Mannen dragen de sluiers. Targi is wat wij tegenwoordig een oud spel durven noemen. Kosmos bracht het op de markt in 2012. Op Boardgamegeek, een site die jullie wellicht allemaal wel eens durven raadplegen*, prijkt deze tweespeler op plaats 139. Dit succes werd snel door verschillende uitgevers opgemerkt waardoor intussen 14 verschillende versies de revue passeerden. Voor de Nederlandse uitgave tekende eerst 999 Games present, die zijn intussen uitverkocht. Tijd om dat kunstje te herhalen, moeten ze bij White Goblin Games gedacht hebben.Foto: White Goblin Games
Targi wordt gespeeld op een raster van 3 keer 3 kaarten. Dit kunnen handelswarenkaarten of stamkaarten zijn. Rond het raster worden 16 randkaarten gelegd waarop verschillende acties staan afgebeeld. Op de eerste kaart van die rand wordt een rover gezet.
Om beurt plaatsen de spelers een Targi op één van de randvelden. Een Targi mag niet recht tegenover een vreemde Targi of op het veld van de rover staan.
Daarna plaatst elke speler stamstenen (maximum 2) op het raster en wel zo dat zij de snijpunten van de eigen Targi aangeven.
Vervolgens voeren de spelers om beurt alle acties van Targi en Stamstenen uit.
Handelswarenkaarten leveren dadels, pepers, zout goud of punten op. Daarmee kunnen stamkaarten worden gekocht. Stamkaarten bezorgen je naast punten meestal ook voordelen op. Ze worden in 3 rijen van 4 onder elkaar voor de spelers op tafel gelegd. Je verdient extra punten als een rij ofwel uit stamkaarten van hetzelfde type ofwel uit allemaal verschillende types bestaat.
Na elke ronde wordt de rover verplaatst. De vier hoekpunten van het kader genereren een overval waarbij de spelers handelswaren of overwinningspunten moeten inleveren.
Het spel eindigt na de laatste overval of nadat een speler zijn 12de stamkaart speelt. De speler met het meeste punten wint.
Foto: Arneji (andere taal, zelfde componenten)
White Goblin Games heeft met Targi een geslaagde tweespeler in huis gehaald. De spelregels lezen heel vlot en zijn dankzij de vele voorbeelden makkelijk te begrijpen. Duidelijke spelregels, het lijkt evident maar de ervaring leert me dat ik dit best mag benadrukken.
Ook de vormgeving is prima. Leuk is dat op elke actiekaart de uitleg zowel in tekst als symbolen terug te vinden is. Het kan je wat heen en weer geblader doorheen het spelregelboek besparen.
Het spelmechanisme vind ik origineel en leuk. Acties kiezen en daarbij rekening houden met de snijpunten op het raster, je moet het maar bedenken. Fijn is dat je door het handig plaatsen van een Targi je speelgezel flink kan dwarsbomen wat bij een tweespeler altijd interessant is.
De stamkaarten bezorgen de spelers naast een doel ook voldoende variatie. Je hoeft niet telkens op dezelfde manier te spelen om als winnaar uit de bus te komen.
Eigenlijk kan ik niks bedenken wat ik aan Targi niet leuk vind. De advocaat van de Duivel delft het onderspit. Voor ik het nieuwe jaar** induik, wil ik jullie deze tweespeler wel nog even aanbevelen. *Alleen als jullie hier de nodige informatie niet kunnen vinden natuurlijk.
** Bij deze wens ik iedereen een – ook op de niet speelse momenten - fijn 2019 toe.