Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 17:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Ik wens de bezoekers van Bordspeler.nl een gezond, voorspoedig en uiteraard ook speels 2019.

Afbeelding

Bordspeler.nl trok in 2018 268.200 bezoekers, gemiddeld 735 per dag, een daling van 5% ten opzichte van 2017. Zoals gebruikelijk waren november en december de topmaanden met meer dan 1.000 bezoekers per dag. Volgens de geregistreerde zoekopdrachten kwamen de zoekers het afgelopen jaar met name voor EXIT, The Mind en Spiel/Essen. De meeste bezoekers komen echter via hun favorieten en directe links binnen. Het aan deze website gekoppelde Twitteraccount heeft vorig jaar de 1.000-grens geslecht en heeft nu 1.034 volgers. Ik gebruik Twitter als vehikel voor korte nieuwsberichtjes en links, die vervolgens als een wekelijkse ‘Kort Nieuws’ bundel op de website belanden. Daarnaast gebruik ik Facebook vooral om het daar circulerende spellennieuws te volgen, maar zo nu en dan plaats ik eigen content. Tot plezier van mijn niet spelende vrienden is de automatische koppeling tussen Twitter en Facebook in de loop van 2018 verdwenen, zodat zij niet langer worden overspoeld door speelse nieuwtjes.

2018 was een geslaagd jaar op beursgebied (het is maar goed dat Trump na zijn eenmalige uitstapje in spellenland niet actief is gebleven in onze tak van sport). Ik heb veel plezier beleefd aan mijn bezoeken aan Zuiderspel, Noorderspel, Spiel (ondanks de ongemakken van een eenmalige samenwerking met een andere journalistieke partner dan mijn trouwe beursgenoot Bob), Spellenspektakel en last but not least Spel in Antwerpen. Andere Nederlandse spellendagen heb ik minder vaak bezocht dan me lief is, maar dit biedt kansen voor goede voornemens in 2019.

Een jaar geleden heb ik als aardigheidje Gentes tot mijn eigen Spel van het Jaar uitgeroepen. Van dit prachtige ontwikkelingsspel is inmiddels ook een Nederlandstalige versie verschenen (al hoorde ik vrienden de afgelopen maanden klagen over een vertraagde uitlevering). Ik heb besloten om ook deze jaargang een Spel van het Jaar te kiezen. Dat had met Ganges zomaar weer een expertspel kunnen worden, maar 2018 was wat mij betreft het jaar van Wolfgang Warsch, een spelauteur die ik een jaar geleden nog niet kende. Hij gooide hoge ogen bij de Spiel des Jahres verkiezing van 2018, met nominaties voor The Mind, Clever en de Kwakzalvers van Kakelenburg en ging in het najaar vrolijk verder met andere interessante titels. Kwakzalvers werd in juli uitgeroepen tot het Duitse Kennerspiel des Jahres. Mijn favoriet van het genomineerde trio is het vreselijk leuke roll & write dobbelspel Clever, dat ik het afgelopen jaar tientallen keren heb gespeeld (om nog maar te zwijgen over de solitaire sessies op mijn iPad en iPhone). Lekker dobbelen, veel variatie en kicken op mooie kettingreacties, ik lust er wel pap van.

Afbeelding

Ergens in december 2019 (de exacte datum weet ik niet) ben ik 25 jaar actief met een website over spelletjes. Ik won in december 1995 een gratis internetabonnement bij de Amersfoortse provider Hacom, wat na een paar dagen stoeien met HTML een eerste homepage met mijn Oostenwind columns uit het toenmalige verenigingsblad van Ducosim opleverde. In de loop van 1997 is dit uitgegroeid tot de website Spelweb met nieuwsberichten en recensies, die een paar jaar later overging in Bordspel.com. Sinds 2012 ben ik actief in de oranje jas van Bordspeler.nl.

Spelen is een schitterende hobby. Je ontsnapt even aan de dagelijkse gang van zaken en kunt de zinnen verzetten, je prikkelt de grijze cellen en je wordt getrakteerd op sociale interactie met gezellige medespelers. Ik vind dit een geweldige combinatie en besteed hier met plezier vrije tijd aan. Ik vond dit de afgelopen decennia zelfs zo leuk, dat ik veel extra tijd ‘opofferde’ om anderen enthousiast te maken voor de spellenhobby.

Veel Nederlandse uitgevers zijn de laatste jaren niet of nauwelijks te bewegen om mij regelmatig informatie over hun spellen te verstrekken, waardoor het informeren van Nederlandstalige spelers extra tijd en moeite kost. Uitgevers zijn tegenwoordig zelf actief op social media en lijken weinig tot geen waarde te hechten aan een onafhankelijke spellennieuwssite met zorgvuldig opgebouwde spelbeschrijvingen. Sommige uitgevers lijken daarnaast vooral verzot op fanblogs met kritiekloze en/of nietszeggende recensies. Het lijkt erop dat ik veel tijd en geld steek in de promotie van commerciële producten, terwijl belangrijke stakeholders niet of nauwelijks zijn geïnteresseerd.

