Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2018, 20:21 
Locomotief

Berichten: 33
Onderstaand artikel komt van Bordspeltheorie. Gaat erover hoe je het Mausoleumwonder moet spelen in 7Wonders Duel; ik vind de strategie next-level.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Het Mausoleum heeft misschien wel het sterkste effect van alle wonderen, maar er is een vaardige speler voor nodig om dit effect goed te gebruiken.

Het Mausoleum heeft als effect dat je een kaart uit het kerkhof mag pakken, oftewel een kaart die een speler tijdens het spel heeft verkocht. Dit is een enorm sterk effect, omdat je tegenstander nu niet zomaar meer kaarten kan verkopen. Je tegenstander moet eigenlijk alle kaarten kopen die veel waard zijn, zoals bijvoorbeeld wetenschapskaarten en strategiekaarten met meerdere strategie-iconen. Anders kun jij ze namelijk gratis uit het kerkhof terughalen. En omdat kaarten die veel waard zijn ook altijd veel kosten, is je tegenstander het hele spel lang geforceerd om veel geld uit te geven aan dure kaarten waar hij zelf niet per se veel aan heeft.

Het Mausoleum kan dus een heel sterk wonder zijn, maar deze kracht wordt niet in alle potjes gerealiseerd. In sommige potjes heeft je tegenstander namelijk een goede economie, in de vorm van veel grondstofkaarten en commerciële kaarten, waardoor hij niet veel geld hoeft uit te geven om alle goede kaarten uit het kerkhof te houden. En als jij zelf ook een goede economie hebt, leg jij ook geen kaarten in het kerkhof en is het effect van het Mausoleum helemaal niet sterk.

Om te voorkomen dat het kerkhof leeg blijft, wil je er dus voor zorgen dat je tegenstander en jij allebei niet zo’n goede economie hebben. Dit kan vrij makkelijk. In 7Wonders Duel sta je namelijk vaak voor de keuze: wil ik mijzelf en mijn tegenstander allebei helpen, of allebei hinderen? Stel bijvoorbeeld dat jij voor jouw wonderen veel hout nodig hebt, en je tegenstander voor zijn wonderen veel steen, en jij kunt nu kiezen tussen een steenkaart en een houtkaart. Normaal gesproken maakt het niet zoveel uit welke je kiest, maar als jij ht Mausoleum hebt dan moet je de steenkaart kiezen. Als jij de steenkaart kiest en je tegenstander kiest de houtkaart, dan worden allebei jullie wonders duurder, wat betekent dat jullie minder geld overhouden voor alle andere kaarten. Dit zorgt er op de lange termijn voor dat jullie meer kaarten moeten verkopen, wat het effect van jouw Mausoleum sterker maakt. Als je de houtkaart zou kiezen dan zouden jij en je tegenstander allebei minder geld hoeven uitgeven aan jullie wonderen, dus zouden jullie meer geld hebben voor andere kaarten en minder kaarten hoeven verkopen, wat jouw Mausoleumeffect minder sterk maakt.

Dit principe kun je in meer situaties gebruiken, het hoeft niet altijd te gaan over welke grondstoffen jij en je tegenstander nodig hebben voor julliw wonders. Als jij al een papyrus hebt en je tegenstander een glaswerk, en je moet kiezen uit een papyrus of een glaswerk, wil je ook de papyrus kiezen. Voor de meeste kaarten heb je namelijk maar één papyrus of glaswerk nodig, dus een tweede van die kaarten is voor jullie allebei niet zo nuttig. Over het hele potje zullen jullie allebei veel meer geld moeten uitgeven als jullie allebei één gondstofmonopolie hebben, dan wanneer jullie alle grondstoffen eerlijk verdelen.

Kortom: slechtere economie –> meer geld nodig om kaarten te kopen –> meer kaarten verkopen –> Mausoleum wordt beter.

Dus als je het Mausoleum hebt dan wil je zorgen dat jij en je tegenstander een slechte economie hebben.

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2018, 23:18 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Interessante strategie. Ga ik zeker eens uitproberen. Win ik misschien ook een keertje van mijn vrouw. ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 20:12 
Locomotief

Berichten: 33
Haha top, laat maar weten hoe het je afgaat! :D

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 21:21 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 230
Woonplaats: Beusichem
Maar je mag toch maar 1 keer iets uit het kerkhof halen?

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2018, 12:56 
Locomotief

Berichten: 33
MickyS schreef:
Maar je mag toch maar 1 keer iets uit het kerkhof halen?


Klopt.

