Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



39 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2018, 12:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Bongo schreef:
Hoezo is er behoefte aan een "duurzame" spellenindustrie? Wat betekent dat eigenlijk? Is de spellenindustrie nu niet duurzaam dan? Belasten we het milieu dan zo erg met onze hobby?
Volgens mij valt dat wel mee.


Tegenover jouw vermoeden stel ik het mijne: volgens mij is de bordspelindustrie verre van duurzaam.

Bijna alle spellen worden tegenwoordig in China geproduceerd. Dat land staat niet bekend om strenge milieu-eisen. Ik weet niet in hoeverre het karton gemaakt kan worden van recycled papier maar ik heb me wel eens laten vertellen dat kwaliteitsdrukwerk altijd geschiedt op ‘vers papier’, van omgehakte bomen dus. Alle houten speelstukken zijn overigens zelden voorzien van het FSC keurmerk, dus de kans is groot dat het onverantwoorde houtkap betreft.
Verder worden veel spellen van veel plastic poppetjes voorzien, en meer plastic is nou net niet wat deze wereld nodig heeft.

De volgende stap is dat al die spellen vanuit China naar het westen getransporteerd worden. Boten zijn niet schoon, Google maar eens wat de CO2-footprint is van zo’n enorme containerboot. Vliegen is trouwens nog erger. Eenmaal in de distributiecentra rijden kolonies busjes naar particulieren en winkels. Er bestaat wel een tweedehands bordspellenmarkt maar het gros blijft in de kast en op zolders liggen, tot niemand het meer wil hebben want de nieuwste lichting is per definitie interessanter.

Het zou al schelen als de spellen in Europa geproduceerd zouden worden (en gelukkig gebeurt dat nog steeds) maar de consequentie is dat de prijs daarmee omhoog gaat en consumenten willen liever minder betalen, ongehinderd door ethische overwegingen.

Om terug te komen op je stelling: ik heb zeker behoefte aan verduurzaming van onze hobby. Ik weiger om spellen met excessief veel plastic te kopen (Tang Garden, bijna alles van CMON) maar er is helaas geen keuze tussen een zelfde spel ‘Made in China/Made in Germany’ of met/zonder plastic onderdelen.

Daarnaast helpt het sowieso om mijn eigen consumentisme enigszins in de hand te houden; niet meer dan 5 ongespeelde spellen in de kast voor er iets nieuws mag komen.
Oeps, daar ben ik afgelopen maand weer over heen gegaan...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2018, 12:51 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
En je investeert niet in Kernenergie centrales zeker als je hoogspanning speelt?

Grapje....

Ik denk dat de volumes wel meevallen... er gaan echt geen honderden schepen extra vanuit China naar de rest vd wereld met alleen bordspellen.
En papier en plastic worden zeer goed gerecycled in Europa, en er zal echt geen tropisch hardhout worden gebruikt voor meeples....

Maar ieder zijn ding. Vroeger, heel vroeger had ik alleen een stok kaarten nodig....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2018, 16:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Bongo schreef:
En je investeert niet in Kernenergie centrales zeker als je hoogspanning speelt?

Grapje....


Flauw hoor.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2018, 17:01 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Ben het helemaal mee eens. Het is taboe om bij bordspellen over materiaalkeuze en afval van productie te praten. Ik heb me al eerder afgevraagd waarom amerikanen en een aantal europeanen zo dol zijn op mini's.
Dat is gewoon pvc, en als het niet in Europa geproduceerd was kunnen er allerlei enge stoffen in zitten.
En dan dat sleeven... ook gewoon plastic.
En het verschepen via een van de 26k containerschepen over de oceaan, sure braaf je afval scheiden. Fabel: je afval scheiden vermindert de afvalberg. Realiteit: wet van behoud van massa (afgezien van kernenergie).

Gelukkig is het vanaf peak oil alleen maar bergafwaarts, dus wordt alles milieuvriendelijker.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2018, 17:22 
Avatar gebruiker
kosterix schreef:
Dat is gewoon pvc, en als het niet in Europa geproduceerd was kunnen er allerlei enge stoffen in zitten.


Geen idee waarom jij zegt dat dat pvc zou zijn. Is vast als statement bedoeld. Er zijn tal van andere plastics die goedkoper zijn, makkelijker te spuitgieten, beter voor afwerking en gewoon milieu- en klantvriendelijker... en die dus wel gebruikt worden.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2018, 13:12 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Bongo schreef:
Ik denk dat de volumes wel meevallen...


Op BGG heeft iemand uitgezocht hoe groot de Kickstarter-bordspellen omzet was in de afgelopen 3 jaar. $80 miljoen in 2018, dat is niet weinig. Hoeveel boten je daarmee vult? Al is het er maar één, dan hebben we het nog steeds over een enorme CO2 voetafdruk.
En dan hebben we het nog alleen maar over de Kickstarter-bordspellen.
https://boardgamegeek.com/blogpost/8351 ... ements-201

Ik zeg niet dat je geen bordspellen meer mag kopen maar wél dat de industrie verduurzaamd mag worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2018, 13:41 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Dat plastic beland toch niet in het milieu. De plastic soep op de oceaan en in de natuur is met name zakjes en petflessen.

Je gaat echt geen zwerfvuil van miniatures games tegenkomen.

Wordt gewoon gerecycled als dit ooit bij het afval komt.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2018, 19:01 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Jerome schreef:
Bongo schreef:
Ik denk dat de volumes wel meevallen...


