Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Wat vinden jullie van charterstone
Top 42%  42%  [ 15 ]
Ok 31%  31%  [ 11 ]
Niet echt geweldig 19%  19%  [ 7 ]
Slecht 8%  8%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 36
Auteur Bericht
 Berichttitel: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2018, 01:30 
6. Taverna (2015)

Berichten: 35
Woonplaats: Kessel-Lo
Hallo allen,

we zijn met onze groep van 5 spelers nu 5 spellen ver en ik krijg sterk de indruk dat de gele speler het zwakste bedeeld is. Qua gebied en qua opties. Ik lijk wel verslaafd aan het spel en toch heb ik er niet echt de leukste tijd mee wanneer ik t speel.

Is dit alleen onze indruk of hebben hier nog mensen ervaring mee? Wij zijn benieuwd.

Om niet te veel spoilers weg te geven houd ik het hiet kort.
Dus mensen wie is bij jullie het zwakste schaap? Is dit ook geel of een ander charter?
Zijn jullie andere mankementen tegengekomen? Zoals bv op sommige momenten gebrekkige uitleg/beschrijvingen die voor verwarring zorgen? Let us know.

Recap: wie is t zwakst in t spel? Ervaringen. En hoe ver zitten jullie?
Wij zijn benieuwd


grtz

Gunther


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2018, 08:19 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 865
Woonplaats: Bollenstreek
Wij hebben Charterstone gisteren uitgespeeld. We speelden net zijn tweeën zonder automa. Ik vond het wel leuk, maar ik zie ook wel een flink aantal minpunten. Het grootste minpunt vond ik dat de potjes wel heel kort duurden waardoor je eigenlijk nauwelijks tijd hebt om een strategie uit te zetten en uit te voeren. Je moet heel snel punten schrapen.

Ik denk verder dat het spel met meer spelers beter tot zijn recht komt. Wij hebben best veel niet ontdekt.

Ik vond de verhaallijn ook niet heel sterk. Het spel draaide meer om het uitbouwen van een workerplacer met nieuwe elementen met af en toe een gimmick dan dat het verhaal echt een belangrijke rol speelde.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2018, 10:02 
8. Railroad Tycoon: Das Brettspiel (2005)

Berichten: 35
Woonplaats: Kessel-Lo
Bij ons duren de spelletjes ongeveer 2u30-2-45 sinds het derde spel.
Wij zijn ook niet echt snelle spelers ook al gaan sommige rondjes binnen de twee minuten door.
Wat verhaal betreft is het aanwezig maar dient het eerder het spel dan omgekeerd.

Kleine spoiler.
De keuzemogelijkheden of dwarsbomen van het verhaal zijn bij ons wel aardig aanwezig waardoor de punten op t eind wel kunnen beinvloed worden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2018, 10:33 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 865
Woonplaats: Bollenstreek
Onze potjes duurden 30-45 minuten schat ik. En op het laatst haalden we het half uur niet eens.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2018, 14:46 
1. Terra Mystica (2012)

Berichten: 51
Woonplaats: De Lier
Wij hebben het spel ondertussen ook uitgespeeld met twee spelers en vonden het een toppertje. Het spel kan binnen een half uur klaar zijn, maar onze meeste sessies waren meer dan een uur. Als je probeert een goede balans te vinden tussen het scoren van punten zonder dat de progress token verplaatst en de punten die dit wel doen valt het volgens mij best mee. Als iedereen in de groep zich echter focused op het openen van boxen en gebouwen plaatsen, dan gaat het natuurlijk hard!
Wij hadden niet echt het idee dat er een zwakste charter bij zat. Omdat je ook gebouwen en boxen van andere charters uit de advancement deck kan pakken, kun je zelf een mooie selectie samenstellen voor je eigen charter. Uiteraard zal dit met 5 spelers een stuk lastiger zijn dan wanneer je met 2 spelers speelt. Wij speelden ook niet zelf met geel, dus kan daar niet echt over oordelen.
Wat betreft de regels, vond ik het meeste wel duidelijk, op een paar momenten na. Gelukkig is een hoop al te vinden op de BGG forums, en Jamey zelf reageert ook heel vlot op vragen via Facebook en BGG.
Wij hebben het in ieder geval erg naar ons zit mee gehad, om een leuke worker placement spel samen te stellen, met verder inderdaad een zwak verhaal eraan gelijmd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2018, 14:34 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 865
Woonplaats: Bollenstreek
Ik heb zojuist een hele uitgebreide recensie van Charterstone op het spellengek blog gezet waarin ik (zonder spoilers) heb geprobeerd uit te leggen waarom ik maar gematigd enthousiast ben over dit spel.

http://spellengek.blogspot.nl/2018/01/r ... e.html?m=1


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2018, 09:44 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Gisteren heb ik een Charterstone voor een nette prijs kunnen kopen. Het spel stond al sinds aankondiging op mijn wensenlijstje maar ik durfde er nog niet aan.
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat voelen om het bord voorgoed te veranderen met stickers en zelfs te schrijven op bord en kaarten (yikes!). Omdat ik niet verwacht een groepje voor twaalf potjes vast te kunnen leggen, maar wél dat sommige vrienden nu en dan aan willen schuiven, gaan we het met z’n tweeën spelen, aangevuld met twee automa’s. Als er iemand een keer mee wil doen, vervalt de automa voor dat potje. Eerlijk gezegd verwacht ik dat Charterstone iets te licht zal zijn als strategiespel, maar hopelijk maakt het Legacy-element dat allemaal weer goed.

