Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leuk partyspel gezocht
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 15:54 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: Rotterdam
Over een aantal weken ga ik op skivakantie met in totaal 6 volwassenen. Leeftijd varieert van 30jaar tot 60 jaar.
Nu lijkt het mij geweldig om in dit gezelschap een partyspel te introduceren.

Zelf ben ik bekend met de volgende partyspel:

- party en co (vind ik zelf niet zo leuk)
- 30 seconds (top spel maar te veel gespeeld)
- Dixit (Toevallig van de week voor het eerst gespeeld, kon het erg waarderen)

Ik ben niet zo bekend met spellen en zou graag advies van jullie kenners willen hebben over nieuw partspellen die ik nog niet ken. Ik ben erg benieuwd naar jullie tips, suggesties en onderbouwingen.

Ps. Ik neem het spel escaperoom: exit de verlaten hut in ieder geval mee.

Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 16:11 
Game On!
Avatar gebruiker

Berichten: 2
Woonplaats: Meppel
Ik kan het spel Concept erg waarderen als party spel.
Het is een soort "Hints" waarbij je o.a. bekende personen, filmtitels en spreekwoorden moet uitbeelden m.b.v. een speelbord met iconen

Erg leuk spel en maakt je erg creatief. Er zit een punten systeem bij, naar die gebruiken wij nooit...

Ca. 25 euro


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 16:18 
Meeple

Berichten: 18
Dixit is erg leuk! Iedereen kan gewoon meedoen en het behoeft nauwelijks uitleg. Het is alleen niet echt een competitief spel, je kan het spelen om te winnen (bijvoorbeeld door veel inside jokes te doen als hints), maar dat maakt het spel stukken minder leuk.

Mijn favoriet op dit moment is Spyfall. Ook erg makkelijk te leren (als het lastig lijkt, gewoon beginnen met spelen, je snapt het zo) en je kan er ontzettend creatief mee zijn. Je kan het spel kopen, maar ook gewoon een gratis app installeren. Is eigenlijk zelfs handiger. Mogelijk nadeel is dat het spel dan wel in het Engels is.

En verder ben ik tijdenlang enorm fan geweest van OneNight Ultimate Werewolf en Secret Hitler. Heb deze spellen eindeloos gespeeld met studievrienden die van discussiëren en verhalen vertellen hielden. Dat is wel een must, in gezelschappen die niet echt houden van praten of liegen is OneNight niet echt leuk en met Secret Hitler moet je ook wel flink van discussie houden.

_________________
Schrijver bij boardgametheories.com


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 16:51 
1. Terra Mystica (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Surf zeker eens naar:
- Codenames (of Codenames Pictures of C Duet)
- When I Dream
- Concept
- Time's Up (Je hoeft het spel niet te kopen, laat iedere speler bij aanvang gewoon enkele namen opschrijven, alles in een pet/... en je bent vertrokken)
- Muse (Lijkt érg hard op Dixit, dus als je Dixit hebt, laat deze dan maar)
- Bang het Dobbelspel (je hebt ook een kaartspel, maar dat ken ik niet)
- Why First?! / Runners up
- Reactiespellen zoals Kakkerlakkensoep, - salade, Vlotte Geesten, Cortex Challenge (4Sp), ...
- ...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 16:52 
Rooster Booster

Berichten: 77
Woonplaats: Hoogeveen
Als je Dixit leuk vindt is Shadows Amsterdam misschien iets voor jou. Je moet hierbij aanwijzingen geven aan je team dmv kaartjes met afbeeldingen. Zo moet je geheime agent een route afleggen. Het is simpel en snel en speelt heel goed met 6 personen.

Codenames vind ik trouwens ook altijd een groot succes.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 17:12 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: Rotterdam
Dankjulliewel Guys. Ik zie een hoop spellen voorbij komen. En zoek op youtube de speluitleg. de mensen met wie ik speel zijn geen echte spelletjes liefhebbers. Ik moet ze dus overtuigen om mee te doen, belangrijk is dat het makkelijk in te stappen is.