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2018, 14:07 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Maxikozie schreef:
MickyS schreef:
Maar je mag toch maar 1 keer iets uit het kerkhof halen?


Klopt.


Misschien is de geïmpliceerde vraag van Micky hierbij: is het dan wel de moeite waard om je hele potje erop in te richten (inclusief dus bijvoorbeeld een onnodige tweede papyrus pakken) het mausoleum zo sterk mogelijk te maken als je er vervolgens maar 1 kaart mee pakt?

En anders is het de mijne, gexpliciteerd dan wel :wink:

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2018, 17:06 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 230
Woonplaats: Beusichem
Dit is inderdaad wat ik mij afvraag. Ik zou geneigd zijn om een goede economie op te bouwen, om zo een sterke kaart gewoon te kopen.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2018, 22:10 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Ik heb de strategie getracht te volgen, alleen kwam ik er niet toe het Mausoleum te bouwen...
Helaas, en dus weer verloren... Lol

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 dec 2018, 15:06 
Locomotief

Berichten: 33
Ugur schreef:
Maxikozie schreef:
MickyS schreef:
Maar je mag toch maar 1 keer iets uit het kerkhof halen?


Klopt.


Misschien is de geïmpliceerde vraag van Micky hierbij: is het dan wel de moeite waard om je hele potje erop in te richten (inclusief dus bijvoorbeeld een onnodige tweede papyrus pakken) het mausoleum zo sterk mogelijk te maken als je er vervolgens maar 1 kaart mee pakt?

En anders is het de mijne, gexpliciteerd dan wel :wink:


Nou het gaat over situaties waarin je kunt kiezen dat je tegenstander en jij allebei een betere economie krijgen, of allebei een slechtere. In zo'n geval maakt het normaal gesproken niet uit wat je doet, want het is een 1v1 spel is en alles wat slecht is voor je tegenstander is goed voor jou, en vice versa. Maar, als je het mausoleum hebt, maakt het in zulke situaties wel uit wat je doet, want jij hebt er voordeel bij als het economisch slecht gaat met je tegenstander en jou.

Dus je vraagt je af of het het wel waard is om te zorgen dat het economisch met beide spelers slecht gaat, maar het komt in Duel dus echt vrij vaak voor dat dit helemaal geen moeite kost. En als het zo weinig moeite kost, is het het dus wel waard denk ik :)

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 08 dec 2018, 15:35 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 230
Woonplaats: Beusichem
Duidelijk! Zal het eens proberen. Je blog is supercool trouwens. Jammerlijk gaat het spel van mijn partner en mij niet de zo de diepte in gaat om over Mausoleums na te denken. Vind het mooi om te lezen dat er mensen zijn die dat wel doen!

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 08 dec 2018, 16:42 
Locomotief

Berichten: 33
MickyS schreef:
Duidelijk! Zal het eens proberen. Je blog is supercool trouwens. Jammerlijk gaat het spel van mijn partner en mij niet de zo de diepte in gaat om over Mausoleums na te denken. Vind het mooi om te lezen dat er mensen zijn die dat wel doen!


Haha, mijn vriendin is een gewaagd tegenstander, dus ik moet wel :wink:
En als jullie door blijven spelen komen jullie vanzelf ook op dit soort dingen!

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2018, 18:12 
Avatar gebruiker
MickyS schreef:
Dit is inderdaad wat ik mij afvraag. Ik zou geneigd zijn om een goede economie op te bouwen, om zo een sterke kaart gewoon te kopen.
Het is niet de bedoeling om een goede economie op te bouwen, het is de bedoeling een minder slechte economie op te bouwen dan je tegenstander.
Je moet je niet de vraag stellen "wat is het beste voor mijn economie", maar wel "hoe creëer ik het grootste verschil met mijn tegenstander". Daardoor ga je vaak negatieve keuzes maken, je tegenstander onder druk zetten en wordt 7WD een veel harder spel. Veel spelers haken dan helaas af.
Als je zo speelt, wordt het mausoleum echt wel sterk, in het bijzonder om de wetenschappelijke of militaire overwinning binnen te rijven. Je tegenspeler wilt geen sterke kaart laten liggen en moet ze dus nemen... Zelf bouwen dus of verkopen. Als dat zelf bouwen niet lukt (zoals hierboven uitgelegd), blijft enkel verkopen over. En die optie werkt het mausoleum juist weg.


Omhoog
     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beste van het Web  
 Feed - Onderwerp - 7Wonders Duel: Hoe speel je het Mausoleum?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

7 Wonders Duel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®