Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





48 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2019, 21:51 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Gert12555 schreef:
Als je echt het allerallerlaagste instapje wilt proberen komt The River ook in aanmerking qua workerplacement.
Of Montana is ook redelijk toegankelijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2019, 23:24 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Erwin schreef:
Ugur schreef:
Eens dat Stenen Tijdperk een prima keuze is. Daarnaast kan ik ook de zo goed als grondlegger van het mechanisme aanraden: Caylus.


Spoedcursus grondleggen voor Ugur: https://www.999games.nl/worker-placement

:lol:


De woorden "zo goed als" waren zorgvuldig gekozen Erwin :)

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 00:03 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Een duidelijke "ja" voor 'Het Stenen Tijdperk' en 'Lords of Waterdeep' (relatief eenvoudig en telkens opnieuw veel speelplezier).

Een even duidelijke "nee" voor 'Caylus' (iedere misstap wordt hopeloos afgestraft).

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 00:52 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Raiders en Architects zijn toppers! Je hebt je huiswerk goed gedaan, zeg ik als uitgesproken Shem-fan
Maar inderdaad zoals iedereen eigelijk al oppert, misschien niet gelijk in het diepe springen, maar eerst in het gateway badje beginnen...

ST en/of LoW +1

Het grote verschil tussen die twee is dat je bij ST op het einde pas je totaal score optelt en daarvoor je positie vrij lastig kan zien. Daar heb je denk ik wel minimaal 10 potjes voor nodig om dat gevoel te ontwikkelen waar je staat qua score.
LoW is met een scorespoor en je jouw score direct. Echter waar ST heel puur en simpel is qua mogelijkheden heeft LoW juist wat meer zijtakken cq keuze variatie door het behalen van queeste's en het bouwen van gebouwen.

Als je genoeg budget hebt, allebei doen, hahaha

En je zou trouwens ook nog eens naar Marco Polo kunnen kijken. Is ook goed te behappen als instapper.

Succes met kiezen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 08:09 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Marco Polo is zeker geen instapper.

De middelen zijn zeer schaars vooral als je wilt reizen. Die raad ik echt af als eerste woeker placement.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 08:38 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Nochtans is raiders of the north sea naar mijn mening amper moeilijker dan het stenen tijdperk.

Bovendien is het stenen tijdperk met 2 spelers redelijk cut-throat omdat er maar 1 speler kan gaan verzamelen per grondstof (behalve jagen).

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 08:46 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Edwin84 schreef:
Marco Polo is zeker geen instapper.

De middelen zijn zeer schaars vooral als je wilt reizen. Die raad ik echt af als eerste woeker placement.


Da's een mooi leenwoord, woekerplacement, :lol:

Maar oke, mischien heb je wel gelijk en is dat stapje verder alweer...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 09:20 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Haha was een typfout. Bedoelde natuurlijk workerplacement.

Marco Polo heeft met dobbelstenen ook werkers maar er zijn veel meer zaken om rekening mee te houden. De ogen van de dobbelstenen, hoeveel zet ik er in on grondstoffen te pakken en wat krijg ik dan.

Het is wel echt een supersnel dus het spel zelf raad ik zeker wel aan alleen niet als instap.

Wellicht Agricola familie editie al heb ik die zelf niet gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 09:39 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
ouwezeeman schreef:
Bovendien is het stenen tijdperk met 2 spelers redelijk cut-throat omdat er maar 1 speler kan gaan verzamelen per grondstof (behalve jagen).

Niet alleen dat, het is ook niet zo goed met twee vind ik. De afweging welke 'speciale actie' (boerderij of bijltjes) je gaat doen is ook niet zo spannend omdat je weet dat je de andere sowieso de volgende ronde wel gaat kunnen doen.
Lords of Waterdeep zou ik ook nog durven aanraden aan een beginner, is wat thema betreft iets helemaal anders dus afhankelijk van met wie je speelt kan dat misschien beter aanslaan. Wel veel Engelse tekst in het spel.
Champions of Midgard is ook een heel goede en het worker placement aspect mechanisme is daar ook redelijk basic uitgewerkt, maar misschien ook net geen instapper meer.