Op BGG heeft iemand uitgezocht hoe groot de Kickstarter-bordspellen omzet was in de afgelopen 3 jaar. $80 miljoen in 2018, dat is niet weinig. Hoeveel boten je daarmee vult? Al is het er maar één, dan hebben we het nog steeds over een enorme CO2 voetafdruk.
En dan hebben we het nog alleen maar over de Kickstarter-bordspellen.
https://boardgamegeek.com/blogpost/8351 ... ements-201

Ik zeg niet dat je geen bordspellen meer mag kopen maar wél dat de industrie verduurzaamd mag worden.


80M$ = 1 tot 1,5M dozen
1 Pallet = 5 lagen van 5 overdozen, per overdoos 6 spellen = 150 spellen.
18 pallets = 1 container.
2700 spellen = 1 container.
1.5 M dozen = 560 containers.
1 vrachtschip = 20.000 containers

Totale KS spellenmarkt = 2.8% containerschip.....

Valt allemaal wel mee. Onze hobby is zo groot helemaal niet.
Mochten we miss wel willen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2018, 19:38 
Avatar gebruiker
Wat je wel hebt is natuurlijk de plastic rond elke doos, die gooi je wel weg he, vaak ook de totaal onnuttige of overbodige insert (ook weer plastic of karton), elk pakje kaarten nog eens apart in wegwerp plastic. Heel vaak is het spel dan nog online gekocht en ingepakt in bubbel plastic (en daar heeft ook de tweede handsmarkt een impact op) Ik zeg niet dat onze hobby een belangrijke vervuiler is, of dat je niet (zowel als online winkel als particulier verkoper) moet zorgen dat je spel in zo goed mogelijke staat bij je koper aankomt, maar we moeten ons er wel bewust van zijn dat er een zekere impact is.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2018, 20:26 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Die gooi je weg en wordt met het afval gescheiden. Komt dus niet als zwerfafval in natuur terecht.

Gewoon recycling.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2018, 01:38 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Edwin84 schreef:
Die gooi je weg en wordt met het afval gescheiden. Komt dus niet als zwerfafval in natuur terecht.

Gewoon recycling.


Al dat wegwerpplastic kan je toch niet duurzaam noemen?
Recycling is goed, maar voorkomen is beter.

maartendp heeft een punt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2018, 08:55 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Ander spreekwoord om me clichés te spreken: overdrijven is ook een vak.

De impact van bordspellen ophet het milieu is zo minimaal dat we gewoon met plastic figuren kunnen spelen.

Ben wel voor scheiden van afval en tegen zwerfvuil. Erger me altijd aan plastic flesjes in de berm langs de snelweg. Dat aanpakken lost veel meer op.

Tegenwoordig in Nederland als je niet de aller milieuvriendelijkste oplossing kiest komt wel iemand je een schuldgevoel aanpraten.

Weleens in het buitenland geweest? Daar wordt zo slecht met het milieu omgegaan. Daar kunnen pas stappen worden gemaakt.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2018, 09:10 
Avatar gebruiker
De plastic rond de dozen wordt volgens mij niet eens gescheiden hier in ons kleine Belgenlandje :).
Ik denk wel dat alle kleine beetjes helpen en dat bewust omgaan met milieu in alle details nodig is om het totale probleem op te lossen.
En zoals eerder gezegd, ik vind niet dat je daarom geen bordspellen meer moet kopen/verkopen of dat je een enorme milieu vervuiler bent als je dat wel doet.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2018, 09:50 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Edwin84 schreef:
Ander spreekwoord om me clichés te spreken: overdrijven is ook een vak.

De impact van bordspellen ophet het milieu is zo minimaal dat we gewoon met plastic figuren kunnen spelen.

Ben wel voor scheiden van afval en tegen zwerfvuil. Erger me altijd aan plastic flesjes in de berm langs de snelweg. Dat aanpakken lost veel meer op.

Tegenwoordig in Nederland als je niet de aller milieuvriendelijkste oplossing kiest komt wel iemand je een schuldgevoel aanpraten.

Weleens in het buitenland geweest? Daar wordt zo slecht met het milieu omgegaan. Daar kunnen pas stappen worden gemaakt.


Het was niet de bedoeling om iemand een schuldgevoel aan te praten. Het is ook niet zo dat de wereld vergaat omdat wij zo nodig bordspelletjes willen spelen.
Ik reageerde in eerste instantie op iemands mening dat onze hobby niet zo milieubelastend is.
Milieubelasting is meer dan alleen maar afval produceren dat niet in de recycling terecht komt, maar ik heb mijn betoog al gehouden en herhaal het niet.

De opmerking dat er in het buitenland slechter omgegaan wordt met het milieu hangt er maar net van af welk buitenland je kiest, en al ga je van het slechtste uit dan is dat nog steeds geen argument om zelf niet kritisch te zijn op je eigen milieubelasting. Het kan immers altijd beter, en alle beetjes helpen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2018, 09:56 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Tamara_Bakker schreef:
The Iced One schreef:


Grappig dat de discussie ook op BGG wordt gevoerd. Mijn column stond al sinds 27 september in de ontwikkelomgeving van BSM, dus kennelijk was ik de discussie al ver vooruit :-)


Nog meer: https://goplaylisten.com/games/game-des ... -possible/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
39 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Verandering van spijs doet eten  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®