De Recharge Pack heb ik er niet bij gekocht, dat kan altijd nog, tevens vroeg ik me af of het mogelijk is om met de resterende spelmaterialen een permanent bord te ontwerpen.

Als we door de campagne heen zijn meld ik me nog eens in dit draadje.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2018, 09:56 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Jerome schreef:
Gisteren heb ik een Charterstone voor een nette prijs kunnen kopen. Het spel stond al sinds aankondiging op mijn wensenlijstje maar ik durfde er nog niet aan.
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat voelen om het bord voorgoed te veranderen met stickers en zelfs te schrijven op bord en kaarten (yikes!). Omdat ik niet verwacht een groepje voor twaalf potjes vast te kunnen leggen, maar wél dat sommige vrienden nu en dan aan willen schuiven, gaan we het met z’n tweeën spelen, aangevuld met twee automa’s. Als er iemand een keer mee wil doen, vervalt de automa voor dat potje. Eerlijk gezegd verwacht ik dat Charterstone iets te licht zal zijn als strategiespel, maar hopelijk maakt het Legacy-element dat allemaal weer goed.

De Recharge Pack heb ik er niet bij gekocht, dat kan altijd nog, tevens vroeg ik me af of het mogelijk is om met de resterende spelmaterialen een permanent bord te ontwerpen.

Als we door de campagne heen zijn meld ik me nog eens in dit draadje.


Het heeft bij mij ok die zelfde redenen lang geduurd. Tot ik overstag ging omdat hij ergens voor leuk prijsje lag en ik en mijn vriendin komende tijd veel speeltijd hebben.

Wij spelen om die zelfde reden met 2 maar zonder automas. Ook dit bevalt prima, lees wel alles zeer nauwkeurig van spel tot spel want er wijzigd af en toe iets en niet alles is daardoor in mijn ogen duidelijk uitgelegd.

Vanaf Game 4 vonden wij het als ervaren spelers pas echt leuk worden.

Verder kun je geen tweede bord maken met resterend materiaal. Hier kom je van zelf achter waarom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2018, 12:40 
4. Hoogspanning (2004)

Berichten: 35
Woonplaats: Kessel-Lo
Wij zitten aan spel 9. We spelen met zn vijven. Persoonlijk ervaar ik het spel als “werken om er te geraken”...hard werken. Vier charters hebben goede kaarten en die ene(de gele in mijn geval) echt waardeloos.
Je moet goed opketten dat je alles in de juiste doosjes steekt want als er verkeerde gebouwenkaarten tussen de te gebruiken geraken is je strategie/spel om zeep.

Doordat het voor sommige echt nt leuk meer is liggen we daardoor al een aantal weken stil.

Het is ook belangrijk dat je het op regelmatige basis kunt spelen omdat er wel wat bijkomt v regels.

Grtz


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 12:57 
2. Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) – Road to Legend (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 70
Woonplaats: Rotterdam
Het is vrij snel niet meer zo relevant welke Charter je begint, als je maar kratjes opent en/of gebouwen pakt en bouwt van het centrale bord waar je meer aan hebt.

In ons vijf-speler spel is er al heel veel "kruisbestuiving" en is het allang niet meer relevant wat de start Charter was.

Belangrijke spoilers vanaf spel 3 of 4:
Je kunt je eigen gebouwen overbouwen (behalve het "Basis" gebouw). En met de Sky Islands heb je nog meer flexibiliteit in welke gebouwen in je Charter zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 19:46 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
We zitten nu twee potjes met z’n tweeën in de campagne. We zijn er nog niet zo enthousiast over omdat we het gevoel hebben ‘op rails te bewegen’. Ook is er amper interactie.
Potje drie wordt met automa’s.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2019, 00:17 
9. Great Western Trail (2016)

Berichten: 35
Woonplaats: Kessel-Lo
hallo allen,

het 12e spel van Charterstone zit erop. Besluit het was gedurende zeker 10 spellen echt het gevoel hebben te moeten werken voor elk punt en dat je eigenlijk amper iets bereikt.
Het verhaal in het spel is flinterdun en doet er eigenlijk niet zoveel toe. het heeft niet veel consequenties. wij hebben met dezelfde 5 spelers gespeeld en de eindscore ligt de laatste op bijna 300punten van de eerste.
Er zijn een paar gebeurtenissen die leuk waren maar ik vond dat 12 potjes voor dit spel te veel voor de beperkte vooruitgang die het bord boekt. te groot onevenwicht in de karakters die je (misschien) te pakken krijgt bij bepaalde acties tijdens het spel. Er waren haast onoverwinnelijke personages en ook redelijk wat waardeloze.

