mooi neergezet. Chapeau.


Klopt, het had inderdaad met Wendy moeten zijn. Doe ik die arme Wendy ook nog eens te kort :-(

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 06 nov 2018, 14:44 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Denk dat de uitdrukking: Wendy zorgt voor een natje en een droogje wordt bedoeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Allemansvriendjes en -vriendinnetjes  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®