Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 09:00 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Never judge a book by its cover

Tamara Bakker

De Engelsen hebben een prachtig spreekwoord dat waarschuwt voor het te gemakkelijk beoordelen van iets of iemand op basis van uiterlijke verschijning: Never judge a book by its cover. In de praktijk bepaalt echter het uiterlijk de eerste indruk en, volgens een Nederlands spreekwoord: de eerste klap is een daalder waard.

Twee jaar geleden mocht ik het spel Droomhuis recenseren. Toen mijn jongste zoon van (op dat moment) negen jaar het spel zag, was hij meteen verkocht. Hij wilde het maar al te graag met mij uitproberen want het zag er zo geweldig uit. De eerste indruk was goed, het spel zelf bleek een leuk familiespel te zijn en het komt nog regelmatig op tafel.


Onlangs mocht een recensie schrijven over het spel Carpe Diem. De eerste indruk op basis van de doos was, tja, wat zal ik zeggen? Een soort 50 tinten grauw? Dit spel heeft duidelijk qua grafische vormgeving de boot van 2018 gemist. Doodzonde, want onder deze grauwsluier blijkt een interessant lichte Feldsalat te schuilen.


Kennelijk is het uiterlijk van de doos belangrijk. En in het tijdperk waarin zelfs kickstarters van beginnende eenmansbedrijfjes er al gelikt uitzien, kun je je als speluitgever niet meer permitteren om aan te komen met een doos die er gedateerd of ronduit lelijk uitziet. Uiteraard is dat ook een kwestie van smaak, maar de omzetboot niet missen begint wel bij de doos.

Naast een professionele vormgeving is ook belangrijk dat de doos een indruk geeft voor wat voor publiek het spel bedoeld is. Een oude versie van het kaartspel Koehandel zag er als volgt uit:


Op basis van de doos zou je een kinderspel verwachten, terwijl dit spel toch echt veel meer om het lijf heeft.

Ander voorbeeldje van de plank misslaan is wat mij betreft Inhabit the earth. De doos is volgens auteur Richard Breese een eerbetoon aan Abenteuer Tierwelt van Wolfgang Kramer. Dat kan zijn, maar het zet de kopers van het spel op het verkeerde been. Hardcore spelers zullen het spel in het schap laten staan in de veronderstelling te maken te hebben met een kinderspel. Familiespelers zullen het wellicht wel kopen en zich vervolgens bekocht voelen door de complexiteit van het spel.



Omgekeerd kan het ook: de doos van The Game suggereert een duister, horrorachtig spel. Je zou op grond van de doos zeker niet verwachten dat je te maken hebt met een luchtig coöperatief kaartspel dat geschikt is voor de hele familie.


Het kan ook anders. De dozen van de kinderspellen van Haba zijn altijd geel, met een afbeelding die kinderen aanspreekt maar die ook weer niet te druk is. Zo zou de doos van Inhabit the earth niet misstaan bij Haba :-) Juist door de consequente gele kleur en de niet te drukke print, creëert Haba de uitstraling van een spelfabrikant die kwalitatief goede kinderspellen wil maken.

De Masterprint serie van Quined is ook een goed voorbeeld van consequente en passende vormgeving. De dozen van de grote serie zijn allemaal even groot en kunnen als een boek rechtop in de kast worden geplaatst. OK, het idee van een spellendoos als een boek is niet helemaal origineel: 3M deed dit ook al in de jaren zeventig. Maar beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen. Door de nummering en de chique uitstraling van de Masterprintdozen is deze serie een sieraad voor in de spellenkast.


Tenslotte nog een quizvraag: wat voor soort spel verwacht je bij de volgende doos (niet spieken op Board Game Geek!):


Ik ben heel benieuwd naar jullie associaties….


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 10:03 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Kolomnist schreef:
Tenslotte nog een quizvraag: wat voor soort spel verwacht je bij de volgende doos (niet spieken op Board Game Geek!):


Ik ben heel benieuwd naar jullie associaties….
Partygame jaren 60 hippies met heel veel kleuren?

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 10:54 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Is dit een van die tiny kaartspelletjes die allemaal titels van drie hoofdletters hebben, zoals TAJ ORC GYM etc?
Maar met de titel LSD verwacht, of beter gezegd hoop ik op niks minder dan een diep psychedelische ervaring.