Ik heb deze gedachten de afgelopen maanden laten rijpen. In 2019 zal er in elk geval iets gaan veranderen op deze website, maar ik vind het nu nog te vroeg om hierover concrete mededelingen te doen. Vooruitlopend op komende ontwikkelingen heb ik alvast besloten om de nieuwsfeed naar Bordspelmania te stoppen per 1 maart 2019. Dan hoef ik bij het doorhakken van knopen geen rekening te houden met eventuele gevoeligheden of belangen van derden.

Speel ze!

Erwin


Origineel bericht op: https://bordspeler.nl/2019/01/01/een-speels-2019/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2019, 21:30 
Ludo ergo sum
Avatar gebruiker

Berichten: 373
Woonplaats: Utrecht
Jij ook de beste wensen voor 2019!

25 jaar een nieuws site bij houden is een prestatie van formaat. Ik hoop dat je dat volmaakt. En liefst natuurlijk meer, maar als ik kijk naar je productie, dan moet er een hoop tijd in gaan zitten. Dan moet je er ook wel lol in hebben, uiteraard.

Ik blijf je volgen op twitter, en hoop je nog eens op de bordspellendagen in Utrecht te zien.

Alvast dank voor het vele werk!

Jorrit

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2019, 22:02 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
jlrensen schreef:
Ik blijf je volgen op twitter, en hoop je nog eens op de bordspellendagen in Utrecht te zien.


Hoi Jorrit,

Dank voor je aardige reactie.

Utrecht is een van de goede voornemens uit de derde alinea. Daar wil ik wat vaker aanschuiven dan me vorig jaar is gelukt.

Groetjes,

Erwin


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 13:51 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Mooi artikel maar wel erg jammer om te lezen dat de nieuwsfeed stopt. Dit is toch jammer voor het forum. Hopelijk bedenk je je maar in ieder geval bedankt voor de geleverde diensten!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 13:54 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 528
Woonplaats: Maassluis
Ik sluit me volledig aan bij de Alliantie.

Groetjes,

Jan

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 14:56 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 865
Woonplaats: Bollenstreek
Gefeliciteerd met je jubileum! En dank voor al het nieuws, de verslagen en recensies die je in die tijd hebt geschreven. Ik heb ze vast (bijna) alle allemaal met plezier gelezen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 15:54 
Locomotief

Berichten: 33
Ik ben enorm onder de indruk van je bezoekersaantallen. Topprestatie :clap:

Kun je misschien iets vertellen over hoe de bezoekersaantallen van bordspeler.nl zich hebben ontwikkeld? Als in, hoe lang duurde het voordat je 10 bezoekers per dag had, en 100, enz. Ik heb zelf namelijk ook sinds kort een website over bordspellen en ben benieuwd wat ik kan verwachten.

Groetjes,
Max

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 17:19 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Maxikozie schreef:
Kun je misschien iets vertellen over hoe de bezoekersaantallen van bordspeler.nl zich hebben ontwikkeld? Als in, hoe lang duurde het voordat je 10 bezoekers per dag had, en 100, enz. Ik heb zelf namelijk ook sinds kort een website over bordspellen en ben benieuwd wat ik kan verwachten.


Ik heb geen vastleggingen van de eerste jaren. Volgens mijn herinnering is het deze eeuw nooit minder geweest dan gemiddeld 500 per dag. Een vergelijking met 1995 heeft nu weinig zin, toen stond het web immers nog in de kinderschoenen.

Er waren in 1995 nauwelijks homepages over spellen. Volgens mij was ik een van de eersten, samen met KMW’s Spielplatz en Ken Tidwell’s The Game Cabinet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2019, 10:58 
Locomotief

Berichten: 33
Erwin schreef:
Volgens mijn herinnering is het deze eeuw nooit minder geweest dan gemiddeld 500 per dag.


Ik vind dit echt veel! Ik ben benieuwd wat voor soort mensen dit zijn. Voornamelijk mensen die in de branche werkzaam zijn, of ook gewoon particuliere bordspelfanaten?

Succes in ieder geval in 2019, ik ben benieuwd wat die veranderingen worden waar je over spreekt.

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Een speels 2019
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2019, 12:31 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Maxikozie schreef:
Erwin schreef:
Volgens mijn herinnering is het deze eeuw nooit minder geweest dan gemiddeld 500 per dag.


Ik vind dit echt veel! Ik ben benieuwd wat voor soort mensen dit zijn. Voornamelijk mensen die in de branche werkzaam zijn, of ook gewoon particuliere bordspelfanaten?


Er zitten ongetwijfeld mensen uit de branche tussen (mijn professionele fans uit het noordoosten des lands reageren zelfs op kritische recensies en nieuwsberichten :lol: ), maar de meeste bezoekers zijn ongetwijfeld consumenten op zoek naar informatie. Ik heb geen idee hoe groot het aandeel 'fanaten' is. Ook al val ik zelf in deze doelgroep, ik probeer me meer te richten op het algemene publiek, op basis van de veronderstelling dat je die spelers een beetje helpt met eerlijke en inhoudelijke informatie over spelletjes.[/quote]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Een speels 2019  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®