Mijn voorkeur gaat nu nog uit naar Dixit odyssee puur vanwege het makkelijke instappen. Ben benieuwd of jullie nog meer tips hebben:)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 18:38 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Belangrijkste hierbij is, wat zijn de omstandigheden qua sfeer en mindset op het moment dat jullie gaan spelen?
Over het algemeen zijn de meeste partyspellen wel vrij laagdrempelig qua instap. Sommige deduction spellen zijn iets moeilijker, maar nog altijd vrij goed te doen, echter de wil moet er wel zijn.

Mijn vrouw is groot fan van échte party games,deze komen dus vaak op een feestje of iets dergelijks uit de kast vergezeld met enige alcoholische versnaperingen.
Je kunt hier denken aan party & go-achtige spellen als who's the dude, mouthgarde challenge, 30 seconds e.d. Zorgt met een borreltje op vaak wel voor hilariteit. Maar het valt mi niet echt onder het spelen van een spel, dit is mi meer een activiteit zonder win condities

Dan heb je ook nog de tekenvaardigheidsspelletjes a la pictionairy. Pictomania en Telestrations zijn in dat straatje hoog aangeschreven.

Qua dobbelen is Bang the dice game een aanrader, werd al eerder genoemd, basis gaat a la yathzee, 3x werpen en tussendoor stenen selecteren maar met symbolen ipv ogen. Het leuke hieraan is dat iedereen een open wildwest karakter krijgt met speciale bonussen en een hidden role mbt de groep waar toe je behoort. De Sherrif + deputies vs outlaws vs renagades, waar dus een stukje deduction bij komt kijken. Een van mijn favoriete fillers.

Mysterium is ook een aanrader als je daar de juiste groep voor hebt. Speelt het leukst als je de sfeer er ook naar maakt. Licht uit, kaarsjes aan. Er zijn zelfs soundtracks voor dit spel als achtergrond muziek. Het spel is een coop, met deduction mechanisme a la dixit, waarbij er een moord opgelost moet worden.

Een andere nieuwentijdse cluedo, is Deception Murder in Hong Kong. Denk mijn favoriete deductionspel van het moment. Een CSI leader met een aantal rechercheurs onder zich probeert een moord op te lossen, echter de moordenaar bevind zich binnen het team. Slaagt de moordenaar erin andere genoeg verdacht te maken om zelf buiten schot te blijven?

Codenames is ook echt een topper, meerdere varianten beschikbaar, ik vind zelf de pictures variant het leukste. Speelt in teamvormverband. Elk team heeft een leader die aanwijzingen moet geven dmv 1 woord te noemen waarmee hij zoveel mogelijk goede antwoorden probeert te combineren. Maar pas op want geef je de verkeerde hint, dan onthul je mogelijk antwoorden van de tegenpartij of zelfs de bom, waarmee alles gelijk uit is.

Verder zou je ook nog kunnen kijken naar een vorm van deduction, waarbij je op voorhand niet weet in welke team je zit. Good Cop, Bad Cop is hier goed voorbeeld van. Potjes spelen lekker vlot, gaandeweg het spel door akties te nemen ga je er achter komen wie er aan jou zijde staan. Of toch niet!

Coup is ook nog een leuke, met last man standing principe, waarbij je dmv slim spelen, deels bluffen en ontcijferen welke rollenkaart de andere zouden kunnen hebben, te trachten als laatste over te blijven.

Als laatste zou je ook nog naar snelle kaart spelletjes kunnen kijken, zoals bv Sushi Go (party), dat doet het vaak wel goed bij niet-spelers.

Oh ja en saboteur wil ik ook nog wel genoemd hebben. Gebruik ik vaker als instap spelletje, met een wat grotere groep. Bijna altijd valt dat wel in de smaak.

Succes en alvast een goede skivakantie

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Noviomagum op wo 02 jan 2019, 02:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 21:15 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: Rotterdam
Dankjullie wel allemaal!!

Aardig wat reviews later heb ik een lijstje opgesteld in combinatie met cijfers en sterren die gegeven zijn door video's van Nox de spellenzolder.