Zo, en nu ga ik spieken op BGG ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 11:02 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Concordia is ook een voorbeeld van een goed spel in de onaantrekkelijke doos.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 11:27 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ik moet dan snel denken aan een droge abstract, met een basaal kleurenschema.

Heb je trouwens ook voorbeelden van een prachtige doos, waar vervolgens een enorme sof in zit?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 13:41 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Robertopellizini schreef:
Heb je trouwens ook voorbeelden van een prachtige doos, waar vervolgens een enorme sof in zit?


Wat dacht je van een groot deel van het assortiment van Phalanx? De dozen zien er mooi uit, maar wie bijvoorbeeld ooit Go west, Hart van Africa, Hector&Achilles, Nero of Borgia heeft geprobeerd, weet wat schone schijn betekent.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 14:03 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Jerome schreef:
Is dit een van die tiny kaartspelletjes die allemaal titels van drie hoofdletters hebben, zoals TAJ ORC GYM etc?
Maar met de titel LSD verwacht, of beter gezegd hoop ik op niks minder dan een diep psychedelische ervaring.

Zo, en nu ga ik spieken op BGG ;)


Nee, hij hoort niet bij de TAJ ORC GYM spelletjes. Die vind je hier https://www.phdgames.com/pack-game-16-g ... ard-games/

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 14:10 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Tamara_Bakker schreef:
Jerome schreef:
Is dit een van die tiny kaartspelletjes die allemaal titels van drie hoofdletters hebben, zoals TAJ ORC GYM etc?
Maar met de titel LSD verwacht, of beter gezegd hoop ik op niks minder dan een diep psychedelische ervaring.

Zo, en nu ga ik spieken op BGG ;)


Nee, hij hoort niet bij de TAJ ORC GYM spelletjes. Die vind je hier https://www.phdgames.com/pack-game-16-g ... ard-games/


Dat zijn overigens aardige spelletjes. Superklein en dus handig om in je broekzak te steken voor een spelletje tijdens een treinreis, maar vaak biedt zo’n gelegenheid zich niet aan.

Ik heb inmiddels op BGG gespiekt wat voor spel LSD is en ik was onaangenaam verrast, helemaal geen diep psychedelische ervaring!
:evil:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 15:08 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Aangezien de vormgeving van de doos vaak iets vertelt over de vormgeving van de rest van het spel beoordeel ik een spel nogal snel op zijn doos. En ja, misschien loop ik zo wel een goed spel mis, maar aangezien er genoeg goede spellen zijn die er ook nog eens goed uitzien, lijkt me dat niet zo'n groot probleem 8)

Die LSD zou ik inschatten als een abstract spel gekeken naar de woorden op de doos. Anderzijds doet de afbeelding op de doos en de reactie van Jerome me denken aan een seksgerelateerd spel... :think:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 15:21 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
The Iced One schreef:
Anderzijds doet de afbeelding op de doos en de reactie van Jerome me denken aan een seksgerelateerd spel... :think:


O jee, wat heb ik bij je losgemaakt?
Misschien had ik niet ‘onaangenaam verrast’ maar ‘zwaar teleurgesteld’ moeten schrijven en dat grijnzende duiveltje niet eronder moeten zetten.
:shifty:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 16:11 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Dat had een verschil gemaakt ja :lol:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 01:23 
Matroos

Berichten: 46
Leuke column en zeker waar. Inhabit the Earth is een goed, complex spel, maar dat zie je niet aan de doos.

Een ander spel wat de plank qua design volledig missloeg: Maharani. Leuk spel, waar je toch echt goed moet plannen en bij nadenken. Maar de doos suggereert dat het voor tienermeisjes is die bouquetreeksromannetjes lezen. Gemiste kans, Queen! Bleek ook wel toen het na een jaar al in de Ramsj lag.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 01:35 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Lemmiwinks schreef:
Leuke column en zeker waar. Inhabit the Earth is een goed, complex spel, maar dat zie je niet aan de doos.


Interessant, nooit gespeeld. Ziet er idd wel erg lelijk uit qua doos.

Lemmiwinks schreef:
Bleek ook wel toen het na een jaar al in de Ramsj lag.


Maar dat ligt toch alles van Queen na een jaar :lol:...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Never judge a book by its cover  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®