Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 12:03 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Roll for the Galaxy vs Race for the Galaxy.
Ik ben benieuwd welk spel bij jullie de voorkeur heeft.

Wij spelen spellen met z'n tweeën maar spelen soms ook in een groepje van 4.
Het heeft wel onze voorkeur als een spel ook leuk is voor 2 spelers..

Wat ik tot nu toe over beide spellen heb gehoord is erg tegenstrijdig.
Men zegt (forums, Youtube) dat Roll een iets makkelijker te begrijpen spel is.
Daarnaast zegt men dat Roll een soort race 2.0 is.. Een betere versie dus..
Aan de andere kant wordt er weer door andere mensen gezegd dat Race meer keuzes heeft
en minder beperkt is dan Roll.. De meningen zijn verdeelt over welk spel nou beter met 2 speelt..

Welk van de twee raden jullie aan? En waarom?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 12:59 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Race.
Er is solo voor.
Van Roll werd iiedereen, normaal echte gamer, een melige kleuter. Ik wijt dat aan de drinkbekers. Ik bedoel dobbelbekers. De speluitlegger ging in een hoekje zitten mokken.
Spel niet eens afgemaakt, en dit is echt gebeurd..
Roll: eens maar nooit weer.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 13:02 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik heb Race nog nooit gespeeld, maar mijn ene speelsessie van Roll was voldoende om me fan te maken. Alleen spijtig dat het zo duur is... :think:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 13:08 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Ik vind Race een stuk beter dan Roll! Ik speel bijna altijd met 2, dus daar is mijn mening dan ook volledig op gebaseerd. In Race zit echt wat wil ik doen, welke kaart speel ik, waarop anticipeer ik wat mijn tegenstander gaat doen en ik zo alsnog kan doen. Dat systeem ontbreekt natuurlijk niet in Roll, maar dobbelstenen (ook al kun je er 1 naar believen in zetten) gaan dan bepalen wat gezien je worp het beste is om te doen. Zie daar maar eens op te anticiperen... hoe zal andermans worp eruit zien dus wat zal hij gaan doen. Een key aspect van Race wat mijns inziens aanzienlijk minder goed uit de verf komt in Roll, vandaar mijn sterke voorkeur. Verder zijn de spellen vrij gelijkend.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 16:17 
Meeple

Berichten: 14
Ik ben een grotere fan van Roll for the Galaxy. Hoewel Race op een heel goed spel is, was ik het zat om constant te kijken wat een kaartje deed. De iconografie was iets te nadrukkelijk doorgevoerd. Dat nadeel heb je niet bij Roll. Daardoor is het spel ook een stuk gestroomlijnder. Een andere verandering die ik toejuich is dat de productie en het verschepen zijn omgewisseld in Roll, waardoor je theoretisch gezien zowel kunt produceren als verschepen in één beurt.

Ik kan echter niet wachten op New Frontiers, de bordspelversie van Race for the Galaxy. Ik denk dat dat spel zomaar eens het beste van beide werelden kan zijn.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 16:57 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Mooie reacties..
Opnieuw toch wel twee kampen...
Race iets meer diepgang? Roll iets gestroomlijnder?

Is dat misschien de conclusie?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 18:55 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Gemaskerde Muchacho schreef:
Mooie reacties..
Opnieuw toch wel twee kampen...
Race iets meer diepgang? Roll iets gestroomlijnder?

Is dat misschien de conclusie?

Volgen mij is de conclusie dat smaak subjectief is! :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 20:49 
Veenboer

Berichten: 168
Woonplaats: Heteren
Ik vind beide spellen erg leuk maar voor 1-2 personen zal ik altijd Race kiezen en Roll voor meer spelers.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 18:00 
1. Great Western Trail (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
Ik denk dat ik beide versies genoeg heb gespeeld om een mening te vormen, hier misschien wat nuancering.

Ten eerste denk ik dat er sprake is van speldeformatie, waarschijnlijk geen bestaande term, maar de doorgewinterde fans weten niet beter. Door je extra vragen/opmerkingen is het misschien makkelijker om te beseffen dat er eigenlijk 3 spellen zijn:

'Gewone' Race, m.a.w. iedere speler kiest maar 1 rol.
'Expert' Race, als suggestie voor 1 tegen 1, daar kan men 2 rollen kiezen, waarvan sommige rollen dubbel of bepaalde rollen 2 soorten smaakjes hebben en dat je beide smaakjes kan selecteren.
Roll for the galaxy (ik geloof dat wanneer je 1 tegen 1 speelt, sowieso een extra dobbelsteen rolt voor een eventuele extra fase).

1 tegen 1 race wordt geloof ik eigenlijk alleen maar in de expert variant gespeeld en dat behoort wel tot m'n favoriete spellen. Dus als je vaak 1 tegen 1 speelt, dan zou ik zeggen Race, de expert variant.
Speel je vaker met meer dan 2, dan is het denk ik meer lood om oud ijzer. Roll is mogelijkerwijs iets meer gestroomlijnder, race is daar en tegen iets meer uitgebreid qua 'strategiën'.

Ik heb beduidend minder ervaring met Roll, maar voor het gevoel is er meer onbalans in de 6-developments en lijkt er nauwelijks mogelijkheid tot het produceren/leveren en eindigen potjes grosso modo doordat het tableau is gevuld.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door GRDavies op di 04 dec 2018, 07:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 18:19 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Een duidelijk verhaal.. Bedankt voor de aanvulling.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 20:23 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Woonplaats: deurne nl
Helaas heb ik beide spellen nog nooit in het echt gespeeld.(Staan wel op mijn wishlist maar de hoge kosten, en helaas is er geen nederlandse uitgave waardoor ze nog niet te spelen zijn met de kinderen, houdt mij tegen van een aankoop) Maar toch beheers ik beide spellen. Ze zijn namelijk beide te spelen op boardgame-arena. Ik vind persoonlijk Roll for the Galaxy leuker dan race for the Galaxy, maar zoals eerder al aangegeven, dat is smaakgebonden. En Race is inderdaad tactischer dan roll omdat het gelukselement van de dobbelsteen uitgeschakeld is. Maar mocht je ze uit willen proberen voordat je ze koopt is het de moeite waard om ze eerst online te proberen, dat is in ieder geval gratis. (Om beide spellen te openen moet je premium member zijn, maar meedoen kan wel gratis, ik ben premium member dus mocht ik online zijn open ik graag een tafel)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Roll for the Galaxy vs Race for the Galaxy  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Race for the Galaxy, Roll for the Galaxy



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®