Het lijstje voor nu;

- Dixit odyssee (spel van het jaar) 4*
- Concept (genomineerd spel van het jaar 2016) 4*
- When i dream (score 8)
- Bang the dice ( 7 soort van yahtzee)
- Exit de verlaten hut. Bol.com €13

Mochten jullie nog aanvullingen hebben, hoor ik dat uiteraard graag!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 21:20 
3. Orléans (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Ik weet niet van waar je bent, maar indien in de buurt van Hellevoetsluis [ik weet het niet liggen :P ] kan je ineens Codenames Pictures kopen voor een prikje, die zal wellicht goed in de smaak vallen bij je niet-spelende vrienden:
in-de-aanbieding/topic21326.html

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 21:49 
10. El Capitán (0)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
One Night Ultimate Werewolf is genoemd. Pak dan de Nederlandse versie 1 Nacht Weerwolven & Waaghalzen. Met de juiste groep (en minimaal 5 spelers, liever meer) een erg leuk partyspel waarin je heerlijk kunt liegen en bedriegen. Gister nog geïntroduceerd bij een groepje weinig ervaren spelers en het werd een heerlijk gediscussieer wat er nu allemaal gebeurt was die nacht. Ben benieuwd of sommige spelers vandaag hun gewone stem hebben :lol: . Zeker een spel wat je nog niet hebt.

Verder vind ik ook Las Vegas altijd wel leuk. Zeker ook het bekijken waard.

Verder een +1 voor Bang het dobbelspel. Hier is ook een Nederlandse uitgave van. Wel ook met 5 spelers of meer.

Dixit Odyssee noem je. Als je Dixit al hebt is Odyssee toch nog meer van hetzelfde. Kun je misschien beter Mysterium kopen: een compleet ander spel en met die kaarten kun je ook Dixit spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 23:01 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Nog enkele spellen die nog niet genoemd zijn:
The Résistance (De Mol)... Een deductie spel waarbij een deel van de groep de missies moet laten mislukken maar niet ontmaskerd moeten worden. Elkaar dus verdacht maken etc is dus belangrijk. Met de juiste groep is dit een echte hit!

King of Tokyo... Ziet er wellicht wat kinderachtig uit, maar dit dobbelspel is leuk omdat je op 2 manieren kunt winnen.

Colt Express of River Dragon... Bij beide spellen moet je je acties programmeren en daarbij rekening houden wat de anderen wellicht gaan doen. Dit zorgt regelmatig voor de gekste uitkomsten als een tegenstander heel anders zijn acties heeft gepland dan jij verwacht.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2019, 01:46 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Kevin schreef:
Ik weet niet van waar je bent, maar indien in de buurt van Hellevoetsluis [ik weet het niet liggen :P ] kan je ineens Codenames Pictures kopen voor een prikje, die zal wellicht goed in de smaak vallen bij je niet-spelende vrienden:
in-de-aanbieding/topic21326.html


Dit is wel een goeie tip ja, Joshua 010, dus uit de regio Rotterdam neem ik aan? Hellevoet is dan om de hoek...
Zie dat verkoper Nordschleiffe tevens ook Dominion Koninkrijk te koop heeft staan voor zeer schappelijk bedrag. Dat is ook zeker een goed instap spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2019, 02:45 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: Rotterdam
Klopt inderdaad Noviomagnum en Kevin. Heb de verkoper een bericht gestuurd, thanks voor de tips!

Als er nog aanvullingen zijn lees ik dat uiteraard graag:)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 12:19 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Ik zag het hier nog niet tussenstaan, maar ik vind persoonlijk Magic Maze een fantastisch partyspel. Met 8 spelers is het een heerlijke chaos. En doordat het spel in 'stilte' wordt gespeeld zorgt het voor hele komische situaties als een speler bijvoorbeeld voor de tijd wilt gaan maar een andere voor het wapen wilt gaan. Echt enorm tof en misschien nog wel het leukste je verliest of wint samen.

Als je er wat filmpjes van opzoekt kun je zien of het iets voor je is.
Het spel zelf bouwt goed op maar liefst 10 scenario's, dus de herspeelbaarheids waarde is echt enorm.

Andere tip die al gezegd is: Mysterium. Persoonlijk speel ik hem met andere regels waardoor het geen co-op spel meer is.

En anders als je richting een directe dixit variant wilt gaan: Muse van 999


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 13:14 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
KevVink schreef:
Persoonlijk speel ik hem met andere regels waardoor het geen co-op spel meer is.


Daar ben ik wel benieuwd naar. Heb je daar toevallig een bestandje van of kun je dat mischien hier makkelijk uitleggen?
Alvast bedankt

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Leuk partyspel gezocht  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®