Marco Polo lijkt me inderdaad wat te zwaar als instapper en Caylus vind ik persoonlijk gewoon lelijk en wat saai om een of andere reden... :wink:

'Agricola: family edition' is niet gewoon de familievariant van het bekende Agricola, maar echt een ander spel. Op zich wel een goed spel, maar ik vind de regels daarvan niet duidelijk, er zijn nogal wat vaagheden en vergetelheden die tijdens het spelen de nodige vragen oproepen...

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Laatst bijgewerkt door The Iced One op do 10 jan 2019, 09:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 09:48 
Avatar gebruiker
Meningen zijn duidelijk verdeeld. Ik vind het fantastisch met twee. Het zijn trouwens niet die dorpsacties waarvoor gestreden wordt, maar de kaarten.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 10:59 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Om het aanbod in keuzes nog verder te vergroten, zou je eens naar Viticulture Essential Edition kunnen kijken. Werkt fantastisch met twee. Als je het net zo leuk vindt als ik (en mijn vriendin) dan kan je met Tuscany Essential Edition het spel helemaal open gooien en als je twintig potjes later meer variatie wil, zijn er nog eens twee mini uitbreidingen waarin je kaarten toevoegt of vervangt. Het was niet de eerste worker placement die ik aan mijn vriendin introduceerde (dat was Agricola voor 2) maar wel de beste en meest gespeelde. Onze gezamenlijke favoriet.

Architects heb ik nog niet gespeeld, Raiders wel. Dat vond ik met vijf spelers een matig spel waarin een veel te grote afhankelijkheid van de rechterbuurman bestond, tot frustrerens toe.

Verder worden allerhande leuke adviezen gegeven, behalve Caylus. Dat is een gemeen spel waarin, zoals eerder gezegd, elke fout keihard afgestraft wordt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 13:37 
6. Memoir '44 (2004)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Ik vind Counterfeiters wel een goede instapper. Korte speelduur. Duidelijke en eenvoudige acties. Kost maar een € of 20. Montana is ook genoemd, dat vind ik ook een leuke instapper.

Ik had van Jerome eigenlijk wel verwacht dat hij Counterfeiters zou aanbevelen. :wink: Viticulture EE is helemaal geweldig, maar die vind ik toch wel wat ingewikkelder voor een instapper. Ook hebben de kaartjes Engelse tekst (waar sommigen van onze club een leesbril of twee bij nodig hebben :D ).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 13:48 
Jakkiebak!

Berichten: 67
Woonplaats: Dordrecht
Naast het eerder voorgestelde Stenen Tijdperk zou ook Rhodes een optie zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 14:18 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Edwin84 schreef:
Haha was een typfout. Bedoelde natuurlijk workerplacement.


Ja, nee, dat had ik uiteraard door, maar was een verwijzing naar de smeuïge discussie bij het topic van Tamara vd week mbt leenwoorden :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 15:01 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
EEMBC schreef:
Ik vind Counterfeiters wel een goede instapper. Korte speelduur. Duidelijke en eenvoudige acties. Kost maar een € of 20. Montana is ook genoemd, dat vind ik ook een leuke instapper.

Ik had van Jerome eigenlijk wel verwacht dat hij Counterfeiters zou aanbevelen. :wink: Viticulture EE is helemaal geweldig, maar die vind ik toch wel wat ingewikkelder voor een instapper. Ook hebben de kaartjes Engelse tekst (waar sommigen van onze club een leesbril of twee bij nodig hebben :D ).



Je hebt helemaal gelijk Geert!

Counterfeiters is het beste advies in deze hele discussie ;)
Echt, een leuke worker placement met bovendien fantastische vormgeving.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
48 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Het workplacement genre proberen.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®