Anyway, blij dat k kan zeggen dat we t toch gespeeld hebben maar wel meer blij dat het voorbij is.
Ik betwijfel dat het spel nog herspeelbaar is als gewoon bordspel aangezien de gebouwen die je bouwt ook wel bedoeld zijn om punten te pakken en wellicht niet echt bruikbaar bij een gewoon spel wegens niet echt in balans.

Next up is Pandemic legacy. benieuwd of dat beter is.

grtz

Gunther


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019, 11:12 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 842
Woonplaats: De Meern
Wij hebben met vier spelers de hele campaign uitgespeeld.
Ik speelde met de gele charter, en hoewel ik verloren heb schuif ik dat niet op de charter, maar op bepaalde keuzes die ik heb gemaakt.

Wij hebben al met al redelijk veel plezier beleeft aan Charterstone. Het was onze eerste ervaring met een legacy game, en de verrassingen die soms tevoorschijn kwamen waren erg leuk. Echter waren sommige daarvan in onze ogen ook iets te random.

bij ons had de groene charter gebouwen waar mijn strategie vanaf hing. Toen de sky islands op kwamen dagen besloot groen die gebouwen te blokkeren. Vanaf toen ging het mis


Het verhaal is flinterdun, en keuzes die je maakt met de guideposts hebben lang niet altijd het effect wat je verwacht of hoopt.

We zijn nu bezig met dezelfde groep aan The Rise of Queensdale. In onze ogen in ieder geval tot nu toe een iets vermakelijker spel met vooral een betere catch-up mechanic. Iedereen gaat er gelijk op, in tegenstelling tot onze charterstone campaign :D..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019, 13:43 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (0)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Zit er veel tekst in Rise of Queensdale?

Wij hebben nog geen Charterstone opgestart maar zijn bijna klaar met Pandemic 1 (laatste maand, maar dat is ook al maanden geleden dat we het gespeeld hebben. Krijgen moeilijk dezelfde mensen beschikbaar op dezelfde avond). Daar wordt het verhaal in geroemd maar dat vond ik dus minder interessant. Tot drie kwart van het spel vond ik PL toch vooral gewoon Pandemie. Ik hoop juist bij Charterstone dat het spelmechanisme geregeld aangepast wordt ipv dat het eigenlijk min of meer het basisspel is. En dat dan de verhaallijn flinterdun is doet me niet zo veel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Charterstone
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019, 14:17 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 842
Woonplaats: De Meern
EEMBC schreef:
Zit er veel tekst in Rise of Queensdale?

Wij hebben nog geen Charterstone opgestart maar zijn bijna klaar met Pandemic 1 (laatste maand, maar dat is ook al maanden geleden dat we het gespeeld hebben. Krijgen moeilijk dezelfde mensen beschikbaar op dezelfde avond). Daar wordt het verhaal in geroemd maar dat vond ik dus minder interessant. Tot drie kwart van het spel vond ik PL toch vooral gewoon Pandemie. Ik hoop juist bij Charterstone dat het spelmechanisme geregeld aangepast wordt ipv dat het eigenlijk min of meer het basisspel is. En dat dan de verhaallijn flinterdun is doet me niet zo veel.


Zowel Charterstone als Rise Of Queensdale hebben veel tekst. Bij Queensdale is de tekst mijns inziens tot nu toe relevanter. Ook de flavour tekst (thematische omlijsting) geeft hints naar wat er staat te gebeuren. Voor beide spellen vind ik dat je de hele campaign met dezelfde spelers zou moeten proberen te spelen. In beide bouw je een eigen deel van de kaart op (een charter in charterstone, een Burrow in Queensdale). Dat helpt wel echt in het plezier in het spel vind ik.

Beide spellen hebben tot nu toe (nu 7 games in Queensdale) weinig aanpassingen in mechaniek van het spel. Vooral komt er steeds meer keuze/variatie bij, maar de mechaniek blijft hetzelfde. In beide komen gebeurtenissen of regelaanpassingen voor waardoor er iets tijdelijk niet of beperkt beschikbaar is, of er meer belang wordt gehecht aan het één dan het ander.

Charterstone is meer een enginebuilding/action-selection game. Je selecteert je acties wel met worker-placement, maar acties zijn nooit volledig geblokkeerd (uitzonderingen daargelaten). Queensdale is meer een worker/die-placement. Als alle vakjes voor een actie bezet zijn, kun je die deze ronde niet kiezen (ook uitzonderingen, maar die zijn wel heel speciaal)

Wat ik heel verrassend vind in Queensdale is dat er spellen zijn waarin je de kans hebt om iets te bereiken (alleen of als groep). Als je dat niet haalt is die kans ook voor altijd verloren. Ik blijf een beetje vaag, want ik wil niet spoileren.

Al met al hebben wij meer plezier met Queensdale. Ik was echt vastgelopen halverwege Charterstone (mijn engine was prut). Met Queensdale is er veel meer mogelijkheid om weer terug te komen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Charterstone  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Charterstone



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®