Mysterium is toch wel een van mijn favoriete spel uit het rijtje van verhalende spellen zoals; Muse, Dixit en Mysterium.
Waarom dan toch dit topic?Het einde van het spel heeft onze groep altijd heel erg saai gevonden, dus we wilde het spel op een andere manier spelen. Als we voor de Co-Op variant gaan skippen we ook meestal om die reden het einde. Maar we spelen tegenwoordig nog maar 1 variant; de niet co-op variant.
Voor mensen die niet bekend zijn met Mysterium een korte samenvatting van de regels vindt je hier;
https://www.youtube.com/watch?v=mhCv0CZW2UM&Niet Co-Op variantHet verhaal (met dank aan Noviomagum)
Bezetten huis - landlord nodigt clairvoyants uit om zijn huis te clansen/zuiveren en looft beloning uit - er blijkt een aantal mysterieuze moorden gepleegd door de geest onder oude bewoners en personeel (gelijk aan aantal helderzienden/spelers) - de geest bestookt de helderzienden met warrige visions, want wenst uiteraard niet mee te werken aan de clansing - de speler met de meeste punten is er in geslaagd de geest te weerstaan door de ware toedracht van gebeurtenissen te achterhalen, daarmee het huis te zuiveren en de geest te verdrijven -de winnaar strijkt de beloning op van de landlord (in dit geval de eer vd overwinning)
De basisregels blijven exact hetzelfde maar de clairvoyance track wordt gebruikt als punten spoor. Je kunt punten krijgen door vroeger binnen te zijn of door de beurten van andere mensen goed te raden. Het spel blijft dus identiek aan het orgineel.
Echter gebeurd er iets waardoor het spel totaal anders wordt. Doordat iedereen individueel speelt ga je proberen de andere spelers te doen geloven dat je iets wel of niet goed hebt of je gaat proberen om andere spelers op een specifieke plek te krijgen zodat jij goed kunt stemmen. Om deze reden wordt de spelronde iets anders ingedeeld;
Fase 1 uitgave van visioen kaarten
Fase 2 omdraaien van de zandloper, de spelers gaan discussies aan en proberen elkaar op bepaalde karakters/locaties of wapens te krijgen net als in het orgineel.
- Je kunt echter proberen om de andere speler te overrulen en hem een fout te laten maken zodat jij dat in de volgende fase kunt stemmen en punten kunt pakken.
- Of ze juist proberen te helpen in het geval je nog alleen maar goede stemtokens hebt.
Fase 3 de zandloper wordt opnieuw omgedraaid, iedereen kan zijn stemtokens gebruiken om te stemmen op de gezette pionen van de spelers.
(stemtokens gaan zoals gewoonlijk naar de aflegstapel bij de klok totdat het 5de uur slaat. (ipv de 4de) Op deze manier moeten mensen hun tokens verstandiger inzetten.
Fase 4 Het oproepen van de geest die alleen mag antwoorden door te kloppen. 2x voor nee(indien ze verkeerd staan) en 1x maal voor een ja(als ze goed staan).
(in eerste instantie leek me dit nogal onnodig, maar het maakt het serieus leuker doordat de geest heel gemeen veel stilte tussen de 2 kloppen kan laten, waardoor je langer in spanning zit)
Het spel gaat door totdat;
1. Alle spelers hun moord hebben opgelost.
2. Alle uren op de klok gebruikt zijn.
Tips voor de Geest;
Wij spelen om het spel te balanceren dat de geest 10 kaarten in zijn hand mag hebben en mag bij pakken als hij een kaart klaar legt voor een visioen van een speler. Hij legt deze achter zijn bord klaar bij de speler-tokens. En geeft alle visioenen tegelijkertijd uit.
Om downtime te voorkomen kan een geest al gedurende fase 3 nieuwe visioenen klaar leggen, gezien de geest al kan zien welke wel en niet kloppen.De speler met de meeste punten heeft dan gewonnen.
Mocht je zelf nog leuke varianten hebben of een leuke aanvulling op deze regels geef een reactie. Ik ben heel benieuwd waarmee jullie komen.
Groetjes Kevin